Gå til innhold

Mannen har brukket kragebeinet, jobbhelg på meg😳?

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn i alderen 3-8år. De to eldste klarer seg selv. Han minste bruker fortsatt bleie og krever litt løft, mer tilsyn, litt underholdning osv. man kan jo ikke akkurat regne med at minste ser på tv i 10t både lørdag og søndag. Som dere ser, jeg skal på jobb i helgen men ser ikke helt hvordan det skal gå. Forsøkt å skaffe barnevakt men det gikk ikke.  Det er så mye sykdom på jobb nå, også kommer  i tillegg.?Gyldig nok grunn til å bruke sykt barnepass? Mannen plages såklart med smerter, er sliten, orker lite og har hvertfsll ikke energien til en 3 åring.  Hvor lenge må vi forvente at han ikke får bidratt med noe hjemme?

Anonymkode: 1fd13...a58

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis han ikke kan ta tilfredsstillende vare på barna må du være hjemme. 

Men sliten og uten overskudd? Det er ikke grunn til å være hjemme. 

Anonymkode: a7a4a...53f

Han er vel sliten og mangler overskudd pga smerter vil jeg anta 

Min sønn brakk kragebeinet i fjor vinter og han brukte mye tid på å sove, nettopp fordi han var utslitt av smerter. Og han var 9 og trengte ikke gjøre noe. 

syns absolutt du skal være hjemme fra jobb 

Anonymkode: be543...37e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han ikke kan ta tilfredsstillende vare på barna må du være hjemme. 

Men sliten og uten overskudd? Det er ikke grunn til å være hjemme. 

Han sover dårlig pga smerter. De har kortvarig effekt så han våkner, ligger vondt, har litt rykninger under innsovninger noe som er vondt nå. Han har nok i tillegg fått muskulære smerter. Fra nakke/skulder både pga sovingen men også passiv pga smerter. I dag ville han også trappe ned, på sterke snertestillende slik at han  har fått mer vondt igjen.

hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han sover dårlig pga smerter. De har kortvarig effekt så han våkner, ligger vondt, har litt rykninger under innsovninger noe som er vondt nå. Han har nok i tillegg fått muskulære smerter. Fra nakke/skulder både pga sovingen men også passiv pga smerter. I dag ville han også trappe ned, på sterke snertestillende slik at han  har fått mer vondt igjen.

hi

Han burde ikke trappe ned når han har så vondt og er så plaget, det er bare dumt.

Anonymkode: b229f...04f

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han burde ikke trappe ned når han har så vondt og er så plaget, det er bare dumt.

Det har jeg sagt men han insisterer på å kun ta de sterke på kveld.Han liker ikle A preparater av prinsipp, og når alle leger sier han må være forsiktig, forklarer om risiko for avhengighet osv er han blitt redd fir det. Jeg ser jo at han lider, men han har bestemt seg for å ikke ta det annet enn på kveld. Lite jeg får gjort selv om jeg er uenig der. 

hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har tre barn i alderen 3-8år. De to eldste klarer seg selv. Han minste bruker fortsatt bleie og krever litt løft, mer tilsyn, litt underholdning osv. man kan jo ikke akkurat regne med at minste ser på tv i 10t både lørdag og søndag. Som dere ser, jeg skal på jobb i helgen men ser ikke helt hvordan det skal gå. Forsøkt å skaffe barnevakt men det gikk ikke.  Det er så mye sykdom på jobb nå, også kommer  i tillegg.?Gyldig nok grunn til å bruke sykt barnepass? Mannen plages såklart med smerter, er sliten, orker lite og har hvertfsll ikke energien til en 3 åring.  Hvor lenge må vi forvente at han ikke får bidratt med noe hjemme?

Ja, du kan bruke syk barnepasser- dag

Anonymkode: c8947...5d2

Vet ikke helt om jeg hadde hatt samvittighet til å ta fri hele helga. Jeg ødela kneet når barnet var 1,5 år og mannen kunne ikke være hjemme så bleier ble byttet på gulvet. Han kan tilpasse mye og barna greier seg jo uten for mye aktivisering. Spill, bordaktivtet, film osv. 

Anonymkode: 097e9...4ba

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg hadde hatt samvittighet til å ta fri hele helga. Jeg ødela kneet når barnet var 1,5 år og mannen kunne ikke være hjemme så bleier ble byttet på gulvet. Han kan tilpasse mye og barna greier seg jo uten for mye aktivisering. Spill, bordaktivtet, film osv. 

Anonymkode: 097e9...4ba

Det er forskjell på skader altså. HI skal være hjemme med god samvittighet.

Anonymkode: 0c389...a31

Jeg ringte inn syk barnepasser i dag med dårlig samvittighet ovenfor sjefen, men god samvittighet ovenfor familien. Han hadde så vondt i dag tidlig da han våknet, at jeg måtte hjelpe han opp og ut av sengen. Så det var tøft for datteren min å se, hun ble engstelig for pappaen sin. Det ansvaret skal ikke hun ha når jeg er på jobb, så da ble valget lett. Det ble også bekreftet at han ikke er i stand til å ta vare på 3åringen heller, han har nok med seg selv spesielt på morgenen da alt er som verst. Så da ble det sånn.

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ringte inn syk barnepasser i dag med dårlig samvittighet ovenfor sjefen, men god samvittighet ovenfor familien. Han hadde så vondt i dag tidlig da han våknet, at jeg måtte hjelpe han opp og ut av sengen. Så det var tøft for datteren min å se, hun ble engstelig for pappaen sin. Det ansvaret skal ikke hun ha når jeg er på jobb, så da ble valget lett. Det ble også bekreftet at han ikke er i stand til å ta vare på 3åringen heller, han har nok med seg selv spesielt på morgenen da alt er som verst. Så da ble det sånn.

hi

Klokt valg! 🙂

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

hi

Av ren nysgjerrighet, hadde mannen din tatt fri hvis situasjonen var omvendt? Ref hun over her med ødelagt kne og 1 1/2 åring hjemme…

Anonymkode: e710d...dae

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, hadde mannen din tatt fri hvis situasjonen var omvendt? Ref hun over her med ødelagt kne og 1 1/2 åring hjemme…

Vesentlig stor forskjell på ødelagt kne og brukket kragebein da. Sønnen min klarte ikke gå i trapper når han brakk kragebeinet, fordi bevegelsene var for vonde. Og da skulle skifte på en 3-åring, kanskje løfte om barnet faller og slår seg osv… 

Jeg har hatt så ulidelig smerter i hofta at det å gå har vært vanskelig. Det hemmer ikke armene og det er jo strengt tatt de man bruker 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

De fleste fedre er vel både opptatt av at barna skal bli ivaretatt og at partneren skal ha minst mulig smerter. De fleste menn er brukende mennesker, altså. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste fedre er vel både opptatt av at barna skal bli ivaretatt og at partneren skal ha minst mulig smerter. De fleste menn er brukende mennesker, altså. 

Likevel er min oppfatning at kvinner i større grad prioriterer familie over jobb ved sykdom, og at dette også forventes av dem i større grad enn det forventes av menn. Skulle vært interessant å se statistikken på bruk av «barnepassers sykdom» kvinner vs. menn

Anonymkode: 45b07...c16

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

hi

Det skal du overhodet ikke ha dårlig samvittighet for.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan på ingen måte sammenligne et skadet kne med et brukket kragebein.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du kan på ingen måte sammenligne et skadet kne med et brukket kragebein.

Men, en tre åring klarer fint å hjelpe til med bleien så lenge det er tisse bleie. Og en ni åring klarer fint å bistå med bæsjebleier. I tillegg klarer alle tre barna å underholde hverandre. Dette er ikke like enkelt med en på 1 1/2 år. 

Uansett så velger HI ikke svare, årsaken klarer jeg fint å tenke meg frem til selv…

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vesentlig stor forskjell på ødelagt kne og brukket kragebein da. Sønnen min klarte ikke gå i trapper når han brakk kragebeinet, fordi bevegelsene var for vonde. Og da skulle skifte på en 3-åring, kanskje løfte om barnet faller og slår seg osv… 

Jeg har hatt så ulidelig smerter i hofta at det å gå har vært vanskelig. Det hemmer ikke armene og det er jo strengt tatt de man bruker 

Og det er vesentlig stor forskjell på en 3 åring og en på 1 1/2 år…

En 3 åring som krever løft og som man tenker må sitte 10t foran tv i to dager? Her må man stille litt mer krav til ungene. Fri tv, lek på gulvet osv. ungene forstår at far har vondt. Far klarer nok å finne en god stilling i stua og organisere ungene i forhold til at de finner seg mat selv osv. pizza kan bestilles levert på døra osv.

La ting flyte. Huset er kanskje rotete, men ungene har godt av å klare seg selv under tilsyn av far. 
En alenemor ville klart et brukket krageben uten å tenke at andre må overta ungene. Dere må se mulighetene.

Anonymkode: 660a1...e3c

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men, en tre åring klarer fint å hjelpe til med bleien så lenge det er tisse bleie. Og en ni åring klarer fint å bistå med bæsjebleier. I tillegg klarer alle tre barna å underholde hverandre. Dette er ikke like enkelt med en på 1 1/2 år. 

Uansett så velger HI ikke svare, årsaken klarer jeg fint å tenke meg frem til selv…

Hi er ikke pliktet til å svare på det, det har ingenting med hi sitt spørsmål å gjøre. Og, du kan ikke sammenligne en kneskade med et brukket kragebein, uansett hva du sier.

De store kan fint hjelpe til med mye. Det gjør de også nå. Men å pålegg et barn å skifte på lillesøster å forvente st han ivaretar hygienen korrekt er for mye forlangt. Ikke vil han, ikke hadde han tørket lillesøster på korrekt måte. Plutselig hadde det havnet avføring i tissen. Far har nok med seg selv, sånn er det nå. Jeg kan heller ikke pålegge to barn ansvaret for ett annet barn, og delvis sin far i så mange timer. Hadde far gjort det samme for meg? Uten tvil. 100% sikker. Jeg kan heller ikke pålegge at to barn som faktisk ikke er så store, til å passe søster på 3år så lenge. Ikke glem at ett kragebeinsbrudd ikke gipses, så ved bevegelser beveger du på bruddet da det ikke blir holdt stabilt. Ingen løft av noe slag. Ett ben har vi hatt tidligere, det var faktisk lettere ettersom han hadde hendene  frie. Kunne da lage mat, løfte barn, kle på barn, pusse tenner, lage mat, og til og med kjøre automatbilen vår. Alt dette går ikke nå. 

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...