Gå til innhold

Lærere!! "Hvemsis"??

Anbefalte innlegg

«Er dette virkelig noe lærere sier»?

🤣🤣🤣

Hi, hvor mange lærere har du hørt si dette ordet egentlig? Tror du i din enkle verden at alle lærere er like? Én lærer sier et ord du reagerer på, og du lurer på om alle lærere bruker dette ordet?

Nå skal jeg fortelle deg noe sjokkerende: lærere er like forskjellige som alle andre yrkesgrupper. Og en matte- eller gymlærer snakker ikke nødvendigvis mer korrekt norsk enn en advokat eller en forsikringsagent. 

Anonymkode: 18bdd...842

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvilken dialekt er det?

Anonymkode: 3c4a5...fa8

Vet ikke. Men jeg er sørlending og her sier vi hvemses, det er nesten det samme, derfor regnet jeg med at det var dialekt et eller annet sted.

Anonymkode: abf6d...d5c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Flaut å være så uvitende om norske dialekter.

Nei, man kan ikke vite om alle dialekter med mindre man er spesielt interessert. Hvemsis er det styggeste jeg har hørt før, og jeg håper de som snakker sånn legger om.

Anonymkode: b3828...28f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

«Er dette virkelig noe lærere sier»?

🤣🤣🤣

Hi, hvor mange lærere har du hørt si dette ordet egentlig? Tror du i din enkle verden at alle lærere er like? Én lærer sier et ord du reagerer på, og du lurer på om alle lærere bruker dette ordet?

Nå skal jeg fortelle deg noe sjokkerende: lærere er like forskjellige som alle andre yrkesgrupper. Og en matte- eller gymlærer snakker ikke nødvendigvis mer korrekt norsk enn en advokat eller en forsikringsagent. 

Nei, det tror jeg ikke. Men i din enkle verden forstår du ikke at det forventes mer av en lærer enn feks en butikkmedarbeider, en renholder eller lignende. Er du lærer har du bestått en utdannelse som setter visse forventninger til deg. Du lærer ikke barn å si "hvemsis", eller schøttkake. Eller "hvem pålegg har du på skiva di, Nils?". En lærer bør være oppegående. 

Nå skal jeg fortelle deg noe sjokkerende: fru hvemsis er norsklærer.

Annonse

Har du ikke hørt? Regjeringen Solberg innførte nye opptakskrav for lærerutdanning hvor det ene kravet er å bruke hvemsis som spørreord. 

Du bør kanskje følge litt bedre med hva som står i opplæringsloven før du starter å kjefte. 

Anonymkode: 20e95...fff

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken dialekt er det?

Anonymkode: 3c4a5...fa8

Jeg kommer fra Vestfold og her kan man si hvemses eller hvemsis. Bare for å skremme neller på HI kan vi også finne på å si "hvem er det sis bukse?"

Anonymkode: bee8f...ea3

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke. Men i din enkle verden forstår du ikke at det forventes mer av en lærer enn feks en butikkmedarbeider, en renholder eller lignende. Er du lærer har du bestått en utdannelse som setter visse forventninger til deg. Du lærer ikke barn å si "hvemsis", eller schøttkake. Eller "hvem pålegg har du på skiva di, Nils?". En lærer bør være oppegående. 

Nå skal jeg fortelle deg noe sjokkerende: fru hvemsis er norsklærer.

Festlig at en totalt uvitende forelder tror hun vet bedre enn læreren 😂

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nei, man kan ikke vite om alle dialekter med mindre man er spesielt interessert. Hvemsis er det styggeste jeg har hørt før, og jeg håper de som snakker sånn legger om.

Håper hun sier det mange ganger hver eneste gang du er i nærheten.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg blir litt ør i hodet av Store Norske Leksikon sin forklaring av "hvemses".

Spesielle eigedomspronomen
Eigedomspronomena har spesielle former i sørlandsmåla. Dei heiter som regel hanses, hoses og disses. Jamfør setninga: «e de kje hoses, vem e de dåses?», sagt på ein annan måte: «e de kje ho sin? vem e de då sin?» Andre døme (frå Kristiansand): «æ de hanses eller hoses? hvemses æ de dasses, viss ikke de æ disses?» (Kven er de då sine, viss ikkje det er desse sine?)
https://snl.no/sørlandsk

😂

Anonymkode: 92d00...8ec

😂

Anonymkode: 20d67...8fa

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg kommer fra Vestfold og her kan man si hvemses eller hvemsis. Bare for å skremme neller på HI kan vi også finne på å si "hvem er det sis bukse?"

Anonymkode: bee8f...ea3

Så fælt! 😳

Festlig at en totalt uvitende forelder tror hun vet bedre enn læreren 😂

Totalt uvitende fordi jeg ikke har hørt det mest grusomme ordet som eksisterer, som tydeligvis er dialekt og brukes et sted jeg ikle er fra? På innlegget ditt ser man hvem som er uvitende.

Annonse

Håper hun sier det mange ganger hver eneste gang du er i nærheten.

Håper jeg også, for da skal jeg si "barn, hørte dere at læreren spurte dere om noe? Hvem sitt akebrett er dette?"

Har forstått at dette er et heslig dialektord, men det betyr ikke at hele Norges barn trenger å gå rundt å si det fordi læreren lærer de dialekter som ikke har noe som helst med stedet vi bor.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Totalt uvitende fordi jeg ikke har hørt det mest grusomme ordet som eksisterer, som tydeligvis er dialekt og brukes et sted jeg ikle er fra? På innlegget ditt ser man hvem som er uvitende.

Jeg bor i ei bygd i gamle Buskerud, og her bruker de også det. Så finnes det i Østfold, Vestfold og Sørlandet. Det er også brukt en del steder i innlandet. Ganske utbredt egentlig. Det betyr jo bare hvem sin. Og det er talespråk, ikke skriftspråk, så fullt tillatt. At du finner deg grusomt må du bare bite i deg. Det finnes mange grusomme ord som er dialekt, og dialekter må vi ta vare på. Jeg får ofte høre at jeg snakker for fint til å bo her jeg bor. Her sier de dems, hvems, hvemses, hvis, vårs, pottet, bannan, skævven, ælj, hælj osv. med de skriver jo ikke det selv om det er grusomme ord.

Anonymkode: d22b5...ae6

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Totalt uvitende fordi du, som tullinger flest», går hardt ut, generaliserer og blåser deg opp med en gang du hører et nytt ord du ikke liker:

«Og er dette virkelig noe lærere sier? Skal lærere begynne å si hvem bil og hvem jakke også nå? Synes det var ganske flaut å høre en lærer snakke direkte feil til ungene, de skal vel lære riktig på skolen?»

De mer oppegående inntar en mer spørrende og ydmyk holdning enn det du utviser.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Håper jeg også, for da skal jeg si "barn, hørte dere at læreren spurte dere om noe? Hvem sitt akebrett er dette?"

Har forstått at dette er et heslig dialektord, men det betyr ikke at hele Norges barn trenger å gå rundt å si det fordi læreren lærer de dialekter som ikke har noe som helst med stedet vi bor.

Begynner «hele Norges barn» med skarre-r fordi læreren deres er bergenser? 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men er ikke "hvem sitt" også egentlig feil? Jeg husker vagt at dette ble kalt "garpegenitiv" og var noe eldre petimetre reagerte på. Man skulle si "hvems" eller "hvem eier" tror jeg. 

Anonymkode: e9d9c...8c7

Det betyr «hvem sin»

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det betyr «hvem sin»

Ja, jeg skjønner det, men jeg mener å huske fra min skoletid i urtiden at dette ikke var noe man skulle si. Man skulle i hvertfall ikke skrive "Per sin bil" men enten "Pers bil" eller "Bilen til Per". Hvordan det var med hvem husker jeg ikke helt, men "Per sin" var i hvertfall garpegenitiv og feil. Særlig på nynorsk. Det kan ikke bare være meg som lærte dette?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg skjønner det, men jeg mener å huske fra min skoletid i urtiden at dette ikke var noe man skulle si. Man skulle i hvertfall ikke skrive "Per sin bil" men enten "Pers bil" eller "Bilen til Per". Hvordan det var med hvem husker jeg ikke helt, men "Per sin" var i hvertfall garpegenitiv og feil. Særlig på nynorsk. Det kan ikke bare være meg som lærte dette?

Garpegenitiv er både tillatt og vanlig på norsk: https://snl.no/garpegenitiv 

Anonymkode: e963e...f93

Jeg er 50 år gammel, men da jeg gikk på skolen fikk vi opplæring i norske dialekter. 

Jeg har aldri i hele mitt litt sagt "hvemses/hvemsis", men jeg forstår begrepet og kjenner til at det er i bruk i andre deler av landet.  

Der jeg bor ville man (avhengig av sosiolekt) ha sagt "Kæm sitt" eller "Hvem sitt akebrett e det".

Kanskje denne tråden er startet av en innvandrer som ikke er klar over at det finnes mange ulike dialekter i bruk i Norge?   

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Garpegenitiv er både tillatt og vanlig på norsk: https://snl.no/garpegenitiv 

Godt å få det oppklart! Da var det nok bare en enkelt lærer som jeg hadde som mente det var en vederstyggelighet. 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Og hva er din dialekt? Dama snakker som alle herfra, bortsett fra "hvemsis". 

Det er jo veldig tydelig at jeg reagerte på akkurat dette ordet, var det vanskelig å forstå mtp at jeg ikke visste at "hvemsis" er dialekt?

Jeg er sørlending. Jeg forstod ikke utifra innlegget at du ikke visste at det ikke var dialekt, hva skulle det ellers vært?

Anonymkode: 1238e...c70

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Godt å få det oppklart! Da var det nok bare en enkelt lærer som jeg hadde som mente det var en vederstyggelighet. 

Det var ikke ansett som god norsk tidligere, så læreren din hadde helt rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...