Gå til innhold

Nedsatt arbeidsevne. Hvordan blir egentlig veien da?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å innse at jeg sannsynligvis ikke kan jobbe 100 % til jeg blir pensjonist pga. diverse diagnoser som gir funksjonsnedsettelser. Akkurat nå er jeg 40 % sykemeldt, og det fungerer greit. Da klarer jeg resten av jobben min godt og uten å være så totalt utmattet etter jobb at jeg kollapser fullstendig. Jeg antar det betyr at arbeidskapasiteten min dermed ligger på rundt 60 %. 

Litt har jeg jo fått med meg. At man i så fall må over på AAP(?) først og så eventuelt ufør, men hvordan fungerer egentlig dette? Vil noen forklare litt?

Anonymkode: 736db...8a3

Fortsetter under...

Du kan ikke uføretrygdes 40% hos nav.

Siden uføretrygd er drøye 60% og du klarer jobbe 60% får du ingenting fra nav. For å få aap må du også ha en arbeidsevne som er nedsatt minst 50%

Du kan være f.eks 20% ufør hos klp, men da må du være helt sikker på at du ikke blir mer ufør etterhvert. Om du jobber f.eks 80% og får en utbetaling fra klp på resten, og du blir 100% ufør på et senere tidspunkt tar ikke nav med utbetalingen fra klp i grunnlaget når de betegner trygd. Så der er det en "felle"

Anonymkode: 142ae...e51

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke uføretrygdes 40% hos nav.

Siden uføretrygd er drøye 60% og du klarer jobbe 60% får du ingenting fra nav. For å få aap må du også ha en arbeidsevne som er nedsatt minst 50%

Du kan være f.eks 20% ufør hos klp, men da må du være helt sikker på at du ikke blir mer ufør etterhvert. Om du jobber f.eks 80% og får en utbetaling fra klp på resten, og du blir 100% ufør på et senere tidspunkt tar ikke nav med utbetalingen fra klp i grunnlaget når de betegner trygd. Så der er det en "felle"

Har du arbeidsavklaringspenger når du søker om uføretrygd, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent.

https://www.nav.no/uforetrygd

Anonymkode: 16082...952

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du arbeidsavklaringspenger når du søker om uføretrygd, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent.

https://www.nav.no/uforetrygd

Anonymkode: 16082...952

Arbeidsevnen må være nedsatt med minst 50% for å få aap, og det er jo ikke tilfellet med hi.

Om du er mer sykemeldt enn 50% kan du søke aap. I perioden med testing og arbeidsutprøving på aap kan du jobbe deg opp til å klare 60% i et yrke og søke ufør på resten (men du vil ikke få særlig med penger når du klarer jobbe såpass mye)

Du kan ha rett til AAP hvis alt dette gjelder deg:

• Arbeidsevnen din er nedsatt på grunn av sykdom eller skade. Som hovedregel må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 prosent.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsevnen må være nedsatt med minst 50% for å få aap, og det er jo ikke tilfellet med hi.

Om du er mer sykemeldt enn 50% kan du søke aap. I perioden med testing og arbeidsutprøving på aap kan du jobbe deg opp til å klare 60% i et yrke og søke ufør på resten (men du vil ikke få særlig med penger når du klarer jobbe såpass mye)

Du kan ha rett til AAP hvis alt dette gjelder deg:

• Arbeidsevnen din er nedsatt på grunn av sykdom eller skade. Som hovedregel må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 prosent.

«Unntak fra krav til 50 prosent nedsatt inntektsevne

Noen situasjoner har lavere krav til hvor mye arbeidsevnen din må være redusert.

Har du arbeidsavklaringspenger når du søker om uføretrygd, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent.

Skyldes uførheten din en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent.»

Anonymkode: 52438...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...