Gå til innhold

Ei jente jeg kjenner svindler nav.... Er det dårlig gjort å melde henne?

Anbefalte innlegg

Hun er 100 % ung ufør. Men har opprettet et AS og jobber 100% hvor hun fakturerer via AS'et. Hun tar ikke ut lønn i firmaet, men hun sparer opp og tar ut overskuddet. Da regnes det ikke som inntekt. Hun sier ikke til nav at hun jobber. 

Jeg synes det er uetisk og dårlig gjort mot samfunnet og de som faktisk trenger nav at hun svindler til seg mange hundre tusen i året. 

Jeg vet at dette er sant, hun har forklart meg metoden sin selv. 

Hun sa at i fjor hadde hun over 650 000 i inntekt fordi hun ikke fikk trekk fra nav fordi hun lurer systemet..... 

Jeg føler at jeg må si ifra.... 

Anonymkode: 8f9c6...60e

Fortsetter under...

Rene kapitalinntekter som ikke er basert på arbeidsevne/arbeidsinnsats skal således ikke medregnes. Dersom du omgår denne bestemmelsen ved å i realiteten arbeide for firmaet, men tar ut utbytte istedenfor lønn, kan imidlertid opprinnelig vedtak om uføretrygd endres eller omgjøres hvis NAV kan bevise at din arbeidsevne i realiteten er større enn det som tidligere er lagt til grunn.

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/pavirker-kapitalinntekter-uforetrygden/

Anonymkode: bc595...2b6

Annonse

Nav kan innhente opplysninger når det er mistanke om trygdesvindel. Jeg synes absolutt du skal sende inn en melding, slik at de tar en vurdering av dette. Det vil blant annet fremkomme i regnskapet om utbytte er basert på overskudd fra omsetning eller kapitalinntekter. Den ene krever at det utføres en reell jobb, den andre er en avkastning på en investering og krever ikke nødvendigvis en arbeidsinnsats. Kan være de allerede kontrollerer opplysninger, de fleste får justering av trygd høsten året etter inntjent, i og med det baseres på endelig skatteoppgjør og tallene er først tilgjengelig/endelig siste halvdel året etter. Med mindre man er flink til å melde det inn forløpende selv. Nå vet ikke jeg hvor lenge det har pågått, men det kan være hun lurer seg selv ved å tro det går under radaren, mens det egentlig beror på tidsperspektiv og en smekk vil skje uansett. 

Men meld det inn du, så vil nav sjekke det som er nødvendig derfra. Hvorfor man ikke skal akseptere trygdesvindel er nå ganske opplagt, etter min mening. 

https://www.nav.no/samarbeidspartner/trygdesvindel#hvilke-opplysninger-kan-nav-innhente

Anonymkode: ff99d...6c1

Det de avgjør, i et slikt tilfelle er ikke, "hun er frisk!", men, "hun har arbeidsevne, så lenge hun har den arbeidsevnen og får nyttiggjort seg den (bare finere måte å si "får jobba" på) så skal hennes uførinntekt settes ned til... prosent".

Det er bra! For det er ikke sikkert at hun er helt frisk, selv om det fremstår slik for utenforstående. NAV tar da hensyn til dette. Slik at hvis hun plutselig ikke klarer å drive ting likevel og går på en smell så er den uføretrygden der i bunn.

Det er en trygghet som gjør det lettere for personer med uføretrygd å komme i arbeid. For da vet de at om ting ikke går bra så er den tryggheten der fortsatt. Da er det lettere å ikke tenke på, "hva hvis alt ikke går bra", og heller slappe av på jobb. Dermed får en utnyttet arbeidsevnen mer enn om en ble sittende med den angsten.

Anonymkode: 3ec4d...2e9

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...