Gå til innhold

Være ærlig med leder på jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb for 1 år siden. Skal snart i min første medarbeidersamtale. Jeg har noe som plager meg, men vet ikke om jeg skal ta det opp. 

I min gruppe på jobb er det noen fremmedspråklige. Noen snakker dårlig norsk og noen litt bedre. Problemet er når vi har møter. Avdelingsleder tar opp noe og spørr om alle forstår. Og da sier noen nei. Så hun må si det på nytt og forklare ord underveis. Sånn går det gjennom alle sakene vi tar opp. Det tar lang tid og jeg mister konsentrasjonen. 

Så nå skal jeg ha medarbeidersamtale med han som har personsansvar. Blir det dumt hvis jeg nevner at dette plager meg litt? 

Anonymkode: 01e89...d15

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Mener du at det blir tatt opp for sent så du mister fokus? Jeg ville ikke tatt det opp. Synes det er bra de gjør sånn at alle forstår det som blir tatt opp. 

Anonymkode: 26e80...164

Mener at alle saker vi tar opp tar så lang tid, pga at mye må forklares om og om igjen 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

En positiv vri vil være å foreslå norskkurs i regi av jobben, slik at dine kollegaer kan etterutdanne seg for å få bedre språkkunnskaper. 

Anonymkode: 0fb8e...5c8

Det var lurt. Kanskje jeg skal komme med det forslaget 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte i ny jobb for 1 år siden. Skal snart i min første medarbeidersamtale. Jeg har noe som plager meg, men vet ikke om jeg skal ta det opp. 

I min gruppe på jobb er det noen fremmedspråklige. Noen snakker dårlig norsk og noen litt bedre. Problemet er når vi har møter. Avdelingsleder tar opp noe og spørr om alle forstår. Og da sier noen nei. Så hun må si det på nytt og forklare ord underveis. Sånn går det gjennom alle sakene vi tar opp. Det tar lang tid og jeg mister konsentrasjonen. 

Så nå skal jeg ha medarbeidersamtale med han som har personsansvar. Blir det dumt hvis jeg nevner at dette plager meg litt? 

Ja. Du har en god sjef. Det er ikke du som har det vanskelig her, selv om du synes synd på deg selv.  

Det er flaut å måtte spørre, krevende og tar naturligvis tid å lære seg et nytt språk flytende. Litt raushet og å innlede samtaler med fine kolleger vil gjøre at det går raskere for dem å lære. 

Anonymkode: 80e40...f5c

Annonse

Mener at alle saker vi tar opp tar så lang tid, pga at mye må forklares om og om igjen 

Så lenge det er satt av nok tid til det, så bør ikke det være noe problem. 

Sånn vil det jo alltid være på møter - at ting må bli tatt om igjen og om igjen uansett og at folk tar opp ting som ikke har med saken å gjøre vil alltid kunne oppstå. Kjedelig og irriterende, men sånn er det. Har du et generelt konsentrasjonsproblem, er det jo du som har et problem, så jeg ville ikke ha foreslått å sende de andre på norskkurs, men forklare at du av og til faller ut når det tar så lang tid så viss du faller ut, må de bare hanke det inn igjen. 

Anonymkode: 794c3...77a

En positiv vri vil være å foreslå norskkurs i regi av jobben, slik at dine kollegaer kan etterutdanne seg for å få bedre språkkunnskaper. 

Anonymkode: 0fb8e...5c8

Hvis dette er ansatte som allerede har norsknivå B1, så vil de lære vesentlig raskere av å bli inkludert i samtaler på jobb og delta på avdelings- og fagmøter. 

Jeg tror ikke jeg hadde vært ærlig her. Antakelig vil det bli negativt for deg. I hvert fall om du mener at arbeidsplassen skal betale for norskkurs for at du ikke skal kjede deg i møter. 

Anonymkode: 503d3...8ca

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ville du vurdert å klage hvis grunnen var at personene var funksjonshemmet, f eks dårlig hørsel eller konsentrasjonsvansker?

Anonymkode: 80270...976

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ja. Du har en god sjef. Det er ikke du som har det vanskelig her, selv om du synes synd på deg selv.  

Det er flaut å måtte spørre, krevende og tar naturligvis tid å lære seg et nytt språk flytende. Litt raushet og å innlede samtaler med fine kolleger vil gjøre at det går raskere for dem å lære. 

Enig til ett visst punkt, men hvis du legger beslag på tiden til andre, så vil det vel være en fordel at denne ekstra gjennomgangen/forklaringen er noe de som ønsker/trenger kan få i slutten av møtet hvor resten kan gå fra? Så slipper de å være til besvær for andre. 

I perioder har vi det veldig hektisk her, da teller hvert kvarter. De fleste ansatte som tar ting lett får jo ofte gleden av mer å gjøre. La de gjøre jobben sin, ta den gjennomgangen med de som har behovet. 

Anonymkode: 2fd01...900

Det er jo veldig klønete at arbeidsgiveren din har ansatt folk som ikke har tilstrekkelige språkkunnskaper. 

Det er få ting som er mer frustrerende enn å kaste bort tid på ingenting når man har mye å gjøre på jobb. Støtter forslaget om å la de som har forstått forlate møtet før den ekstra gjennomgangen.

Anonymkode: f03e4...066

• 5 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 26.10.2023 den 11.11):

Enig til ett visst punkt, men hvis du legger beslag på tiden til andre, så vil det vel være en fordel at denne ekstra gjennomgangen/forklaringen er noe de som ønsker/trenger kan få i slutten av møtet hvor resten kan gå fra? Så slipper de å være til besvær for andre. 

I perioder har vi det veldig hektisk her, da teller hvert kvarter. De fleste ansatte som tar ting lett får jo ofte gleden av mer å gjøre. La de gjøre jobben sin, ta den gjennomgangen med de som har behovet. 

Anonymkode: 2fd01...900

At de behøver å få forklart noen ting en ekstra gang pga språket, betyr på ingen måte at de ikke tar ting lett eller gjør en god jobb allerede. 

Mye uformell læring foregår dessuten mellom kolleger og i uformell prat på arbridsplassen. HI bør nok spørre seg hvor inkluderende hun og kollegaene er. 

Anonym bruker skrev (På 26.10.2023 den 7.07):

Ville du vurdert å klage hvis grunnen var at personene var funksjonshemmet, f eks dårlig hørsel eller konsentrasjonsvansker?

Anonymkode: 80270...976

Da kan de ikke ha den jobben. Veldig enkelt.

Anonymkode: bb49a...3a3

Anonym bruker skrev (På 26.10.2023 den 8.59):

Skal du være i norsk arbeidsliv må du snakke og forstå norsk, med unntak for de få stedene som har annet arbeidsspråk. De er feilansatt, rett og slett. 

Anonymkode: bb49a...3a3

Det kan du faktisk ikke vite noe om uten å vite eksakt hva jobben innebærer. 

Jeg jobber med flere som ikke snakker så godt norsk, eller de snakker igrunn godt, men å forstå norsk er de ikke like gode på. Problemet er at de bare sier JA, noe som gjør arbeidshverdagen vår ganske krevende. Vi må forklare de disse tingene flere ganger, ofte på ulike måter for at de skal forstå. Så må vi prøve å finne ut når de ikke har forstått selv om de sier de har forstått slik at det ikke blir feil. Hos oss blir det ofte mange følgefeil om de ikke har forstått siden vi er endel mennesker som er innom den samme orderen før den går ut av døren vår. 

Så jeg tenker det er bedre du jobber med å ikke miste konsentrasjonen enn at det blir slik som vi har det, for det er ikke noe å anbefale. Jeg sliter skikkelig med tolmodigheten til tider og jeg blir mer og mer irritert når de sier JA for jeg vet det ofte blir mye greier etterpå. Prøver vi å forklare der og da når de sier ja, så blir de skikkelig sure og alt blir krøll. 

Anonymkode: 111bc...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...