Gå til innhold

Lærer med belastningsskade i hæl

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med hælen i over et år nå. Har vært hos fastlege, og etter noen runder blitt henvist til fysioterapeut (spesialist på min type skade). Jeg har spesialsåler, jeg gjør øvelser og alt jeg skal gjøre. Likevel blir jeg ikke bedre.

I sommer var jeg smertefri. Etter ei uke på jobb i høst, var smerten tilbake. Etter to uker var den verre enn noen gang.

Forrige uke var jeg på kurs. Denne helga var jeg så godt som smertefri! Jeg vet at jeg etter en dag på jobb er smertene tilbake for fult.

Mitt spørsmål er, bør jeg be om sykemelding? Til nå har jeg ikke gjort det, for det er jo bare en «hæl». Jeg har jo stort sett ikke vondt i annet enn hæl/ oppover foten.

Tilstanden heter plantar hælspore. Dette har ført til andre belastningsskader også. Det er vanskelig å få tilrettelagt på jobb, da en som lærer står mye på ulike steder. Har tatt det opp med ledelsen flere ganger, men får ikke gjort om på timeplanen.

Anonymkode: 6f8c9...b1e

Fortsetter under...

Hvis du ikke kan få sitte eller på andre måter avlaste med gode sko og mykt underlag må du i så fall regne med et forløp på to år uansett - er smertene der at du ønsker dette? Jeg har vært gjennom både hælspore på begge bein og har plantar fascitt, og når det blomstrer opp er det to års forløp. Hælspore kan opereres, du vet det? De går inn og meisler vekk det du har "ekstra". Noen uker sykemelding.

Anonymkode: 90ced...d0f

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvis du ikke kan få sitte eller på andre måter avlaste med gode sko og mykt underlag må du i så fall regne med et forløp på to år uansett - er smertene der at du ønsker dette? Jeg har vært gjennom både hælspore på begge bein og har plantar fascitt, og når det blomstrer opp er det to års forløp. Hælspore kan opereres, du vet det? De går inn og meisler vekk det du har "ekstra". Noen uker sykemelding.

Ja, jeg vet operasjon er en mulighet. Legen mener likevel at komplikasjonene etter en operasjon er større enn slik tilstanden er nå. Hun vil jeg heller skal fortsette med fysio.

Når jeg nå har hatt denne uka borte fra undervisning, og heller tilbrakt dagene på kurs, merker jeg STOR forskjell! Jeg kjenner såvidt litt iling i hælen når jeg står/ går.

Jeg får ta denne dagen for å se an smertene videre. Dersom det er vesentlig verre i kveld og i natt, må jeg bare dra til lege igjen. Da er det jo veldig tydelig at jeg må gjøre noe for å bli helt bra. Nå har jeg haltet i over et år, og det sliter meg skikkelig ut.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg vet operasjon er en mulighet. Legen mener likevel at komplikasjonene etter en operasjon er større enn slik tilstanden er nå. Hun vil jeg heller skal fortsette med fysio.

Når jeg nå har hatt denne uka borte fra undervisning, og heller tilbrakt dagene på kurs, merker jeg STOR forskjell! Jeg kjenner såvidt litt iling i hælen når jeg står/ går.

Jeg får ta denne dagen for å se an smertene videre. Dersom det er vesentlig verre i kveld og i natt, må jeg bare dra til lege igjen. Da er det jo veldig tydelig at jeg må gjøre noe for å bli helt bra. Nå har jeg haltet i over et år, og det sliter meg skikkelig ut.

Masse symp. Jeg gikk sånn i to år før operasjon. Deretter smertefri i et par år før det kom på det andre beinet. Orket ikke operasjon igjen selv om jeg ikke fikk noen komplikasjoner. Men om det virker er operasjon i hvert fall en mulighet. (Jeg har fått plantar fascitt siden, og lært meg å leve rundt det. Dvs sørge for å gjøre det rette hele tiden alltid og forsone meg med at ved reaktivering tar det den tiden det tar.)

Hvis du står mye i klasserommet, kan du skaffe en myk matte på det stedet du står mest? Typ yogamatte el lign? Og be barna komme til deg i stedet for å gå rundt til dem i rommet når de trenger veiledning?

Anonymkode: 788e2...4cd

Annonse

Sykmelding er jo en mulighet - men vil du virkelig bruke opp sykepengerettighetene dine på dette? Du bruker like mye av sykepengerettighetene dine om du er helt eller delvis sykmeldt.

Jeg ville iallefall prøvd alle andre muligheter. Som lærer kan du gjøre mye med organiseringen av arbeidshverdagen slik at du slipper å stå/gå så mye. Feks. avlastningsmatte som en annen her foreslå, krakk med hjul, elevene kan i større grad komme til deg osv. Et tips kan være å bestille en arbeidsplasskartlegging fra BHT. de er ofte gode på å se tilretteleggingsmuligheter.

Anonymkode: 8453a...a23

Takker for innspill alle sammen.

Når jeg har klasseromsundervisning, går det forsåvidt greit. Problemet er at jeg er blitt satt opp på flere timer i uka med praktiske fag. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å hverken sitte ned eller å stå på ei matte..! Jeg har prøvd, har jo hatt dette i over et år nå😅.

Ledelsen tar meg heller ikke ut fra disse fagene. Kanskje jeg skal forsøke å ta kontakt med BHT, de kan kanskje hjelpe?

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har slitt med hælen i over et år nå. Har vært hos fastlege, og etter noen runder blitt henvist til fysioterapeut (spesialist på min type skade). Jeg har spesialsåler, jeg gjør øvelser og alt jeg skal gjøre. Likevel blir jeg ikke bedre.

I sommer var jeg smertefri. Etter ei uke på jobb i høst, var smerten tilbake. Etter to uker var den verre enn noen gang.

Forrige uke var jeg på kurs. Denne helga var jeg så godt som smertefri! Jeg vet at jeg etter en dag på jobb er smertene tilbake for fult.

Mitt spørsmål er, bør jeg be om sykemelding? Til nå har jeg ikke gjort det, for det er jo bare en «hæl». Jeg har jo stort sett ikke vondt i annet enn hæl/ oppover foten.

Tilstanden heter plantar hælspore. Dette har ført til andre belastningsskader også. Det er vanskelig å få tilrettelagt på jobb, da en som lærer står mye på ulike steder. Har tatt det opp med ledelsen flere ganger, men får ikke gjort om på timeplanen.

Teiper du hælen /foten? Det er det første du burde gjøre. 

Anonymkode: d46cd...6af

Det tar gjerne 2-3 år før det blir bra.

Viktig å aldri gå i sokkelesten, sko hele tiden.

Sko med myk såle og god demping. Tunge stive vintersko forverrer ploblemet, det samme gjør brodder...

Jeg har min første vinter uten symptomer nå, etter 3 vintere med smerter. Mye verre om vinteren enn om sommeren.

Anonymkode: 99f2b...121

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Teiper du hælen /foten? Det er det første du burde gjøre. 

Anonymkode: d46cd...6af

Jeg har fått beskjed fra fysioom å ikke teipe, da dette vil føre til at foten stivner ytterligere av. Jeg har spesialtilpassede såler, som kostet meg ei skikkelig formue🙈.

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har fått beskjed fra fysioom å ikke teipe, da dette vil føre til at foten stivner ytterligere av. Jeg har spesialtilpassede såler, som kostet meg ei skikkelig formue🙈.

Min erfaring er at myke sko med godt dempede såler er viktigere enn løse støpte såler.

Er sålen for stiv gjør den nesten vondt verre.

Jeg sverget til Sketchers joggesko og happyflops inne da jeg hadde det, da ble det mykt nok

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det tar gjerne 2-3 år før det blir bra.

Viktig å aldri gå i sokkelesten, sko hele tiden.

Sko med myk såle og god demping. Tunge stive vintersko forverrer ploblemet, det samme gjør brodder...

Jeg har min første vinter uten symptomer nå, etter 3 vintere med smerter. Mye verre om vinteren enn om sommeren.

Går aldri uten skotøy på beina. Det å gå med bare strømper er helt grusomt!!

3 år med vondt er lenge, men må bare bite meg i det. Men mister litt motet når jeg etter ei uke med kurs (der jeg sitter mye), nesten er smertefri i hælen. Har nå vært på jobb, og smerten er tilbake..!

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Min erfaring er at myke sko med godt dempede såler er viktigere enn løse støpte såler.

Er sålen for stiv gjør den nesten vondt verre.

Jeg sverget til Sketchers joggesko og happyflops inne da jeg hadde det, da ble det mykt nok

Sålene jeg har er spesialtilpasset av fysio, ikke noen jeg har kjøpt i skobutikk. De tvinger føttene mine til å gå «riktig», i tillegg til at de avlaster hælen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...