Gå til innhold

Lag deg en fin dag...

Anbefalte innlegg

Stadig flere bruker dette, og jeg må si jeg hater det. Nå er det sikkert fordi jeg er kronisk syk og sjelden har fine dager. Og ikke minst, man får følelsen av at folk mener det er helt opp til deg om dagen blir gin eller ikke, og kun deg. Så blir den ikke fin, din skyld. 

Det er ikke bare å lage seg fine dager, men dette er lett å si for de som stadig har fine dager. 

Anonymkode: 6e48c...fe5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443670-lag-deg-en-fin-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissSaigon skrev (1 time siden):

Jeg har stort sett fine dager. Ganske frisk selv, glade barn og snill mann. Jeg hater også uttrykket! Det er helt på linje med "misforstå meg rett" og "noe godt i glasset".

Ha ha enig

Anonymkode: e2b43...8a0

Jeg synes i grunn at uttrykket er en fin påminner om at man er sjefen i eget liv og at innstilling har mye å si. Går man inn for å ha en ræva dag så blir jo dagen ræva. Nå har jeg ingen kronisk sykdom selv men likevel noen kjipe erfaringer i bagasjen som sikkert kunne ha gjort meg bitter og pessimistisk. Men velger å omfavne det som er bra. Alle har sitt å stri med i større eller mindre grad. Det er ikke rettferdig men hva kan man gjøre med det.

Anonymkode: 76bf9...d68

Synes det er spot on jeg. Man kan selvsagt velge å fokusere på det som ER bra eller det motsatte. I utrykket ligger det for meg å holde et positivt fokus. Det kan være det lille og det store. I perioder kan det være så lite som en god kaffe. Det handler aller mest om å velge fokus. Ikke alle dager er knall , men alle dager kan ha noe bra i seg. 

Annonse

Å gjøre det beste av situasjonen man er i, eller dagen man skal oppleve, er det så ille da? Du kan selv velge om du finner glede i en kopp kaffe, at det regner, en ny episode av serien du ser på, om radioverten sa noe gøy som du lo av. Hvis du klarer å ikke legge vekt på at noe av det du liker fordi å lage deg en fin dag er teit, er det ditt tap. 

Synes uttrykket er bra. Det er viktig å ha rett innstilling. Gjøre noe som gir glede til en selv. Ta ansvar for eget liv, og det der "det er ikke hvordan man har det, men hvordan en tar det". Ha en positiv innstilling, sp blir livet bedre.

Anonymkode: 8af8a...b5d

Jeg liker det. Det minner meg på å legge merke til de tingene som gir meg glede og å putte litt ekstra av det gode inn i en grå dag. Jeg har f. eks et glass med ekstra god te. Den er for de dagene jeg synes trenger litt glitter på seg. Om alt annet er ræva, så har jeg i det minste en kopp deilig te. Om ikke det lager dagen god, så gjør den det i hvert fall ikke verre. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Stadig flere bruker dette, og jeg må si jeg hater det. Nå er det sikkert fordi jeg er kronisk syk og sjelden har fine dager. Og ikke minst, man får følelsen av at folk mener det er helt opp til deg om dagen blir gin eller ikke, og kun deg. Så blir den ikke fin, din skyld. 

Det er ikke bare å lage seg fine dager, men dette er lett å si for de som stadig har fine dager. 

Jeg synes uttrykket er veldig fint. Og en god påminnelse om ar vi selv bestemmer mye av hvordan vi har det. 

Jeg er også kronisk syk. Og har barn som trenger mye mer oppfølging enn vanlig. Jeg kunne blitt bitter, men velger å fremheve de gode tingene i hverdagen og i livet generelt. Jeg har lært mye av kognetiv terapi:)

Anonymkode: c2ef6...9b6

Hadde noen sagt dette til meg hadde jeg sagt hva jeg mente om det, og det er ikke noe positivt.

Jeg kan helt fint lage meg en fin dag, men de som egentlig trenger noe oppmuntrende så blir dette totalt feil. 

Hadde noen sagt dette til min datter så hadde det blitt enda en påminnelse at hun er syk og faktisk ikke kan lage seg en god dag selv, uansett hvor mye hun ønsker det. 
Hun hadde ett ønske om å se en episode av en serie på tv ista, den hadde hun gledet seg til. 15 min og hun måtte kaste inn honkle for da var all energien brukt opp. Noe som betydde at jeg måtte vaske håret hennes med en spessial shampoo. Kjempe kult at mamma må vaske håret ditt når du er 20år, pga at du så ett kvarter på tv. Jeg vasker med glede håret hennes for at hun skal få gjort noe hyggeligere istede, men hun aner aldri hva kroppen klarer og ikke klarer før den plutselig sier stopp. Hun kan føle seg normal i ett øyeblikk og i neste har kroppen slått seg av og det er rullestolen som gjelder her hjemme. 
De fleste ser ikke denne siden av henne, for når de ser henne så har hun noen gode timer og dermed er utenfor døra her. 

Så når alt og ingenting spiser energi av deg, så kan man faktisk ikke lage seg en god dag selv hvor mye en skulle ønske det. Ligge på eyt mørkt og kaldt rom i tre dager er skikkelig spennende når du blir sliten av å høre på musikk, lydbok, bilene som kjører ute eller fuglene som kvittrer. Kroppen er så sliten at du ikke klarer å sove skikkelig heller. 

Folk bør ikke legge seg til vanen å si dette, for med kroniske sykdommer så kan en ikke lage seg en god dag selv om en skulle ønske det. Det blir bare en ekstra påminnelse om hvor syk du er. Og med kroniske sykdommer ser du gjerne personene på gode dager eller en god time. Tiden de er dårlige så holder de seg innen for døra uten besøk. Nabokona er kronisk syk, hun må ligge til lading i fire dager før hun kan dra på foreldremøte feks. Etter slike ting så er hun helt kaputt og om ungene trenger hjelp til noe litt akutt hjemme når mannen er på jobb sender hun mld til meg om jeg kan hjelpe. Hun har lært seg til å ikke bry seg om jeg kommer inn døra og fikser ting når hun er dårlih, hun har lært seg til å ikke bevege en finger, lært seg til at det er greit å få litt hjelp. Jeg bryr meg ikke om hun ligger kaputt på sofaen, en ser hu ikke har dusja på to dager osv. Jeg vet hun bare må ligge litt på ladning, ungene er også så store at det er helt greit. Og det å fortelle om hvor dårlige de kan være er ikke noen enkel sak og noe de ofte velger veldig med omhu hvem de sier det til. Mitt barn prøvde å være åpene for sine besteforeldre, men de forsto ikke at hun var syk. De så henne bare på gode dager istarten, så de klarte ikke å forstå hun var syk. Det måtte noen sykehusinnlegger til og jeg ba de komme på besøk når hu var skikkelig syk engang. Når hu var så svak at hun ikke klarte å spise engang eller svelge, blir ikke akkurat formen bedre. Så jeg måtte sitte og mate henne med næringdrikk i sprøyte. Dråpe for dråpe, for en slurk klarte hun ikke å få svelget. Når ikke dette fungerte måtte hun inn på sykehuset og få næring i armen. Så klarte de å finne en løsning der hun stakk innom legevakta når hu merka kroppen begynte å slå seg av,  da fikk lå hun der noen timer og fikk litt næring og på den måtte har hun klart å ikke gå så i kjelleren. Det er en skikkelig nedtur hver gang det skjer, men nå har hun begynte å skjønne det er positivt at hun kjenner hun må ta en tur på legevakta før det blir så ille. Og hu kan gå ifra å være ganske fin i formen til å måtte bli henta ambulanse på under ett døgn. 

Anonymkode: d6adf...6a3

Jeg lager meg fine øyeblikk. Jeg har 13 diagnoser/sykdommer. Vært i en stor traumatisk bilulykke. Har store smerter 24/7. 

For å overleve må jeg lage meg gode øyeblikk. Minst 4 gode øyeblikk hver dag. Et for hvert av barna, minst, et med mannen, og et øyeblikk som er bra feks sette pris på at vi kan fyre i ovnen, drikke rent vann, nyte naturen osv. Selvom jeg vrir meg i smertehelvete. 

Mamma pleier å si at man kan velge å ha en god dag. Og jeg tar meg i det flere ganger, man kan faktisk velge. Selvom livet er utfordrende. 

Anonymkode: ce8f2...712

Annonse

MissSaigon skrev (8 timer siden):

Jeg har stort sett fine dager. Ganske frisk selv, glade barn og snill mann. Jeg hater også uttrykket! Det er helt på linje med "misforstå meg rett" og "noe godt i glasset".

Åhh Jeg ELSKER utrykket misforstå meg rett. 🤩 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lager meg fine øyeblikk. Jeg har 13 diagnoser/sykdommer. Vært i en stor traumatisk bilulykke. Har store smerter 24/7. 

For å overleve må jeg lage meg gode øyeblikk. Minst 4 gode øyeblikk hver dag. Et for hvert av barna, minst, et med mannen, og et øyeblikk som er bra feks sette pris på at vi kan fyre i ovnen, drikke rent vann, nyte naturen osv. Selvom jeg vrir meg i smertehelvete. 

Mamma pleier å si at man kan velge å ha en god dag. Og jeg tar meg i det flere ganger, man kan faktisk velge. Selvom livet er utfordrende. 

Å ha et eller 5 sekunder med noe som minner om glede i løpet av en dag vil ikke jeg kalle en fin dag. Det er to separate ting. Å ha en fin dag er milevis unna det å se små gleder og sette pris på småting. Man har ikke nødvendigvis fin dag selv om en greier se små gleder. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hadde noen sagt dette til meg hadde jeg sagt hva jeg mente om det, og det er ikke noe positivt.

Jeg kan helt fint lage meg en fin dag, men de som egentlig trenger noe oppmuntrende så blir dette totalt feil. 

Hadde noen sagt dette til min datter så hadde det blitt enda en påminnelse at hun er syk og faktisk ikke kan lage seg en god dag selv, uansett hvor mye hun ønsker det. 
Hun hadde ett ønske om å se en episode av en serie på tv ista, den hadde hun gledet seg til. 15 min og hun måtte kaste inn honkle for da var all energien brukt opp. Noe som betydde at jeg måtte vaske håret hennes med en spessial shampoo. Kjempe kult at mamma må vaske håret ditt når du er 20år, pga at du så ett kvarter på tv. Jeg vasker med glede håret hennes for at hun skal få gjort noe hyggeligere istede, men hun aner aldri hva kroppen klarer og ikke klarer før den plutselig sier stopp. Hun kan føle seg normal i ett øyeblikk og i neste har kroppen slått seg av og det er rullestolen som gjelder her hjemme. 
De fleste ser ikke denne siden av henne, for når de ser henne så har hun noen gode timer og dermed er utenfor døra her. 

Så når alt og ingenting spiser energi av deg, så kan man faktisk ikke lage seg en god dag selv hvor mye en skulle ønske det. Ligge på eyt mørkt og kaldt rom i tre dager er skikkelig spennende når du blir sliten av å høre på musikk, lydbok, bilene som kjører ute eller fuglene som kvittrer. Kroppen er så sliten at du ikke klarer å sove skikkelig heller. 

Folk bør ikke legge seg til vanen å si dette, for med kroniske sykdommer så kan en ikke lage seg en god dag selv om en skulle ønske det. Det blir bare en ekstra påminnelse om hvor syk du er. Og med kroniske sykdommer ser du gjerne personene på gode dager eller en god time. Tiden de er dårlige så holder de seg innen for døra uten besøk. Nabokona er kronisk syk, hun må ligge til lading i fire dager før hun kan dra på foreldremøte feks. Etter slike ting så er hun helt kaputt og om ungene trenger hjelp til noe litt akutt hjemme når mannen er på jobb sender hun mld til meg om jeg kan hjelpe. Hun har lært seg til å ikke bry seg om jeg kommer inn døra og fikser ting når hun er dårlih, hun har lært seg til å ikke bevege en finger, lært seg til at det er greit å få litt hjelp. Jeg bryr meg ikke om hun ligger kaputt på sofaen, en ser hu ikke har dusja på to dager osv. Jeg vet hun bare må ligge litt på ladning, ungene er også så store at det er helt greit. Og det å fortelle om hvor dårlige de kan være er ikke noen enkel sak og noe de ofte velger veldig med omhu hvem de sier det til. Mitt barn prøvde å være åpene for sine besteforeldre, men de forsto ikke at hun var syk. De så henne bare på gode dager istarten, så de klarte ikke å forstå hun var syk. Det måtte noen sykehusinnlegger til og jeg ba de komme på besøk når hu var skikkelig syk engang. Når hu var så svak at hun ikke klarte å spise engang eller svelge, blir ikke akkurat formen bedre. Så jeg måtte sitte og mate henne med næringdrikk i sprøyte. Dråpe for dråpe, for en slurk klarte hun ikke å få svelget. Når ikke dette fungerte måtte hun inn på sykehuset og få næring i armen. Så klarte de å finne en løsning der hun stakk innom legevakta når hu merka kroppen begynte å slå seg av,  da fikk lå hun der noen timer og fikk litt næring og på den måtte har hun klart å ikke gå så i kjelleren. Det er en skikkelig nedtur hver gang det skjer, men nå har hun begynte å skjønne det er positivt at hun kjenner hun må ta en tur på legevakta før det blir så ille. Og hu kan gå ifra å være ganske fin i formen til å måtte bli henta ambulanse på under ett døgn. 

Anonymkode: d6adf...6a3

Sender over en klem. ❤️ Dere har mye. ❤️ Hun er heldig som har deg. ❤️

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å ha et eller 5 sekunder med noe som minner om glede i løpet av en dag vil ikke jeg kalle en fin dag. Det er to separate ting. Å ha en fin dag er milevis unna det å se små gleder og sette pris på småting. Man har ikke nødvendigvis fin dag selv om en greier se små gleder. 

Ok. Deg om det.  Da har jeg ikke hatt en enste fin dag på straks 17 år...

Når jeg går til sengs tenker jeg på de fines øyeblikkene jeg har hatt i løpet av dagen, som nettopp gjorde at jeg fikk en noen lunde fin dag. 

Jeg kan ikke ligge i senga og tenke at dette ble en dårlig dag i dag også. 🙄 

Om å lage en fin dag sånn jeg tolker det. 
Det å lage en fin dag  handler ikke om de store tingene men de bittesmå

en kopp kaffe, en telefon til en venn/familie, si at du er glad i noen, ha litt ekstra pålegg på skiva, tenn et stearin lys, gå en tur, gjør noe som gjør  deg glad. 

Jeg har også smerter daglig men prøver å lage fine dager for meg selv og familien. 

Anonymkode: 643e5...53d

Jeg synes det er et fint uttrykk, men det egner seg å bruke som intern motivasjon til seg selv. Bruker man det mot andre oppfattes det lett som kritikk. Med dette uttrykket tenker man ikke på de sykeste, men de som har mulighet for å få en bedre hverdag ved å endre innstilling. I familien har vi lenge stått godt plantet i alvorlig sykdom der noen har falt fra underveis. Jeg jobber med å gi slipp på det jeg ikke kan gjøre noe med og å gjøre noe i hver dag bra. Et uttrykk jeg liker godt er "Står man til halsen i dritt, er det lurt å ikke henge med hodet". 

Man får et bedre liv om man klarer å se/skape seg de små glimtene med glede. Har man ramlet inn i selvmedlidenheten og blitt veldig selvsentrert kan det være greit å prøve å ta inn over seg at man er herre i sitt eget liv. Det er også greit å se at man ikke kan stille så mye større krav til andre enn seg selv. Har man ikke snakke med en venn på noen måneder er man like ansvarlig for å ta kontakt selv som å kritisere vennen for å ikke gjøre det. I slike situasjoner er det mye man kan endre på og mye uforløst potensiale for å få et bedre liv.

Anonymkode: 54d65...680

Anonym bruker skrev (På 25.10.2023 den 23.11):

Nei, men kan ikke alltid velge. Jo, jeg er enig i at man ofte kan gjøre ting som gjør at dagen blir så god som mulig, men det er ikke alltid man verken kan eller orker eller klarer selv om man prøver.  

Og ja, noen er gode på å lage seg dårlige dager. Man kan alltid klare å lage seg en dårlig dag, men man kan ikke alltid lage seg en god dag.  Personlig er jeg kjempegod til å lage meg gode dager, og jeg har også vært gjennom alvorlig sykdom, men mine dager har stort sett vært bra - og noen har vært skikkelig dritt og om noen da hadde kommet til meg og sagt at jeg skulle lage meg en god dag, hadde jeg kasta dem ut av huset. 

Anonymkode: d8847...8cf

Jeg synes det er ett nedlatende uttrykk. Helt enig med deg. 

Selvfølgelig er man sjefen i eget liv og må ta ansvar for egen situasjon. Klage og syte er heller ingen god strategi, da drar man de rundt seg ned, i stedet for at de kanskje kan dytte deg litt opp for ett øyeblikk. Men at man bare kan bestemme seg for å lage en fin dag, det synes jeg er naivt og tullete. Jeg synes det må være helt greit å kunne si, dette er vanskelig og jeg klarer ikke helt se gleden i det akkurat nå. Akkurat nå har jeg det vondt. Uten at noen skal fortelle deg at da er det du som er «problemet», som ikke tenker positivt nok. 

Tror det er genetisk hvorvidt du er utsatt for depresjon, du er litt prisgitt omgivelsene dine om dette trigges eller ei. Det er selvfølgelig en kontinuerlig jobb å legge til rette for å leve best mulig med de forutsetningene du har, gjøre noe med de tingene du kan. Men at du bare kan bestemme deg for at dette ikke skal påvirke deg tror jeg er like misforstått som en overspiser kan lene seg på viljestyrke for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 32a68...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...