GÃ¥ til innhold

Takvindu og vinter!!!😬

Anbefalte innlegg

Barna har soverom på loftet. De har kun takvindu, da vi bor i midten i rekkehus og dermed ingen endevegg. 

På vinteren dekkes vinduene med snø, og disse får vi ikke åpnet. Dvs ingen rømningsvei. 

Finnes det en måte å unngå dette? Jeg har ikke tilgang til å måke taket, det er over 4 meter ned til bakken. 

Må jeg flytte barna ned på soverom nede, eller? Må da finnes andre som opplever dette? 😔

Anonymkode: b118c...260

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443928-takvindu-og-vinter%F0%9F%98%AC/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerkroppen 2029 skrev (7 minutter siden):

Da kan ikke dette være lovlige soverom? Det er temmelig strenge forskrifter for sånt, med tanke på brann og rømningsveier

Det er godkjent, men det var ikke spørsmålet mitt. 

Noen som har tips? Naboen åpner vinduet og måker ved hvert snøfall, men håper på en enklere metode siden det ramler så mye snø inn når jeg måker. 

Har brannstige og trinn på taket, men ønsker ikke å klatre opp brannstigen for å måke. 4 meter er for høyt. 

Hva gjør dere med samme type hus?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er godkjent, men det var ikke spørsmålet mitt. 

Noen som har tips? Naboen åpner vinduet og måker ved hvert snøfall, men håper på en enklere metode siden det ramler så mye snø inn når jeg måker. 

Har brannstige og trinn på taket, men ønsker ikke å klatre opp brannstigen for å måke. 4 meter er for høyt. 

Hva gjør dere med samme type hus?

Men når man ikke kan åpne vinduene så kan jo heller ikke ungene sove der, tenker jeg. Hva med luftemuligheter? 

Endret av Sommerkroppen 2029
Sommerkroppen 2029 skrev (11 minutter siden):

Da kan ikke dette være lovlige soverom? Det er temmelig strenge forskrifter for sånt, med tanke på brann og rømningsveier

Det kan være godkjent om det er nok rømningsveier i etasjen. Som hovedregel er ikke takvinduer godkjent som rømningsvei, men det finnes unntak. Vet det er lov med takvinduer som ikke sitter så høyt eller har trinn under seg, men det er også unntak for sovealkover, når det er minst tre andre rømningsveier i etasjen osv.

De jeg kjenner som har sånt vindu har redningsline og krok festet i karmen til vinduet, så det går an å fire seg ned derfra.

Men for å svare på spørsmålet ditt, det finnes varmematter/varmekabler man han ha rundt vinduet. Det monteres under taksteinene inntil vinduet.

Anonymkode: 0bd5a...6e0

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det kan være godkjent om det er nok rømningsveier i etasjen. Som hovedregel er ikke takvinduer godkjent som rømningsvei, men det finnes unntak. Vet det er lov med takvinduer som ikke sitter så høyt eller har trinn under seg, men det er også unntak for sovealkover, når det er minst tre andre rømningsveier i etasjen osv.

De jeg kjenner som har sånt vindu har redningsline og krok festet i karmen til vinduet, så det går an å fire seg ned derfra.

Men for å svare på spørsmålet ditt, det finnes varmematter/varmekabler man han ha rundt vinduet. Det monteres under taksteinene inntil vinduet.

Anonymkode: 0bd5a...6e0

Takk for svar på spørsmålet mitt, det skal jeg sjekke🙂 Da må kanskje et utestikk monteres samtidig, for at dette skal kobles til strøm. Får se, må evt få gjort det før snøen kommer. Heldigvis ikke snø med det første her jeg bor 🙂

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Men når man ikke kan åpne vinduene så kan jo heller ikke ungene sove der, tenker jeg. Hva med luftemuligheter? 

Det er jo derfor jeg spør. Har du tips eller kan du logge ut?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo derfor jeg spør. Har du tips eller kan du logge ut?

Ingen tips utover at de må flytte ned på soverommet nede som du selv skriver…. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hadde aldri latt barna mine ligge på et soverom med kun takvindu som rømningsvei. Hørtes meget uansvarlig ut.

Anonymkode: 6f08a...288

Det er ikke uansvarlig når det er godkjent. Det som hadde vært uansvarlig var om de fikk ha soverom der i vinter når jeg vet at vinduene ikke kan åpnes når de kommer mye snø. Derfor ser jeg etter en løsning. 

De klarer fint å bruke rømningsveien, noe de har testet. Vi er vel av den sjeldne sorten som faktisk har praktisert "brannøvelse" hjemme som anbefalt. 

Når de går åpner vinduet som er 50 cm over gulvet på det laveste(ved håndtaket) så går de ut på et trinn/brett med rekkverk som leder bort til brannstige som har sikring rundt(en bue som hindrer fall). Tryggeste rømningsvei du kan tenke deg. Mye tryggere enn et vanlig vindu på endevegg der barnet må åpne vinduet og barnesikringen, risikerer å falle ned flere meter mens de prøver å løse ut brannstigen. Og klatre ned i fritt fall. 

Så tror vi legger ballen død nå. 

Har noen tips til snøfrie vinduer slik at rømningsveien er fri vintertid? 

Blir enten varmekabler eller å flytte barna ned igjen slik vi har hatt det tidligere. Med mindre det finnes en annen genial løsning jeg ikke vet om.

Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

Ingen tips utover at de må flytte ned på soverommet nede som du selv skriver…. 

Takk. Da venter jeg på flere tips så lenge. Varmekabler er vinneren så langt. Ingen av de vil ha soverom nede igjen etter å ha innredet rommene oppe, så strekker meg langt for å la de bo oppe. De er forøvrig ikke småbarn.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Da venter jeg på flere tips så lenge. Varmekabler er vinneren så langt. Ingen av de vil ha soverom nede igjen etter å ha innredet rommene oppe, så strekker meg langt for å la de bo oppe. De er forøvrig ikke småbarn.

At du ikke heller hører med fagfolk? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville vurdert å få montert snøfanger på oversiden av takvinduet forutsatt at du har skråtak. Kontakt taktekker for råd. 

Anonymkode: c7917...b3d

Takk, dette skal jeg også sjekke ut!🤩

Støtter rådet om snøfanger eller lignende løsning for å minimere snømengde på vinduene. 
Vi har to takvinduer i 3. etasje, men det er bare lekerom, kontor, hobbyrom mm, ingen som sover der, så vi lar de stort sett snø igjen. 

Tror kanskje det letteste ville vært å legge en presenning på gulvet under vinduet, åpne og fjerne snø, og så bære presenning med innhold til dusj eller badekar og henge den til tørk der. Og gjenta det hver gang det har snødd. 

Anonymkode: bf817...59e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Støtter rådet om snøfanger eller lignende løsning for å minimere snømengde på vinduene. 
Vi har to takvinduer i 3. etasje, men det er bare lekerom, kontor, hobbyrom mm, ingen som sover der, så vi lar de stort sett snø igjen. 

Tror kanskje det letteste ville vært å legge en presenning på gulvet under vinduet, åpne og fjerne snø, og så bære presenning med innhold til dusj eller badekar og henge den til tørk der. Og gjenta det hver gang det har snødd. 

Anonymkode: bf817...59e

Hmmm, det kan faktisk gå an. Det snør jo ikke hver dag, så det kan jo evt være en løsning. Takk for tips. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...