Gå til innhold

Hva er vits med julegaver når alle ønsker seg penger?

Anbefalte innlegg

Mine ungdommer ønsker seg penger, tantebarn ønsker seg penger. De voksne har alt og ønsker gavekort, så de kan velge selv.

Bør julegaver avskaffes? Så vi heller fokuserer på samhold osv i jula? 
Tradisjoner endrer seg, bør vi snart se at både voksne og barn har nok materielle ting?

Hvordan kan man klare å beholde julestemningen og julemagien for barn viss man ønsker å fokusere på andre ting enn gaver?

Anonymkode: 82d91...947

Fortsetter under...

Jeg er enig, synes det blir for dumt å bare bytte penger, som jo er det vi gjør i praksis. Vi har kuttet drastisk ned på gaver i vår familie. Å gi barn julemagi uten at de får så mye gaver er ikke så vanskelig. Min erfaring er at barn setter pris på å være sammen som familie. Se film/serie, spill brettspill eller gå en tur på barnas premisser og oppdag nye ting. Vi har og hatt suksess med å gi julegave til blå kors, frelsesarmeen eller lignende. Da har barna fått velge en gave som de tror ett annet barn på samme alder ønsker seg. Har følt det er viktig for oss at våre barn lærer soligdaritet og at ikke alle andre barn har det like bra. 

Anonymkode: 9edd9...e94

Enig. Si at du av prinsipp ikke gir penger eller gavekort, så de får ønske seg noe som de evt kan bytte senere.

Poenget blir borte når man bare bytter penger og gavekort. Og det tror jeg mange kjenner på i jula nå. 
Det koseligste å motta er jo personlige gaver! Synes jeg iallfall. Et bildealbum eller en annen gave man vet er gjennomtenkt. 

Anonymkode: 9bd88...01b

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Enig. Si at du av prinsipp ikke gir penger eller gavekort, så de får ønske seg noe som de evt kan bytte senere.

Poenget blir borte når man bare bytter penger og gavekort. Og det tror jeg mange kjenner på i jula nå. 
Det koseligste å motta er jo personlige gaver! Synes jeg iallfall. Et bildealbum eller en annen gave man vet er gjennomtenkt. 

Anonymkode: 9bd88...01b

Jeg opplever at barn, ungdom og voksne ikke vet hva de ønsker seg. Folk trenger ikke flere ting, de fleste har for mye.

Jeg har prøvd å be m ønskeliste, men får ikke svar. (Hele familien har ok råd og jeg opplever ingen som bortskjemte)

Jeg har ungdommer og nå er det en kort periode de ønsker seg penger. Om få år ønsker de seg og trenger ting til at de skal flytte for seg selv, eks ting til kjøkkenet. Hva er problemet? Jeg gir mye heller penger så de selv kan feks kjøpe klær på salg i romjula eller til andre ting de sparer til - enn at de må finne på ting de ønsker seg. Nå er det «jeg ønsker meg penger-epoke».

Anonymkode: 5904e...f33

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Mine ungdommer ønsker seg penger, tantebarn ønsker seg penger. De voksne har alt og ønsker gavekort, så de kan velge selv.

Tradisjoner endrer seg, bør vi snart se at både voksne og barn har nok materielle ting?

Hvordan kan man klare å beholde julestemningen og julemagien for barn viss man ønsker å fokusere på andre ting enn gaver?

Så enig med deg. Ingen får penger av meg. Da kunne de jo like godt "tjene inn" den samme summen ved å ikke kjøpe gaver, da. Men så er jeg mindre opptatt av gaver enn de fleste. Flere ganger har jeg sagt til familie og venner at jeg ikke ønsker meg noe. (Har bl a fått skikkelig grisekjeft på forumet her for akkurat det, det er helt absurd hvor gærne folk kan bli.)

Å beholde julemagien for barn kan gjøres på mange måter. En fast greie har vært å bygge pepperkakehuset sammen, Det pynter vi på lille julaften, og spiser det på nyttårsaften. 

Har hatt juleverksted med barna i familien noen ganger, da har vi laget noen enkle gaver av papp eller tekstil. Resultatet er ikke så viktig, men ungene syns det er morsomt å få til en ting eller to. Og selvsagt juleverksted der man lager julepynt som kurver, kjeder eller trolldeigfigurer. 

Sette opp havrenek er hyggelig. Tenne englespillet. Pynte utendørs med f eks lyslenker i islykt. Flette kranser av granbar eller einerbar - da trenger du litt hønsenetting eller tilsvarende til skjelett, og tynn ståltråd å feste med. Alt dette kan barn være med på. Duftene i jula skaper julemagi: klementiner, gløgg, såpe, granbar, pepperkaker, vedfyring, røkelse.

Musikken er en stor del av julemagien for meg. Både sangene vi synger med barna, og det å høre på julemusikk. Koselige juleserier å se på sammen er del av magien, og brettspill utover kveldene. Høytlesningstund fra gode bøker med julestemning har vi drevet med også, sånn som Jostein Gaarders Julemysteriet.

Og så kan man jo lage noen egne mysterier.  Ungene mine har fått en julerebus hver julaftens morgen som de måtte løse for å finne en venteoverraskelse - da typisk en gave med noe de kunne leke med ut over formiddagen, for å korte tida litt. Man kan jo utvide noe sånt til flere rebuser eller mysterier i adventen? 

Hvis jeg tenker tilbake til magien i mine egne julefeiringer som barn, så var det først og fremst god tid, løs snipp, storfamilien til stede, leke med søskenbarna, måltider som varte og varte og mye latter rundt bordet. De voksne hadde tid, vi var mange og fokuset var på å nyte livet. 

Anonymkode: d564c...7ef

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg opplever at barn, ungdom og voksne ikke vet hva de ønsker seg. Folk trenger ikke flere ting, de fleste har for mye.

Jeg har prøvd å be m ønskeliste, men får ikke svar. (Hele familien har ok råd og jeg opplever ingen som bortskjemte)

Da er man over på det stadiet at pakkene kan være symbolske, mener nå jeg. En pose brente mandler eller en flaske badesalt. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Så enig med deg. Ingen får penger av meg. Da kunne de jo like godt "tjene inn" den samme summen ved å ikke kjøpe gaver, da. Men så er jeg mindre opptatt av gaver enn de fleste. Flere ganger har jeg sagt til familie og venner at jeg ikke ønsker meg noe. (Har bl a fått skikkelig grisekjeft på forumet her for akkurat det, det er helt absurd hvor gærne folk kan bli.)

Å beholde julemagien for barn kan gjøres på mange måter. En fast greie har vært å bygge pepperkakehuset sammen, Det pynter vi på lille julaften, og spiser det på nyttårsaften. 

Har hatt juleverksted med barna i familien noen ganger, da har vi laget noen enkle gaver av papp eller tekstil. Resultatet er ikke så viktig, men ungene syns det er morsomt å få til en ting eller to. Og selvsagt juleverksted der man lager julepynt som kurver, kjeder eller trolldeigfigurer. 

Sette opp havrenek er hyggelig. Tenne englespillet. Pynte utendørs med f eks lyslenker i islykt. Flette kranser av granbar eller einerbar - da trenger du litt hønsenetting eller tilsvarende til skjelett, og tynn ståltråd å feste med. Alt dette kan barn være med på. Duftene i jula skaper julemagi: klementiner, gløgg, såpe, granbar, pepperkaker, vedfyring, røkelse.

Musikken er en stor del av julemagien for meg. Både sangene vi synger med barna, og det å høre på julemusikk. Koselige juleserier å se på sammen er del av magien, og brettspill utover kveldene. Høytlesningstund fra gode bøker med julestemning har vi drevet med også, sånn som Jostein Gaarders Julemysteriet.

Og så kan man jo lage noen egne mysterier.  Ungene mine har fått en julerebus hver julaftens morgen som de måtte løse for å finne en venteoverraskelse - da typisk en gave med noe de kunne leke med ut over formiddagen, for å korte tida litt. Man kan jo utvide noe sånt til flere rebuser eller mysterier i adventen? 

Hvis jeg tenker tilbake til magien i mine egne julefeiringer som barn, så var det først og fremst god tid, løs snipp, storfamilien til stede, leke med søskenbarna, måltider som varte og varte og mye latter rundt bordet. De voksne hadde tid, vi var mange og fokuset var på å nyte livet. 

Og mine får alt dette og mere til - pluss et tonn med gaver de blir glade for, som resten av familien. Det ene utelukker ikke det andre, skjønner du.

Anonymkode: b00cd...341

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Slik er det hos oss også. Vi har løst det slik at i stedet er det vi foreldre som ordner gaven til ungdommen, skriver på de andre voksne i familien. I stedet for å flytte penger. Nå er vi likestilt med antall, det er ganske enkelt akkurat nå. Da det blir det en stor spleisegave. 

Anonymkode: 7ba3a...14d

Vi sluttet å gi gaver til de voksne på mannen sin side det året vi bare byttet konvolutter. På min side gir vi enda til alle, men det er fordi vi gir og får gaver med omtanke. 

Jeg gir kun penger til mine egne barn som er studenter, i tillegg til smågaver. Til tantebarn gir jeg en liten oppmerksomhet for 3-500 kr. 

Jeg syns gaver er en viktig del av julemagien og jeg opplever kun takknemlighet for gavene jeg gir. 

Anonymkode: b4a6b...5bc

Ingen hos oss ønsker seg penger heldig vis. Min eksmanns damilie derimot synes det er for mye stress å kjøpe gaver så de over fører en sum og blir skuffet hvert år over at ungene ikke gir til dem.

Anonymkode: 7a5c4...351

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen hos oss ønsker seg penger heldig vis. Min eksmanns damilie derimot synes det er for mye stress å kjøpe gaver så de over fører en sum og blir skuffet hvert år over at ungene ikke gir til dem.

Og eksmann er ute av stand til å kjøpe gaver til egne barn?

Annonse

Så kjedelige mennesker dere har rundt dere.  Og ikke bare fordi dere er liste- og ønskebundet. Ingen leser bøker, ingen samler på noe, ingen setter pris på kunst, ingen trenger pene strikkevotter, ingen har platespiller, ingen kan overraskes med kulturopplevelser, ingen blir glad for hjemmelagde karameller, ingen verdsetter omtanke og ingen er i bunn og grunn verd å ha i det hele tatt. Ikke særlig mye kulturell kapital, rett og slett. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Du kan jo legge ved kosesokker, sjokolade, pakke pent inn osv. Det er hva du gjør det til. 

Jeg gir ungdommen i familien penger, fordi de ønsker seg det. Ungdommer på 14 år har ikke så mye penger, klart de blir glad for penger. Og det er  DET som gir julestemning for meg. 

Anonymkode: 15e17...381

Jeg er enig med unntak av ungdommene. I denne aldersgruppen er det ofte flere som ønsker seg litt dyrere ting knyttet til hobbyer de har, spesielle merker el., og da tenker jeg at det er helt greit å gi dem penger som er bidrag til dette. Min egen 16-åring sparer f.eks. til sovesofa til å ha på rommet sitt, og ønsker seg penger til dette, mens 18-åringen sparer til ny PC og ønsker seg penger til dette. Vi har også flere nevøer og nieser i samme alder, og pleier da å kjøpe en liten mer symbolsk gave som en julesokk, sjokolade el. og pakke inn, og så vippse over penger utenom. Til barn og voksne blir det litt annerledes. 

Anonymkode: f0911...187

Barn/ungdom har sjelden mye penger. Mine ønsker seg også penger, men det er jo et mål der da. De har kjøpt seg PlayStation, telefoner, data, headset osv.  for de pengene de har fått i gaver. Eller klær også. For de synes at tanter/onkler/bestemødre ikke er så flinke til å kjøpe klær.

Som voksen synes jeg det er lett å ønske seg noe. I år ønsker jeg meg skjærefjøler og ullundertøy. 

Anonymkode: 13365...3ad

Det er en ganske kort periode det er sånn.

Eldste tantebarna mine er 18 og 20 år, lærling og i full jobb. De ønsker ser ikke penger lenger, de sparer på glass, ønsker seg småtteri som er koselig å både gi og få 

De få årene ungdommene ikke tjener egne penger og har mange litt dyre ønsker skjønner jeg at de ønsker seg gavekort og kroner 

Har tre tantebarn jeg gir gavekort i år, det er helt greit.

Voksne får gaver, men vi kjøper ikke dyre ting.

Anonymkode: c469a...f43

MissSaigon skrev (6 timer siden):

Og eksmann er ute av stand til å kjøpe gaver til egne barn?

Mannen kjøper gaver til dem  men det ble raskt gjennomskuet. De var ikke så gamle før de forsto at besteforeldrene ikke brydde seg om å glede dem  bare om å fremstå som gode besteforeldre nlandt sine venner.

Noen i vår familie synes gavekort er topp for da kan man bestemme selv, men jeg er imot det med mindre det er til noe spesifikt istedet for å spleise med flere.

Å sitte julaften å bytte gavekort er bare tull. Stort sett på samme sum og da kunne man heller spart pengene. 

Men jeg synes gaver er viktig. Nettopp fordi da får det oss til å tenke litt ekstra på de personene og hva de liker og hvordan kan jeg klare å glede dem. For meg er ikke gaver en plikt og mas. Det ligger mye omsorg og ønske om at jeg skal vise at jeg ser dem og er glad i dem som får gaver.

Anonymkode: ad4f4...efc

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Og mine får alt dette og mere til - pluss et tonn med gaver de blir glade for, som resten av familien. Det ene utelukker ikke det andre, skjønner du.

Akkurat sånne svar som tråden var full av da jeg kom i skade for å si her på forum at jeg ikke ville ta imot julegaver... 🙄Rasende kvinner som veldig sterkt trengte til å legitimere at nettopp de ikke var materialistiske og at nettopp deres barn ikke var bortskjemte eller grådige, for de skapte så masse magisk julestemning døgnet rundt fra november til mars! Og det selv om de kjøpte gaver også, så tenk!

Du, jeg er sikker på at du er en kjempegod mor. Men HI beskriver en familie der gaveønskene ikke lenger består i å overraske hverandre eller glede hverandre med gjenstander. Hun lurer på andre ting hun kan fylle julen med, fordi folk har slutta å kjenne på spenning og magi ved presangene. De ønsker seg bare penger til å kjøpe noe selv. Og da kan de jo lett skaffe det ved å avstå fra å kjøpe til andre, sant? Vinn/vinn. Du behøver ikke å bevise hvor høyverdig ditt forbruk er. Ingen kjenner deg her. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Så kjedelige mennesker dere har rundt dere.  Og ikke bare fordi dere er liste- og ønskebundet. Ingen leser bøker, ingen samler på noe, ingen setter pris på kunst, ingen trenger pene strikkevotter, ingen har platespiller, ingen kan overraskes med kulturopplevelser, ingen blir glad for hjemmelagde karameller, ingen verdsetter omtanke og ingen er i bunn og grunn verd å ha i det hele tatt. Ikke særlig mye kulturell kapital, rett og slett. 

Bøker får man på biblioteket (men der er jeg villig til å gjøre et unntak, og ta imot en gave av og til).
Kunst ser jeg i gallerier, og vil helst ikke at andre skal kjøpe til meg, for de vet ikke hvilke bilder jeg faller for.
Strikkevotter har jeg enda i noen år, til jeg har slitt ut de 3 para som ligger i skuffen.
Platespiller har jeg også, men jeg ønsker meg ikke LP-er når jeg kan lytte digitalt,
Kulturopplevelser går jeg på når jeg selv har tid, siden jeg jobber mange kvelder i uka.
Og hjemmelagde karameller tok tanna mi for fire juler siden! Det ble en dyr gave, jeg måtte få den reparert for 4500 kroner!

Å sitte passivt og motta gaver øker ikke den kulturelle kapitalen. Kulturell kapital får man ved aktiv deltakelse i kulturlivet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...