Gå til innhold

Noen som har Lichen sklerosus her?

Anbefalte innlegg

Hei. Fått denne diagnosen i dag, tatt biopsier, men gynekologen sa det var det. Så nå skal jeg bruke dermovat krem en lang stund fremover, og sikkert resten av livet. Hvordan har du det som har det?

Takknemlig for råd og tips. Jeg veit at det ikke er noe farlig, men ble allikevel trist.

Anonymkode: 86d5a...6b1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443707-noen-som-har-lichen-sklerosus-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har hatt det i 30 år, og spurte legen min for 15 år siden om det kunne være det. Det mente hun at det ikke var. Har hatt store plager med sterk kløe og sår, og fortsatte da å plages, inntil jeg ba henne revurdere om det kunne være det for tre år siden. Da sa hun at det var visst det likevel… Fikk Dermovat og jeg ble mye bedre umiddelbart. Nå bruker jeg det bare i perioder hvor jeg merker det kommer, og det virker kjempebra. Hadde skikkelig vondt før, og kunne noen dager ikke gå med bukse, og knapt truse, pga sårhet. Det var verst i begynnelsen (rundt 20-årsalderen), og jeg har vært hos utallige leger og hudleger uten at noe hjalp. Det var liksom ingenting å gjøre, utenom å bruke noen salver som ikke hjalp stort.

Anonymkode: b18e9...162

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja jeg har hatt det i 30 år, og spurte legen min for 15 år siden om det kunne være det. Det mente hun at det ikke var. Har hatt store plager med sterk kløe og sår, og fortsatte da å plages, inntil jeg ba henne revurdere om det kunne være det for tre år siden. Da sa hun at det var visst det likevel… Fikk Dermovat og jeg ble mye bedre umiddelbart. Nå bruker jeg det bare i perioder hvor jeg merker det kommer, og det virker kjempebra. Hadde skikkelig vondt før, og kunne noen dager ikke gå med bukse, og knapt truse, pga sårhet. Det var verst i begynnelsen (rundt 20-årsalderen), og jeg har vært hos utallige leger og hudleger uten at noe hjalp. Det var liksom ingenting å gjøre, utenom å bruke noen salver som ikke hjalp stort.

Anonymkode: b18e9...162

Tusen takk for svar. Jeg tok dette opp med min fastlege for 3 år siden tror jeg, pga hyppige soppinfeksjoner og hvithet i område. Det sa hun at det var det ihvertfall ikke. Ok, da er det soppinfeksjon tenkte jeg. Har tatt sånne fluekonazol hver gang det har vært utbrudd, og det har jo hjulpet da. Nå var det tid for celleprøve igjen og jeg ønsket kontroll hos spesialist for å ta en ekstra titt med innvendig ultralyd, så var på sykehuset i dag. Hun så der nede i 2 sekunder og sa bare at dette er ikke sopp, men lichen. Jeg tenkte bare fy f...

Jeg har ingen plager nå, men får jo da tydligvis utbrudd rett som det er. Så da får jeg se om dermovat holder det unna.

Hi

Anonymkode: 86d5a...6b1

Min datter har, fikk påvist da hun var 14. Hun bruker dermovat og locobase. Hun driver med hest og om hun smører med locobase før hun rir så blir hun mindre sår enn uten. Den hjelper også huden å blir mer robust mot bivirkninger av kortison. Datter går til gyn hver 18 mnd for sjekk. 

Vi var igjennom alle mulige ideer til diagnose før vi kom til kvinneklinikken og fikk kyndig hjelp. (herpes, sopp osv) Dette er en diagnose legen kan nada om. 

Anonymkode: 71a6b...5ab

Annonse

Jeg har herpes også, så jeg har tatt mye medisner fordi jeg trodde jeg hadde utbrudd, så viste det seg at det var lichen. 

Svir hver bidige dag. Var hos gyn for noen uker siden, han sa at det så fint ut.  

Været og stress gjør det verre. Jeg blir verre før mens. Smører med dermovat, han ville jeg skulle bruke jordnøttolje men fjnker dårlig. 

Han kom med tips til Utrolig salven. 

Anonymkode: 4a262...4e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...