Gå til innhold

Håndhilsing

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er norsk og håndhilser helst ikke. Det er vel personlig preferanse heller enn noe som tilhører nasjonalitet. I religion er det noen regler. 

Anonymkode: 04450...b07

I Norge håndhilser man. Selvsagt.

Anonymkode: effbe...f8c

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det handler stort sett kun om særhet hvis man ikke vil håndhilse.

Anonymkode: f6761...891

Nei. For det meste handler det om religion. Andre ganger kan det være det psykiske som reagerer. Skjønner at det er vanskelig å forstå, men det stemmer. Det er også bare en gest vi mennesker har funnet på er høflig. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. For det meste handler det om religion. Andre ganger kan det være det psykiske som reagerer. Skjønner at det er vanskelig å forstå, men det stemmer. Det er også bare en gest vi mennesker har funnet på er høflig. 

Som jeg sa, særhet.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ingen av delene er gyldige grunner.

Jeg synes ting endret seg helt etter pandemien, jeg.

Det kom liksom aldri helt i gang igjen med håndhilsing. Mange bare ser på en med et stort smil og sier hva de heter, eller ønsker velkommen, som om det fremdeles er helt tabu å rekke frem hånden. Jeg synes det er like greit, så lenge det er tydelig at de ønsker å hilse på.

Anonymkode: 99708...cdb

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Som jeg sa, særhet.

Hvis du sammenligner psykiske lidelser med særhet, så er du jo uvitende

sug lut skrev (2 timer siden):

Ingen av delene er gyldige grunner.

Bestemmer du? I så fall har du høyere tanker om deg selv enn det andre har.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Religiøse fanatikere eller psykisk sykke. Det er da merkelappen på dem som ikke håndhilser.

Anonymkode: 624b5...3b7

For noen er det personlig preferanse også. Men du ba om legitime grunner, ikke merkelapper. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja. I likhet med å takke for maten, si ha det bra, ha med en liten gave når man er invitert bort, stille oppfølgingsspørsmål selv om man kjeder seg. Returnere ubesvarte anrop, hilse på naboen, stå til høyre i rulletrappen, takke for gaven, sende bursdagshilsen. Skal jeg fortsette? Høflighet gjør at samfunnet funker og at folk liker deg.  Bryter man reglene for vanlig høflighet, er det selvfølgelig helt greit, men hvis man er lur slenger man på en forklaring. «Jeg håndhilser ikke fordi jeg er redd for å smitte deg med noe/fordi det ikke er vanlig i min religion» osv. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er hyggelig å hilse på! 

Anonymkode: 98c24...2be

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Glemte å legge til at det er lurt og hyggelig, slik som HI prøver, å sette seg inn i regler for høflighet i de landene man besøker. 
Sorry at jeg ikke vet noen ting om Latvia! 

Eller Litauen 😄

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja. I likhet med å takke for maten, si ha det bra, ha med en liten gave når man er invitert bort, stille oppfølgingsspørsmål selv om man kjeder seg. Returnere ubesvarte anrop, hilse på naboen, stå til høyre i rulletrappen, takke for gaven, sende bursdagshilsen. Skal jeg fortsette? Høflighet gjør at samfunnet funker og at folk liker deg.  Bryter man reglene for vanlig høflighet, er det selvfølgelig helt greit, men hvis man er lur slenger man på en forklaring. «Jeg håndhilser ikke fordi jeg er redd for å smitte deg med noe/fordi det ikke er vanlig i min religion» osv. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er hyggelig å hilse på! 

Og det er nesten bare i Norge man takker for maten. I andre land gir man komplimenter. Tiden for vertinnegaver er visst over. Og det er det for flere av tingene du nevner også. Håndhilsing er også på vei ut. Og heldigvis for det. Folk tvinges til å ta hverandre i hånden fordi det er høflig. Jeg får panikk, blir uvel, og vil rømme de gangene jeg må, så jeg unngår det så langt det er mulig. De aller fleste respekterer det. Vennene mine klemmer meg ikke en gang. Jeg er likevel godt likt, fordi jeg er hyggelig med mennesker jeg møter. Man må aldri forklare hvorfor man ikke håndhilser. Spesielt ikke om det er personlig. Dette med at samfunnet må ha en forklaring på «sosiale avvik» er ekstremt gammeldags. Ingen har krav på å vite hvorfor jeg ikke håndhilser. Det er en rimelig dårlig samtalestarter å si «jeg håndhilser ikke fordi jeg ble seksuelt misbrukt som barn, og derfor ikke takler så bra å ha hudkontakt». Det vil bli sett på som enda verre enn å ikke håndhilse. Og om jeg er mystisk/diffus med hvorfor, så vil jeg bli sett på som rar. Jeg håndhilser når jeg har fått tid til å mentalt forberede meg, men ikke spontant. Ingen har reagert på det før. Men det er kanskje fordi jeg smiler, nikker og sier noe hyggelig.

Og det er nesten bare i Norge man takker for maten. I andre land gir man komplimenter. Tiden for vertinnegaver er visst over. Og det er det for flere av tingene du nevner også. Håndhilsing er også på vei ut. Og heldigvis for det. Folk tvinges til å ta hverandre i hånden fordi det er høflig. Jeg får panikk, blir uvel, og vil rømme de gangene jeg må, så jeg unngår det så langt det er mulig. De aller fleste respekterer det. Vennene mine klemmer meg ikke en gang. Jeg er likevel godt likt, fordi jeg er hyggelig med mennesker jeg møter. Man må aldri forklare hvorfor man ikke håndhilser. Spesielt ikke om det er personlig. Dette med at samfunnet må ha en forklaring på «sosiale avvik» er ekstremt gammeldags. Ingen har krav på å vite hvorfor jeg ikke håndhilser. Det er en rimelig dårlig samtalestarter å si «jeg håndhilser ikke fordi jeg ble seksuelt misbrukt som barn, og derfor ikke takler så bra å ha hudkontakt». Det vil bli sett på som enda verre enn å ikke håndhilse. Og om jeg er mystisk/diffus med hvorfor, så vil jeg bli sett på som rar. Jeg håndhilser når jeg har fått tid til å mentalt forberede meg, men ikke spontant. Ingen har reagert på det før. Men det er kanskje fordi jeg smiler, nikker og sier noe hyggelig.

Men du er i Norge, og her er det norske skikker som gjelder. Selvsagt reagerer folk om du bryter med vanlig høflighet. Det spiller ingen rolle om man gjør det på andre måter andre steder.

Jeg ser jo på måten du svarer at du er ekstremt vrien. Men det er også lov. 

sug lut skrev (5 minutter siden):

Men du er i Norge, og her er det norske skikker som gjelder. Selvsagt reagerer folk om du bryter med vanlig høflighet. Det spiller ingen rolle om man gjør det på andre måter andre steder.

Det er ikke en selvfølge. Jeg har hittil ikke møtt noen som har reagert på det

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser jo på måten du svarer at du er ekstremt vrien. Men det er også lov. 

Når man er tom for argumenter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...