Anonym bruker Skrevet 10. november 2023 #51 Del Skrevet 10. november 2023 Her sier vi «kemsi/kemsitt». Hadde også en norsklærer på lærerskolen som mente at ingen norske dialekter sier «tog», alle sier «tåg». Vi var to jærbuer som kunne fortelle at det finnes hvertfal en dialekt som sier «tog». Selv om hun var norsklærer på høyskolen, betry det ikke at hun er allviten. Hun hadde aldri fått beskjed/hørt noen si «tog» før, så vi lærer så lenge vi lever. Håper du lærte noe nytt om norske dialekter idag, hi! Anonymkode: 7aa2c...28e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443967-l%C3%A6rere-hvemsis/page/3/#findComment-150028862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. november 2023 #52 Del Skrevet 10. november 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Totalt uvitende fordi jeg ikke har hørt det mest grusomme ordet som eksisterer, som tydeligvis er dialekt og brukes et sted jeg ikle er fra? På innlegget ditt ser man hvem som er uvitende. Anonymkode: b3828...28f Totalt uvitende fordi du ikke evner å se utenfor din egen snevre navle, og til tross for at folk forteller deg at det er dialekt så tviholder du på at det er det hesligste du har hørt og at mer enn gjerne kommer til å rette på læreren hvis hun bruker ordet igjen når du hører det. Det er ikke noe annet enn flaut hvis du gjør det. Anonymkode: abf6d...d5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443967-l%C3%A6rere-hvemsis/page/3/#findComment-150028866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. november 2023 #53 Del Skrevet 11. november 2023 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Totalt uvitende fordi du, som tullinger flest», går hardt ut, generaliserer og blåser deg opp med en gang du hører et nytt ord du ikke liker: «Og er dette virkelig noe lærere sier? Skal lærere begynne å si hvem bil og hvem jakke også nå? Synes det var ganske flaut å høre en lærer snakke direkte feil til ungene, de skal vel lære riktig på skolen?» De mer oppegående inntar en mer spørrende og ydmyk holdning enn det du utviser. Anonymkode: 18bdd...842 Hun snakket ikke direkte feil, hun snakket dialekt. Og ikke særlig uvanlig dialektuttrykk heller, det er en vanlig talemåte over store deler av sør- og østlandet. "Hvemses jakke er det?" er helt vanlig å si her vi bor, i det som før var Aust-agder. Vil anslå at ca halvparten sier hvemses og halvparten sier hvem sin/sitt. Heldigvis er det ingen som krever at lærere (eller andre yrkesgrupper) skal la være å snakke dialekt på jobb. Er det ikke heller positivt at barna lærer ulike dialekter og uttrykk? Mine barn med sørlandsdialekt har lærer fra indre telemark, som bruker spørreord som høtt, høri og høffi, i tillegg til mange andre ord som er annerledes enn sørlandsdialekt. Andre lærere kommer fra både nordnorge, trøndelag og vestlandet, og alle har sine særegne ord og uttrykk. Barna lærer veldig fort hva som menes om det er dialektuttrykk de ikke kjenner fra før. Selv hadde jeg en lærer fra setesdal da jeg gikk på skolen, og vi lærte å forstå henne også, selv om det er en av de dialektene jeg synes er vanskeligst å forstå. Etter min mening er det helt supert at barna våre blir vant til ulike dialekter og uttrykk! Anonymkode: c6b02...ece Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443967-l%C3%A6rere-hvemsis/page/3/#findComment-150029050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå