Gå til innhold

Nedbetale gjeld eller spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned i lønn pga jobbytte, og vil aldri tjene like mye som før igjen. Jeg har oppspart endel penger og greier ikke bestemme meg for hva som er lurest; betale inn på huslån så mnd utgift og renteutg blir lavere, eller ha de i bakhånd i fond hvis jeg skulle trenge penger. 

Er usikker på om jeg med lånet slik det er nå får det til å gå rundt hver mnd siden jeg tjener mindre nå. 

Anonymkode: 9e75e...77c

Skrevet

Hvorfor ikke begge deler?

Sett noe på en sperrer bufferkonto som du bare tillater deg selv å ta fra om det er helt krise, og bruk resten på å betale ned lån.

Jeg ville brukt mesteparten på lånet.

Anonymkode: 0bae2...d80

Skrevet

Det kan være lurt å snakke med en finansrådgiver som kan se spesifikt på din situasjon (men husk at de er selgere). 
Jeg ser på fond som en investering som skal gå over tid. Pengene er mindre likvide og fond kan gå både opp og ned i verdi. Er du avhengig av å bruke pengene om det skjer noe kan du risikere å måtte selge når fondet står lavt. 

I min økonomi tilstreber jeg å ha et lån som jeg kan håndtere og som jeg tåler en renteøkning på. Jeg har en bufferkonto, men utover det har jeg spart ved å betale ned på lånet. Da vil jeg ha en tryggere økonomi om f.eks. renten går opp, jeg mister inntekt etc.   

Fond står på listen etter at lånet er nede i en størrelse jeg føler er riktig og etter bufferkonto. Fond kan/bør gi bedre avkastning enn penger i banken, men det har også større risiko og man bør ha langsiktig perspektiv. Nattesøvn er også viktig og den kan ødelegges om nivået på lånet føles for høyt. Jeg kan sette litt i fond underveis, men da ikke så mye at det gikk ut over planen for lånet og buffer og behovet for likvide midler. Alt man setter i fond og aksjer bør man tåle å tape selv om det selvsagt finnes sikrere fondssparing. 

Så oppsummert er mitt råd å få lånet ned i en størrelse som tåler renteøkning, ha en likvid bufferkonto og deretter investere i fond. Man kan også sette litt i fond underveis om man mener tidspunktet er riktig, men for meg ville ikke dette vært store summer. 

Anonymkode: 902ad...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...