Gå til innhold

Regne ut eierandel i bolig

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet litt penger og vi er enige om at jeg legger de inn på boliglånet sånn at vi får mindre å betale i mnd. Men hvordan regner jeg ut min eierandel da?

Hvis huset er verdt 4.000.000 og vi har 2.000 000 i lån og jeg legger inn 1.000.000. Blir regnestykket likt satt opp uansett hva de ulike tallene er? Vi eier hus og lån likt fra før.

Anonymkode: e4934...124

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443679-regne-ut-eierandel-i-bolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere trenger ikke endre eierandel, men ha avtale på at dine arvepenger i boligen er særeie som du skal ha tilbake ved et eventuelt salg 

Anonymkode: 23232...d9f

Vi skal justere eierandel så jeg får igjen på verdiøkning. Alternativet er at jeg setter pengene i fond og da ville jeg jo fått bra avkastning, så ikke aktuelt å bare få igjen summen om x år. Han tjener jo også på mindre månedlige utgifter på lånet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi skal justere eierandel så jeg får igjen på verdiøkning. Alternativet er at jeg setter pengene i fond og da ville jeg jo fått bra avkastning, så ikke aktuelt å bare få igjen summen om x år. Han tjener jo også på mindre månedlige utgifter på lånet. 

Skjønner. Kanskje få banken eller en advokat til å bistå dere med å regne dette ut? 

Anonymkode: 23232...d9f

Det spørs jo litt hvordan dere løser det da. Mange måter å løse det på.

Hvis du går du inn med millionen blir du jo i dagens eieform gjeldsfri og han fortsetter å betale sin 1mill som gjenstår på boliglånet og dere fortsetter å eie 50% hver. Men da blir det jo skjevfordelte kostnader hjemme hos dere.

Eller så må dere lage en avtale om at du skal gå ut med 25% av boligens verdi (1mill av 4mill i dag, men kanskje mer/mindre etterhvert) før dere deler overskuddet når dere selger. Si at boligen er verdt 8mill når dere selger så skal du ha 2mill før dere deler de siste 6mill (minus evt resthuslån).

Anonymkode: be770...e90

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det spørs jo litt hvordan dere løser det da. Mange måter å løse det på.

Hvis du går du inn med millionen blir du jo i dagens eieform gjeldsfri og han fortsetter å betale sin 1mill som gjenstår på boliglånet og dere fortsetter å eie 50% hver. Men da blir det jo skjevfordelte kostnader hjemme hos dere.

Eller så må dere lage en avtale om at du skal gå ut med 25% av boligens verdi (1mill av 4mill i dag, men kanskje mer/mindre etterhvert) før dere deler overskuddet når dere selger. Si at boligen er verdt 8mill når dere selger så skal du ha 2mill før dere deler de siste 6mill (minus evt resthuslån).

Om dere endrer eierandel med hus verdi 4mill og 2mill i huslån:

Etter at du går inn med 1mill har du 2mill i egenkapital i huset, han har 1mill. Og dere deler siste millionen i huslån (500.000 hver). 

Dvs du har eierandel på 2,5mill (62,5%), han har eierandel på 1,5mill (37,5%). 

Annonse

Har huset en verdi på 4 mill, dere har til nå betalt ned 2 mill og har så langt hatt lik eierandel og innskudd, så vil din 1 mill i arv nå gjøre at du sitter med en eierandel på 62,5%. Dette under forutsetning av at dere fortsetter å dele på det resterende lånet som da blir på 1 mill…

Anonymkode: c99ae...464

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Etter at du går inn med 1mill har du 2mill i egenkapital i huset, han har 1mill. Og dere deler siste millionen i huslån (500.000 hver). 

Du bør betale 62,5% av alle utgifter på huset (forsikring, vedlikehold, kommunale utgifter etc) , hvis ikke er det dårlig deal for han. 

Anonymkode: 2fd1f...f04

Du har helt rett når det gjelder det økonomiske.

Fint om det også gikk an å regne ut det emosjonelle!

Anonymkode: f4f80...ce5

Du bør betale 62,5% av alle utgifter på huset (forsikring, vedlikehold, kommunale utgifter etc) , hvis ikke er det dårlig deal for han. 

Hvordan kan det være dårlig deal for ham? Han slipper jo unna med mye mindre å betale på lån hver mnd, og totale renter blir mindre. Nå betaler jeg mye mer enn ham på alt fra før da, siden tjener dobbelt så mye. Så om jeg skulle begynne å betale bare for min eierandel ville det bli dyrere for ham. 

Han kommer jo til å eie mindre og hvis dere skiller lag, sitter han igjen med mindre eierandel og mindre penger.

Og urettferdig hvis han skal betale 50% av vedlikehold og andre løpende utgifter når han ikke eier så stor andel som 50%.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Han kommer jo til å eie mindre og hvis dere skiller lag, sitter han igjen med mindre eierandel og mindre penger.

Og urettferdig hvis han skal betale 50% av vedlikehold og andre løpende utgifter når han ikke eier så stor andel som 50%.

Ja, så klart han vil eie mindre når jeg har lagt inn penger... Han sparer jo på det hver mnd, og totalt renter. Han kan jo sette de pengene Han sparer i fond så han kan betale seg inn etterhvert og feks? 

Sånn det er har jeg betalt mye mer enn 50% av løpende utgifter, siden jeg tjener mer. Er det rettferdig da? 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, så klart han vil eie mindre når jeg har lagt inn penger... Han sparer jo på det hver mnd, og totalt renter. Han kan jo sette de pengene Han sparer i fond så han kan betale seg inn etterhvert og feks? 

Sånn det er har jeg betalt mye mer enn 50% av løpende utgifter, siden jeg tjener mer. Er det rettferdig da? 

Det han evt.sparer må reguleres i særeie avtale, eller så blir det regnet som felleseie - dvs han taper stort

Anonymkode: e58ae...9e9

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det han evt.sparer må reguleres i særeie avtale, eller så blir det regnet som felleseie - dvs han taper stort

Han sparer hver mnd, det blir mindre renter, og fra før så dekker jo jeg det meste av utgifter. Hvordan kan HAN tape på det? JEG taper om jeg ikke får igjen for verdiøkning, for fond gir bra avkastning. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Han sparer hver mnd, det blir mindre renter, og fra før så dekker jo jeg det meste av utgifter. Hvordan kan HAN tape på det? JEG taper om jeg ikke får igjen for verdiøkning, for fond gir bra avkastning. 

Han vil jo sitte igjen med en mye mindre andel av eventuell avlastning. Han taper mer der enn det han sparer på å betale mindre på lånet. 

Anonymkode: f2744...5c3

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Fordi det som han sparer blir felleseie og deles 50:50 med deg ved skilsmisse 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har arvet litt penger og vi er enige om at jeg legger de inn på boliglånet sånn at vi får mindre å betale i mnd. Men hvordan regner jeg ut min eierandel da?

Hvis huset er verdt 4.000.000 og vi har 2.000 000 i lån og jeg legger inn 1.000.000. Blir regnestykket likt satt opp uansett hva de ulike tallene er? Vi eier hus og lån likt fra før.

Mest ryddig hvis du plasserer arv i fond, hvis dere har felleseie fra før 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er i hvert fall rettferdig i vårt hjem, synes vi. Jeg tjener 700k i året. Mannen tjener over det tredobbelte. Vi eier både hus, hytte, kjøretøy mm 50/50. Vi har til og med alle lønnsinntekter inn på felles konto. 
Mannen fikk også uventet en million i arv for noen år siden, av en barnløs slektning. Det gikk inn i ny bil, huslån og oppgraderinger på huset. 

Vi har felles barn, felles liv, felles økonomi, det har aldri vært aktuelt å endre eierandeler i huset… 

Anonymkode: 24abc...2cb

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Han vil jo sitte igjen med en mye mindre andel av eventuell avlastning. Han taper mer der enn det han sparer på å betale mindre på lånet. 

Anonymkode: f2744...5c3

Det tror jeg ikke han gjør. Uansett tjener han mye på at jeg betaler det meste. Men, dette er ikke saken, vi er enige om å regne ut eierandel. 

Fordi det som han sparer blir felleseie og deles 50:50 med deg ved skilsmisse 

Det gagner jo ham uansett, for deler vi pengene vi har for han jo halvparten av mine. Jeg har mye på bok, han har ikke ei kr spart. 

Mest ryddig hvis du plasserer arv i fond, hvis dere har felleseie fra før 

Ikke det jrg

Det er i hvert fall rettferdig i vårt hjem, synes vi. Jeg tjener 700k i året. Mannen tjener over det tredobbelte. Vi eier både hus, hytte, kjøretøy mm 50/50. Vi har til og med alle lønnsinntekter inn på felles konto. 
Mannen fikk også uventet en million i arv for noen år siden, av en barnløs slektning. Det gikk inn i ny bil, huslån og oppgraderinger på huset. 

Vi har felles barn, felles liv, felles økonomi, det har aldri vært aktuelt å endre eierandeler i huset… 

Anonymkode: 24abc...2cb

Ja, klart DU synes det er rettferdig🤣 Er jo bare vinn vinn for deg....

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, klart DU synes det er rettferdig🤣 Er jo bare vinn vinn for deg....

Og - igjen - argumenterer du som om et kjærlighetsforhold kun handler om økonomi… 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Og - igjen - argumenterer du som om et kjærlighetsforhold kun handler om økonomi… 

Den dagen det blir slutt (for halvparten av oss) så er det i alle fall viktig for de fleste. For meg er det viktig å være selvstendig i et forhold og ikke avhengig av en mann for å opprettholde levestandard. 

Anonymkode: e5174...ae0

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Den dagen det blir slutt (for halvparten av oss) så er det i alle fall viktig for de fleste. For meg er det viktig å være selvstendig i et forhold og ikke avhengig av en mann for å opprettholde levestandard. 

Anonymkode: e5174...ae0

Selvoppfyllende profeti, da kanskje. For det er jo omtrent bare dere som tenker sånn, som går fra hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...