Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #76 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, da vi var unge var det "merkelig nok" de jentene som kom fra de dårligste hjemmene (vold og alkohol) som hadde "minst selvkontroll". Selv som 14-åring visste vi at det ikke handlet om selvkontroll, men om selvrespekt. Foreldrene deres, derimot, de ville aldri i verden ha forstått det… Jeg er enig med HI. Men som noen vel spør om her, hvor er far? Hvorfor hiver ikke far ut denne gutten? Hvorfor slenger han ikke gutten bortover grusen i bare trusa, og lar han forstå konsekvensen, dersom han så mye som stikker hånden under genseren på hans mindreårige datter? Et samfunn uten fedre, er et samfunn i oppløsning. Anonymkode: 533f5...287 Virkelig? De har vært sammen i ett år. De er trygge på hverandre og skal trygge i eget hjem. Ved å "kaste gutten bortover i bare trusa" skaper man kun en konflikt mellom far og datter som, mye mulig, aldri vil gå over. Tror dere virkelig at å holde disse to på hver sin stol vil gjøre at de ikke har sex? Tror dere virkelig at de ikke finner ett annet sted? Og vil dere virkelig at de skal ha sex ett annet sted? For sex vil de komme til å ha uansett!! Og nei - man må ikke ha kommet fra ett hjem med vold for å skape ungdom som har sex. Man kan faktisk ha både selvrespekt og sex. Tro det eller ei. Jenter som ligger rundt er en annen sak. Men jenter som har sex med kjæresten sin, som de igjen har vært sammen med en stund - kom igjen da! Ikke rart det er mange ungdommer der ute som ikke tør å snakke med foreldrene sine 😔 Og bare så det er sagt- det er ingen foreldre som ØNSKER at den unge tenåringsjenta skal ha sex! Men man må faktisk få hue ut av ræ.., og innse at det skjer. Da må man heller snakke sikkerhet, og bygge tillitt nok til at ungdommen snakker med mamma eller pappa. Anonymkode: 3f101...41f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150024978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #77 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ved å "kaste gutten bortover i bare trusa" skaper man kun en konflikt mellom far og datter som, mye mulig, aldri vil gå over. Hva vet vel du om det… De jentene med slike fedre er de med best forhold til far, det er min erfaring. Far gir datteren verdi og selvrespekt, viser henne at menn må jobbe for å få henne, at han ikke bare kan tafse i vei uten at noen bryr seg. Men, som allerde sagt, dette er noe en del foreldre aldri vil komme til å forstå. Det visste jeg da jeg var 14, det er det samme nå. Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tror dere virkelig at å holde disse to på hver sin stol vil gjøre at de ikke har sex? Tror dere virkelig at de ikke finner ett annet sted? Og vil dere virkelig at de skal ha sex ett annet sted? For sex vil de komme til å ha uansett!! Du behøver ikke tro meg, du er antakeligvis kvinne og klarer ikke se for deg at ting kan løses på annen måte enn på kvinnemåten, men dersom far gjør jobben godt nok, så blir ikke "sex et annet sted" noe problem heller. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150024980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #78 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hva vet vel du om det… De jentene med slike fedre er de med best forhold til far, det er min erfaring. Far gir datteren verdi og selvrespekt, viser henne at menn må jobbe for å få henne, at han ikke bare kan tafse i vei uten at noen bryr seg. Men, som allerde sagt, dette er noe en del foreldre aldri vil komme til å forstå. Det visste jeg da jeg var 14, det er det samme nå. Du behøver ikke tro meg, du er antakeligvis kvinne og klarer ikke se for deg at ting kan løses på annen måte enn på kvinnemåten, men dersom far gjør jobben godt nok, så blir ikke "sex et annet sted" noe problem heller. Anonymkode: 533f5...287 Hvorfor denne syklige opptattheten av barnas seksualitet? Dere er jo ikke i vater. Og, nei, gjør far slik så skyver han bare barna vekk, og gjør at man ikke kan ha fornuftige og oppbyggende samtaler med barna om sex. Anonymkode: 7200d...6b1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150024982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #79 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor denne syklige opptattheten av barnas seksualitet? Dere er jo ikke i vater. Og, nei, gjør far slik så skyver han bare barna vekk, og gjør at man ikke kan ha fornuftige og oppbyggende samtaler med barna om sex. Anonymkode: 7200d...6b1 Igjen, hva vet vel du om det… Om tusen av dere sier at det ikke hjelper, så har det ingenting å si, når dere ikke har verken erfaring eller vitenskap omkring dette. Det skurrer forøvrig at du sier vi er sykelig opptatt av barnas seksualitet, mens du selv vil ha fornuftige og oppbyggende samtaler med barna om sex. Foreldre er de siste man vil snakke med om sex, det er noe man gjør med jevnaldrende…hvis man er så heldig at man rekker å bli voksen før det er et tema. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150024989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #80 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva vet vel du om det… De jentene med slike fedre er de med best forhold til far, det er min erfaring. Far gir datteren verdi og selvrespekt, viser henne at menn må jobbe for å få henne, at han ikke bare kan tafse i vei uten at noen bryr seg. Men, som allerde sagt, dette er noe en del foreldre aldri vil komme til å forstå. Det visste jeg da jeg var 14, det er det samme nå. Du behøver ikke tro meg, du er antakeligvis kvinne og klarer ikke se for deg at ting kan løses på annen måte enn på kvinnemåten, men dersom far gjør jobben godt nok, så blir ikke "sex et annet sted" noe problem heller. Anonymkode: 533f5...287 Herregud, for noe vrøvl. Anonymkode: bb6e9...794 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #81 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Igjen, hva vet vel du om det… Om tusen av dere sier at det ikke hjelper, så har det ingenting å si, når dere ikke har verken erfaring eller vitenskap omkring dette. Det skurrer forøvrig at du sier vi er sykelig opptatt av barnas seksualitet, mens du selv vil ha fornuftige og oppbyggende samtaler med barna om sex. Foreldre er de siste man vil snakke med om sex, det er noe man gjør med jevnaldrende…hvis man er så heldig at man rekker å bli voksen før det er et tema. Anonymkode: 533f5...287 Hva vel du om det? Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #82 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva vel du om det? Anonymkode: dbb66...051 Ganske mye, siden jeg er gammel nok til å ha fått med meg hvordan det har gått med ulike jenter som vokser opp i ulike familier, både de i min egen generasjon, generasjonene etter, samt at jeg også har snakket en del med generasjonen før. Det er svært tydelige tendenser, at de som mangler storfamilie, fedre, mødre, søsken, søstre, brødre, eller som har familiemedlemmer som ikke fungerer, stiller svakere på ulike områder av livet. De mangler trygghet, de mangler egenverd, de mandler følelsen av at noen bryr seg om de og er i stand til å beskytte de. Absolutt ingen gutt i hele verden tar skade av å bli jaget vekk av jentas far eller bror. Snarere tvert i mot vil han se at det er dette som er å være mann, det å beskytte jenter og respektere kvinner. Og så vil han ta med seg den verdien videre. Særlig menn, som har langt sterkere seksualdrift enn kvinner, behøver å oppdras og settes på plass, av noen som selv er menn, og som ikke er naive nok til å tro at prating er nok. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #83 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, dette var en gjeng på 8 stk hvor bare den ene sa «åååå, tusen takk!». Jeg har dessverre ikke baller nok til å nekte de godteri. Anonymkode: 9e540...1e5 Dette er fra en annen tråd, om noen unger som oppførte seg storforlangende og ufyselig på Halloween, og noen sa de måtte nekte godteri. Og det er jo dessverre den samme holdningen man leser om i denne tråden. Dersom gutten bare sier "åååh tusen takk!" så har man ikke hjerte til å nekte han å pule på ens egen mindreårige datter. Når ikke de voksne greier å sette grenser for unger, da vil det bare bli verre og verre og mennesker vil bli mer og mer ufyselig. Det er ren logikk. Alle klarer å forstå det. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #84 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er fra en annen tråd, om noen unger som oppførte seg storforlangende og ufyselig på Halloween, og noen sa de måtte nekte godteri. Og det er jo dessverre den samme holdningen man leser om i denne tråden. Dersom gutten bare sier "åååh tusen takk!" så har man ikke hjerte til å nekte han å pule på ens egen mindreårige datter. Når ikke de voksne greier å sette grenser for unger, da vil det bare bli verre og verre og mennesker vil bli mer og mer ufyselig. Det er ren logikk. Alle klarer å forstå det. Anonymkode: 533f5...287 Din virkelighetsoppfatning er på ingen måte samsvarende med de fleste andre i tråden sin virkelighetsoppfatning. Det er da stor forskjell på å sette grenser og å kjeppjage folk. Anonymkode: b81ac...2fe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #85 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ganske mye, siden jeg er gammel nok til å ha fått med meg hvordan det har gått med ulike jenter som vokser opp i ulike familier, både de i min egen generasjon, generasjonene etter, samt at jeg også har snakket en del med generasjonen før. Det er svært tydelige tendenser, at de som mangler storfamilie, fedre, mødre, søsken, søstre, brødre, eller som har familiemedlemmer som ikke fungerer, stiller svakere på ulike områder av livet. De mangler trygghet, de mangler egenverd, de mandler følelsen av at noen bryr seg om de og er i stand til å beskytte de. Absolutt ingen gutt i hele verden tar skade av å bli jaget vekk av jentas far eller bror. Snarere tvert i mot vil han se at det er dette som er å være mann, det å beskytte jenter og respektere kvinner. Og så vil han ta med seg den verdien videre. Særlig menn, som har langt sterkere seksualdrift enn kvinner, behøver å oppdras og settes på plass, av noen som selv er menn, og som ikke er naive nok til å tro at prating er nok. Anonymkode: 533f5...287 Du har faktisk ikke skjønt noe om hvordan samfunnet fungerer. Det er fascinerende. Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #86 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Din virkelighetsoppfatning er på ingen måte samsvarende med de fleste andre i tråden sin virkelighetsoppfatning. Det er da stor forskjell på å sette grenser og å kjeppjage folk. Anonymkode: b81ac...2fe Når setter du grenser da? Hvor gammel må dattera di være før du ikke kjeppjager en gutt som vil ha sex med henne? Er det ved «forholdet kan defineres som fast»? Er det ved «de er forelska, så de kommer til å ha sex uansett»? Anonymkode: 23ebd...493 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #87 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Når setter du grenser da? Hvor gammel må dattera di være før du ikke kjeppjager en gutt som vil ha sex med henne? Er det ved «forholdet kan defineres som fast»? Er det ved «de er forelska, så de kommer til å ha sex uansett»? Anonymkode: 23ebd...493 De fleste klarer seg gjennom livet uten å kjeppjage noen. Man trenger ikke være idiot for å ta vare på barna sine. Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #88 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Når setter du grenser da? Hvor gammel må dattera di være før du ikke kjeppjager en gutt som vil ha sex med henne? Er det ved «forholdet kan defineres som fast»? Er det ved «de er forelska, så de kommer til å ha sex uansett»? Anonymkode: 23ebd...493 Du har skjønt det! Anonym bruker skrev (På 31.10.2023 den 7.19): Hvordan vet du forresten at sexen er «trygg» bare fordi 14-åringen er i et fast forhold? Hvordan vet du at hun ikke blir presset bare fordi han hun har sex med er kjæresten? Hvordan vet du at hun er trygg nok på seg selv til å sette grenser? Og hvis hun uansett er moden nok til dette, hvorfor kan hun ikke også ha sex med gutter som hun ikke er i et kjæresteforhold med? Anonymkode: 23ebd...493 Nettopp. Det er jo enkelt nok å huske tilbake hvordan guttene gnir seg innpå og tafser og klår, forsøker å overtale, ikke registrerer hva man ønsker seg før man dytter de fysisk bort, og man må VIRKELIG ha lært at det er greit å si nei før man tør å gjøre det. Hvordan skal hun på 14 da tørre å si nei til noe foreldrene i verste fall oppmuntrer til eller godtar og i beste fall aksepterer og ser gjennom fingrene med? Hun lærer jo ikke å kjenne etter på hva hun selv vil en gang. Hvis gutten (hypotetisk sett) ikke hadde ønsket sex og man virkelig hadde tatt hensyn til den 14 år gamle jentas behov, så hadde det garantert vært mer kos og kyss og holde hender, flere gaver og mer glitter og romantikk enn det hadde vært sex. Og hadde hun virkelig ønsket sex, så hadde hun vel ønsket noe som var godt for henne, oralsex, orgasmer, ikke nødvendigvis hormonell prevensjon med fare for blodpropp og død, pikken hans i to sekunder, før det hele var ferdig, og fremdeles fare for graviditet? Men det er altså dette foreldrene som snakker med ungene om sex, snakker om. De snakker som om det er en selvfølge at jentene blir med på alt, og at PIV er en del av pakka og at dermed er det prevensjon man må fokusere på. Og dette blir da utgangspunktet for resten av hennes sexliv, at hun ikke får sine behov tilfredsstilt, men må tilfredsstille noen andres behov. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #89 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du har skjønt det! Nettopp. Det er jo enkelt nok å huske tilbake hvordan guttene gnir seg innpå og tafser og klår, forsøker å overtale, ikke registrerer hva man ønsker seg før man dytter de fysisk bort, og man må VIRKELIG ha lært at det er greit å si nei før man tør å gjøre det. Hvordan skal hun på 14 da tørre å si nei til noe foreldrene i verste fall oppmuntrer til eller godtar og i beste fall aksepterer og ser gjennom fingrene med? Hun lærer jo ikke å kjenne etter på hva hun selv vil en gang. Hvis gutten (hypotetisk sett) ikke hadde ønsket sex og man virkelig hadde tatt hensyn til den 14 år gamle jentas behov, så hadde det garantert vært mer kos og kyss og holde hender, flere gaver og mer glitter og romantikk enn det hadde vært sex. Og hadde hun virkelig ønsket sex, så hadde hun vel ønsket noe som var godt for henne, oralsex, orgasmer, ikke nødvendigvis hormonell prevensjon med fare for blodpropp og død, pikken hans i to sekunder, før det hele var ferdig, og fremdeles fare for graviditet? Men det er altså dette foreldrene som snakker med ungene om sex, snakker om. De snakker som om det er en selvfølge at jentene blir med på alt, og at PIV er en del av pakka og at dermed er det prevensjon man må fokusere på. Og dette blir da utgangspunktet for resten av hennes sexliv, at hun ikke får sine behov tilfredsstilt, men må tilfredsstille noen andres behov. Anonymkode: 533f5...287 Nei nei nei. Du har virkelig ikke forstått noe som helst. Det å ha en åpen dialog setter barna i stand til å kunne ta egne frivillige valg knyttet til sex. Det vil også sette dem i stand til å si nei hvis de ikke ønsker sex. Overformynderi er virkelig ikke veien å gå. Det om noe skaper et vanskelig forhold for barna knyttet til sex, og kan gjøre sex til noe skittent og skamfullt. Anonymkode: 7200d...6b1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #90 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei nei nei. Du har virkelig ikke forstått noe som helst. Det å ha en åpen dialog setter barna i stand til å kunne ta egne frivillige valg knyttet til sex. Det vil også sette dem i stand til å si nei hvis de ikke ønsker sex. Overformynderi er virkelig ikke veien å gå. Det om noe skaper et vanskelig forhold for barna knyttet til sex, og kan gjøre sex til noe skittent og skamfullt. Anonymkode: 7200d...6b1 Likevel er det vel kun jeg som har nevnt ordene orgasme og oralsex. Og den jeg siterte var den eneste som har drøftet hvorvidt en 14-åring kan oppleve press, selv om det er innad i et fast forhold. Rart det der, hvordan vi pripne overformyndere er de eneste som stiller kritiske spørsmål og tar hensyn til jentas seksualitet og ønsker, mens alle dere såkalt frie og liberale bare legger lokk på ting, latterliggjør de som er kritisk, og på den måten legger til rette for at gutten skal få det som han vil og at jenta må ile til for å være dørmatta hans Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #91 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Likevel er det vel kun jeg som har nevnt ordene orgasme og oralsex. Og den jeg siterte var den eneste som har drøftet hvorvidt en 14-åring kan oppleve press, selv om det er innad i et fast forhold. Rart det der, hvordan vi pripne overformyndere er de eneste som stiller kritiske spørsmål og tar hensyn til jentas seksualitet og ønsker, mens alle dere såkalt frie og liberale bare legger lokk på ting, latterliggjør de som er kritisk, og på den måten legger til rette for at gutten skal få det som han vil og at jenta må ile til for å være dørmatta hans Anonymkode: 533f5...287 Hvordan føles det å ha enerett på vettet? Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #92 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvordan føles det å ha enerett på vettet? Anonymkode: dbb66...051 Vi er to om å ha rett på vett...et. Egentlig har alle det, men ikke alle som bruker den rettigheten. Dessverre. Anonymkode: 36af6...b9e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #93 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi er to om å ha rett på vett...et. Egentlig har alle det, men ikke alle som bruker den rettigheten. Dessverre. Anonymkode: 36af6...b9e Ja, jeg vil påstå at vi er tre i denne tråden som benytter oss av den. Anonymkode: 23ebd...493 stiller noen ubehagelige spørsmål, målet er ikke å være frekk eller kjip, men å få mennesker til å tenke. Det kalles sokratisk metode. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #94 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når setter du grenser da? Hvor gammel må dattera di være før du ikke kjeppjager en gutt som vil ha sex med henne? Er det ved «forholdet kan defineres som fast»? Er det ved «de er forelska, så de kommer til å ha sex uansett»? Anonymkode: 23ebd...493 Jeg har ikke tro på å kjeppjage noen, da finner de bare andre arenaer å være sammen på. Vi kjører dialog, respekt og åpenhet. Funker fjell, du bør prøve det. Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #95 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Vi kjører dialog, respekt og åpenhet. Funker fjell, du bør prøve det. Anonymkode: dbb66...051 Det er ikke min erfaring. Alle jeg kjenner som kommer fra hjem hvor de voksne skal være kule og ungdommelige og snakke om alt mulig, har ulike problemer, fra spiseforstyrrelser til rusmisbruk. Man må nesten vurdere noe utenfra, og med nøytralt blikk, for å kunne si om noe "funker fjell". Dette er barn som har vokst opp uten rett og galt, og alt er relativt. De tør ikke føle noen ting, fordi alt kan jo ses på fra en annen vinkel og forståes ihjel. Men de foreldrene der tror selvfølgelig at de er verdens beeeste foreldre og at ungenes problemer skyldes noe heeelt annet og at de problemene må man ooogså bare snakke om…og sånn fortsetter det. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #96 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke min erfaring. Alle jeg kjenner som kommer fra hjem hvor de voksne skal være kule og ungdommelige og snakke om alt mulig, har ulike problemer, fra spiseforstyrrelser til rusmisbruk. Man må nesten vurdere noe utenfra, og med nøytralt blikk, for å kunne si om noe "funker fjell". Dette er barn som har vokst opp uten rett og galt, og alt er relativt. De tør ikke føle noen ting, fordi alt kan jo ses på fra en annen vinkel og forståes ihjel. Men de foreldrene der tror selvfølgelig at de er verdens beeeste foreldre og at ungenes problemer skyldes noe heeelt annet og at de problemene må man ooogså bare snakke om…og sånn fortsetter det. Anonymkode: 533f5...287 Men du tror ikke at du kjenner alle som har foreldre som respekterer dem? Det er ikke snakk om å være kul, men å være en trygg og klar voksen. Jeg skjønner at konseptet er ukjent for deg. Ingen jeg kjenner som har en god dialog med foreldrene har noen seriøse problemer. Så ja, det funker fjell. Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #97 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du tror ikke at du kjenner alle som har foreldre som respekterer dem? Det er ikke snakk om å være kul, men å være en trygg og klar voksen. Jeg skjønner at konseptet er ukjent for deg. Anonymkode: dbb66...051 Selvfølgelig kjenner jeg ikke alle barn, det forstår nok du også. Men jeg kjenner mange nok til at jeg ser en tydelig tendens. Har også snakket med mange om dette, som forteller om det samme. Poenget mitt er at det du kaller respekt for barn, kaller jeg unnfallenhet og…vel, egentlig synes jeg det er respektløst overfor barn å ikke gidde eller tørre å være tydelige autoriteter de kan søke ly hos og lære av. De har jevnaldrende de kan diskutere med og utforske med. Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ingen jeg kjenner som har en god dialog med foreldrene har noen seriøse problemer. Så ja, det funker fjell. Anonymkode: dbb66...051 Nei, men nå bor de vel enda hjemme. Og hvordan skulle de tørre å nevne det for deg? Du er jo deres buddy, ikke deres klippe. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #98 Del Skrevet 1. november 2023 Og forresten, dere som har lært ungene deres at man ikke kjeppjager noen, hva gjør ungene deres når noen fysisk pusher grensene deres og ikke hører på ordene deres? Det er en grunn til at noen ender opp som ofre for andre mennesker igjen og igjen. Hovedgrunnen er jo at de ikke føler de er verdt å forsvare. Men hadde de følt at de var det, så hadde mange av de ikke en gang visst hvordan man klabber til noen eller sparker noen i skrittet. De hadde begynt å snakke seg ut av ting, og de hadde tapt. Anonymkode: 533f5...287 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #99 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig kjenner jeg ikke alle barn, det forstår nok du også. Men jeg kjenner mange nok til at jeg ser en tydelig tendens. Har også snakket med mange om dette, som forteller om det samme. Poenget mitt er at det du kaller respekt for barn, kaller jeg unnfallenhet og…vel, egentlig synes jeg det er respektløst overfor barn å ikke gidde eller tørre å være tydelige autoriteter de kan søke ly hos og lære av. De har jevnaldrende de kan diskutere med og utforske med. Nei, men nå bor de vel enda hjemme. Og hvordan skulle de tørre å nevne det for deg? Du er jo deres buddy, ikke deres klippe. Anonymkode: 533f5...287 Hva vet du om hvor de bor? Eller min relasjon til dem? Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2023 #100 Del Skrevet 1. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og forresten, dere som har lært ungene deres at man ikke kjeppjager noen, hva gjør ungene deres når noen fysisk pusher grensene deres og ikke hører på ordene deres? Det er en grunn til at noen ender opp som ofre for andre mennesker igjen og igjen. Hovedgrunnen er jo at de ikke føler de er verdt å forsvare. Men hadde de følt at de var det, så hadde mange av de ikke en gang visst hvordan man klabber til noen eller sparker noen i skrittet. De hadde begynt å snakke seg ut av ting, og de hadde tapt. Anonymkode: 533f5...287 Jeg tror du lever i en ganske annen virkelighet enn de fleste andre. Anonymkode: dbb66...051 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443791-tok-ten%C3%A5ringene-p%C3%A5-fersken/page/4/#findComment-150025266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå