Gå til innhold

Kva samværsavtale er best for barna?

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg skal skilles. Det er jeg som må flytte ut, men ser etter hus i samme bygd slik at barna slepp å bytte skole. Kva er best samværsavtale for barna, 50-50 eller to helger i mnd den ene plassen + delte ferier. 

Anonymkode: b4c04...b0f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel gjerne barnas personlighet som må tas hensyn til? Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 91b1b...223

9, 12 og snart 14. 12 åringen har ADHD og lett autistmee. Bor på gård, så de to yngste som er gutter er relativt knytta til gården og besteforeldre i nabohuset. Jenta som er eldst er meir flyttbar. Har sett på eit hus til leie 5-10 min. i fra. Ellers er de mest knytta til meg i form av at det er meg de komme til om det er noe de vil snakke om eller trenger hjelp til. Mannen er lite tilstede hjemme. Jeg som tar meg av oppfølgning av lekser, timer, treninger, kjøring osv. 

Det kommer helt an på barna. Hva vil de? Her bor to 50/50, og en bor 100% hos meg, men er med far på dagtid noen helger. Fordi det er best for barna. De har fått velge selv hva de vil, og vi er åpne for endringer når de vil ha det. Ene som bor 50/50 vil bo fast hos meg nå, så fra 1. desember endrer vi det.

Anonymkode: e04a6...823

Annonse

Det beste for de fleste barn er vel at de har en fast base, og kan være mye hos den andre. Hva med at de bor fast hos den ene, dere tar annenhver helg, og så så har den andre helg fra torsdag til mandag? Med mulighet for å ta med barna på ting utenom de avtalte tidene. Fleksibilitet er nok det viktigste, og at barna føler seg frie, ikke bundet av avtaler som foreldrene har bestemt som kanskje krasjer med planer de selv legger. Tror det verste for skilsmissebarn er å ikke kunne være fri til å være spontan med venner, fordi den dagen skal de til pappa/mamma

Anonymkode: 85510...ff2

Ja, vi lurer på om barna skal bo fast i huset vi foreldre flytter på oss mellom hovedhus og leilighet i kjeller som en midlertidig løsning til de får vent seg litt mer til tanken (f.eks 1-3 år).

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, vi lurer på om barna skal bo fast i huset vi foreldre flytter på oss mellom hovedhus og leilighet i kjeller som en midlertidig løsning til de får vent seg litt mer til tanken (f.eks 1-3 år).

Det fraråder jeg.

Har sett det prøvd noen ganger, med de beste intensjoner. Inntrykket mitt er at det for både barn og foreldre egentlig bare ble å gjøre bruddfasen mye lengre.

Anonymkode: 86733...542

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det fraråder jeg.

Har sett det prøvd noen ganger, med de beste intensjoner. Inntrykket mitt er at det for både barn og foreldre egentlig bare ble å gjøre bruddfasen mye lengre.

Anonymkode: 86733...542

Selv om vi ikke har lite kontakt den veka. Har høyrt om steder der foreldre flytter på seg og ikke barna, det blir vel det samme?

Dere må sammen finne det som er den beste løsningen for dere som familie, for dere er fortatt en familie selv om dere voksne ikke er sammen lengre. 

Jeg har hatt mine barn 100%, min tidligere samboer hadde 50/50 med sine barn. Den avtalen ble endret litt underveis utifra hva ungene ønsket og hva som var praktisk mulig i hverdagen til oss alle. Jeg tror nøkkelen er å være fleksible og faktisk bruke litt tid på å finne ut hva som passer dere best. 

Anonymkode: 1eb01...374

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...