Gå til innhold

Spørsmål om femåringer


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert teit, og kanskje helt tåpelig å spørre om, men jeg søker andres erfaringer. 
Jeg har en fem år gammel gutt hjemme, trenger litt hjelp til å vurdere om dette er «vanlig», eller innenfor normalområdet i alle fall.. 

Han er langt fremme språklig, god til å kommunisere og forstår mye. Dette fører til konflikt med gjevnaldrende, han vil leke mer avanserte rolleleker, i tillegg til at han vil bestemme mye. 
Han er viljesterk og vil gjerne bestemme mye, har følelsene utenpå og det går lynfort fra glede til raseri. 
Han bruker fortsatt bleie på natt, og har fortsatt uhell på dagen. Han både glemmer seg bort og syns ikke det gjør noe. 
Han takler overganger dårlig. Det kan låse seg for han hvis han må avbryte det han driver med eller han må gjøre noe annet, selv om det er ting han egentlig liker. 
Han har empati og ser når andre blir lei seg feks, han blir også veldig lei seg hvis han har gjort noe mot noen. 
Han er urolig. I følge barnehagen er han noe mer urolig enn de andre, merkes godt i samlingsstund fordi han må bevege seg. Barnehagen antydet at han kanskje kjedet seg, han kan mye og er nok raskere til å lære nye ting enn noen. Han kan for ordens skyld sitte lenge med bordaktiviteter om det fenger, feks Lego. 
 

Så her sitter mor og er litt bekymret for skolestart neste år. Redd han skal tisse på seg og bli den som gjorde det, for alltid. Redd han skal bli for urolig og klovnete og falle bakpå. Redd han ikke skal ville jobbe med det som er, protestere i overgangssituasjoner, komme i konflikt osv. 
Grunn til bekymring? Eller normalt? Takknemlig for alle som gir et saklig svar. 

Anonymkode: d46c7...463

Fortsetter under...

Det minner mye om min yngste da hun var på samme alder, inkludert dårlig blærekontroll, men datteren min var ikke så ofte i konflikter da hun var så liten, det kom mer siden. I vårt tilfelle viste det seg å være en blanding av evnerikhet og ADHD, og det ble blant annet lagt vekt på dette med at hun slet med blærekontroll og generelt sett har mange fysiske reguleringsvansker. Hun kjenner f.eks. ofte ikke at hun er kald eller varm, mett og sulten osv., ikke før det begynner å bli ekstremt. Etter hvert som hun ble eldre ble det også et mye tydeligere skille mellom at hun var kognitivt lang framme, men hang bak emosjonelt. I tillegg ble symptomtrekk som å ikke få med seg beskjeder, overreaksjoner på ting som brøt med rutiner, miste/rote bort alt mulig, plukke i stykker ting, ha dårlig impulskontroll osv. mye mer framtredende. Det var der da hun var 5 år også, men mye av dette er normalt for 5-åringer og det skilte henne derfor ikke like mye ut som da hun var 10 år eller 13 år.

Alt det du beskriver kan være helt normalt for en 5-åring. Han kan rett og slett bare være umoden i blæren og emosjonelt, selv om han er sterk kognitivt, og han kan være urolig nettopp kun fordi han kjeder seg. Veldig smarte barn er ofte så opptatt med egne tanker at de kan bli både litt vimsete, og frustrete og sinte når ting ikke går fort nok. Det kan også være at det er noe mer, men jeg tror han er for liten til at dere kan trekke noen konklusjoner allerede nå.

Anonymkode: 9d6f1...9db

Alle de tingene du beskriver kan fint passe på en 5-åring.

Totaltpakken med alle tingene skjønner jeg at kan bekymre dere litt, for det er jo en del ting der som både kan passe på ADHD og milde former av autisme som f.eks det som før ble kalt asbergers (nå autismespekterforstyrrelse), men også kan passe på evnerike barn som rett og slett kjeder seg fordi verden går så sakte og menneskene rundt dem ikke forstår like mye som dem og de derfor blir urolige og litt utagerende.

Det skjer mye siste året i barnehagen da, og han kan modnes veldig før han skal begynne på skolen neste år

Jeg ville nok prøvd å puste med magen og se an videre utvikling litt. Alle barn som ikke er helt A4 trenger ikke ha noen diagnose heller, men be de ansatte i barnehagen følge litt med de også.

Anonymkode: 8c4d3...eaf

Tusen takk for så gode svar. Jeg vet vel egentlig at dette kan være normalt, men det er ikke så lett å se det i min hverdag med kun en femåring. 
Jeg har jobbet mye med ungdom på autismespekteret, kan ikke si at det har falt meg inn, men jeg skal lese litt om det. ADHD har jeg tenkt, men han er ikke den mest tekstbokprega typen der heller. I alle fall ikke enda. 

Anonymkode: d46c7...463

Mye likt som da min var 5 år. Han er i tillegg født sent på året, så dessverre ble skolestart en tøff overgang. Han ville bare leke. 

Nå er han 10 år og jeg skal melde ham opp til utredning. Han er en kompleks unge med mange små ting som til sammen blir mye. 

Jeg har hatt tanker om asberger siden 3-års alder, men det har liksom vært gradvis (men sen) utvikling som har gjort at jeg har utsatt. Nå er det så mye som går på det sosiale at det er mer utfordringer enn ikke og da tror jeg utredning er riktig. 

Det er vanskelig å vite hva som er det riktige å gjøre, men jeg mener egentlig at man burde følge magefølelsen. Selv om jeg ikke har gjort det selv i akkurat dette tilfellet, så anbefaler jeg andre å gjøre det. 

Anonymkode: 6c9c1...139

Min lignet også dette. Han viste seg også å ha ADHD kombinert med høy intelligens. 
Det kan funke bra det, hvis barnet finner noe som engasjerer innen skolefagene. Nå er han 25, og det har jo vært opp- og nedturer, men han har klart seg bra, er i utdannelse og jobb, har fått greie karakterer overalt og har hatt gode venner gjennom hele oppveksten.

Anonymkode: 8564a...c9e

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for så gode svar. Jeg vet vel egentlig at dette kan være normalt, men det er ikke så lett å se det i min hverdag med kun en femåring. 
Jeg har jobbet mye med ungdom på autismespekteret, kan ikke si at det har falt meg inn, men jeg skal lese litt om det. ADHD har jeg tenkt, men han er ikke den mest tekstbokprega typen der heller. I alle fall ikke enda. 

Anonymkode: d46c7...463

Jeg "så" ikke heller ADHD hos min, for han fulgte så godt med og zoomet inn på ting han likte. Men når ungene har komboen høy IQ og ADHD, så blir de ikke "tekstbok-eksempelet". Han hadde så mange evner og interesser at han slapp å bli en sånn flyktig vandrer som mister tråden i timene. 

Anonymkode: 8564a...c9e

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg "så" ikke heller ADHD hos min, for han fulgte så godt med og zoomet inn på ting han likte. Men når ungene har komboen høy IQ og ADHD, så blir de ikke "tekstbok-eksempelet". Han hadde så mange evner og interesser at han slapp å bli en sånn flyktig vandrer som mister tråden i timene. 

Anonymkode: 8564a...c9e

Kan du si litt om hva man kan se etter i de tilfellene? 

Anonymkode: d46c7...463

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Kan du si litt om hva man kan se etter i de tilfellene? 

Anonymkode: d46c7...463

Jeg svarte øverst her, men har samme erfaring. Hun kunne f.eks. gå med meg på butikken, som 5-åring, hvis vi var innom og bare skulle ha 3-5 varer. Da vi kom til kassen sa hun gjerne ting som "Det blir 268 kroner", og det stemte, det. Hun har en IQ på rundt 140, og har derfor en tankegang, evne til resonnering og kvikkehet i hodet som skiller henne ut fra folk flest, inkludert andre med ADHD. Og fordi hun liker, og trenger, mye stimulering av hjernen, viste hun både som førskolebarn og i småskolen godt fokus rundt all form for læring. Hun synes f.eks. det var veldig spennende med engelsk og Harry Potter da hun kom til slutten av 2.klasse, så mens resten av klassen fortsatt øvde på ord og enkle setninger i 3.-4. klasse, leste hun Harry Potter ol. bøker på engelsk, feilfritt. Ikke akkurat det man forventer ved ADHD. 

Samtidig har hun, nå som 14-åring, overhodet ikke begrep om hvor lenge 10 minutter er, eller 1 time eller to dager. Joda, hun kan klokken og kalenderen, men eier ikke følelse av tid. Når jeg tenker tilbake, så var denne totalt manglende tidsfølelsen der som barn også. Selv om hun åpenbart intellektuelt sett skjønte konseptet med i morgen, i går, sist uke osv. bommet hun alltid totalt her. Dette er veldig vanlig ved ADHD, altså manglende tidsfølelse. Ellers er mange av trekkene ting som også er vanlig for 5-åringer, som å stadig avbryte andre, ha problemer med å vente på tur, generelt være utålmodig og rastløs, ikke klare å sitte i ro, alltid fikle med noe osv. som trekk på hyperaktivitet/lav impulskontroll, og å ikke få med seg beskjeder, rote bort ting, drømme seg bort/zoone ut, bumpe borti alt mulig/snuble lett osv. typisk trekk på uoppmerksomhet. Og reguleringsvansker, av følelser og med tanke på mat, kulde, varme, blærekontroll osv, samt at en blir veldig fort overstimulert og reagerer voldsomt på ting andre ikke reagerer så mye på. F.eks. å glede seg til å gå på kino, for så å måtte gå 10 minutter ut i forestillingen fordi barnet er så overveldet at det får raserianfall. 

Problemet nå er at barnet ditt er så ungt at mye fortsatt er veldig normalt. Ha likevel et våkent øye og følg med framover. 

Anonymkode: 9d6f1...9db

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg svarte øverst her, men har samme erfaring. Hun kunne f.eks. gå med meg på butikken, som 5-åring, hvis vi var innom og bare skulle ha 3-5 varer. Da vi kom til kassen sa hun gjerne ting som "Det blir 268 kroner", og det stemte, det. Hun har en IQ på rundt 140, og har derfor en tankegang, evne til resonnering og kvikkehet i hodet som skiller henne ut fra folk flest, inkludert andre med ADHD. Og fordi hun liker, og trenger, mye stimulering av hjernen, viste hun både som førskolebarn og i småskolen godt fokus rundt all form for læring. Hun synes f.eks. det var veldig spennende med engelsk og Harry Potter da hun kom til slutten av 2.klasse, så mens resten av klassen fortsatt øvde på ord og enkle setninger i 3.-4. klasse, leste hun Harry Potter ol. bøker på engelsk, feilfritt. Ikke akkurat det man forventer ved ADHD. 

Samtidig har hun, nå som 14-åring, overhodet ikke begrep om hvor lenge 10 minutter er, eller 1 time eller to dager. Joda, hun kan klokken og kalenderen, men eier ikke følelse av tid. Når jeg tenker tilbake, så var denne totalt manglende tidsfølelsen der som barn også. Selv om hun åpenbart intellektuelt sett skjønte konseptet med i morgen, i går, sist uke osv. bommet hun alltid totalt her. Dette er veldig vanlig ved ADHD, altså manglende tidsfølelse. Ellers er mange av trekkene ting som også er vanlig for 5-åringer, som å stadig avbryte andre, ha problemer med å vente på tur, generelt være utålmodig og rastløs, ikke klare å sitte i ro, alltid fikle med noe osv. som trekk på hyperaktivitet/lav impulskontroll, og å ikke få med seg beskjeder, rote bort ting, drømme seg bort/zoone ut, bumpe borti alt mulig/snuble lett osv. typisk trekk på uoppmerksomhet. Og reguleringsvansker, av følelser og med tanke på mat, kulde, varme, blærekontroll osv, samt at en blir veldig fort overstimulert og reagerer voldsomt på ting andre ikke reagerer så mye på. F.eks. å glede seg til å gå på kino, for så å måtte gå 10 minutter ut i forestillingen fordi barnet er så overveldet at det får raserianfall. 

Problemet nå er at barnet ditt er så ungt at mye fortsatt er veldig normalt. Ha likevel et våkent øye og følg med framover. 

Anonymkode: 9d6f1...9db

Takk for veldig godt svar, setter pris på at dere tar tid til å svare meg. 
Noe stemmer, men også mye som ikke stemmer. Uansett skjønner jeg st man må ta tiden til hjelp. Jeg skal lese meg litt opp. 

Anonym bruker skrev (På 7.11.2023 den 15.48):

Tusen takk for så gode svar. Jeg vet vel egentlig at dette kan være normalt, men det er ikke så lett å se det i min hverdag med kun en femåring. 
Jeg har jobbet mye med ungdom på autismespekteret, kan ikke si at det har falt meg inn, men jeg skal lese litt om det. ADHD har jeg tenkt, men han er ikke den mest tekstbokprega typen der heller. I alle fall ikke enda. 

Anonymkode: d46c7...463

Adhd er jo ikke som man tidligere trodde. Og kommer i flere varianter. Blånektet for at min sønn hadde det. Ble etterhvert utredet og var raskt lite tvil om at han hadde det.

Har nå god kunnskap om Adhd og ser helt klart at han har det. Veldig typiske trekk som jeg ikke visste om. Som dårlig følelses regulering, tidsblind, oppheng og kan mye om temaer han er interessert i, dårlig konsentrasjon på ting han ikke er interessert i (selv om han er veldig smart) Må ha klare beskjeder og kun en beskjed om gangen (trodde tidligere at han ikke ville høre) for å få det med seg. Virker som en rolig gutt men følger man med er det armer og ben, plutselig roping, og fikling med det som ligger foran. Sånne ting jeg tidligere ikke tenkte på var typisk Adhd. 

Anonymkode: 93b30...61b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Adhd er jo ikke som man tidligere trodde. Og kommer i flere varianter. Blånektet for at min sønn hadde det. Ble etterhvert utredet og var raskt lite tvil om at han hadde det.

Har nå god kunnskap om Adhd og ser helt klart at han har det. Veldig typiske trekk som jeg ikke visste om. Som dårlig følelses regulering, tidsblind, oppheng og kan mye om temaer han er interessert i, dårlig konsentrasjon på ting han ikke er interessert i (selv om han er veldig smart) Må ha klare beskjeder og kun en beskjed om gangen (trodde tidligere at han ikke ville høre) for å få det med seg. Virker som en rolig gutt men følger man med er det armer og ben, plutselig roping, og fikling med det som ligger foran. Sånne ting jeg tidligere ikke tenkte på var typisk Adhd. 

Anonymkode: 93b30...61b

Det er sant. Jeg skal lese meg litt opp, takk!

Anonymkode: d46c7...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...