Gå til innhold

Lese min datters dagbok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en voksen datter som bor hjemme. Hun sliter veldig med depresjoner og har hatt et selvmordsforsøk bak seg. Jeg vet at hun skriver dagbok, for det har psykologen foreslått for henne. Jeg har veldig lyst til å lese den, bare for å se hvordan hun egentlig har det, og om hun har noen konkrete planer om å forsøke å ta livet sitt igjen. 

Jeg vet det er uetisk, og egentlig vil jeg jo ikke for jeg orker nesten ikke å forholde meg til det om det står noe skikkelig fælt der, men jeg kjenner likevel på et behov for å vite. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 5347c...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må under ingen omstendigheter lese hennes dagbok. Det er et skikkelig overtramp og tillitsbrudd. Nei bare nei. 

Anonymkode: e094c...4cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må under ingen omstendigheter lese hennes dagbok. Det er et skikkelig overtramp og tillitsbrudd. Nei bare nei. 

Takk for at du skriver det. Jeg vet at det er det, men jeg er så uendelig bekymret for henne, hele tiden! Så tenker jeg at dersom det står noe i den dagboken om noen konkrete planer, så har jeg visst om det. Tenk om hun tar livet av seg, og så leser jeg det i etterkant. Det er sånne tanker som kverner i hodet mitt - hele tiden! 

Skrevet

Det blir nei fra meg også. Hva om du leser noe du syns er vanskelig å ikke ta opp med henne. Hvordan skal du forklare at du har lest hennes private dagbok?  Stort tillitsbrudd! Ikke!

Anonymkode: 9b195...9fb

Skrevet

Hvis du vil ødelegge deres forhold for alltid så gjør det.

Anonymkode: 854b8...b9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har en voksen datter som bor hjemme. Hun sliter veldig med depresjoner og har hatt et selvmordsforsøk bak seg. Jeg vet at hun skriver dagbok, for det har psykologen foreslått for henne. Jeg har veldig lyst til å lese den, bare for å se hvordan hun egentlig har det, og om hun har noen konkrete planer om å forsøke å ta livet sitt igjen. 

Jeg vet det er uetisk, og egentlig vil jeg jo ikke for jeg orker nesten ikke å forholde meg til det om det står noe skikkelig fælt der, men jeg kjenner likevel på et behov for å vite. Hva kan jeg gjøre? 

Du holder deg vekk fra den dagboken hennes! 

Anonymkode: 5d56e...4d1

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke lese hennes dagbok uten at hun vet det og samtykker til det! Det kan du ikke gjøre.

Anonymkode: e9f9b...dab

Skrevet

Jeg føyer til: min mor leste min dagbok da jeg var i slutten av tenåra, og det ødela forholdet vårt totalt. Jeg stoler fremdeles ikke på henne nå i en alder av 40 år. Jeg føler det fortsatt som et stort overtramp og krenkelse. Kommer aldri til å tilgi henne for det. 

Skrevet

Du skal ikke gå bak ryggen hennes. Men kanskje du kan si det du sier her, at du bekymrer deg veldig, og spørre om du kan få lov å lese noe av det hun skriver i fall det er vanskelig å si det høyt? Noen vil føle det som en lettelse at tankene deres kan formidles uten at de må snakke, men da må det jo skje i full åpenhet, der hun bestemmer hvilke sider du får tilgang til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg føyer til: min mor leste min dagbok da jeg var i slutten av tenåra, og det ødela forholdet vårt totalt. Jeg stoler fremdeles ikke på henne nå i en alder av 40 år. Jeg føler det fortsatt som et stort overtramp og krenkelse. Kommer aldri til å tilgi henne for det. 

Opplevde det samme med min far. Å lese en annens dagbok er et skikkelig overtramp. 

Anonymkode: a4120...c61

Skrevet

Nei nei nei. 

Anonymkode: b2b2c...367

Skrevet

Hvis det står akutt om livet kan du lese. Ikke ellers.

Anonymkode: 05cf5...64a

Skrevet

Nei, det må du aldri finne på å gjøre! Ta henne heller med deg på turer, kjøring eller gåturer der hun ikke må se deg inn i øynene, og forsøk å lirke litt da i stedet rundt hvordan hun har det. Vær lyttende og åpen, men uten å analysere så mye.

Anonymkode: 47f5b...140

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du holder deg vekk fra den dagboken hennes! 

Anonymkode: 5d56e...4d1

Det bestemmer da ikke du. Du er i dialog med voksne mennesker her inne, ikke små barn. Oppfør deg og snakk ordentlig til folk.

Anonymkode: 71abd...b3b

Skrevet

Jeg går litt imot her... 

Hvis du mener det er en reell fafe for at hun kommer til å ta livet sitt, så hadde nok jeg også sett i dagboken. 

MEN - før du gjør noe så drastisk: ta henne med på lengre kjøreturer. Det er lettere å snakke da. Ha jentekveld, se film. Gå på cafe. Prøv å få henne til å snakke med deg først.

Du må også vite hva du vil gjøre med den informasjonen du finner. Sier du til henne at du har lest, vil hun nok miste tilliten sin til deg. Så hvordan skal du løse det om du finner noe som er såpass alvorlig at det må taes tak i med en gang?

Jeg skjønner argumentet ditt "hva om hun tar livet sitt, også finner vi ut i etterkant at hun har skrevet om det" 

Men vær klar over konsekvensene.

Anonymkode: 13d01...ada

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det bestemmer da ikke du. Du er i dialog med voksne mennesker her inne, ikke små barn. Oppfør deg og snakk ordentlig til folk.

Du skjønner vel at det er en mening, ikke en ordre? Oppføre seg kan du gjøre sjøl. Skjerp deg og snakk ordentlig til folk. Ærlig talt. 

Anonymkode: c2095...266

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du skjønner vel at det er en mening, ikke en ordre? Oppføre seg kan du gjøre sjøl. Skjerp deg og snakk ordentlig til folk. Ærlig talt. 

Anonymkode: c2095...266

«Oppføre deg ordentlig kan du gjøre sjæl… alt det andre du skrev kan du også gjøre sjæl…» 🤣

Skrevet

Moralen sier selvfølgelig "nei, nei, nei" - men....   

Dersom du bestemmer deg for å lese dagboken hennes, må du være helt sikker på at du takle det og at du aldri la henne få vite det. Du må aldri snakke med noen andre om at du har gjort det. Det tillitsbruddet kan bli så stort at det mer stor sannsynlighet ikke kan leges igjen, og det kan i verste fall føre til at hun tar livet av seg....

Nei, jeg ville ikke ha gjort det, prøv heller å føre gode samtaler med henne og komme nær henne på den måten. Ikke spør om å få lese dagboken. Det må i så tilfelle være noe hun selv tilbyr deg.  Ikke mas, bare vis henne at du er der når hun trenger deg. 

Anonymkode: db3fe...c84

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Moralen sier selvfølgelig "nei, nei, nei" - men....   

Dersom du bestemmer deg for å lese dagboken hennes, må du være helt sikker på at du takle det og at du aldri la henne få vite det. Du må aldri snakke med noen andre om at du har gjort det. Det tillitsbruddet kan bli så stort at det mer stor sannsynlighet ikke kan leges igjen, og det kan i verste fall føre til at hun tar livet av seg....

Nei, jeg ville ikke ha gjort det, prøv heller å føre gode samtaler med henne og komme nær henne på den måten. Ikke spør om å få lese dagboken. Det må i så tilfelle være noe hun selv tilbyr deg.  Ikke mas, bare vis henne at du er der når hun trenger deg. 

Og som et ekstra tips: Det å "sette seg ned" for å prate er ofte vanskelig. Ofte kan det være lurt å gjøre noe annet samtidig. Det kan være å gå tur, kjøre bil, lage mat, pusse sølv,, vaske vegger ....  hva som helst som gjør at man ikke trenger å sitte å se rett på hverandre og lete etter ordene. Da ser man på naturen eller det man holder på med i stede for.  

Skrevet

NEI! 

Hva du kan gjøre? Snakk med jenta. Ikke om eller til, med. Hvis hun ikke vil snakke, fortell at du er der, selv når hun har dårlige dager. Hun trenger ikke forklare, bare ett lite tegn på at nå er det vanskelig. Kanskje dere da bare går en tur, ser en film, sitter på hver deres side av sofaen og skroller på reels. Det er mange måter å hjelpe, uten å snoke, men uten tillit er det nok fint lite du kan gjøre selv med all verdens kunnskap om hvorfor. 

Anonymkode: bb66d...72c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...