Gå til innhold

Vil du helst være gjest eller vertinne julaften?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gjest, for jeg elsker å feire jul hjemme i barndomshjemmet mitt. Men er vertinne annethvert år, og vi begynner å få koselige tradisjoner hjemme hos oss og etter hvert☺️

Anonymkode: 8d519...787

Ja, det er en balansegang når man blir voksen og får egne barn. Både mine og mannens foreldre har forlatt våre barndomshjem og bor i mindre og mer lettstelte leiligheter, så de er aldri vertskap på julaften lenger.

Mine barn begynner å bli store, de eldste er 20 og 22 og har flyttet hjemmefra. For dem er det en selvfølge å komme hjem til jul, heldigvis. Så alle de trafisjonene vi har laget her hjemme er noe de elsker å komme hjem til :)

De har begge kjærester, som også reiser hjem til sine til jul.

Så neste fase blir jo at de stifter familie og kanskje selv vil være hjemme på julaften og invitere oss som da blir besteforeldregenerasjonen hjem til seg.

Det skjer en utvikling ettersom livets faser går. Det er helt greit synes jeg.

Anonymkode: 66f03...9d1

Fortsetter under...

Jeg skulle GJERNE vært vertinne, men vi har dessverre ikke stor nok plass. Kompenserer for dette ved å lage all julemat når vi er hos mine foreldre, dekker gjerne bordet (selv om det da er med mammas servise etc og ikke nødvendigvis slik jeg ville hatt det selv hjemme), vi handler inn til flere av middagene, godteri, drikke etc. Hos svigers hjelper jeg til å lage mat, men gjør ikke noe annet. (Der dekker svigers selv i forkant og vi er ikke der i så mange dager) Tar med en fin blomsteroppsats. Setter så stor pris på å bli invitert bort, men både foreldre og svigerforeldre blir jo eldre, så det plager meg endel at vi har så dårlig plass. Vet ikke helt hvordan vi skal løse dette i fremtiden.

FruGa skrev (48 minutter siden):

Jeg skulle GJERNE vært vertinne, men vi har dessverre ikke stor nok plass. Kompenserer for dette ved å lage all julemat når vi er hos mine foreldre, dekker gjerne bordet (selv om det da er med mammas servise etc og ikke nødvendigvis slik jeg ville hatt det selv hjemme), vi handler inn til flere av middagene, godteri, drikke etc. Hos svigers hjelper jeg til å lage mat, men gjør ikke noe annet. (Der dekker svigers selv i forkant og vi er ikke der i så mange dager) Tar med en fin blomsteroppsats. Setter så stor pris på å bli invitert bort, men både foreldre og svigerforeldre blir jo eldre, så det plager meg endel at vi har så dårlig plass. Vet ikke helt hvordan vi skal løse dette i fremtiden.

Det er ikke så uvanlig å slutte være sammen med søsken.

Om man f.eks er tre søsken, alle får partner og barn, så blir det temmelig fullt hus om alle skal være sammen

Men om alle søknene er hos seg selv og inviterer foreldrene på omgang kommer de hvert tredje år

Et av de andre årene kan man invitere svigers 

Da har man bare to gjester...

Siden jeg er så mye syk og blir sengeliggende etter å ha laget en vanlig middag, syns jeg det er kjekt å være gjest. Barna er fortsatt ganske små, så vi drar til besteforeldre. 

Vi liker å være gjester, de liker best å ha det hos seg selv. Perfekt. 

Anonymkode: b18eb...881

Begge deler, men har mest vært vertinne.

Nå er det slik at våre foreldre begynner å bli gamle, så vi søsken skal dele på det. Men det ene søskenet prøver å komme seg unna, og det kjenner jeg er litt slitsomt, de har aldri invitert til jul på alle desse årene( 20 år ca).

Det er som andre sier, at det er dyrt å litt stress når en og er i full jobb .

Anonymkode: 01bf3...ff3

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke så uvanlig å slutte være sammen med søsken.

Om man f.eks er tre søsken, alle får partner og barn, så blir det temmelig fullt hus om alle skal være sammen

Men om alle søknene er hos seg selv og inviterer foreldrene på omgang kommer de hvert tredje år

Et av de andre årene kan man invitere svigers 

Da har man bare to gjester...

Men når man har et søsken som er singel og en tante som er enke, så kan man ikke utelate dem😊 Vi har også annethvert år jul sammen med flere barn og de får etterhvert partnere. Så det er ikke det at vi er så innmari mange, men allikevel vel for mange til at det blir plass i vår leilighet😊

Annonse

Vi rullerer, synes begge deler er hyggelig, men liker best å være vertinne. Jeg elsker å lage mat, har nylig flyttet i ett hus med mitt drømmekjøkken. 

Nå stresser jeg lite rundt alt som «må» fikses. Huset er vasket, men om vinduene ikke er nypusset, duken er litt krøllete eller jeg må slenge på ett par tallerkener som ikke passer med resten fordi noen ble sittende alene og vi inviterte på tampen, det bryr meg ikke så mye. Så lenge svoren på ribba er sprø, pinnekjøttet er mørt og alle har en stol å sitte i. 

Anonymkode: 78fbb...85f

Anonym bruker skrev (På 28.10.2023 den 10.10):

Vanskelig spørsmål. Jeg foretrekker å være hjemme, så da må jeg jo nødvendigvis være vertinne, men egentlig liker jeg best å komme til duk og dekket bord. Altså, jeg liker ikke å være vertinnen, men fordi jeg tross alt helst vil være hjemme, blir det likevel slik.

Anonymkode: 5acc4...d83

Akkurat det samme her! Vi hadde "storfamilie" første jul i nytt hus og ble enig om at det ikke var noe for oss. Men vi feirer jul hjemme uansett, og kun besteforeldre har stående invitasjon hver juleaften. Så har det vært et og annet unntaksår der et søsken av ham eller meg har vært singel og ikke hatt barna ei jul og blitt med til oss istedet for å feire hjemme alene! Disse har vel de årene det har skjedd vært med som "påheng" dit foreldre dro da de rullerer mellom oss søsken både på mannen og min sin side.

Anonymkode: 7d153...787

Begge deler har sin "sjarm" og stressende sider.

Som vertinne får man jo julen slik man selv foretrekker den, slipper å reise til og fra. Jeg har i tillegg en mann som funker, og familie som gjerne bidrar, så det er ikke sånn at jeg blir stående med alt arbeid alene. 

Som gjest slipper man arbeidet, men får reiseveien og kan ikke konke i sofaen umiddelbart etter selskapet er ferdig. Så alt til sin tid, tenker jeg. Her bytter vi på, og er gjester og vertskap annethvert år. 

Anonym bruker skrev (På 28.10.2023 den 10.10):

Vanskelig spørsmål. Jeg foretrekker å være hjemme, så da må jeg jo nødvendigvis være vertinne, men egentlig liker jeg best å komme til duk og dekket bord. Altså, jeg liker ikke å være vertinnen, men fordi jeg tross alt helst vil være hjemme, blir det likevel slik.

Anonymkode: 5acc4...d83

Samme her 😊

Anonymkode: 38b5b...883

Jeg liker å være vertinne for da slipper jeg å bekymre meg for om alle andre har noen å feire med. Med skilte foreldre og søsken fant vi ut at vi feirer hjemme hos oss selv uansett, så er det som vil velkomne hos oss. Noen år er vi oss fire  +to ekstra og på det meste har vi vært 8 ekstra. Jeg trives best når vi er få, men trives mindre med å bekymre meg over om noen må feire alene, så da er jeg vertinne for de som vil komme. 

Anonymkode: b043c...392

Vertinne, fordi da får jeg maten slik jeg vil ha det. Tror jeg har blitt litt kravstor de siste årene.

Det jeg oftest er, er gjest som lager maten (hos foreldre som ikke har alt på kjøkkenet som jeg vil ha) og jeg skulle ønske jeg kunne være en av delene. Hvis jeg skal lage mat og pynte vil jeg være hjemme. Hvis jeg skal være gjest vil jeg komme til dekket bord. Evt ta med noen småting.

Anonymkode: 8fdf5...2ee

Annonse

Uansett om man er gjest eller vertinne: mener dere at dere er sammen med storfamilien 24/7 i jula, altså at det innebærer overnatting? At man reiser bort og feirer jul? For om man bor i høvelig avstand, drar man vel hjem og sover i det minste?

Anonymkode: 646da...029

Vertinne! Mest fordi mamma nærmer seg 80, og hun kan ikke gjøre det. Men jeg vet ikke hvor mange vi blir i år, da. Vanligvis er det meg, mamma, min bror og tre ungdommer (mine); det er overkommelig. Men så kan det hende det også blir min brors datter med 3 barn, det kommer jo til å bli det rene kaos! Hyggelig, absolutt, men en helt annen type feiring. 

Anonymkode: 37a36...237

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Uansett om man er gjest eller vertinne: mener dere at dere er sammen med storfamilien 24/7 i jula, altså at det innebærer overnatting? At man reiser bort og feirer jul? For om man bor i høvelig avstand, drar man vel hjem og sover i det minste?

Anonymkode: 646da...029

Varierer litt. Broren min har bursdag 1.juledag, så innimellom overnatter han, og da tar vi bursdagsfrokost med godt pålegg, eggerøre og røkelaks dagen etter. Så stikker han utpå formiddagen. 

Anonymkode: 37a36...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...