Gå til innhold

Asbergers finnes, altså

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kan love deg at selv om sønnen din får diagnose asperger, så vil dere få opplæring i håndtering av barnet (kurs, foreldregruppe osv.) på nivå høytfungerende autisme. Så om metoden og diagnosen er lik høytfungerende, så er diagnosen asperger overflødig. Og den skulle ikke ha eksistert. Min opplevelse er også at folk flest (barnehage, skole o.l.) krever mer av et barn hvis du sier asperger enn om du sier høytfungerende autisme. At det ikke er forsvunnet er jo fordi sånt tar tid. Det er ikke gjort over natten.

Anonymkode: 09481...d22

Det er helt greit, og igjen, jeg har kun påpekt at asparges fortsatt finnes i systemet. Sønnen min er forøvrig 19 år.

HI

Anonymkode: 70f1b...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt greit, og igjen, jeg har kun påpekt at asparges fortsatt finnes i systemet. Sønnen min er forøvrig 19 år.

HI

Asparges? Asbergers? Du burde vel vite hvordan du skriver det du så hardnakket forsvarer. 

Anonymkode: 10cd9...ed2

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

HI

Det er mange ting som finnes i systemet som vi ikke lenger bruker. Det betyr ikke at det skal brukes, eller at bruken er korrekt. Mine fikk diagnosen i alder av 12, 15 og 23 år. Alle har den gamle Asperger, men alle har diagnose høytfungerende, eller autismespekterforstyrrelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan love deg at selv om sønnen din får diagnose asperger, så vil dere få opplæring i håndtering av barnet (kurs, foreldregruppe osv.) på nivå høytfungerende autisme. Så om metoden og diagnosen er lik høytfungerende, så er diagnosen asperger overflødig. Og den skulle ikke ha eksistert. Min opplevelse er også at folk flest (barnehage, skole o.l.) krever mer av et barn hvis du sier asperger enn om du sier høytfungerende autisme. At det ikke er forsvunnet er jo fordi sånt tar tid. Det er ikke gjort over natten.

Hvordan kan du love det? Jeg har en sønn med både Asperger og AD/HD. Jeg har spurt og mast om både kurs og grupper, har ikke fått tilbud om noen av delene!

Anonymkode: bfe57...ec0

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er mange ting som finnes i systemet som vi ikke lenger bruker. Det betyr ikke at det skal brukes, eller at bruken er korrekt. Mine fikk diagnosen i alder av 12, 15 og 23 år. Alle har den gamle Asperger, men alle har diagnose høytfungerende, eller autismespekterforstyrrelse. 

Min 16 åring har diagnosen Asperger! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan kan du love det? Jeg har en sønn med både Asperger og AD/HD. Jeg har spurt og mast om både kurs og grupper, har ikke fått tilbud om noen av delene!

Da har dere et dårlig til du der du hører til da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Min 16 åring har diagnosen Asperger! 

Ja, noen bruker fortsatt det. Men diagnosenavnet har ikke noe å si. Det er autisme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da har dere et dårlig til du der du hører til da. 

Dårlig tilbud skulle det stå 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg forsvarer det ikke, jeg påpeker kun at det fortsatt eksisterer og at det derfor er feil å påstå det motsatte. Når noen skriver "asbergers er ikke lenger en diagnose", så er det feil. Enkelt og greit. Når ICD-11 innføres blir det sannsynligvis riktig at det ikke finnes lenger, men nå gjør det det.

HI

Lær deg i det minste hvordan diagnosen skrives !

Anonymkode: 1b3ff...599

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lær deg i det minste hvordan diagnosen skrives !

Anonymkode: 1b3ff...599

Ok, siden du har gjort deg til dronningen over skrivenazier i diagnoser, hvordan skal den tidligere diagnosen skrives? Asperger syndrom eller Aspergers syndrom? På google dukker begge skrivemåtene opp. I medisinske leksikon dukker begge skrivemåter opp.

For øvrig like greit at diagnosen dør ut. I tillegg til det stigmatiserende nazi-navner så har vi også dedotated wam-ungen som gjort diagnosen så kjent. Så det er det første folk tenker på når de hører diagnosen.

Anonymkode: 68ff7...69c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, siden du har gjort deg til dronningen over skrivenazier i diagnoser, hvordan skal den tidligere diagnosen skrives? Asperger syndrom eller Aspergers syndrom? På google dukker begge skrivemåtene opp. I medisinske leksikon dukker begge skrivemåter opp.

For øvrig like greit at diagnosen dør ut. I tillegg til det stigmatiserende nazi-navner så har vi også dedotated wam-ungen som gjort diagnosen så kjent. Så det er det første folk tenker på når de hører diagnosen.

Begge de to er nok greie, men hi skriver asBergers og asparges. Det er altså feil. 

Anonymkode: 10cd9...ed2

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

HI

Det er veldig mange diagnoser som finnes i systemet som ikke brukes, og heldigvis finnes det mange leger som bruker diagnosene som er i ICD-11 til tross for at de ikke finnes enda i Norge, for de finnes nemlig i mange andre land. I verstefall, om du nekter nytt bruk av diagnosenavn kan du havne utenfor når man begynner å bruke ICD-11 da som du sier, diagnosen er ikke der. 

Anonymkode: 7a8ae...e74

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

HI

Tror slitasjegikt også finnes i systemet, og mange bruker betegnelsen enda.

Men det heter i dag artrose, og det har ingenting med slitasje å gjøre. Det er arvelige komponenter osv, men du har ikke "brukt opp" brusken selv, så slitasjegikt er veldig misvisende.

Sånn er det med aspergers også, autismespekterforstyrrelser er en mye mer riktig diagnose, fordi grensene er så vage.

Anonymkode: 2a7fb...2cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.11.2023 den 21.22):

HI

Grunnen til at man vil av med denne definisjonen, er jo ikke at pasientgruppen er forsvunnet ved et trylleslag. Men man ønsker ikke å bruke doktor Hans Aspergers navn på diagnosen mer, ettersom han var en nazilege som brukte sine kunnskaper til å finne ut hvem som skulle leve og hvem som skulle dø. Grunnen til at en bestemt variant av autisme har hans navn, er at denne gruppe fortsatt ble ansett for å være "produktiv" (det som nå heter "høytfungerende") og trengte dermed ikke å tas livet av i "barneeutanasi"-programmet... Det er en meget betent definisjon, og man mener heller ikke i dag at det er nyttig å dele inn i høytfungerende og andre slags fungerende - det man må finne ut om vedkommende for å veilede hver enkelt person og familie, handler ikke om "høy" eller "lav" funksjon, det er individuelt og handler om ferdigheter, preferanser og triggere som kan være få eller mange, og av ulik art. 

Anonymkode: ad232...644

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.11.2023 den 15.09):

Det er veldig mange diagnoser som finnes i systemet som ikke brukes, og heldigvis finnes det mange leger som bruker diagnosene som er i ICD-11 til tross for at de ikke finnes enda i Norge, for de finnes nemlig i mange andre land. I verstefall, om du nekter nytt bruk av diagnosenavn kan du havne utenfor når man begynner å bruke ICD-11 da som du sier, diagnosen er ikke der. 

Anonymkode: 7a8ae...e74

Vil jo tro det er en plan for overgang? Dvs i dag omtales det som Asberger, i morgen innføres ett system hvor det omtales som høytfungerende autisme. Diagnosen forsvinner vel ikke, men blir erstattet med en annen definisjon? Noe annet vil være veldig rart og ikke minst, svært tidkrevende. 

Asberger er for oss født på andre siden av årtusenskiftet, ett dekkende begrep for å forstå hva, hvorfor og hvordan. Ser ikke problemet med å benytte akkurat den definisjonen, selv om den er på vei ut. 

Anonymkode: ec95c...27d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.11.2023 den 18.42):

Ja, det stemmer at asbergers ikke inngår i ICD-11 sin internasjonale utgave, og sannsynligvis vil ikke navnet videreføres i den norske oversettelsen heller, men dette er enda ikke endelig avgjort. 

https://www.ntnu.no/blogger/helse/forsvinner-asperger-syndrom/

Uansett så har vi fortsatt ikke innført ICD-11 i Norge, og enn så lenge finnes altså fortsatt diagnosen asbergers i det norske diagnoseverktøyet. Påstanden min om at asbergers finnes fortsatt, er derfor korrekt. 

HI

Mørkhudede finnes også fortsatt, selv om mørkhudede ikke kalles "negre" lenger.

Navnet er i begge tilfeller forbundet med noe grufullt. Derfor endres navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...