Gå til innhold

Jeg kjøper IKKE brukte klær for å redde miljøet!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er forskjell fra sted til sted hvor mye som doneres til bruktbutikken. Her jeg bor er det allid veldig lite klær i barneavdelingen. 

Jeg har tenkt likt som deg, HI.

Anonymkode: c9f73...82b

Det er fordi det selges lite av det. Bruktbutikkene (lik alle andre butikker) tar inn de varene som selger. Kjøper du brukte barneklær i bruktbutikker er du med på å gjøre dette mer lønnsomt, så butikkene vil satse mer på det.

Det fraktes tonnevis av brukte klær ut av landet fordi det ikke lønner seg å selge det her, det er for få som kjøper. 

Anonymkode: 5d090...7dd

Fortsetter under...

Mer om klær her https://www.framtiden.no/tips/hva-er-beste-maaten-aa-kvitte-seg-med-klaer-paa. Kun tre prosent av det som samles inn (doneres) selges videre i Norge. Med andre ord, ingen fare for at bruktbutikkene skal gå tomme av at folk som "ikke trenger det" handler der.

Ikke jeg heller! Disse pessungan som roper om gjenbruk og kjøpe brukt, er de samme som reiser mye verden rundt og drikker kaffe latte av pappkrus. De er veganere som spiser bare grønnsaker importert fra land langt borte fra. De har nye, dyre mobiler, pc, ipad samtidig som de innbiller seg at de "tar vare på miljøet". De krever at alle andre skal leve på én måte, mens de selv skal fortsette på sin måte. De er så dumme og latterlige at det er en skam. Slike inkompetente drittunger burde ikke fått spalteplass eller alltid i hele tatt.

Jeg er oppvokst i en tid da vi faktisk levde miljøvennlig, da forbruk var ikke-eksisterende og ferier med fly var science fiction. Jeg har vært mer miljøvennlig i mitt liv enn disse kjøtthuene kan drømme om. Så nå når jeg har råd, så kjøper jeg NYTT - akkurat når det passer meg!

Anonymkode: f5ee6...301

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke jeg heller! Disse pessungan som roper om gjenbruk og kjøpe brukt, er de samme som reiser mye verden rundt og drikker kaffe latte av pappkrus. De er veganere som spiser bare grønnsaker importert fra land langt borte fra. De har nye, dyre mobiler, pc, ipad samtidig som de innbiller seg at de "tar vare på miljøet". De krever at alle andre skal leve på én måte, mens de selv skal fortsette på sin måte. De er så dumme og latterlige at det er en skam. Slike inkompetente drittunger burde ikke fått spalteplass eller alltid i hele tatt.

Jeg er oppvokst i en tid da vi faktisk levde miljøvennlig, da forbruk var ikke-eksisterende og ferier med fly var science fiction. Jeg har vært mer miljøvennlig i mitt liv enn disse kjøtthuene kan drømme om. Så nå når jeg har råd, så kjøper jeg NYTT - akkurat når det passer meg!

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest….

Anonymkode: d75f7...352

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jaja, alt for å forsvare sitt eget overforbruk. 

Anonymkode: b2ef1...7a8

Klesindustrien står for en betydelig del av verdens klimautslipp, så er det et sted enkeltpersoner kan bidra for å få ned utslippene, så er det å kjøpe mindre klær. Framtiden i våre hender viser til tysk forskning at det er bærekraftig dersom man kun kjøper Max. 5 nye plagg i året pr. person. Så om du kjøper klær av god kvalitet og og kjøper resterende brukt, er man godt innenfor. Og det er vel ikke vanskelig for de fleste?

er enig med at det uansett ikke er bærekraftig å kjøpe noe man ikke trenger bare fordi det er brukt. Man er ikke mer miljøvennlig for det tenker jeg. 

Anonymkode: d339f...4eb

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kaffe latte er ikke vegansk, vel? 🥳

Anonymkode: bb299...d94

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det blir noe med dobbeltmoral...

Anonymkode: 60048...4c4

Nei, det er jo åpenbart at om man har et fint hjem kan man ikke tenke miljø når det gjelder klær. Det vet jo alle.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er jo åpenbart at om man har et fint hjem kan man ikke tenke miljø når det gjelder klær. Det vet jo alle.

Det er på lik linje med Lan som selv tok diesel taxi i jobbsammenheng, mens hun mente det burde være dieselforbud og at folk ikke trengte å bruke bil i byen.

Anonymkode: 3bf1c...392

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er på lik linje med Lan som selv tok diesel taxi i jobbsammenheng, mens hun mente det burde være dieselforbud og at folk ikke trengte å bruke bil i byen.

Hun mente vel at man kan ta taxi de gangene det er nødvendig. Det er ingen dobbeltmoral i det. 

Anonymkode: b2ef1...7a8

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man redder ikke miljøet ved å kjøpe brukte klær... 

Anonymkode: 44c7b...898

Nei, det gjør man ikke, men på den annen side bidrar man til å ødelegge miljøet ved å kjøpe nytt. Om noen prøver å bidra mindre til å ødelegge miljøet må jo det være bra?

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei, det gjør man ikke, men på den annen side bidrar man til å ødelegge miljøet ved å kjøpe nytt. Om noen prøver å bidra mindre til å ødelegge miljøet må jo det være bra?

Det stoppes ikke å lage nytt tøy om du kjøper brukt. Det stoppes heller ikke med slakt av dyr fordi du velger det bort. Det er veldig naivt å tenke sånn. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har visst sløst med ironien, skjønner jeg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stoppes ikke å lage nytt tøy om du kjøper brukt. Det stoppes heller ikke med slakt av dyr fordi du velger det bort. Det er veldig naivt å tenke sånn. 

Du står fritt til å mene at det ikke spiller noen rolle fra eller til hva enn du gjør, men det er nå engang ikke alle som tenker sånn. Heldigvis. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du står fritt til å mene at det ikke spiller noen rolle fra eller til hva enn du gjør, men det er nå engang ikke alle som tenker sånn. Heldigvis. 

Det er fine og gode tanker, men det utgjør ingenting. Jeg sier det bare som det er. 

Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 16.37):

Misforstå meg rett, jeg er opptatt av miljøet og gjøre en del for å minske mitt personlige klimaavtrykk.
Har også en jobb hvor jeg har muligheter til å bidra ytterligere.
Jeg er opptatt av miljøet, og har ikke noen problemer med å la barna gå i brukte klær.

Har ei venninne som brått har blitt ekstremt opptatt av miljøet, alt hvor det er mulig SKAL kjøpes brukt.
Her i går dro hun med meg til en butikk for brukte klær, fant noen plagg hun viste meg om kom med kommentarer som "denne ville ha sett fin ut på gutten din", "ville ikke jentungen din ha likt denne?", når jeg ikke handlet noe ble hun litt småsur.

Svarer at de siste par årene er det mange som har fått veldig dårlig råd, utvalget i disse bruktbutikkene er ikke så stort. Siden jeg har råd til å handle inn alt nytt til barna mine kommer jeg til å gjøre det slik at utvalget blir bedre for de som faktisk er avhengig av slik butikker. Jeg donerer heller klær barna har vokst ut av til disse butikkene, eller "hjelpende hender".

Hun sa seg ikke helt enig, skal man være opptatt av miljøet, skal man kjøpe det man kan brukt.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 34b57...e20

Syns dere begge er på bærtur. Hun skal ikke drasse deg inn på butikker og komme med forslag til hva dine barn skal ha på seg eller hva hun syns du skal kjøpe. Det er jo helt dust. Og du må ikke tro du gjør noen god gjerning ved å kjøpe nytt, heller, det er som mange her påpeker, altfor mye som blir til overs. 

Anonymkode: f9234...a6f

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jo, det som ikke lønner seg, blir heller ikke produsert. F eks er det vanskelig å få tak i parafinlamper etter at vi gikk over til strøm. Når etterspørselen etter kjøtt går ned, legges kjøttproduserende gårdsbruk ned (eller bruket legges om til andre produkter). Når minkpels blir upopulært, stopper produsentene med å ale opp mink. Dette er sikkert som amen i kjerka, men "flyene går uansett"-generasjonen trenger jo alltids en unnskyldning... 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Mange byer har blitt atskillig mer framkommelige etter at bilbruken ble dirigert utenfor sentrum. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg husker meget godt plassen foran Oslo rådhus, der bilene stanga i kø for 20-30 år siden...

Inga skildring tilgjengeleg for biletet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...