Gå til innhold

Sparetips! (Ikke kutte ut ting, men evt erstatte med noe)

Anbefalte innlegg

Ok, prøver å forklare:

Jeg elsker kaffe latte med vanilje. Disse posene man kjøper på butikken. Disse har jo som alt annet blitt veldig dyre. 8 syk koster nærmere 50 kr nå. 

Jeg har begynt å lage min egen i stedet(liker ikke svart kaffe). Sparer MYE.

Hva er ditt beste tips?

Som nevnt, ikke tips som "slutt å kjøpe kaffe på Narvesen eller café". Det kan opprettes en egen tråd om å kutte ut ting. Hva er det du MÅ ha, men som du har funnet en billigere løsning på?

Jeg har ikke noe pris på kaffen jeg drikker i dag, men en pose friele(kjøper på 40%), en skvett melk og vaniljeessens(den holder til maaaaange kopper) så er utgiftene betydelig redusert. I stedet for å kjøpe et par pakker til 50 kr hver uke, så kjøper jeg nå kaffe 1, maks 2 ganger i mnd(ikke essensen, den holder en mnd). Melk har vi alltid, uavhengig av om jeg lager kaffen selv eller drikker posekaffe.

Anonymkode: 122e3...1cc

Fortsetter under...

Datteren min elsker pizzaboller, vil gjerne ha det som lunsj på skolen 

Men de koster 35 kr stk på matbutikken og de er ikke særlig sunne 🙈

Jeg baker de selv. Har i litt grovbakstmel og bruker rimelig pizzasaus fra butikken (ikke peppe's, men den som ligner). Gulost har jeg jo i kjøleskapet og litt grillkrydder på toppen.

Tror vi kom frem til at vi får 9 store for under 50 kr. 

Mange oppskrifter på nett, denne f.eks 

https://trinesmatblogg.no/recipe/halvgrove-pizzaboller-med-skinke/

Lager også polarbrød og pitabrød selv.

Anonymkode: 5f54d...eaf

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Datteren min elsker pizzaboller, vil gjerne ha det som lunsj på skolen 

Men de koster 35 kr stk på matbutikken og de er ikke særlig sunne 🙈

Jeg baker de selv. Har i litt grovbakstmel og bruker rimelig pizzasaus fra butikken (ikke peppe's, men den som ligner). Gulost har jeg jo i kjøleskapet og litt grillkrydder på toppen.

Tror vi kom frem til at vi får 9 store for under 50 kr. 

Mange oppskrifter på nett, denne f.eks 

https://trinesmatblogg.no/recipe/halvgrove-pizzaboller-med-skinke/

Lager også polarbrød og pitabrød selv.

Fantastisk 🤩 Og veldig greit når de(gjelder ungdom) synes det er ok med medbragt lunsj, siden veldig mange går på butikken i spisepausen. Det tipset tar jeg med meg, med ei som begynner på ungdomsskolen neste år😁

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Fantastisk 🤩 Og veldig greit når de(gjelder ungdom) synes det er ok med medbragt lunsj, siden veldig mange går på butikken i spisepausen. Det tipset tar jeg med meg, med ei som begynner på ungdomsskolen neste år😁

Veldig lett å bake, putter i frysa og hun tar med seg en om morgenen som da er tint innen lunsj.

Hun går på ungdomsskolen, men det er ikke lov til å gå på butikken i lunsjpausa, de får ikke forlate skolen. Men de har jo kantine der da....

Jeg har en liten utfordring til meg selv: å ikke kjøpe brød. Så jeg baker brød, polarbrød, pita, focaccia, naan, rundstykker o.l. i stedet for å kjøpe. Totalt sett har det spart oss for mye penger. Man trenger jo ikke dra det så langt, men krem.no sine mjuke matpakkeruter er enkle og veldig gode, barnas favoritt. 

Jeg har også dyrket mye selv i stedet for å kjøpe, laget bl.a. tomatsaus for hele vinteren og fryst ned. Nå er det uansett ikke dyrkesesong, og ikke alle har hage med plass til det, men det er enkelt og gøy å få til. Billig også, å kjøpe noen frøposer og så innendørs på våren. 

Lager også iskaffe/frappe selv hver dag. Kjører en dobbel ristretto (har kaffemaskin) i blender med isbiter, suketter og litt lettmelk. Kjempegodt

Anonymkode: 35a4e...293

Annonse

Jeg lager eget kjøttpålegg. Egentlig ikke for å spare, men fordi det smaker mye bedre. Men det er jo også mye billigere. Kjøper feks svinekam som jeg gnir inn med sennep og honning før jeg steker. Skjærer i biter og fryser.

Lager også pizzaboller til nistemat.

Iste er enkelt å lage og ungene digger det.

Men mitt lureste tips er å kjøpe hver sin juice til ungene og skrive navnet deres på. Underlig hvor mye den varer når de ikke konkurrenter om å få mest 🤣

Lur tråd!

Vi har en «regel» om at vi bare skal bruke en pk kjøttdeig når vi f.eks har taco/spaghetti med kjøttdeig/nachos. Sper på med grønnsaker eller bønner/linser så mengden blir nok til oss (to voksne og to ungdommer som spiser mye).

Baker brød selv (uten ferdigpakket med brødmel). Bruker sammalt hvete, hvete helkorn, linfrø, havregryn og andre rimelige melsorter. Får lett grovbrød til 5-10 kr stykket.

Lager tomatsaus selv (ikke så mye billigere, men mye bedre og mye sunnere). Prøver å bruke opp rester av slappe grønnsaker i sausen. F.eks løk, paprika, squash, tomater, gulrøtter. Steker det først og kjører det med stavmikser etterpå.

Jeg sper gjerne på kjøttdeigen med en løk eller to. 

Bruker gamle brød til toast eller putter de i brødristeren. 

En annen ting man kan prøve å få til er samme ordningen som vi har på jobben. Noen dager i uken setter kantinen ut rester som ellers ville endt opp med å bli kastet som de ansatte kan ta med seg hjem. 

Anonymkode: 697e5...2b2

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg baker brød selv. Et brød av den typen jeg liker koster fort rundt 45,- i butikken. Når jeg baker selv kommer de på rundt 10,- pr. stk. 

Anonymkode: 4fd0b...68c

Brød skal jeg bli flinkere til å bake selv, takk for påminnelse 😃

ma(G)ma med to små :) skrev (9 timer siden):

Lur tråd!

Vi har en «regel» om at vi bare skal bruke en pk kjøttdeig når vi f.eks har taco/spaghetti med kjøttdeig/nachos. Sper på med grønnsaker eller bønner/linser så mengden blir nok til oss (to voksne og to ungdommer som spiser mye).

Baker brød selv (uten ferdigpakket med brødmel). Bruker sammalt hvete, hvete helkorn, linfrø, havregryn og andre rimelige melsorter. Får lett grovbrød til 5-10 kr stykket.

Lager tomatsaus selv (ikke så mye billigere, men mye bedre og mye sunnere). Prøver å bruke opp rester av slappe grønnsaker i sausen. F.eks løk, paprika, squash, tomater, gulrøtter. Steker det først og kjører det med stavmikser etterpå.

Sliter med bønner/linser hos barna, men jeg spiser gjerne det. Å lage saus selv er genialt, selv om du poengterer at det ikke er så mye billigere så er det som du sier mer næring og smak i det. En annen ting er jo at du reduserer matsvinn,  for de slappe grønnsakene hadde du kanskje ikke rukket å bruke om du kjøpte et glass med pastasaus 👍

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg sper gjerne på kjøttdeigen med en løk eller to. 

Bruker gamle brød til toast eller putter de i brødristeren. 

En annen ting man kan prøve å få til er samme ordningen som vi har på jobben. Noen dager i uken setter kantinen ut rester som ellers ville endt opp med å bli kastet som de ansatte kan ta med seg hjem. 

Anonymkode: 697e5...2b2

Har du prøvd å lage krutonger av gammelt brød? Nam!! 

Jeg kjøper brød og skjærer opp på butikken, deretter går det rett i fryseren. Vi spiser ikke veldig mye brød, så jeg tar opp av fryseren når vi trenger og bruker brødrister hvis det haster 🙂

Kjempelurt! Elsker tiltak som reduserer matsvinn. 

Blir provosert når jeg leser at folk henter mat i søppelcontainere hos matbutikken. Ikke fordi de gjør noe galt, men fordi denne maten burde vært gitt bort eller solgt for en symbolsk sum. Alt annet enn å kaste. På rema finner jeg mat med 30% avslag med utløpsdato samme dagen. Det blir feil! De bør heller sette ned prisen enda mer enn å kaste det. Barn som er mett er viktigere enn hva butikken tjener på det som likevel blir søppel.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Sliter med bønner/linser hos barna, men jeg spiser gjerne det. Å lage saus selv er genialt, selv om du poengterer at det ikke er så mye billigere så er det som du sier mer næring og smak i det. En annen ting er jo at du reduserer matsvinn,  for de slappe grønnsakene hadde du kanskje ikke rukket å bruke om du kjøpte et glass med pastasaus 👍

Våre unger var heller ikke supergira på bønner og linser til å begynne med, men vi har tilsatt det gradvis, og nå spiser de det uten å klage.

Til å begynne med kunne jeg f.eks tilsette røde linser i tomatsuppe, men kjøre den med stavmikser til den ble helt glatt. Etterhvert kjørte jeg den mindre og mindre, og nå trenger jeg ikke å bruke stavmikser i det hele tatt.

Bønner i kjøttdeig likedan. Først brukte jeg kindneybønner, bare dn liten mengde, og moste dem med hack-it sammen med kjøttet. Da merkes de knapt. Nå kan jeg bruke flere typer bønner, og trenger ikke å mose dem😄

Annonse

ma(G)ma med to små :) skrev (5 timer siden):

Våre unger var heller ikke supergira på bønner og linser til å begynne med, men vi har tilsatt det gradvis, og nå spiser de det uten å klage.

Til å begynne med kunne jeg f.eks tilsette røde linser i tomatsuppe, men kjøre den med stavmikser til den ble helt glatt. Etterhvert kjørte jeg den mindre og mindre, og nå trenger jeg ikke å bruke stavmikser i det hele tatt.

Bønner i kjøttdeig likedan. Først brukte jeg kindneybønner, bare dn liten mengde, og moste dem med hack-it sammen med kjøttet. Da merkes de knapt. Nå kan jeg bruke flere typer bønner, og trenger ikke å mose dem😄

Vanesak ja, skal prøve å bli flinkere til det her hjemme 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...