Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Eg tar meg alt av husarbeid, handling osv. både mannen og jeg går på jobb. Nå har bretta klær som er mannen sine ligget i trappa opp til loftet i fleire veker i påvente av at han skal rydde de på plass. Har gitt beskjed, blitt irritert ,oversett osv. uten at noe er gjort. Igår sprakk det for meg og sa at han måtte lære seg å rydde opp etter seg selv, hvis ikkje han gjør det hvordan skal ungene lære seg det. Fikk da til svar at det ikkje var han som hadde lagt de der. Har fortsatt ikkje rydda opp. Då sa jeg at han får vaske, henge opp, brette og rydde på plass sine egne klær. I går da jeg satte på mørke klær unnlot jeg å ta med hans i maskinen. Forstår ikke hvordan det er mulig å være så lat og tiltaksløs. Anonymkode: 1d855...cb2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Du burde satt ned foten mye tidligere, men bedre seint enn aldri. Anonymkode: 59bc1...d80
MissSaigon Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 For langt? Du har latt det gå for langt. Det er på tide at han oppførere seg som en voksen person.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Halve jobber skjønner jeg ikke, men det gjelder jo begge da. Jeg tenker at om det er du som har vasket og brettet klær tar du det selvfølgelig helt til skapet hans og ikke legger det fra deg halvveis. Men det gjelder jo ting han gjør også. Støvsuger han rydder han bort støvsugeren etter seg, og rydder han kjøkkenet etter middag gjør han seg ferdig og ikke går fra halvgjort jobb. Må sies at jeg ikke rydder inn i skapene til tenåringene mine da, har jeg brettet dere klær legger jeg det på senga deres så får de plassere det selv. Men jeg rydder på plass gubbens, han lar ikke min kopp stå igjen i oppvaskmaskin heller 😉 Anonymkode: ee73d...f33
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Halve jobber skjønner jeg ikke, men det gjelder jo begge da. Jeg tenker at om det er du som har vasket og brettet klær tar du det selvfølgelig helt til skapet hans og ikke legger det fra deg halvveis. Men det gjelder jo ting han gjør også. Støvsuger han rydder han bort støvsugeren etter seg, og rydder han kjøkkenet etter middag gjør han seg ferdig og ikke går fra halvgjort jobb. Må sies at jeg ikke rydder inn i skapene til tenåringene mine da, har jeg brettet dere klær legger jeg det på senga deres så får de plassere det selv. Men jeg rydder på plass gubbens, han lar ikke min kopp stå igjen i oppvaskmaskin heller 😉 Anonymkode: ee73d...f33 Men nå vil hi heldigvis ikke vaske klærne hans lenger, da slipper de det problemet. Hun vil nok fortsatt rydde ut kaffekoppen hans fra oppvaskmaskin da, akkurat som at hun fortsatt vil støvsuge gulvet han går på og lage middagen han spiser. Pluss alt det andre han ikke gjør. Som er det meste. Kanskje hun skulle gjort jobben hans og? Anonymkode: aecdd...b7f
Himmel og hav Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 Absolutt ikke. Når han er så heldig å få reine klær pent bretta og lagt i bunke og så klarer å vri det til at du har gjort noe feil så er det klart at du slutter. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke vaska en sokk som var hans før han hadde bedt pent om unnskyldning og endret adferd. Vil han ha en mamma som rydder vekk sakene hans og ikke stiller krav, så får han flytte hjem igjen.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Nei, du har overhodet ikke gått for langt. Du har alt for lenge akseptert at han ikke bidrar i familiens fellesoppgaver. Dere trenger å snakke om mer enn rydding av rene klær. Anonymkode: c82dd...96a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Hovedproblemet her er at dere ikke har avtalt noen arbeidsfordeling for husarbeid, men at du tar alt. Jeg vasker, bretter og legger på plass min mann sine klær også. Men han gjør alle innkjøp og lager all mat. Dere må sette dere ned og bli enige om hvem som skal gjøre hva. Anonymkode: 32dbc...440
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hovedproblemet her er at dere ikke har avtalt noen arbeidsfordeling for husarbeid, men at du tar alt. Jeg vasker, bretter og legger på plass min mann sine klær også. Men han gjør alle innkjøp og lager all mat. Dere må sette dere ned og bli enige om hvem som skal gjøre hva. Anonymkode: 32dbc...440 Har prøvd. Får til svar at jeg jobber ikke fullt. Det er sant. Jeg har 75% fast + ekstra. Tilsvarer ihvertfall 80% stilling. Men når jeg har alt fra middagslaging, klesvask, husvask, handling, rydding etter middag, legging av unger osv så går ikke det regnestykket opp. Han bør bidra med noe, og det gjør han ikke. Anonymkode: 1d855...cb2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Har prøvd. Får til svar at jeg jobber ikke fullt. Det er sant. Jeg har 75% fast + ekstra. Tilsvarer ihvertfall 80% stilling. Men når jeg har alt fra middagslaging, klesvask, husvask, handling, rydding etter middag, legging av unger osv så går ikke det regnestykket opp. Han bør bidra med noe, og det gjør han ikke. Anonymkode: 1d855...cb2 Den kommentaren fra mannen synes jeg var ufin. Er dere ikke et team, da? En familie? Her ville jeg tenkt forebygging av samlivsbrudd og bedt om time på Familievernkontoret. Når han argeumenterer på den måten bør dere møtes på "nøytral grunn" og han må få hjelp til å se ditt bidrag i familien. Anonymkode: 99df7...52b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har prøvd. Får til svar at jeg jobber ikke fullt. Det er sant. Jeg har 75% fast + ekstra. Tilsvarer ihvertfall 80% stilling. Men når jeg har alt fra middagslaging, klesvask, husvask, handling, rydding etter middag, legging av unger osv så går ikke det regnestykket opp. Han bør bidra med noe, og det gjør han ikke. Anonymkode: 1d855...cb2 At mannen din har utnyttet din villighet til å gjøre alt som har med hus og barn å gjøre er jo det minst forunderlige. Det store spørsmålet er hvorfor i alle dager du har tillatt dette? Hvorfor har du gjort alt? Jeg synes du skal forlange å snu på rollene. Du begynner å jobbe fullt, han reduserer stillingen sin og påtar seg alle oppgaver i hjemmet. Anonymkode: 5c966...9f1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): At mannen din har utnyttet din villighet til å gjøre alt som har med hus og barn å gjøre er jo det minst forunderlige. Det store spørsmålet er hvorfor i alle dager du har tillatt dette? Hvorfor har du gjort alt? Jeg synes du skal forlange å snu på rollene. Du begynner å jobbe fullt, han reduserer stillingen sin og påtar seg alle oppgaver i hjemmet. Anonymkode: 5c966...9f1 Så, alt er hennes feil? Hun har ansvar for å ordne opp, hun har ansvar for å endre ham osv? Han har ikke noe ansvar for han er en stakkars(lig) mann??? Anonymkode: fafc7...d3c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Hvor gamle er barna deres? Tror det er på tide med et "familieråd", og barna kan gjerne være med. Dere legger opp samtalen etter alderen på barna. Det å endre innarbeidede vaner er vanskelig det, og veldig mange kvinner går i fellen med å gjøre alt før man får barn uten å skjønne før det er for sent at mannen bare flyter med uten å gjøre noe mer selv om barna kommer og familien dannes. Du må si ifra, også til barna, at ingen i dette huset bor på hotell. Alle må bidra, etter evne og alder selvfølgelig, men sånn som det er nå sliter deg helt ut. Ingen ønsker at kona i familien skal gå på veggen, og alle kan bidra litt. Helt fra de er ganske små må barna få ansvar og få hjelpe til, en 3 åring synes som regel det er stas å være med å lage middag, dekke bordet, tørke støv osv, også må jo dette utvides etterhvert som de vokser til. En 5-6 åring støvsuger bare midt på gulvet, og synes det er helt greit å hjelpe til med, men når de blir 12 bør det ha kommet til en forståelse for at det også må støvsuges under sofaen osv. Sakte men sikkert læres de opp i oppgavene de får. Jeg ville nok ikke satt en 4 åring til å vaske badet, men en 14 åring klarer det helt fint. For å få til å lage en familie hvor alle bidrar etter evne må også far være med på laget, han bor heller ikke på hotell! Det har tydeligvis glidd helt ut hos dere, og å sparke i alle retninger og fordele skyld hjelper ingen verdens ting. Det må handling til, og du vet at far ikke kommer til å ta initiativet til det, han bor jo på hotell nå og har ikke så lyst til å endre det.... Så det er du som må starte endringen. Å legge klærne i trappa og bli mer og mer forbannet for hver dag som går hjalp ingenting, å si ifra og få frekke svar tilbake hjalp heller ingenting. Jeg ville bestilt time på familievernkontoret til deg og han, og hatt familieråd med ungene tilstede så de ble involvert og fikk ta ansvar de også. Anonymkode: ee73d...f33
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Dette tror jeg ikke du får snudd alene. Han har tydeligvis ikke noe ønske om å endre seg. Og hvorfor skulle han - han har bodd på hotell hos deg i mange år... Han har ingen motivasjon for å bidra, tydeligvis. Hadde det vært meg hadde jeg rolig og saklig fortalt ham at jeg var lei av å være hans hushjelp og tjener og kokke og barnevakt +++, at jeg har forsøkt å få ham til å forstå at i et forhold og i en familie så må alle bidra, men at du nå har fått nok, nå vil du ikke mer. Vil han beholde familien får han bli med i parterapi og starte å bidra i familien! I tillegg - siden du jobber mindre (antar det er pga. små barn?), så bør han kompensere deg for halvparten av lønnen du taper, og dere bør ha en pensjonsforsikring og uføreforsikring som vil dekke opp det ekstra som du taper om du skulle bli syk eller ufør mens du jobber redusert. Om han ikke forstår alvor og viser i praksis at han nå vil starte å bidra, og han blir med i parterapi, så hadde jeg avsluttet. Hadde ikke blitt i et forhold med en mann som så på meg som sin ubetalte tjener, en mann som er et så dårlig eksempel for sine barn. Slike som ham har godt av å måtte ha samvær, det er en bratt læringskurve når det kommer til hvor mye som faktisk skal til for å skape et hjem og en familie. Anonymkode: 32f54...2fa
Ekspatt Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Gjør som damene på Island. Streik. Og revurder om du vil leve livet med en kødd.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Dette tror jeg ikke du får snudd alene. Han har tydeligvis ikke noe ønske om å endre seg. Og hvorfor skulle han - han har bodd på hotell hos deg i mange år... Han har ingen motivasjon for å bidra, tydeligvis. Hadde det vært meg hadde jeg rolig og saklig fortalt ham at jeg var lei av å være hans hushjelp og tjener og kokke og barnevakt +++, at jeg har forsøkt å få ham til å forstå at i et forhold og i en familie så må alle bidra, men at du nå har fått nok, nå vil du ikke mer. Vil han beholde familien får han bli med i parterapi og starte å bidra i familien! I tillegg - siden du jobber mindre (antar det er pga. små barn?), så bør han kompensere deg for halvparten av lønnen du taper, og dere bør ha en pensjonsforsikring og uføreforsikring som vil dekke opp det ekstra som du taper om du skulle bli syk eller ufør mens du jobber redusert. Om han ikke forstår alvor og viser i praksis at han nå vil starte å bidra, og han blir med i parterapi, så hadde jeg avsluttet. Hadde ikke blitt i et forhold med en mann som så på meg som sin ubetalte tjener, en mann som er et så dårlig eksempel for sine barn. Slike som ham har godt av å måtte ha samvær, det er en bratt læringskurve når det kommer til hvor mye som faktisk skal til for å skape et hjem og en familie. Anonymkode: 32f54...2fa Barna er 9, 12 og snart 14. 14 åringen bidrar mye!. Jeg jobber mindre pga diagnose på mellomste (ADHD og autisme og krever generelt meir oppfølgning enn "vanlige" 12 åringer). Får hjelpestønad, frem til nå har 12 åringen og jeg delt dette fordi mannen mente det skulle være slik. Men nå tar jeg det selv pga av at det er det som er riktig. Idag reagerte han på at jeg bare hadde vaska mine og ungene sine klær, hvordan kunne jeg være så dum og rakk fingeren. Før han i sinne vaskasine sine mørke klær. Han skal vekk på kurs i helga og trengte klærne. Jeg prøver å snakke med han og får til svar at det er han som bidrar mest med penger og derfor må jeg gjøre alt hjemme (kven som tjener best har vel ingenting med dette å gjøre!?!) Med en gang han kommer hjem så sovner han på sofaen og det samme skjer gjennom kvelden og legger seg gjerne ikke før 1-2 tida på natt. Absolutt ingen livstil for en familiefar på 40 år. HI Anonymkode: 1d855...cb2
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Så, alt er hennes feil? Hun har ansvar for å ordne opp, hun har ansvar for å endre ham osv? Han har ikke noe ansvar for han er en stakkars(lig) mann??? Anonymkode: fafc7...d3c Nei, hun har ikke ansvar for å ordne opp og endre ham. Hun har ansvar for først og fremst å velge en mann som ikke er komplett atal, og deretter ikke velge å redusere seg selv som hushjelp og barnevakt. Kvinner HAR egen vilje, vi MÅ ikke la oss behandle som dritt. His mann blir forbanna og gir henne fingeren fordi hun ikke vaska klærne hans. Hvilken kvinne fortjener en sånn idiot? Anonymkode: 5c966...9f1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Barna er 9, 12 og snart 14. 14 åringen bidrar mye!. Jeg jobber mindre pga diagnose på mellomste (ADHD og autisme og krever generelt meir oppfølgning enn "vanlige" 12 åringer). Får hjelpestønad, frem til nå har 12 åringen og jeg delt dette fordi mannen mente det skulle være slik. Men nå tar jeg det selv pga av at det er det som er riktig. Idag reagerte han på at jeg bare hadde vaska mine og ungene sine klær, hvordan kunne jeg være så dum og rakk fingeren. Før han i sinne vaskasine sine mørke klær. Han skal vekk på kurs i helga og trengte klærne. Jeg prøver å snakke med han og får til svar at det er han som bidrar mest med penger og derfor må jeg gjøre alt hjemme (kven som tjener best har vel ingenting med dette å gjøre!?!) Med en gang han kommer hjem så sovner han på sofaen og det samme skjer gjennom kvelden og legger seg gjerne ikke før 1-2 tida på natt. Absolutt ingen livstil for en familiefar på 40 år. HI Anonymkode: 1d855...cb2 Dette er ikke sunt for hverken deg eller barna. Hver eneste dag kommer far hjem og velger bort barna, velger bort aktiviteter med dem, velger bort å være tilstede, følge opp. Voksne mannen på 40 år bruker sin kone og eldste barn som ubetalte hushjelper. Han er dessuten svært giftig i måte å kommunisere på overfor deg, og om ungene må se og høre på dette også så begynner det å ligne altfor mye på psykisk vold... Tror du han blir med i parterapi? Anonymkode: 32f54...2fa
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Barna er 9, 12 og snart 14. 14 åringen bidrar mye!. Jeg jobber mindre pga diagnose på mellomste (ADHD og autisme og krever generelt meir oppfølgning enn "vanlige" 12 åringer). Får hjelpestønad, frem til nå har 12 åringen og jeg delt dette fordi mannen mente det skulle være slik. Men nå tar jeg det selv pga av at det er det som er riktig. Idag reagerte han på at jeg bare hadde vaska mine og ungene sine klær, hvordan kunne jeg være så dum og rakk fingeren. Før han i sinne vaskasine sine mørke klær. Han skal vekk på kurs i helga og trengte klærne. Jeg prøver å snakke med han og får til svar at det er han som bidrar mest med penger og derfor må jeg gjøre alt hjemme (kven som tjener best har vel ingenting med dette å gjøre!?!) Med en gang han kommer hjem så sovner han på sofaen og det samme skjer gjennom kvelden og legger seg gjerne ikke før 1-2 tida på natt. Absolutt ingen livstil for en familiefar på 40 år. HI Anonymkode: 1d855...cb2 Viste han deg fingeren? Anonymkode: 58b13...42e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Viste han deg fingeren? Anonymkode: 58b13...42e Ja Anonymkode: 1d855...cb2
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2023 #21 Skrevet 27. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja Anonymkode: 1d855...cb2 Det er virkelig helt uakseptabelt synes jeg, da hadde jeg gått uten å prøve med familievernkontoret en gang. En så total mangel på respekt går det ikke an å fikse. Anonymkode: ee73d...f33
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2023 #22 Skrevet 27. oktober 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Barna er 9, 12 og snart 14. 14 åringen bidrar mye!. Jeg jobber mindre pga diagnose på mellomste (ADHD og autisme og krever generelt meir oppfølgning enn "vanlige" 12 åringer). Får hjelpestønad, frem til nå har 12 åringen og jeg delt dette fordi mannen mente det skulle være slik. Men nå tar jeg det selv pga av at det er det som er riktig. Idag reagerte han på at jeg bare hadde vaska mine og ungene sine klær, hvordan kunne jeg være så dum og rakk fingeren. Før han i sinne vaskasine sine mørke klær. Han skal vekk på kurs i helga og trengte klærne. Jeg prøver å snakke med han og får til svar at det er han som bidrar mest med penger og derfor må jeg gjøre alt hjemme (kven som tjener best har vel ingenting med dette å gjøre!?!) Med en gang han kommer hjem så sovner han på sofaen og det samme skjer gjennom kvelden og legger seg gjerne ikke før 1-2 tida på natt. Absolutt ingen livstil for en familiefar på 40 år. HI Anonymkode: 1d855...cb2 Dette velger du og bo med? Hvorfor?? Rekker finger🧐da hadde vurdert om mannen burde vært innlagt for mentalt tilbakestående Anonymkode: 92d97...330
sug lut Skrevet 27. oktober 2023 #23 Skrevet 27. oktober 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Barna er 9, 12 og snart 14. 14 åringen bidrar mye!. Jeg jobber mindre pga diagnose på mellomste (ADHD og autisme og krever generelt meir oppfølgning enn "vanlige" 12 åringer). Får hjelpestønad, frem til nå har 12 åringen og jeg delt dette fordi mannen mente det skulle være slik. Men nå tar jeg det selv pga av at det er det som er riktig. Idag reagerte han på at jeg bare hadde vaska mine og ungene sine klær, hvordan kunne jeg være så dum og rakk fingeren. Før han i sinne vaskasine sine mørke klær. Han skal vekk på kurs i helga og trengte klærne. Jeg prøver å snakke med han og får til svar at det er han som bidrar mest med penger og derfor må jeg gjøre alt hjemme (kven som tjener best har vel ingenting med dette å gjøre!?!) Med en gang han kommer hjem så sovner han på sofaen og det samme skjer gjennom kvelden og legger seg gjerne ikke før 1-2 tida på natt. Absolutt ingen livstil for en familiefar på 40 år. HI Anonymkode: 1d855...cb2 Ham trenger du ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2023 #24 Skrevet 27. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er virkelig helt uakseptabelt synes jeg, da hadde jeg gått uten å prøve med familievernkontoret en gang. En så total mangel på respekt går det ikke an å fikse. Anonymkode: ee73d...f33 Det er ikke første gang han gjør det. Anonymkode: 1d855...cb2
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2023 #25 Skrevet 27. oktober 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke første gang han gjør det. Anonymkode: 1d855...cb2 Tror du ikke seriøst at du klarer deg bedre som alenemor enn sammen med en sånn mann? Du er jo alene om alt nå også, i tillegg til belastningen ved å ha en mann å irritere seg over og bli behandlet elendig av.... Anonymkode: ee73d...f33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå