Gå til innhold

Tok tenåringene på fersken

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 30.10.2023 den 21.29):

Takk for svar dere. Dette er siste svaret jeg gir her, dere klarer ikke å svare folk på en skikkelig måte. Skal alltid svare stygt og slemt. Jeg spør om råd, men får bare dritt tilbake. Så da har vi konkludert ferdig, jeg er ikke en god mor. God natt.

Hi

Anonymkode: 8d2f2...bf1

Ekspander  

Ingen har svart stygt, slemt eller med dritt. Du får motstand ja, men ikke tolk det i verste mening. Hvis man kun er ute etter å bli strøket medhårs, har man ingenting på et diskusjonsforum å gjøre. 

Ingen har konkludert med at du er en dårlig mor, unntatt du selv da. Lykke til 😊

Anonymkode: a3e77...7dd

Skrevet

Det virker som det er stemning for år senke den seksuelle lavalder til 14 år? Tenker dere at en 14-åring er mentalt moden nok til å ha sex og sette grenser for seg selv?

Anonymkode: 23ebd...493

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 5.51):

Det virker som det er stemning for år senke den seksuelle lavalder til 14 år? Tenker dere at en 14-åring er mentalt moden nok til å ha sex og sette grenser for seg selv?

Ekspander  

Hvilket grunnlag har du for å hevde dette? Det er forskjell på 14 og 15 år, og det er forskjell på å ha sex i et trygt forhold og det å bli utnyttet av eldre ungdommer eller voksne. Den seksuelle lavalder bør forbli 16 år. 

Anonymkode: dbb66...051

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 6.01):

Hvilket grunnlag har du for å hevde dette? Det er forskjell på 14 og 15 år, og det er forskjell på å ha sex i et trygt forhold og det å bli utnyttet av eldre ungdommer eller voksne. Den seksuelle lavalder bør forbli 16 år. 

Ekspander  

Grunnlaget for å «hevde» dette (eller spørre om det, da…) er at et overveldende flertall her inne mener det er helt innafor at his datter har sex (siden hun var 14), og at de fleste mener hi er en idiot som prøver å sette noen grenser.

En seksuell lavalder er absolutt. Man kan liksom ikke ha masse unntak.

Ok, så den seksuelle lavalder bør være 16 år, men med unntak for 14-åringer som er i et fast forhold?

Hvordan vet du forresten at sexen er «trygg» bare fordi 14-åringen er i et fast forhold? Hvordan vet du at hun ikke blir presset bare fordi han hun har sex med er kjæresten? Hvordan vet du at hun er trygg nok på seg selv til å sette grenser? Og hvis hun uansett er moden nok til dette, hvorfor kan hun ikke også ha sex med gutter som hun ikke er i et kjæresteforhold med?

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 30.10.2023 den 19.27):

Har ei jente på 15 år som har 2 år eldre kjæreste, de har vært sammen 1 år nå. De hadde sex første gang når hun var 14, til tross for all prat vi har hatt om dette osv. Så regelen har at når de er hos oss skal døra stå oppe og ikke ha dyne over seg. Dette fordi vi ha 2 yngre barn i huset og. Og vi vil ikke legge til rette at de skal ha sex.

I dag er manne på jobb og jobber overtid, jeg står ute å måker snø til den store gullmedalje, er fryktelig sliten fra før av og. Så når jeg skulle opp å dusje ser jeg de i full gang under dyna, typiske bevegelser. Da sier jeg bare høyt at dette er ikke aktuelt og dere vet hvilke regler vi har. Kjenner jeg blir så skuffa.

Tar en rask dusj og titter inn til de etterpå for å si at jeg er skuffa, jeg skjønner at de er forelska og kåte på hverandre, men at de misbruker tilliten til meg/ oss. Litt flaue begge to. Og gjentar meg som vi har gjort 100 ganger før, at de må bruke kondom. Men at jeg er skuffa. 

Veit ikke om det var riktig å reagere sånn, men gjorde det denne gangen. Blir bare så skuffa, det har vært litt stri det her, mye som ligger bak som gjør at jeg reagerte som jeg gjorde.

Hva gjør dere som har ungdom under den seksuelle lavalder? Godkjenner dere det? Spesielt hvis kjæresten er eldre. 

Takker for svar.

Ekspander  

At du gidder. Herregud, la de holde på. De har jo allerede hatt sex, sikkert mange ganger. La de låse døra og kose seg. Og kjøp kondom og p-piller. 

Anonymkode: 7a533...441

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 6.19):

Grunnlaget for å «hevde» dette (eller spørre om det, da…) er at et overveldende flertall her inne mener det er helt innafor at his datter har sex (siden hun var 14), og at de fleste mener hi er en idiot som prøver å sette noen grenser.

En seksuell lavalder er absolutt. Man kan liksom ikke ha masse unntak.

Ok, så den seksuelle lavalder bør være 16 år, men med unntak for 14-åringer som er i et fast forhold?

Hvordan vet du forresten at sexen er «trygg» bare fordi 14-åringen er i et fast forhold? Hvordan vet du at hun ikke blir presset bare fordi han hun har sex med er kjæresten? Hvordan vet du at hun er trygg nok på seg selv til å sette grenser? Og hvis hun uansett er moden nok til dette, hvorfor kan hun ikke også ha sex med gutter som hun ikke er i et kjæresteforhold med?

Ekspander  

Jenta er nå 15 år og de fleste svarer ut fea dagens problemstilling. Vi vet ingenting om tryggheten, men siden hi ikke nevner at det er et problem så må man regne med at det er en fin gutt. De har vært sammen ett år, og løpet er nok kjørt mtp å regulere sexlivet deres. Det fungerer dårlig å nekte og påføre skam, det fungerer tydeligvis dårlig å snakke om det hundrevis av ganger. Da tenker jeg at det som er viktig er å minne på prevensjon og sette regler for at man låser døren og sørger for at småsøsken ikke oppfatter at de har sex. 

Skrevet

Sånn oppførsel hadde ikke vært greit i vårt hus!

Jeg har ungdommer selv, og skjønner selvfølgelig at de har sex. Jenta har hatt kjæreste siden hun var nesten 15. Vi har snakket om å vente, om konsekvenser, om prevensjon osv. Og hun kom selv og spurte om å få sette inn spiral da hun var 16.

Men for meg er det stor forskjell på det å skjønne at ungdommen har sex og utforsker, til det å tillate åpenlys sex i huset med småsøsken tilstede. Slik oppførsel er faktisk ikke akseptabel her i huset. Ikke har vi måttet ha mange samtaler om det heller - det har de faktisk skjønt helt av seg selv! Sex er fint, men det skal ikke påtvinges andre i huset. Uansett hvor kåte ungdommen er, så får de holde seg og oppføre seg anstendig i vårt hus! De får ha seg når de er alene:)

Anonymkode: 7a918...3b9

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 7.00):

Jenta er nå 15 år og de fleste svarer ut fea dagens problemstilling. Vi vet ingenting om tryggheten, men siden hi ikke nevner at det er et problem så må man regne med at det er en fin gutt. De har vært sammen ett år, og løpet er nok kjørt mtp å regulere sexlivet deres. Det fungerer dårlig å nekte og påføre skam, det fungerer tydeligvis dårlig å snakke om det hundrevis av ganger. Da tenker jeg at det som er viktig er å minne på prevensjon og sette regler for at man låser døren og sørger for at småsøsken ikke oppfatter at de har sex. 

Ekspander  

Ungdommer som har åpenlys sex med dørene oppe og småsøsken og mor svirrende rundt, opplever nok ikke mye skam:)

Skrevet

Jeg synes hun er for ung til å ha sex. 14åringer er små jenter, veldig lite utviklet mentalt, de fleste. Spesielt dersom de er med en eldre gutt. Selv om to år ikke er mye. Men alle er forskjellige, forskjellig utviklet, ulike modenhet. Den seksuelle lavalder har liten betydning her, foreldre må bestemme synes jeg. I Tyskland, Østerrike, Frankrike og Italia er den 14 år, i Spania 13. (I Vatikanet 12! noe som er direkte creepy). At vi i Norge har 16 år er bare en tilfeldighet. Er hun moden og forelsket i en sympatisk gutt kan det være greit, men generelt nei.

Anonymkode: 80b6d...8c0

Skrevet

Ingen andre enn deg selv sier du er en dårlig mor.

Den seksuelle lavalder er 16 år, men det er ikke straffbart å ha sex med noen som er på samme modningsstadie som deg selv før det. Så hadde hun vært sammen med en jevnaldret hadde det vært lov, men siden han et over 16 er det ikke lov. Du ser kanskje hvor han er modningsmessig, er han langt foran henne og utnytter henne, eller er de omtrent på samme sted?

Jeg har barn på 14, 16 og 19 år selv, og synes 14 år er tidlig. Men den kampen tapte du for et år siden.

Nå er hun 15 og har jevnlig sex med kjæresten sin, da kan du la det fare synes jeg.

Min eldste begynte å ha sex som 15 åring, riktignok med en fra klassen, men likevel. Jeg kunne ikke stoppet det. De fikk ikke overnatte sammen før de var nærmere 16, men sex hadde de likevel.

Jeg synes du skal si til din datter at du ikke synes det er greit at hun har sex før hun er 16, særlig ikke med en som er to år eldre, men når hun likevel velger å ha det må hun ta en tur på helsestasjon for ungdom og snakke om prevensjon, kanskje må hun ha p-piller, p-stav e.l for å være sikker.

Anonymkode: ecfd4...592

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 7.03):

Ungdommer som har åpenlys sex med dørene oppe og småsøsken og mor svirrende rundt, opplever nok ikke mye skam:)

Ekspander  

Nå er det mor som nekter dem å lukke døra da, og var selv ute mens far var borte, så de var jo alene I huset da de begynte.

Men ellers enig med deg, la de få lukke døra og ha litt privatliv. 

Anonymkode: ecfd4...592

Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på 14 år. Hun har en kjæreste som er ett år eldre. De er seksuelt aktive. De har kun vært sammen i to mnd, og jeg ble ekstremt overrasket over at de hadde debutert. Vi har hatt mange gode og reflekterte samtaler sammen, og da de ble kjærester sa jeg til henne at jeg ville hun skulle vente helst til hun ble 15 år (tullet litt med henne og sa huk aller helst burde vente til hun var 35 år) 

Vi har snakket om prevensjon, samtykke, press osv. Og om åpenhet og ærlighet.

Hun sa det ikke direkte til meg, men da jeg spurte henne svsrte hun ærlig. Da startet prosessen med å gi henne p-piller. Og klar beskjed om at kondom ALLTID MÅ BRUKES! 

Jeg kan skjønne hva du mener når du nevner en skuffelse. Men for min det dreier denne følelsen seg om at hun ikke er den lille uskyldige jenta mi lenger. Hun har gjort noe "voksent" og det er faktisk ganske sårt å kjenne på. Jeg er ikke skuffet over henne direkte, men det er noe sårt over dette som har skjedd. Jeg sier eller viser ikke det til henne, men er takknemlig over at vi kan snakke sammen. 

Her er ikke dørene lukket. Heller trygge omgivelser enn bak en busk. 

Dette er min andre tenåring, fikk prøvd meg litt frem med sønnen som er 6 år eldre. Man lærer av dine feil 🤪 

Det er ikke lett å være tenpringsforeldre. Snakk med henne nå, legg deg litt flat. Si du bare prøvde å beskytte henne, men at du ser at de er i ett stabilt forhold og at det aller viktigste er at de er sammen under trygge rammer. Sett grenser dere er enige om, som f.eks hensyn til småsøsken.

Anonymkode: 3f101...41f

Skrevet

Jeg mener å huske at du har skrevet om dette før? At gutten ikke var bra for henne, og var kontrollerende og veldig direkte mot dere også? 

Skrevet

Du gjør helt rett i å sette krav. Hvis gutten blir anmeldt, kan han dømmes for seksuelt overgrep. De har jo ingen respekt for deg og yngre søsken. Hva sier far? Guttens foreldre?

Anonymkode: d75f8...5da

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 30.10.2023 den 20.42):

Ja, jeg skjønner jeg feiler som mor, har aldri vært tenåringsmor før og dette er første tenåringen min som jeg kommer til å feile mye med, tydligvis. Derfor jeg spør om råd. Bare skjønner ikke at dere må skrive det på en nedlatende måte. 

Må bare spørre, siden dere tillater at 14 åringer har sex, tillater dere de at de drikker når de er 14,15,16? Kjøper dere alkolhol til de? Tillater dere de å kjøre bil uten førekort? 

Hadde jeg visst alt det jeg vet det om det å være mor, så hadde jeg nok ikke fått barn. Jeg syns det kan være veldig tøft til tider.

Hi

Ekspander  

Nei, du har ikke feilet som mor. Alle tråkker feil underveis, ingen gjør denne jobben perfekt. Vi lærer underveis. 

Jeg undres litt over de med liberal tilnærming her er klar over konsekvensene dette kan gi? Kanskje spesielt mtp på gutten her, to år vil han ikke bli sett på som jevnbyrdig i rettssystemet, dette her kan potensielt sette han i en situasjon hvor han havner i kategorien seksuelt overgrep mot mindreårige. Det er ikke så lenge siden en av nrk fulgte noen historier om konsekvensene dette har hatt for en del gutter i den alderen. 

Den synes jeg er verdt å lese. Loven er krystallklar! Kanskje en tilnærming til de unge er nettopp det. Jeg gjør dette for å beskytte dere begge, kanskje jeg reagerer feil, hva tenker dere om dette? 

https://www.nrk.no/trondelag/xl/unge-menn-dommes-for-a-ha-sex-med-en-kjaereste-under-16-ar-1.15428284

Anonymkode: 27607...fb8

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 9.56):

Nei, du har ikke feilet som mor. Alle tråkker feil underveis, ingen gjør denne jobben perfekt. Vi lærer underveis. 

Jeg undres litt over de med liberal tilnærming her er klar over konsekvensene dette kan gi? Kanskje spesielt mtp på gutten her, to år vil han ikke bli sett på som jevnbyrdig i rettssystemet, dette her kan potensielt sette han i en situasjon hvor han havner i kategorien seksuelt overgrep mot mindreårige. Det er ikke så lenge siden en av nrk fulgte noen historier om konsekvensene dette har hatt for en del gutter i den alderen. 

Den synes jeg er verdt å lese. Loven er krystallklar! Kanskje en tilnærming til de unge er nettopp det. Jeg gjør dette for å beskytte dere begge, kanskje jeg reagerer feil, hva tenker dere om dette? 

https://www.nrk.no/trondelag/xl/unge-menn-dommes-for-a-ha-sex-med-en-kjaereste-under-16-ar-1.15428284

Ekspander  

Det er jo litt søtt at lenken du legger ved knuser ditt eget argument. Det står tydelig at grensen for jevnbyrdighet vanligvis går ved tre til fire års aldersforskjell. Med andre ord er to års aldersforskjell helt innafor det som er er jevnbyrdig, spesielt nå som de er 15 og 17 år gamle. De unge guttene i saken var alle over 4 år eldre enn den de hadde sex med, derfor kunne de straffes. 

Ingen ønsker jo at en 14-15-åring har et aktivt sexliv, spesielt fordi de sjelden er modne nok til dette, men når det først er snakk om jevnbyrdige ungdommer som er i et fast forhold, så hjelper det lite å være streng og dømmende. Da er det bedre å ha gode samtaler om prevensjon, grensesetting, følelser osv.

Anonymkode: b81ac...2fe

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 30.10.2023 den 19.43):

Hvorfor skal du påføre dem skam? Herregud. 

Anonymkode: 0324c...1aa

Ekspander  

Det er normalt å skamme seg over å ha sex rett foran andre.

Anonymkode: 36af6...b9e

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 11.48):

Det er normalt å skamme seg over å ha sex rett foran andre.

Anonymkode: 36af6...b9e

Ekspander  

De hadde sex inne på rommet, under dyna. Mor har forbudt dem å lukke døren, så da får hun tåle konsekvensene. 

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 11.10):

Det er jo litt søtt at lenken du legger ved knuser ditt eget argument. Det står tydelig at grensen for jevnbyrdighet vanligvis går ved tre til fire års aldersforskjell. Med andre ord er to års aldersforskjell helt innafor det som er er jevnbyrdig, spesielt nå som de er 15 og 17 år gamle. De unge guttene i saken var alle over 4 år eldre enn den de hadde sex med, derfor kunne de straffes. 

Ingen ønsker jo at en 14-15-åring har et aktivt sexliv, spesielt fordi de sjelden er modne nok til dette, men når det først er snakk om jevnbyrdige ungdommer som er i et fast forhold, så hjelper det lite å være streng og dømmende. Da er det bedre å ha gode samtaler om prevensjon, grensesetting, følelser osv.

Ekspander  

De er 15 og 17, avhengig av når de er født på året, kan de være i en situasjon hvor han er myndig og hun under seksuell lavalder. 

Hvem har sagt du skal være streng og dømmende? 

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 30.10.2023 den 19.39):

Jeg hadde heller gitt dem en nøkkel og bedt dem være stille. Alvorlig talt, la dem nå være ungdommer. Det eneste du oppnår nå er å ødelegge tillit du kunne hatt.

Ekspander  

Å herregud! 🫣😳

Anonymkode: 37ae1...e15

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 30.10.2023 den 21.29):

Takk for svar dere. Dette er siste svaret jeg gir her, dere klarer ikke å svare folk på en skikkelig måte. Skal alltid svare stygt og slemt. Jeg spør om råd, men får bare dritt tilbake. Så da har vi konkludert ferdig, jeg er ikke en god mor. God natt.

Hi

Ekspander  

Det er dessverre slik folk her inne er, dessverre Hi. Det er best du bare gir deg. Jeg blir faktisk sjokkert av svarene du har fått.

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 12.18):

Det er dessverre slik folk her inne er, dessverre Hi. Det er best du bare gir deg. Jeg blir faktisk sjokkert av svarene du har fått.

Ekspander  

Kan du forklare hva som er sjokkerende? Jeg ser stort sett konstruktive svar. At flertallet ikke mener at hi opptrer særlig smart må man tåle. 

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 12.24):

Kan du forklare hva som er sjokkerende? Jeg ser stort sett konstruktive svar. At flertallet ikke mener at hi opptrer særlig smart må man tåle. 

Ekspander  

Nei vet du hva, det gidder jeg ikke. Du får tenke sjøl.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger.

Admin

Skrevet
  Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 12.15):

Å herregud! 🫣😳

Ekspander  

Hva som er galt med dette? De har allerede et aktivt sexliv, og hovedargumentet til HI er at hun ikke vil at småsøsken skal se/høre dem. Vel, med en nøkkel er døren låst og småsøsken vil ikke kunne se noe, og om man ber dem være stille, så høres ikke noe særlig heller. Det må da vel være mye bedre enn åpen dør og risko for fersking? Det er i hvert fall ufattelig naivt å tro at et kjærestepar på 15 og 17 år ikke har sex bare fordi man sier nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...