Gå til innhold

Ikke nær familie men de drar og feirer ting osv i begravelse til barnet

Anbefalte innlegg

Nå må jeg unnskylde meg vis dette kommer for dumt ut.

jeg vet ikke helt hvordan det er å miste et barn og det må være helt jævlig..

disse er i min fars familie altså min men ikke nær familie da. Datteren til hun ene der som bare ble 11 år døde for ca 4 år siden. Så jeg ser ofte at på høytider som jul, påske, halloween og deres nasjonaldag der borte blir lagt ut av pynt i begravelsen av disse temaene. Og at de har piknik der osv. tenker jeg da, prøver de enda og inkludere personen som ikke lever lenger? 
hva tenker dere om slikt? 

Anonymkode: 4e556...2f1

Fortsetter under...

Jeg tenker at jeg håper at dette kommer så dumt  og at det ikke er du som er dum. For dette er rett og slett for dumt, uansett.

Hva vil du egentlig med dette innlegget?  Ikke svar, forresten. Du risikerer å grave deg enda mer ned i sørpa.

Hva prøver de på? Det er det faktisk ingen som har noe med. Men jeg synes at det høre veldig fint ut å minnes nære og kjære på den måten, enten det er barn eller voksne. Min svigermor mistet sin mann for noen få år siden, og fremdeles hender det at hun tar med seg en stol og en kaffekopp og setter seg der og "snakker" med ham. Det er fint for henne, akkurat som det helt sikkert er fint for de andre å være hos barnet sitt for å minnes, tenke og kanskje sørge. 

Anonymkode: bf38a...27f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at jeg håper at dette kommer UT så dumt  og at det ikke er du som er dum. For dette er rett og slett for dumt, uansett.

UT så dumt, skulle det stått.

Wow! Du mener man bare skal glemme??

Jeg mista bestemor for 5 år siden og «feirer» enda hennes merkedager, og skriver til henne på Facebook til jul og andre merkedager. 

Anonymkode: 279b4...79d

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at jeg håper at dette kommer så dumt  og at det ikke er du som er dum. For dette er rett og slett for dumt, uansett.

Hva vil du egentlig med dette innlegget?  Ikke svar, forresten. Du risikerer å grave deg enda mer ned i sørpa.

Hva prøver de på? Det er det faktisk ingen som har noe med. Men jeg synes at det høre veldig fint ut å minnes nære og kjære på den måten, enten det er barn eller voksne. Min svigermor mistet sin mann for noen få år siden, og fremdeles hender det at hun tar med seg en stol og en kaffekopp og setter seg der og "snakker" med ham. Det er fint for henne, akkurat som det helt sikkert er fint for de andre å være hos barnet sitt for å minnes, tenke og kanskje sørge. 

Jeg er nysgjerrig🤞 menneskelige ting

Litt vanskelig å forstå dette.

Pynter de på gravstedet mener du? Det er vel ikke rart?

Jeg tenner lys på graven til bestemor og svigermor på julaften, setter flagg der til 17.mai og blomst på bursdagen deres. Helt naturlig synes jeg

Om de har mistet et barn er det sikkert like naturlig å legge noe halloweenpynt der til halloween og litt julepynt til jul. De viser at de tenker på jenta ved disse høytidene, savner henne, og ønsker vise det ved å legge noe pynt på gravstedet hennes.

Jeg ser ikke noe rart i dette i det hele tatt jeg...

Anonymkode: 15776...0c3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

disse er i min fars familie altså min men ikke nær familie da. Datteren til hun ene der som bare ble 11 år døde for ca 4 år siden. Så jeg ser ofte at på høytider som jul, påske, halloween og deres nasjonaldag der borte blir lagt ut av pynt i begravelsen av disse temaene. Og at de har piknik der osv. tenker jeg da, prøver de enda og inkludere personen som ikke lever lenger? 

Hvorfor skulle jeg gått rundt å tenke på det egentlig? 

Anonymkode: b1e38...4ea

Annonse

Hvis dette er i et annet land, så er det mange ting som er vanlig der som er uvanlig her. På Filippinene (tror jeg det var), så kremeres likene på kirkegården i begravelsen. Mens familien ser på. Kisten legges inn i en slags ovn på flere etasjer, og så brennes det. Det er vanlig å feire spesielle dager nær en som er død. Ikke for å inkludere, men fordi de feks tror på ånder og at de føler seg nær. En del av det å kunne avslutte en lang sorgprosess tidligere i troen på at de er nær personen de savner når de er der.

Anonymkode: d8187...5b8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg mistet min sønn for 2,5 år siden. Han ble 6 år. Selvfølgelig pynter jeg gravstedet hans ved høytider og bursdag. Andre dager i året er det alltid blomster og lys der. Veldig normalt og hvertfall vår form for å sørge, hedre min sønn og minnes. Picnic har vi ikke, men om sommeren setter jeg meg gjerne ned på gresset ved graven til gutten min.

Det å miste et barn er ubeskrivelig smertefullt, også flere år etterpå.

Anonymkode: 0153b...c02

Broren min døde for 40 år siden i en alder av seks år. Fortsatt markerer foreldrene mine høytidene ved graven. Hva mener du egentlig? Forstår ikke helt hva du vil fram til. 

Anonymkode: b4198...574

Hva jeg tenker?

Jeg tenker at jeg tidvis nærmest hadde bodd på grava hvis en av mine barn døde.

Bursdagen, garantert. Julaften hadde det blitt noen timer der. Nyttårsaftenen hadde jeg tilbrakt der når klokka slo tolv. Osv.

Jeg kan ikke tenke meg noe vondere og mer ødeleggende enn å miste et barn.

Anonymkode: b3dc8...20b

Jeg tenker at du antakelig skulle tenke litt mer på været og sånt, for dette du tenker på her synes jeg ikke du skal bry deg med. 
Vi er alle forskjellige og reagerer på forskjellig måte, fra menneske til menneske og fra kultur til kultur. 

Anonymkode: 76a05...b43

Du mener vel gravstedet? Helt vanlig å pynte gravstedet og hvor mye og hvor ofte er opp til de etterlatte. Veldig vanlig å dra til gravstedet på merkedager og til feks jul. Julaften er det veldig mange som drar til graven. Helt vanlig, ingen ting å tenke på engang! 

Innlegget var helt uforståelig, til jeg skjønte at du mente at de pyntet på graven. Ikke begravelsen. 
Jeg har også mistet et barn, selvfølgelig pynter vi graven ekstra ved høytider. Flagg på 17. mai osv, masse fargede lys til jul, og ellers andre merkedager. 

Anonymkode: 3530f...eba

Jeg tenker at når du selv blir voksen og moden og har opplevd tap og sorg i livet ditt, så vil mange ting bli klarere for deg. Det å opprettholde en relasjon til den avdøde, er blant de ting som er bevist å gjøre sorgarbeidet lettere (stikk i strid med hva man trodde for 50 år siden, at det beste var å legge lokk på alt.) 
Denne familien har valgt å være åpne omkring hvordan de opprettholder relasjonen til barnet. Selv har jeg lidd store tap, og min måte å holde relasjonen ved like, er bl a å snakke høyt med min døde mann. Det er ikke noe jeg ønsker å være åpen om, fordi det ender med at dømmesyke folk som du har noe å mene om det. 

Anonymkode: 6cfe0...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...