Gå til innhold

Kritikk av andre

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt fascinert hva noen kan finne på å kritisere andre for. Man selv bidrar ikke og når andre da må bidra mer så kritisere man dem for de tingene de må forsake. De selv har f.eks. ikke tid til å stå i kiosken på dugnad og mener at det kan jo trenerne dele på. Det at trenerne bare er andre foreldre som allerede har tatt på seg en ekstra oppgave for å ha tilbud til barna - også deres - har liksom ikke gått inn. 

Kritisere kakeutvalget på avslutningen til skoleklassen uten selv å ha bakt, kritisere gaven til lærerne for å ikke være dyr nok uten selv å ha bidratt, kritisere foreningen for å ikke å hyret inn en bedre fotograf når de selv ikke har bidratt med noe økonomisk for at de skulle få råd, kritisere at det ikke er flere og mer spennende leker på skoleplassen på 17. mai (uten å bidra med verken forslag eller praktisk hjelp). Kritisere naboen for ikke å ha pyntet til halloween når naboen den uken har jobbet mye frivillig for at cupen likevel skulle kunne arrangeres til tross for sykdom hos andre ansvarlige og uten selv å hjelpe til (for klubben må da kunne klare å arrangere cup selv! - uten å tenke på at "klubben" stor sett er andre foreldre). Kritisere nærbutikken for å legge ned (for de har da et ansvar for nærmiljøet - mens en selv bare handler det en har glemt når en storhandlet i en annen butikk). Klage over at naboen ikke har oppgraderer interiøret etter trendene der man selv er hjemmeværende, mens naboen er i full jobb og har slikt langt nede på listen. Klage over at den uføre naboen ikke kjøper ny bil som er el-bil uten å tenke på/bry seg om at naboen ikke har råd til det. Kritisere naboens barn for å ikke takke, selv om man vet at de har selektiv mutisme osv.   
(Ps. Det er ikke samme person i eksemplene)

Klarer ikke folk å forstå at en frivillig - er en annen forelder som dem selv som også har en egen økonomi og en egen logistikk og bare 24 timer i døgnet? Det å forlange og kritisere når man egentlig burde oppmuntret og vært takknemlig for at tilbudet eksisterer. Det er mye enklere for frivillige å legge ned en god innsats med et positivt miljø i ryggen. Uten frivillige er det mange tilbud som vil forsvinne eller bli så dyre at mange ikke vil ha råd til det. Eller forstå at skal nærbutikken bestå så må det være økonomisk grunnlag for det noe som innbefatter at alle som ønsker å ha den der må bidra. Forstå at noen rett og slett prioriterer annerledes eller ikke har tid, helse eller økonomi til det en selv prioriterer. Heller hjelpe andre om man har mulighet i stedet for å kritisere noe den andre aldri klarer å gjøre noe med. Forstå at det er tungt for naboen som ikke har råd til ny bil å bli kritisert for det i tillegg og for naboen og barna og få kritikk for helseutfordringer de ikke kan noe for.

Jeg synes flere er blitt så kritiske og bygger hverandre ned i stedet for å oppmuntre, hjelpe og støtte hverandre.  
Opplever dere slike? 

Anonymkode: 712b9...85b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443868-kritikk-av-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har opplevd at noen kritiserer noe av det du nevner. Det må være en merkelig kultur der du bor?

Anonymkode: ac0b4...51c

Ikke opplevd sånn kritisering jeg heller 🤷‍♀️

Anonymkode: bd11e...6e1

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har opplevd at noen kritiserer noe av det du nevner. Det må være en merkelig kultur der du bor?

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke opplevd sånn kritisering jeg heller 🤷‍♀️

Anonymkode: bd11e...6e1

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Helt ukjent. Og sykt mange ord for sykt lite innhold.

Anonymkode: 3b031...848

Å joda, disse finnes! Det er som regel de som "dessverre ikke har tid eller mulighet", for ikke å snakke om de som bare ikke gidder, som klager mest og høyest. De som sier de godt kan betale en hundrelapp ekstra så fikser klubben den dugnaden, de finnes også. 

Hvis alle foreldre hadde bidratt litt, så hadde det ikke vært dugnadsarbeid til alle! Veldig ofte er det noen få som gjør jobben, og dermed blir det mye på disse. Det merkes ofte veldig godt dersom en slik ildsjel plutselig ikke lenger kan gjøre dugnadsarbeid. 

Anonymkode: ddb8a...cd6

Annonse

Jeg husker den verste jeg har bært borti. Mammaen som satt på foreldremøte på håndball og snakket så fint om at jentene burde begynne å spare opp til å delta på cup i Spania. Det var en sååååå fin opplevelse. Og det var jo ikke så mye som skulle til med litt innsats fra foreldre. Så ble hun spurt om hun kunne ta ansvar for dugnader mot denne cupen. Men neeeei! Det hadde jo ikke hun tid til. Hun deltok faktisk aldri på en eneste dugnad. Ikke en gang med vaffelrøre. På 4 år. Ikke en gang med å sende barnet sitt til å delta på lynlotteri på butikken. Men cup skulle hun på. Nå valgte vi foreldre andre cuper fordi vi mente de var for unge for Spania, og da klaget hun på det også. Og alltid med et stikk på hjemmekamper «dere skulle hatt gulrotkake» eller «jeg blir så sliten av å henge i haller hver helg. Hun hadde alltid tid til å være tilskuer, og foreldrene hennes varmetap alltid med. Men delta var utenkelig. 

Anonymkode: 02c1a...63b

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Å joda, disse finnes! Det er som regel de som "dessverre ikke har tid eller mulighet", for ikke å snakke om de som bare ikke gidder, som klager mest og høyest. De som sier de godt kan betale en hundrelapp ekstra så fikser klubben den dugnaden, de finnes også. 

Hvis alle foreldre hadde bidratt litt, så hadde det ikke vært dugnadsarbeid til alle! Veldig ofte er det noen få som gjør jobben, og dermed blir det mye på disse. Det merkes ofte veldig godt dersom en slik ildsjel plutselig ikke lenger kan gjøre dugnadsarbeid. 

Anonymkode: ddb8a...cd6

Jeg vet at de som ikke stiller opp finnes, men jeg har ikke opplevd at noen kritiserer andres innsats. Aldri. 

Gjenkjenner noen av eksemplene dine, ja. Det mest dustete er å gå inn og mene noe om andres frivillig-innsats eller politiske engasjement. "Hvorfor går dere ikke i tog for Sudan i stedet for Palestina" er virkelig max dumt. Hvis Sudan skjærer DEG i hjertet, så er det jo DU som må tenne fakkelen og be folk bli med i tog!

Eller annet dugnadsarbeid. Vi hadde en hagegruppe på gang i sommer, vi lukte ugress og fremmedarter. Det kom vi i avisen for, og der leste jeg mange idiotiske kommentarer om hva vi i stedet burde ha luket... altså, ugress er det nok av, tromsøpalmer og lupiner sprer seg fortere enn noen hagegruppe kan luke, så det er bare å ta med deg en spade og grave i veg!

Kjenner det fra idretten også. Jeg hadde ungene på turning en periode, da kom jeg i skade for å sitte nær ei dame med barn i samme klasse som mine. Hun startet hver ENESTE setning med "det er litt synd at de ..." og så en beskrivelse av hva trenerne eller turngruppa eller frivillige foreldre gjorde. Jeg lærte fort å finne en annen benk! Følte meg helt forpesta av hennes negativitet. Og alt hun sutret om, var jo bare bagateller. 

Hvis man virkelig mener at det mangler frivillig arbeid på ett eller annet felt, så må man enten leve med at det blir stående ugjort, eller gå i gang og få det gjort selv. Man kan ikke "bestille" andres dugnadstimer til ens egen hjertesak!

Anonymkode: ad2fc...f5a

Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 21.53):

Jeg vet at de som ikke stiller opp finnes, men jeg har ikke opplevd at noen kritiserer andres innsats. Aldri. 

Det skal du kjenne deg fornøyd med! Du omgås fine folk :)

Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 21.39):

Jeg husker den verste jeg har bært borti. Mammaen som satt på foreldremøte på håndball og snakket så fint om at jentene burde begynne å spare opp til å delta på cup i Spania. Det var en sååååå fin opplevelse. Og det var jo ikke så mye som skulle til med litt innsats fra foreldre. Så ble hun spurt om hun kunne ta ansvar for dugnader mot denne cupen. Men neeeei! Det hadde jo ikke hun tid til. Hun deltok faktisk aldri på en eneste dugnad. Ikke en gang med vaffelrøre. På 4 år. Ikke en gang med å sende barnet sitt til å delta på lynlotteri på butikken. Men cup skulle hun på. Nå valgte vi foreldre andre cuper fordi vi mente de var for unge for Spania, og da klaget hun på det også. Og alltid med et stikk på hjemmekamper «dere skulle hatt gulrotkake» eller «jeg blir så sliten av å henge i haller hver helg. Hun hadde alltid tid til å være tilskuer, og foreldrene hennes varmetap alltid med. Men delta var utenkelig. 

Anonymkode: 02c1a...63b

snylter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...