Gå til innhold

Dere som sparer flere tusen hver måned

Anbefalte innlegg

Og med det har en enorm sparekonto.

Hva sparer dere til? Dere har jo i utgangspunktet nok penger om dere har  mulighet til å spare 10-15000 i mnd og flere hundre tusen på den kontoen. om noen år den kanskje på langt over millionen, og pensjon er vel ikke noe dere bekymrer dere for med de inntektene dere må ha for å kunne spare så mye. Heller ikke å hjelpe barna vil være et problem. Så hva sparer dere egentlig til? 

Anonymkode: 18d32...53b

Fortsetter under...

Du eliminerer jo faktisk årsakene. Vi har mye i aksjer og fond (flere millioner), som står urørt akkurat nå. Når vi blir eldre kan vi hente ut utbytte derfra og bruke til det vi måtte ønske, f.eks. hyggelige turer med barn og eventuelle barnebarn. Det gir en frihet, selv om vi ikke blir minstepensjonister. I tillegg vet man jo aldri om noe skjer og man f.eks. blir ufør. På sparekonto bruker vi det til ferie, oppgradering av huset osv, samt økonomisk støtte til barna hvis de trenger det. Vi vurderer også å kjøpe en ekstra leilighet som barna kan bruke når de studerer.

Anonymkode: 3f0ec...d50

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og med det har en enorm sparekonto.

Hva sparer dere til? Dere har jo i utgangspunktet nok penger om dere har  mulighet til å spare 10-15000 i mnd og flere hundre tusen på den kontoen. om noen år den kanskje på langt over millionen, og pensjon er vel ikke noe dere bekymrer dere for med de inntektene dere må ha for å kunne spare så mye. Heller ikke å hjelpe barna vil være et problem. Så hva sparer dere egentlig til? 

Vi sparer til feriebolig. Det vil si; vi har spart til det og nå sparer vi litt ekstra hvis budsjettet må forhøyes. Vi vil ikke ha lån når vi kjøper feriehus i utlandet. Ellers har vi langsiktig sparing og vi sparer til ungenes fremtid. 

Vi har tømt eller gjort store innhugg i vår sparing flere ganger. Da vi kjøpte hytte, bygde ut huset, diverse ferier, store uforutsette utgifter, oppussing, nye biler mm. 

Nå i 2024 kommer vi til å bruke oppsparte midler til to dyre ferier som vi skal på, og et nytt bad. Sparekontoen vår har svingt mellom 2 mill og null de siste 10 årene. Noe i fond, noe i buffer, noe investert. 

Men det var kanskje ikke oss HI siktet til, siden vi tross alt bruker av sparepengene våre innimellom. 

Anonymkode: f8fb5...468

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har tømt eller gjort store innhugg i vår sparing flere ganger. Da vi kjøpte hytte, bygde ut huset, diverse ferier, store uforutsette utgifter, oppussing, nye biler mm. 

Nå i 2024 kommer vi til å bruke oppsparte midler til to dyre ferier som vi skal på, og et nytt bad. Sparekontoen vår har svingt mellom 2 mill og null de siste 10 årene. Noe i fond, noe i buffer, noe investert. 

Men det var kanskje ikke oss HI siktet til, siden vi tross alt bruker av sparepengene våre innimellom. 

Og dette (og andre innlegg her) er jo den fornuftige sparingen. Man sparer og bruker. Det gjør jeg også. Men har noen venninner som bare sparer og sparer og de har alt både de og barna trenger. Likevel sparer de enorme summer hver måned. De sparer ikke til noe heller. Det er på en som om de har fått inn fra de var barn at man må spare for å ha et bra liv (de fleste kommer fra hjem med få midler), og derfor sparer de uten å egentlig spare til noe. 

Vi sparer ganske mye. Noe på konto og noe i aksjer og fond. Det vi har på sparekonto bruker vi av til f. eks. ferieturer. Sist vi kjøpte ny bil (6 år siden) betalte vi den fra sparekontoen. Vi sparer ikke til noe spesielt annet enn til vi blir pensjonister. Da er det godt å ha økonomisk frihet. Det er også godt å kunne vite at vi kan hjelpe ungene økonomisk om vi vil. Nå er de ganske flinke til å spare selv også. Både jeg og mannen har vokst opp i familier som hadde det trangt økonomisk og der det måtte snus på krona for alt. Det er muligens derfor vi føler en trygghet i å ha penger i banken. Om vaskemaskinen ryker, om noe skjer, så har vi penger til det uten å tenke på det. Vi er ikke råflotte i hverdagen. Reiser ikke på utenlandsferie hvert år, bytter ikke bil før den er utslitt osv, men det er deilig å kunne leie inn håndverkere til å gjøre jobber på huset på tre dager som ville tatt oss tre uker. Så vi sparer vel egentlig bare for et litt mer bekymringsfritt liv. 

Anonymkode: 624d2...80f

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Og dette (og andre innlegg her) er jo den fornuftige sparingen. Man sparer og bruker. Det gjør jeg også. Men har noen venninner som bare sparer og sparer og de har alt både de og barna trenger. Likevel sparer de enorme summer hver måned. De sparer ikke til noe heller. Det er på en som om de har fått inn fra de var barn at man må spare for å ha et bra liv (de fleste kommer fra hjem med få midler), og derfor sparer de uten å egentlig spare til noe. 

Hva mener du de skal gjøre med pengene da? Tenne opp i peisen med dem? Mener du at de bør ha et høyere forbruk enn de selv ønsker og har behov for, bare fordi du ikke kan tenke deg til hva de kan bruke pengene til? 
Hva om de blir syke og avhengig av trygd? Da går de ned i inntekt, og kan risikere å måtte gjøre endringer i forbruket i en allerede sårbar situasjon. Når de allerede nå velger å ikke bruke opp alt bare for å bruke, så slipper de det, samt at de har en stor buffer til evt ombygging av hus, ferie, bil eller alternative sykehusbehandlinger. Hva om barna blir dødssyke og de ønsker å ta fri resten av barnets levetid for å gjøre den siste tiden så minneverdig og innholdsrik som mulig? Hva om de kommer over en fritidsbolig som de har lyst på? Hva om barna ønsker å blir gründere og kan trenge startkapital? 
Denne sparingen er jo ikke et offer, de har bare ikke behov for å bruke alt.

Vi sparer for å ha litt ekstra å leve for i tillegg til pensjonen når den tid kommer. I tillegg sparer vi for å kunne dekke opp for uforutsette hendelser som feks hvis mannen blir syk og må over på aap og dermed mister mye inntekt. Eller at en av oss blir igjen alene og må stå for alle utgifter på en inntekt.

Vi har forøvrig ikke spesielt høy inntekt, men har en nøktern livstil. 

For å ha penger til større ting på huset, feks bad, kjøkken, drenering etc. For å kunne kjøpe bil uten å låne. For å ha til dårligere tider. 

Og nei, vi har ikke kjempeinntekter, helt vanlig lønn. Men vi har aldri lånt masse penger og lever godt, men ikke over styr, sånn i det daglige. Så vi trenger faktisk å spare til pensjonstid, hjelpe barn inn på boligmarked og slikt. 

For meg ville det vært mer fjernt å brenne av alle pengene på unødig forbruk og fjas, enn å risikere å ikke få brukt opp alle penga før jeg dør. 

Anonymkode: 4be35...a2e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du at de skal gjøre med pengene de har til overs da? 

Annonse

MissSaigon skrev (20 minutter siden):

Hva mener du at de skal gjøre med pengene de har til overs da? 

Det er mange ting man kan gjøre med penger til overs. Men det var ikke poenget her. Jeg bare lurer på hva folk sparer til.

Samme her. Kjøpte oss feriebolig i utlandet, sparte litt, pusset opp ferieboligen, sparte litt til, skiftet tak på huset hjemme, sparte litt, kjøpte oss helt ny bil og nå sparer vi for å pusse opp badet. Bruker ikke opp hver krone, men slipper å ta opp lån for å gjøre disse tingene.

Anonymkode: 05ca8...8f1

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er mange ting man kan gjøre med penger til overs. Men det var ikke poenget her. Jeg bare lurer på hva folk sparer til.

Gi gjerne eksempler på hva man kan gjøre med penger man har til overs utover å spare. Vi har nå betalt ned huslånet. Vi har ingen ønsker om fritidsbolig, båt og har to nye biler. Vi reiser på ferie til mine eller hans foreldre i sommerferiene så vi har sjelden store og kostbare ferier.

Jeg har faktisk fundert på hva jeg skal bruke penger på nå som boliglånet er nedbetalt - så tips mottas med takk.

Anonymkode: 83917...06b

Du skjønner det virkelig ikke? Må man virkelig spare TIL noe? Vi sparer 10.000 i måneden og det går rett og slett til økonomisk trygghet i årene som kommer. Bruker ikke vi pengene…vel da har jeg 3 barn som arver

Anonymkode: ee6b7...74f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gi gjerne eksempler på hva man kan gjøre med penger man har til overs utover å spare. Vi har nå betalt ned huslånet. Vi har ingen ønsker om fritidsbolig, båt og har to nye biler. Vi reiser på ferie til mine eller hans foreldre i sommerferiene så vi har sjelden store og kostbare ferier.

Jeg har faktisk fundert på hva jeg skal bruke penger på nå som boliglånet er nedbetalt - så tips mottas med takk.

Anonymkode: 83917...06b

Antakelig vil de forslagene være ting dere ikke vil bruke penger på.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skjønner det virkelig ikke? Må man virkelig spare TIL noe? Vi sparer 10.000 i måneden og det går rett og slett til økonomisk trygghet i årene som kommer. Bruker ikke vi pengene…vel da har jeg 3 barn som arver

Anonymkode: ee6b7...74f

Ingen grunn til å bli irritert. Jeg bare spør. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med et utrolig forutinntatt og nedlatende innlegg.

Anonymkode: 51465...be9

Ble du fornærmet av at man lurer på hva folk sparer til når de allerede har sikret seg det meste? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ble du fornærmet av at man lurer på hva folk sparer til når de allerede har sikret seg det meste? 

Det er jo det som er poenget mitt, du aner jo ingenting om de folkene har det meste, du bare synser i vei. Derfor jeg skrev forutinntatt.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo det som er poenget mitt, du aner jo ingenting om de folkene har det meste, du bare synser i vei. Derfor jeg skrev forutinntatt.

Hvis man ikle har det man trenger/ønsker, så ville man vel brukt av pengene til å skaffe seg det? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man ikle har det man trenger/ønsker, så ville man vel brukt av pengene til å skaffe seg det? 

Det er derfor de sparer da vettu, herregud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...