Gå til innhold

Ny bakte mødre og forventninger ved besøk?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Aaaah. Disse rødstrømpene som skal ha likestilling. 😂

Anonymkode: 4668b...ca0

Likestilling…? Er det ikke naturlig at mannen ordner gave til egne venner, han som kjenner dem best? Han vil vel gi noe han vet blir tatt godt imot?

Anonymkode: 707a9...43e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg ble lært opp av min mor at om man skal på barselbesøk har man med seg mat. Ikke alltid middag, men en bolle e.l. Dette er IKKE nytt i motsetning til babyshower f.eks. Er det ingen som har hørt ordet barselgrøt?

Jeg har ALLTID med meg noe å spise om jeg stikker innom nybakte (vær så snill ikke skriv ny bakte) foreldre. ALLTID!

Anonymkode: b3726...5e6

Det gjør jeg også. Det er jeg oppdratt til og de aller fleste som kom på besøk da mine var nyfødte hadde med seg noe. Alt fra en pose boller fra butikken til hjembakst og gryterett. 

Jeg synes det er naturlig å ha med meg noe når jeg går på besøk, også når jeg skal på barselbesøk. Hvis jeg har tid, blir det gjerne gjærbakst eller rundtstykker. Hvis jeg er litt mere travel når jeg drar, blir det noe jeg kan kjøpe med meg. Til vanlige vennebesøk er det ofte ripsgele eller noe annet hjemmelaget, evt en flaske vin. 

Jeg forventet ingenting, hadde en mann som vartet meg opp. Ble gledelig overrasket da venner kom med mat en dag. Jeg ble ikke lei meg fordi besteforeldrene kom for å se babyen og satt og holdt babyen i en time uten å tilby meg noe mat.

Har ei venninne som fødte nylig og tilbød meg å handle med noe da jeg skulle på butikken, holde babyen mens hun dusjet, ta med mat, osv osv, men hun ville ikke ha noe. Hun var bare glad for besøk og syntes det var helt greit at jeg bare satt og holdt babyen. 

Danida skrev (På 31.10.2023 den 12.35):

Nei, dette var aldri tenkt som gave. Dette var mat som barselkvinna trengte, fordi det var forventet at hun holdt senga i 4-6 uker. Og at hun heller ikke skulle lage mat til andre.

Gaver kom de med på andre tidspunkt, men barselvisitt = mat.

Det er ikke slik det er praktisert der jeg kommer fra. Den eldre generasjonen (de som nå er 70-80 år) kaller det «grautbesøk» når de drar på barselbesøk. Da tar de med seg en kjøpt gave til barnet. Aldri mat.

Anonymkode: e8080...f7c

Anonym bruker skrev (På 1.11.2023 den 16.41):

Det er ikke slik det er praktisert der jeg kommer fra. Den eldre generasjonen (de som nå er 70-80 år) kaller det «grautbesøk» når de drar på barselbesøk. Da tar de med seg en kjøpt gave til barnet. Aldri mat.

Anonymkode: e8080...f7c

Levde de på Kittelsens tid...?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...