Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Jeg har AAP med en utbetaling i året på ca 250.000 kr. Bare litt mer enn minstesats. Jeg har som alle andre barnetrygd. Men i tillegg får jeg barnebidrag og bostøtte. Inkludert alt har jeg 293.000 utbetalt per år. Jeg er fattig. Min nærmeste venninne og mannen hennes jobber 100% og har over en million i årslønn og splitter nytt funkishus til 8.9 millioner. Et annet vennepar har bolig til 4 millioner og bygger er i 100% stilling med langt over en million i årslønn. Vet hun har 680.000, men vet ikke mer enn at mannen tjener mye mer enn henne. De er begge 2 voksne og 2 barn, 2 biler. Jeg er 1 voksen og 2 barn, 1 bil. Min bolig kostet 3.5 millioner. Jeg klager aldri. Jeg er sparsom, handler brukt og kjøper ikke ting jeg ikke trenger. De klager hele tiden. Men de kjøper alt nytt. Dette er ikke noe skryteinnlegg, for slik jeg lever er slik folk har levd i årevis før meg. Jeg synes bare det er så kjipt at fattigdom nå i dag har så stort fokus når de som klager mest faktisk ikke er fattige. Jeg føler med aleneforsørgere, uføre, enslige, par i lavtlønnsyrker, eldre/minstepensjonister, ja til og med de som har vært dumme i ung alder og betaler gammel forbruksgjeld nå i voksen alder. Jeg VET at mange sliter pga renta, økte priser på mat, bensin, strøm etc. Men la meg ta noen eksempler fra diskusjoner med mine rike venninner som strever så fryktelig mye med økonomien. Jeg har tatt med tid til å sette opp et budsjett, gått gjennom faste utgifter, gjør en innsats for å få ned de utgiftene så langt jeg kan. Ikke fordi jeg er så flink, men fordi jeg ikke har annet valg. Dette var ifølge ene venninnen min ikke nødvendig, hun har visst full oversikt da alle regningene havner i nettbanken og trekker fra egen regningskonto. Men det gjør det hos meg også. Jeg alene må betale de tingene de er to om å betale, kommunale avgifter, renovasjon, forsikringer osv. Jeg har en vanlig støvsuger til en tusenlapp fra elkjøp. Venninnen min kjøpte 2 robotstøvsugere for å ha en i hver etasje. Nesten 6000 kr per stk. I tillegg må hun støvsuge kriker og kroker roboten ikke kommer til, og kjøpte støvsuger til 4500 kr. Jeg var nylig og handlet vinterklær til barna. Jakke, bukse, sko, hansker, luer. Bruker litt mer tid og går innom bruktbutikker. Finner ofte gode klær til en rimelig penge. Å kjøpe bruke betyr ikke å kjøpe ubrukt. Jeg kjøpte vintersko på finn, nye med lappen på fordi de hadde vokst ut av de før de ble tatt i bruk. Vikingsko til sønnen min med førpris på nesten 1000 kr fikk jeg for 200 kr. Ubrukt. Venninnen min dro på intersport og kom ut med varer for 9000 kr. Da er det ikke lov å kalle seg fattig. Jeg mener ikke at alle skal kjøpe brukt, og barna skal alltid få gode klær. Jeg kjøper heller ikke en vinterbukse som ikke er såpass god kvalitet at barnet er tørt og varmt en hem dag i akebakken. Men det betyr ikke at jeg må ut med 9000 kr for begge barna. Vi hadde en kjempelang diskusjon, venninna mi ville ikke høre og var SÅ uenig. Greit nok. Men det endte opp med at jeg og mannen hennes (vi er alle tre venner fra videregående) satte opp et budsjett, der han så over faste utgifter, inntekt osv. Så lagde jeg en liste over hvor han kunne ringe rundt, og 2 dager etter hadde faste utgifter gått ned nesten 4000 kroner per mnd! I tillegg ba jeg han sjekke priser på nett hver gang de skulle kjøpe noe nytt. Det har han aldri gjort før. Venninna mi var først fornærma fordi vi hadde tatt grep, kan neste skjønne henne fordi jeg og mannen hennes gjorde dette selv om hun mente det ikke var behov. Men nå som sparekontoen deres øker med alt fra 6000 til 10.000 per mnd (kun pga faste utgifter og forbruk, sparing kommer oppå der i tillegg) så har pipa fått en annen lyd. Venninna mi er kjempeglad og har innrømmet at hun ikke er fattig, bare sløser for mye. Poenget med å skrive dette er ikke at alle med to inntekter egentlig ikke har dårlig råd, men bare bruker for mye penger. Selvfølgelig ikke. Men jeg tror helt ærlig at veldig mange har bedre økonomi enn de tror. Hadde alle tatt en runde med en forbrukerøkonom eller bare tatt en prat sammen og gått gjennom forbruk og utgifter, så tror jeg mange hadde hatt det mye enklere i dag. Anonymkode: c92a7...31d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Veldig flott innlegg. Anonymkode: 98f9a...503
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Takk. Ser at jeg kan virke nedlatende mot venninnene, men det er bare jeg som ikke får frem poenget mitt på annet vis. De er snille, gode mennesker❤️ Burde også korrekturlest før jeg postet, beklager. "Å kjøpe brukt betyr ikke å kjøpe utbrukt" skulle det blant annet stå. Ser at dette har forandret seg automatisk. Å kjøpe på finn kan såklart bety å kjøpe ubrukte ting, men i dette eksempelet skulle det altså være at brukt ikke trenger å betyr utbrukt, barna trenger ikke gå i filler selv om man velger brukt 🙂 Anonymkode: c92a7...31d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Veldig bra innlegg!! Og veldig enig med deg!! Kjenner noen som klager over dårlig råd. Begge jobber, og spesielt mannen tjener veldig bra! Lange, DYRE utenlandsturer, Lego for tusenvis av kroner til barna til jul (og ellers også tror jeg...), fine biler, stort hus osv. Men, stakkars, de har jo så dårlig råd. Virkelig synd på dem altså. Anonymkode: f542a...36b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Jeg klager ikke over dårlig råd, og er enig i mye av det du skriver, men vi som jobber fulltid og mer enn det har ofte ikke kapasitet til å lete etter tilbud og til å støvsuge «manuelt». For å tjene en million i året må man faktisk forsake en del. Jeg må feks ofte kjøpe take away fordi vi kommer sent fra jobb. Vi har vaskehjelp for å ikke måtte bruke tiden vi kan ha sammen med barna på husarbeid. Vi har (selvsagt) robotstøvsuger og vi må ha to biler for å komme oss på jobb. Så noe av inntekten når man tjener godt går faktisk med til å kunne jobbe så mye som det kreves for å ha en sånn inntekt. Anonymkode: 33d41...01b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 12.20): Jeg klager ikke over dårlig råd, og er enig i mye av det du skriver, men vi som jobber fulltid og mer enn det har ofte ikke kapasitet til å lete etter tilbud og til å støvsuge «manuelt». For å tjene en million i året må man faktisk forsake en del. Jeg må feks ofte kjøpe take away fordi vi kommer sent fra jobb. Vi har vaskehjelp for å ikke måtte bruke tiden vi kan ha sammen med barna på husarbeid. Vi har (selvsagt) robotstøvsuger og vi må ha to biler for å komme oss på jobb. Så noe av inntekten når man tjener godt går faktisk med til å kunne jobbe så mye som det kreves for å ha en sånn inntekt. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Du er et veldig godt eksempel på det hi sier. Du vet at det er mange som jobber 100 % har mye lavere lønn enn dette eller? Anonymkode: 53231...e7f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 13.34): Du er et veldig godt eksempel på det hi sier. Du vet at det er mange som jobber 100 % har mye lavere lønn enn dette eller? Anonymkode: 53231...e7f Ekspander Selvsagt, men de fleste som tjener en million jobber mye mer enn en vanlig 100 prosent stilling. Da jeg hadde en «vanlig» jobb tjente jeg mindre, men brukte også mindre fordi jeg hadde bedre tid. Anonymkode: 33d41...01b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Bra jobba! Og kan du tipse meg om hvor jeg finner en bra vinterbukse til jente størrelse 128 uten at det koster skjorta? Anonymkode: 8c079...ec1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 14.57): Selvsagt, men de fleste som tjener en million jobber mye mer enn en vanlig 100 prosent stilling. Da jeg hadde en «vanlig» jobb tjente jeg mindre, men brukte også mindre fordi jeg hadde bedre tid. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Veldig mange av de som tjener veldig mye mindre enn deg jobber mer enn 100%, flere må jobbe mye mer enn det for å få det til å overleve, og da snakker jeg ikke om hushjelp, ferdigmat og robotstøvsuger altså. Hva er det med denne forestillingen mange folk som tjener godt, har om at de som tjener dårlig ikke jobber hardt eller mye? Jeg forstår det ikke, det er så utrolig nedlatende. Anonymkode: 53231...e7f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 15.15): Bra jobba! Og kan du tipse meg om hvor jeg finner en bra vinterbukse til jente størrelse 128 uten at det koster skjorta? Anonymkode: 8c079...ec1 Ekspander Finn.no Anonymkode: a568d...582
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Jeg tror at grunnen til at de som har mest klager mest er fordi de akkurat nå nå merker at de må endre på livsstilen sin. Vi som har lite fra før, er vant til å finne løsninger og tar oss tiden til det selv om vi jobber 100% og kanskje mer enn det også. Fordi vi MÅ. De som ikke har hatt behov for å finne måter å spare på, ser nå at de kan lære av de som har mindre, og det tror jeg de føler på. «Må vi som har millioninntekt lære om økonomi fra ei som tjener 1/3 av oss!?» Tror de føler det som litt nedverdigende. Men nå må de plutselig ta de takene de med mindre har gjort i alle år. Det er nok lettere for de med mindre enn for de som ikke har tenkt over det før akkurat nå, og derfor klager de mest. Anonymkode: a568d...582
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 15.15): Bra jobba! Og kan du tipse meg om hvor jeg finner en bra vinterbukse til jente størrelse 128 uten at det koster skjorta? Anonymkode: 8c079...ec1 Ekspander Jeg bruker finn mye. Der kan jeg velge størrelse, sortere etter område(liker bedre å hente selv enn å få tilsendt). Kan velge prisområde(kjøper ikke brukt vinterbukse til 500 kr) Hopper glatt over annonser med hull/flekker. Jeg er alltid i forkant, kan feks lete etter vinterbukse i august. Eller nye ski i september. Fant en skikkelig bra bergans dunjakke til 300 kr. Disse er kjempedyre. Lite brukt, mange bilder av plagget. Da vet jeg hva jeg får. Ellers bruker jeg noe som heter barneskatter. Og så har vi to bruktbutikker her jeg bor. Her fant jeg ski, staver og skisko til sønnen min for 50 kr per stk. Ellers er det kjøp og salg på facebook, men jeg er ikke så glad i det fordi jeg ikke kan velge størrelse, pris osv som på finn. Tiden andre bruker på facebook, tiktok etc bruker jeg heller på finn. Et annet tips: Det er alltid salg etter en sesong. I fjor kjøpte jeg kax(?) vinterbukse på kappahl på salg i april. Den kostet meg 130 kr og denne er jeg veldig fornøyd med. Kjøper en størrelse større enn barnet bruker nå, og er man maks uheldig ar barnet vokser ut av den før den kan brukes så selg den. Jeg kjøpte en gang et sett regntøy på barnas hus til 100 kr, og barnet vokste ut av dette før vi tok det i bruk. Solgte det for 300 kr. Det kostet opprinnelig 699. Så å ta sjanser betyr ikke at man taper penger hvis det ikke passer. Anonymkode: c92a7...31d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 14.57): Selvsagt, men de fleste som tjener en million jobber mye mer enn en vanlig 100 prosent stilling. Da jeg hadde en «vanlig» jobb tjente jeg mindre, men brukte også mindre fordi jeg hadde bedre tid. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Gjør de det? Har du statistikker på dette? Mannen min tjener en million, og han jobber 0800-1600. Han har en enkel kontorjobb som riktignok krever omløp i hue, men han slipper tinge løft, ugunstige arbeidstider, å måtte forholde seg til barn/syke/eldre/rusmisbrukere/hysteriske folk osv hele arbeidsdagen, å måtte utendørs og andre faktorer som folk i «slitestyrker» sliter med. Anonymkode: 93ce3...99b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 15.22): Finn.no Anonymkode: a568d...582 Ekspander Anbefaler Kaxs fra KappAhl. De har salg på Black Friday om du kan vente til da. Godt mulig de har 30% en runde før det også. Bare følg med i appen og nettsida. Fin passform og god kvalitet. Tørker fort, det synes vi er viktig. Anonymkode: 83d68...591
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 23.09): Anbefaler Kaxs fra KappAhl. De har salg på Black Friday om du kan vente til da. Godt mulig de har 30% en runde før det også. Bare følg med i appen og nettsida. Fin passform og god kvalitet. Tørker fort, det synes vi er viktig. Anonymkode: 83d68...591 Ekspander Enig med denne, i tillegg er kaxs sine klær de beste barna mine hadde da de passet størrelsene. Faktisk bedre klær enn f eks reima ! Anonymkode: dab75...e34
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 22.57): Gjør de det? Har du statistikker på dette? Mannen min tjener en million, og han jobber 0800-1600. Han har en enkel kontorjobb som riktignok krever omløp i hue, men han slipper tinge løft, ugunstige arbeidstider, å måtte forholde seg til barn/syke/eldre/rusmisbrukere/hysteriske folk osv hele arbeidsdagen, å måtte utendørs og andre faktorer som folk i «slitestyrker» sliter med. Anonymkode: 93ce3...99b Ekspander Hvilken vanlig kontorjobb gir en million i lønn? Du kan se på ssb sin oversikt over best betalte yrker, så vil du se at yrkene som gir best betalt også som oftes krever mye arbeid. Anonymkode: 33d41...01b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 Denne rettferdiggjøringen om at rike jobber mye mer og må bruke mye penger på takeaway og hushjelp blir for dumt etter min mening. Hun som tok dette opp startet med å si at hun ikke klager, så det er helt ok. Men det er sjelden begge jobber døgnet rundt selv om slike par finnes. Ofte er det den ene som tjener veldig mye, og det gir ingen unnskyldning til å bruke en formue på hurtigmat, hushjelp og de dyreste klesmerkene. Men forhåpentligvis klager ikke størsteparten i denne gruppen da de faktisk har råd til å bruke noe av millionlønnen på å få huset vasket hver uke. Ei jeg kjenner jobber i barnehage, og i tillegg har hun ekstrajobb på sykehjemmet og tar mange ekstravakter. Hun jobber MYE, det betyr ikle at hun har millionlønn. Kjenner også noen som har millionlønn som jobber 8-16. Synes ikke det er hold i diskusjonen og påstandene om at de som tjener mye har mye større utgifter fordi de jobber mer. De var heller ikke poenget med dette innlegget. Poenget er de som faktisk klager, det er valgfritt å bruke enorme summer på takeaway og hushjelp. Fattige meg bruker 15 minutter hver dag på husarbeid, det greier de rike også hvis de vil spare penger fordi renta raserer økonomien deres. Fattige meg steker en pk kjøttdeig og koker pastaskruer til middag. Med en saus og en salat som kuttes opp samtidig som pastaen koker så har jeg middag på 20 min. Kortere tid enn det tar å ringe å bestille mat og hente den, eller gå innom varmdisken på meny etter jobb i rushtiden. Rike mennesker har ikke mindre tid sammen med barna sine. De som jobber mye har mindre tid sammen med barna, uavhengig av inntekt. Og uavhengig av inntekt må man følge opp ungene sine. Barna må gjøre lekser, og dette kan de gjøre ved kjøkkenbordet mens mor eller far lager middag. Fin kvalitetstid. Når middagen er ferdig kan man sitte ved bordet og prate sammen. Alle kan svinge støvsugeren over gulvet i 5 minutter etter barna er lagt, uten at det går på bekostning av familietid. At enkelte prøver å rettferdiggjøre et voldsomt forbruk gir bare innlegget mitt mer mening, til tross for at hun som skrev dette faktisk ikke klager over økonomien så hadde hun et voldsomt behov for å forklare seg. Anonymkode: c92a7...31d
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #18 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 11.41): Hvilken vanlig kontorjobb gir en million i lønn? Du kan se på ssb sin oversikt over best betalte yrker, så vil du se at yrkene som gir best betalt også som oftes krever mye arbeid. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Det finnes da mange som jobber på kontor som tjener en million. Jus, HR, regnskap og økonomi, ymse saksbehandlere/konsulenter… Anonymkode: 93ce3...99b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #19 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 12.20): Jeg klager ikke over dårlig råd, og er enig i mye av det du skriver, men vi som jobber fulltid og mer enn det har ofte ikke kapasitet til å lete etter tilbud og til å støvsuge «manuelt». For å tjene en million i året må man faktisk forsake en del. Jeg må feks ofte kjøpe take away fordi vi kommer sent fra jobb. Vi har vaskehjelp for å ikke måtte bruke tiden vi kan ha sammen med barna på husarbeid. Vi har (selvsagt) robotstøvsuger og vi må ha to biler for å komme oss på jobb. Så noe av inntekten når man tjener godt går faktisk med til å kunne jobbe så mye som det kreves for å ha en sånn inntekt. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Hæ? Du må kjøpe take away fordi du kommer senter fra jobb? Fjas. Planlegging, eller mangel på sådan, handler dette om, ikke noe annet. Du kan lage store porsjoner f.eks. i helga, fryse ned og ta ut fra fryseren før du drar på jobb. Du må slett ikke ha robotstøvsuger heller. Det tar 10-15 minutter å sveipe over gulvene etter ungene er lagt. Vaskehjelp? Nja, du må slett ikke det, eller har du et megadigert hus? Lørdag er en fin dag å vaske litt i huset på, og ungene bør delta. Må ha to biler? Tja, kanskje, men igjen: planlegging? Du dikter opp "gode" unnskyldninger for å bruke masse penger unødig, men for all del, med millioninntekter så har dere vel råd til det. Anonymkode: d5d79...369
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #20 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 3.11.2023 den 12.20): Jeg klager ikke over dårlig råd, og er enig i mye av det du skriver, men vi som jobber fulltid og mer enn det har ofte ikke kapasitet til å lete etter tilbud og til å støvsuge «manuelt». For å tjene en million i året må man faktisk forsake en del. Jeg må feks ofte kjøpe take away fordi vi kommer sent fra jobb. Vi har vaskehjelp for å ikke måtte bruke tiden vi kan ha sammen med barna på husarbeid. Vi har (selvsagt) robotstøvsuger og vi må ha to biler for å komme oss på jobb. Så noe av inntekten når man tjener godt går faktisk med til å kunne jobbe så mye som det kreves for å ha en sånn inntekt. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Er det mulig?? Helt i orden at man VELGER å bruke millioninntekten sin på å kjøpe seg fri fra husarbeid og matlaging, det hadde jeg sikkert også gjort, men å si at man MÅ? Tull og fjas, og et godt eksempel på det hi skriver om. Og veldig naivt å tro at arbeidsmengde og tid til overs alltid står i stil med innsats vil jeg påstå… Anonymkode: fb80d...521
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #21 Skrevet 4. november 2023 Så inspirerende å lese, jeg tror mange kan spare på gjennomgang og bevisstgjøring rundt egen økonomi. Men tid er en luksus man ikke har ubegrenset av i et travelt liv. Det tror jeg ikke alltid de som er uføre og hjemmeværende ser. Må bare si fra «den andre siden», at en robotstøvsuger pr etasje faktisk er helt nødvendig hjemme hos oss. Det er også nødvendig med noen enkle, dyre løsninger, som take-away, dagligvarer levert på døra eller å hente inn hjelp til vinduspussing, maling eller oppussing. Vi er to travle voksne i lederstillinger, har tre barn som er aktive i ulike idretter, som legger beslag på mye tid. Siden barna satser innen vinteridrett er vi mye på hytta, jobber derfra også, for å få det til å gå rundt. Det er helt nødvendig med hjelpemidler som robotstøvsuger der også. Selvsagt bør alle ha kontroll på egen økonomi, og gjøre bevisste prioriteringer. Men man må også kunne prioritere helt ulikt det en ufør alenemamma gjør, fordi livet er totalt ulikt når man jobber mye, og fritiden og tiden sammen med barna er mangelvare. Da er det å kjøpe seg ut av husarbeid, snømåking og andre oppgaver helt nødvendig for å ha en god balanse i livet. Anonymkode: 6b129...41a
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #22 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 19.04): Så inspirerende å lese, jeg tror mange kan spare på gjennomgang og bevisstgjøring rundt egen økonomi. Men tid er en luksus man ikke har ubegrenset av i et travelt liv. Det tror jeg ikke alltid de som er uføre og hjemmeværende ser. Må bare si fra «den andre siden», at en robotstøvsuger pr etasje faktisk er helt nødvendig hjemme hos oss. Det er også nødvendig med noen enkle, dyre løsninger, som take-away, dagligvarer levert på døra eller å hente inn hjelp til vinduspussing, maling eller oppussing. Vi er to travle voksne i lederstillinger, har tre barn som er aktive i ulike idretter, som legger beslag på mye tid. Siden barna satser innen vinteridrett er vi mye på hytta, jobber derfra også, for å få det til å gå rundt. Det er helt nødvendig med hjelpemidler som robotstøvsuger der også. Selvsagt bør alle ha kontroll på egen økonomi, og gjøre bevisste prioriteringer. Men man må også kunne prioritere helt ulikt det en ufør alenemamma gjør, fordi livet er totalt ulikt når man jobber mye, og fritiden og tiden sammen med barna er mangelvare. Da er det å kjøpe seg ut av husarbeid, snømåking og andre oppgaver helt nødvendig for å ha en god balanse i livet. Anonymkode: 6b129...41a Ekspander Du tar jo heller ikke poenget i det tatt. Tror du virkelig ikke at de som har en brøkdel av deres inntekt og jobber mye, må vaske huset, måke, lage middag, handle, vaske vinduene, støvsuge, følge opp barna sine? Å ikke ha råd til å kjøpe seg ut av husarbeid, vindusvask, matlaging, snømåking gjør dere ikke fattige. Og nei, det er ikke nødvendig med robotstøvsuger, behagelig og praktisk ja, nødvendig nei. Folk som jobber mye, og har dårligere inntekt gjør faktisk de her tingene selv....tro det eller ei. Dere ser ikke hvor priviligerte dere er. Anonymkode: 53231...e7f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #23 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 19.04): Så inspirerende å lese, jeg tror mange kan spare på gjennomgang og bevisstgjøring rundt egen økonomi. Men tid er en luksus man ikke har ubegrenset av i et travelt liv. Det tror jeg ikke alltid de som er uføre og hjemmeværende ser. Må bare si fra «den andre siden», at en robotstøvsuger pr etasje faktisk er helt nødvendig hjemme hos oss. Det er også nødvendig med noen enkle, dyre løsninger, som take-away, dagligvarer levert på døra eller å hente inn hjelp til vinduspussing, maling eller oppussing. Vi er to travle voksne i lederstillinger, har tre barn som er aktive i ulike idretter, som legger beslag på mye tid. Siden barna satser innen vinteridrett er vi mye på hytta, jobber derfra også, for å få det til å gå rundt. Det er helt nødvendig med hjelpemidler som robotstøvsuger der også. Selvsagt bør alle ha kontroll på egen økonomi, og gjøre bevisste prioriteringer. Men man må også kunne prioritere helt ulikt det en ufør alenemamma gjør, fordi livet er totalt ulikt når man jobber mye, og fritiden og tiden sammen med barna er mangelvare. Da er det å kjøpe seg ut av husarbeid, snømåking og andre oppgaver helt nødvendig for å ha en god balanse i livet. Anonymkode: 6b129...41a Ekspander Det du skriver er forståelig, og helt ok. Så lenge du ikke klager over at økonomien er trang. Det er faktisk ikke greit å klage når problemet ikke er dårlig råd, men bare null selvinnsikt. En annen ting, fra "den andre siden". Mange mennesker som er ufør er det nettopp pga de ikke har noen arbeidsevne. Det betyr også for veldig mange at de ikke har mulighet til å gjøre nettopp de tingene folk i full stilling(les:de med god inntekt) kjøper seg ut av. Sitter man i rullestol kan man ikke gjøre husarbeid like effektivt som andre. Har man ME og ligger lenket til sengen i mange timer? Kronisk migrene? Fatigue etter kreftbehandling? Depresjon, angst? PTSD? Ufør betyr ikke lat. Ufør betyr at man ikke har den samme funksjonsevnen som friske mennesker. Var ikke meningen at dette skulle fremstå som en konkurranse om hvem som er best. Jeg synes bare det er en uting at det klages så mye om økonomi i dag, og at srt mange som klager har veldig mye penger. Fattige får ikke lenger matposer fordi velstående også nå har et behov for hjelp. Fryktelig provoserende at velstående står i matkø foran fattige mens jacuzzien står oppvarmet og klar til de skal på hytta. Anonymkode: c92a7...31d
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #24 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 19.04): Så inspirerende å lese, jeg tror mange kan spare på gjennomgang og bevisstgjøring rundt egen økonomi. Men tid er en luksus man ikke har ubegrenset av i et travelt liv. Det tror jeg ikke alltid de som er uføre og hjemmeværende ser. Må bare si fra «den andre siden», at en robotstøvsuger pr etasje faktisk er helt nødvendig hjemme hos oss. Det er også nødvendig med noen enkle, dyre løsninger, som take-away, dagligvarer levert på døra eller å hente inn hjelp til vinduspussing, maling eller oppussing. Vi er to travle voksne i lederstillinger, har tre barn som er aktive i ulike idretter, som legger beslag på mye tid. Siden barna satser innen vinteridrett er vi mye på hytta, jobber derfra også, for å få det til å gå rundt. Det er helt nødvendig med hjelpemidler som robotstøvsuger der også. Selvsagt bør alle ha kontroll på egen økonomi, og gjøre bevisste prioriteringer. Men man må også kunne prioritere helt ulikt det en ufør alenemamma gjør, fordi livet er totalt ulikt når man jobber mye, og fritiden og tiden sammen med barna er mangelvare. Da er det å kjøpe seg ut av husarbeid, snømåking og andre oppgaver helt nødvendig for å ha en god balanse i livet. Anonymkode: 6b129...41a Ekspander Jeg er alenemor i 120% stilling. Og med det mye telefoner på fritiden. Jeg har 3 barn i idrett, ingen hytte. Men likevel så klarer jeg meg fint med det jeg må gjøre i tillegg. Husarbeid og slikt. Hvordan dere som er to ikke får til det samme er jo litt mer latskap enn nødvendighet. Forskjellen er at dere ikke MÅ passe på hva pengene brukes til. Derfor må jeg likevel ta meg tid til å finne billigere løsninger selv om livet er travelt. Til sammen bruker jeg muligens i snitt en time i måneden på det. Men jeg må. Dere trenger ikke. Så forskjellen er ille travelt lib. Forskjellen er hva man har råd til å ta hensyn til og ikke. Anonymkode: a568d...582
Anonym bruker Skrevet 4. november 2023 #25 Skrevet 4. november 2023 Anonym bruker skrev (På 4.11.2023 den 11.41): Hvilken vanlig kontorjobb gir en million i lønn? Du kan se på ssb sin oversikt over best betalte yrker, så vil du se at yrkene som gir best betalt også som oftes krever mye arbeid. Anonymkode: 33d41...01b Ekspander Mannen er it-konsulent og tjener 1,4 mill i året. Da sitter han ved en pc fra 08-16, og kan ta hjemmekontor når han vil. Har da masse fritid. Jeg har tilsvarende jobb, men er ikke konsulent. Tjener selv 950 000 i året. Så man kan fint tjene mye uten å jobbe så mye som hun over her sier. Anonymkode: ff266...a70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå