Gå til innhold

BHG fortalte at sønnen min fryser ekstremt når de har vært ute.

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed i bhg at sønnen min fryser ekstremt mye etter å ha vært ute i bhg. Han står i gangen med ytterklærne på og står helt stiv med armene og hakker tenner. De sier de prøver å berolige han på at det går bra, og de sier det går fort over. Han bruker en vinterdress fra isbjørn of sweden, som jeg har arvet. Jeg spurte om de bruker ulltøyet hans fra kattnakken som mellomlag, men det synes de er for mye å kle på seg nå som det er -1 bare. Han har alltid på seg ullundertøy og vanlig klær over. Han er en ganske tynn gutt som er litt underernært pga refluks. Han ble født med hjertefeil som skal gå over av seg selv, og skulle hatt en hjerteundersøkelse nå når han er 4 år. 

Tenker dere at dette er helt normalt?Noe jeg kan gjøre for at han ikke skal fryse sånn? Han sier selv han sier til de voksne at han fryser mye, men at de sier de ikke kan gå inn, ser jo den når de har mange andre barn. 

Anonymkode: 39a6e...ff7

Fortsetter under...

Herregud, er de ansatte i bhg helt evneveike???

Du har ullklær som de ikke vil kle på ham, og så gir de deg beskjed om at han fryser? 

Jeg kler på min 4 åring i Oslo full vinterutrustning nå: ullundertøy, tjukk hjemmestrikk, 2 par ullsokker, balaclava og vinterdress. 

Anonymkode: df707...e9e

Annonse

Krev at de tar på mer klær. I stavanger tar vi selfølgelig ullsett eller fleecesett under dressen til barna nå når det er så kaldt. Vi går inn med de som fryser. 

Anonymkode: d51f7...f45

Hva har han på beina? Litt spesielt og må ha 3 lag med klær under vinterdressen. Enig med bhg her. Hva skal de ha på når det blir -6 ute. Men hvordan sokker? Hvordan sko?

Anonymkode: 55d54...28b

Jeg går mot strømmen her. 2 lag med ull allerede nå, lurer og på hva han skal ha på seg når det blir skikkelig kaldt. Lurer på det samme som hun over meg her, hva har han på beina? Og hva har han på hodet og hendene?

Anonymkode: 6bd36...bec

Så vidt jeg vet er det ikke uvanlig å bli fort kald om en har hjertefeil. Tror jeg ville poengtert dette for bhg og gitt tydelig beskjed om at han skulle ha mellomlag i ull også. Så ville jeg tatt kontakt med fastlege eller der hvor hjertekontrollen skal utføres og få fortgang i dette siden han fryser såpass som han gjør.

Anonymkode: e6508...898

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så vidt jeg vet er det ikke uvanlig å bli fort kald om en har hjertefeil. Tror jeg ville poengtert dette for bhg og gitt tydelig beskjed om at han skulle ha mellomlag i ull også. Så ville jeg tatt kontakt med fastlege eller der hvor hjertekontrollen skal utføres og få fortgang i dette siden han fryser såpass som han gjør.

I tillegg er han tynn og underernært, han har altså ikke noe fettlag som vil hjelpe han med å holde varmen...derfor 2 lag ull under dressen!

Selvfølgelig skal han kles skikkelig! Tynn og underernært, ergo fryser han fortere enn mange. Men: hva har han på føttene og hendene? Mange har det sånn at hvis de fryser på tærne, så fryser de i hele kroppen. 

Anonymkode: 573b2...8aa

Annonse

Enten skal han ha fleire lag med kle eller kortere tid ute .

Eg skjønner at det vil bli problem når det blir kjempe kaldt og han alt no må bruke så mykje .

Men han skal ikkje fryse så då må noko endrest på ute .

Dei andre barna må og lære seg at ikkje alt er likt, så må han inn litt før dei andre så tåler dei det om det blir forklart på ein god måte 

Anonymkode: ec6af...334

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg går mot strømmen her. 2 lag med ull allerede nå, lurer og på hva han skal ha på seg når det blir skikkelig kaldt. Lurer på det samme som hun over meg her, hva har han på beina? Og hva har han på hodet og hendene?

Øøøøh... tror du han får det noe varmere i klærne sine nå av tanken på at været blir kaldere i januar?

Danida skrev (29 minutter siden):

Øøøøh... tror du han får det noe varmere i klærne sine nå av tanken på at været blir kaldere i januar?

Nå var det ikke det jeg sa heller da 🙄

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå var det ikke det jeg sa heller da 🙄

Men han skal liksom "spare" klærne til de kaldeste dagene? Dersom de klærne ikke holder ham varm i dag, hvordan skal de holde ham varm i januar?

Nullføre, regn og vind er det vi mennesker fryser mest i

Føles mye kaldere det enn 15 tørre minusgrader og snø.

Men som de andre her sier er føtter, hender og hode veldig viktig, store nok sko og gode ullsokker.

Anonymkode: c8d1a...044

Danida skrev (18 minutter siden):

Men han skal liksom "spare" klærne til de kaldeste dagene? Dersom de klærne ikke holder ham varm i dag, hvordan skal de holde ham varm i januar?

Som jeg skrev, ved å se på det andre han har på seg. Har du veldig tungt for det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som jeg skrev, ved å se på det andre han har på seg. Har du veldig tungt for det.

Ikke tyngre enn at jeg neppe tror en fireåring kan herdes til kaldere dager ved å spare på det han har på seg nå...

Danida skrev (1 time siden):

Ikke tyngre enn at jeg neppe tror en fireåring kan herdes til kaldere dager ved å spare på det han har på seg nå...

Jesus, du leser ting virkelig som det passer deg.

Han trenger ikke vanlige klær over ulltøyet. Ett lag tynn ull innerst og mellomlag i tykkere ull/ullfleece. 

Gode ullsokker, skikkelige sko med ullsåle nedi, votter med ull....

Det er ikke alltid mer klær er det riktige, men riktige klær. Hvis det blir for mange tette lag, vil dette gjøre han kaldere enn færre lag med plass til luftisolering.

Om han er veldig "stillesittende" ute, så vil også dette påvirke hvor kald han er. Er han lite i aktivitet?

Anonymkode: b61f7...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...