Gå til innhold

Folk som tar solarium i år 2023

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, hvor uopplyste er de egentlig? Dette er noe som ikke kan skyldes fysisk avhengighet, slik som røyking kan. Hvorfor tar folk solarium fortsatt? Er ikke det litt pinlig å vise hvor uopplyst man er? For det første øker det risikoen for kreft og for det andre ser huden ut som sandpapir etterhvert og eldes mye raskere. Det er da mye penere å ha en frisk lys hud enn en solbrun hud full av rynker og diverse skader?

Jeg bare skjønner det ikke. 

Anonymkode: 0e2b2...eba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Altså, hvor uopplyste er de egentlig? Dette er noe som ikke kan skyldes fysisk avhengighet, slik som røyking kan. Hvorfor tar folk solarium fortsatt? Er ikke det litt pinlig å vise hvor uopplyst man er? For det første øker det risikoen for kreft og for det andre ser huden ut som sandpapir etterhvert og eldes mye raskere. Det er da mye penere å ha en frisk lys hud enn en solbrun hud full av rynker og diverse skader?

Det er ikke sånn at man nødvendigvis får en hud som ser ut som sandpapir, selv om man tar solarium noen ganger. Det er heller ikke sånn at man automatisk ender med en rynkefri og plettfri  hud hvis man aldri har tatt solarium.

Anonymkode: d5d17...383

Skrevet

Mye jeg ikke forstår når det kommer til der folk synes er pent og gjør for skjønnheten...

Botox, digre falske øyevipper, lange falske negler, kjempekjekt hår osv.

Mye folk gjør selv om de vet det ikke er bra 

Selv er jeg litt overvektig, det er vel bare å slutte å spise mer enn jeg bruker tenker du, vel, jeg greier det ikke 🙈

Anonymkode: b2750...225

Skrevet

Jeg tok så mye solarium i ungdommen at jeg var mørkebrun året rundt. 52 år og knapt en rynke. 

Brukt med fornuft er solarium ikke mer skadelig enn mange andre ting. 

Anonymkode: 354cf...2c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tok så mye solarium i ungdommen at jeg var mørkebrun året rundt. 52 år og knapt en rynke. 

Jada, og bestemor røyka som en svamp og ble 102 år… 

Hadde man hatt en-til-en-sammenhenger, hadde det vært forbudt. I mangelen på det, får man selv ta ansvar for å redusere risiko når man tross alt har mye kunnskap. 

Anonymkode: 8abab...007

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Flott. Jeg er ti år yngre enn deg og har rukket både hudkreft og føflekkreft pga. solarium i ungdommen. Det er verre enn rynker. Vær glad du er 52 år og spre for all del ikke noe positivt om solarium. Det kan ikke brukes med fornuft og skulle vært forbudt. 

Anonymkode: 36276...924

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jada, og bestemor røyka som en svamp og ble 102 år… 

Hadde man hatt en-til-en-sammenhenger, hadde det vært forbudt. I mangelen på det, får man selv ta ansvar for å redusere risiko når man tross alt har mye kunnskap. 

Anonymkode: 8abab...007

Jeg responderte på påstanden om at man få papirhud og rynker. Det stemmer ikke. At det ikke er bra med solarium er det vel få som protesterer på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Flott. Jeg er ti år yngre enn deg og har rukket både hudkreft og føflekkreft pga. solarium i ungdommen. Det er verre enn rynker. Vær glad du er 52 år og spre for all del ikke noe positivt om solarium. Det kan ikke brukes med fornuft og skulle vært forbudt. 

Anonymkode: 36276...924

Og det er jo der fokuset burde ligge, på på hudkreft og føflekkreft, ikke på utseende.

Anonymkode: d5d17...383

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg skal lyse opp i ditt mørke: Fordi det gir kroppen viktige D-vitaminer i mørketiden. Det kurerer tørr hud veldig bra. Nå snakker jeg ikke om å brune seg skikkelig. 10 min i uka er nok. Mange tar nok solarium for hudplager generelt, som for psoriasis feks.

Anonymkode: 54aaf...5f4

Skrevet

For solarium er det eneste som er et merkelig valg som forbedrer utseende. 😂

Det er så mye greier man kan gjøre nå og det slår rynker ned i støvlene altså. 
Smaken er som baken. 

Anonymkode: 69d3d...1bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Regner med at du allikevel tar deg et glass vin eller en øl? Noe som øker kreftrisikoen betydelig fra første slurk? 
Regner med at du kanskje har brukt en teflonpanne med bittelitt slitt belegg? Eller spiser stekt mat? Pølse på bål i skogen? Alt dette er vi opplyst om at fremmer kreftrisiko, men vi gjør det likevel, også dømmer vi de som vi mener gjør dumme valg. 
Smører du deg med minst solfaktor femti i ansikt og hender fra mars til september?  Da er du like utsatt om ikke. 

Anonymkode: a8be9...9ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skal lyse opp i ditt mørke: Fordi det gir kroppen viktige D-vitaminer i mørketiden. Det kurerer tørr hud veldig bra. Nå snakker jeg ikke om å brune seg skikkelig. 10 min i uka er nok. Mange tar nok solarium for hudplager generelt, som for psoriasis feks.

Får man d-vitaminer av solarium? Trodde man måtte i sola jeg...

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

https://www.legeforeningen.no/nyheter/2019/solarium-uegnet-kilde-til-vitamin-d/

Skrevet

Jeg tok det for et par år siden gjennom vinteren. Tok 7 min 1-2 ganger per uke. Da slapp jeg at huden ble så tørr og sprakk opp så veldig gjennom de kalde vintermånedene. La en genser over ansikt og bryst for å beskytte. Nå er solstudioet nedlagt her, men hadde jeg hatt mulighet ville jeg fortsatt. 

Anonymkode: fb152...4e1

Skrevet

Tja, uopplyst eller kanskje de bare ikke gidder å grave seg ned i alt du bør og burde? Stress tar jo liv av en del folk det også. Så hvis du føler deg vel og er fornøyd med deg selv, har du statistisk sett eliminert en risikofaktor bare der. 

Anonymkode: ca8c4...4bc

Skrevet

Solarium gir D-vitamin til huden, og er etter min personlige erfaring mye mer effektivt enn piller. Jeg blir myk og glatt i huden veldig raskt og får vekk den gustne vinterfargen, uten å bli brun. Jeg spiser både fisk og har forsøkt vitaminer. Solarium gir samme effekt som de første varme solstrålene om våren. Hvis du soler deg lite, og slår av ansiktssolen, som er alt for sterk er det minimal fare for noe som helst. Det våger jeg å påstå uten at jeg har hvit frakk. Leger må jo påstå at du dør av kreft om du tar deg en røyk også. Ingen gjør det.

Leger kan rett og slett ikke anbefale solarium, det skjønner alle. Det ville blitt katastrofe i fagmiljøet. Dette er bare det forventede politisk korrekte standpunktet: (De toner ned vitamin D ved å skrive "kan gi", når det garantert GIR D-vitamin til huden, og bruker uttrykk som LANGT STØRRE risiko for hudkreft. Typisk politisk korrekt terminologi. Uten hensyn til hvor mye du soler deg, og hvilken styrke det er på solarium. Useriøst og forutsigbart fra leger dette.

"Selv om solarium kan gi produksjon av vitamin D, er den økte risikoen for hudkreft langt større og bedre dokumentert enn helsegevinster av økt vitamin D-nivå, heter det i standpunktet." 

Skrevet

Jeg tok det for et par år siden gjennom vinteren. Tok 7 min 1-2 ganger per uke. Da slapp jeg at huden ble så tørr og sprakk opp så veldig gjennom de kalde vintermånedene. La en genser over ansikt og bryst for å beskytte. Nå er solstudioet nedlagt her, men hadde jeg hatt mulighet ville jeg fortsatt. 

Anonymkode: fb152...4e1

Samme erfaring selv. Solarium er det eneste som kurerer mine tørre føtter faktisk. Har forsøkt alt av kremer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

De er vel ca like uopplyste som dem som røyker, snuser, drikker alkohol, spiser fet mat, spiser sukker, ikke trener, ikke sover nok, ikke bruker hodet nok +++

Det jeg ikke skjønner er noens behov for å sette seg til doms over andre. Du bør tenke deg om før du kaster den første sten, er alle dine valg gjennomtenkte og sunne? 

Det er jo også feil at huden ser ut som sandpapir, hvorfor overdriver du?

Skrevet

Jeg tar det noen ganger på vinteren, da det hjelper på min eksem. 

Anonymkode: 5d8c1...af2

Skrevet

Det er jo minst 100 ting vi vet ikke er bra for oss, men som vi likevel gjør. Noen røyker, noen drikker, noen tar solarium, noen spiser mye sukker. Hvorfor forbyr vi ikke tobakk, alkohol, godteri og solarium? 

Anonymkode: ca6af...7db

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg hadde anledning til å ta solarium, men sist jeg gjorde det var det pga velvære. Det føles bare så utrolig deilig å ligge der og kjenne det varmer!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.10.2023 den 18.13):

Det er jo minst 100 ting vi vet ikke er bra for oss, men som vi likevel gjør. Noen røyker, noen drikker, noen tar solarium, noen spiser mye sukker. Hvorfor forbyr vi ikke tobakk, alkohol, godteri og solarium? 

Anonymkode: ca6af...7db

Det er det politikerne forsøker på i praksis, ved å skattlegge hardere og hardere nytelser slik at de minimeres og må gjennomføres på trass en sjelden gang. Selv har de billig tilgang til det meste. Vi skal plage oss gjennom livet for skatteinntektenes skyld, eller rettere sagt for deres skyld. Det er mye som er spesielt farlig i Norge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er det politikerne forsøker på i praksis, ved å skattlegge hardere og hardere nytelser slik at de minimeres og må gjennomføres på trass en sjelden gang. Selv har de billig tilgang til det meste. Vi skal plage oss gjennom livet for skatteinntektenes skyld, eller rettere sagt for deres skyld. Det er mye som er spesielt farlig i Norge. 

For skatteinntektens skyld?

Det er vel heller for å minske utgiftene ved livsstilssykdommer. De får aldri inn nok avgifter til å dekke den utgiften

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.10.2023 den 7.23):

Regner med at du allikevel tar deg et glass vin eller en øl? Noe som øker kreftrisikoen betydelig fra første slurk? 
Regner med at du kanskje har brukt en teflonpanne med bittelitt slitt belegg? Eller spiser stekt mat? Pølse på bål i skogen? Alt dette er vi opplyst om at fremmer kreftrisiko, men vi gjør det likevel, også dømmer vi de som vi mener gjør dumme valg. 
Smører du deg med minst solfaktor femti i ansikt og hender fra mars til september?  Da er du like utsatt om ikke. 

Anonymkode: a8be9...9ad

Jeg har ikke skrevet før i denne tråden, men jeg svarer på ditt innlegg likevel.

Jeg spiser aldri svidd mat eller mat fra bål/grill. Når jeg steker kjøtt hjemme bruker jeg støpejernspanne fra LeCreuset. Når vi laget egg (eggerøre eller omelett) bruker vi en helt ny teflonpanne fra LeCreuset. Den er foreløpig plettfri, men tidligere teflonpanner kaster vi med en gang det er tegn til skade/rift.

jeg bruker solfaktor 50 fra mars til oktober, og 30 november-februar. HVER dag. Jeg jobber på kontor så jeg er inne når sola er oppe. Men jeg vet likevel at UVA går gjennom vinduet, og at det på sikt både kan eldre huden og føre til skader på DNA. 
jeg soler meg aldri. Om jeg likevel er ute en stund i sommerhalvåret, passer jeg på å oppsøke skyggen (selv om jeg altså har solfaktor 50), og jeg pleier også å gå med en tynn UV-jakke på armene om jeg går i sola. Har jeg ikke med den har jeg på en Ola-jakke. 

Videre prøver jeg å unngå å spise for mye produkter med e250 (natriumnitritt), altså pølser, bacon, skinke og leverpostei. Unngår det ikke helt, men spiser ganske lite av det.

Grunnen til at jeg begynte med alt dette er at jeg har mistet to nære og kjære til henholdsvis tarmkreft og føflekkreft. Men lenge før det var jeg flink med solkrem og å ikke sole meg fordi jeg har svært lys hud.

Når det er sagt er jeg totalt uenig med deg at å ikke bruke solfaktor 50 hver dag er nøyaktig det samme som å ta solarium. Det blir som å si at om man først tar en sjokoladerute kan man liksågodt spise en halv kilo sjokolade.

Selvfølgelig er det mindre kreftrisiko forbundet med å «bare» bruke solfaktor 15 eller til og med å gå uten solfaktor på vei til/fra jobb eller til butikken for eksempel, enn å legge seg å sole seg midt på dagen eller i et solarium.

De som «sjokk»soler seg eller blir solbrent har økt risiko for føflekkreft enn de som ikke gjør det.

Jeg må innrømme at en av grunnene til at jeg er så «flink» som jeg er med solkrem er at jeg ikke vil ha rynker. Jeg er 40 år men blir spurt om leg når jeg går på polet. Jeg har så og si ingen rynker (annet enn smilerynker når jeg smiler), og glatt hud. Men jeg har aldri røyket heller.

Jeg synes uansett man skal applaudere alt bra folk gjør. Om noen som nesten aldri bruker solkrem og som bruker slitte teflonpanner og spiser pølser stekt på bål slutter å bruke solarium har de jo fått mindre risiko for føflekkreft enn om de hadde fortsatt med solarium.

det er ikke sånn at det ikke nytter om man ikke gjør alt perfekt. Jeg har overtent mange av disse tingene litt for mye. Jeg tror der er sunt å ikke tenke for mye på der også 

Anonymkode: 2d62d...c91

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.10.2023 den 19.56):

Jeg bare skjønner det ikke

Nei, men nå er det ikke alt du trenger å skjønne. 

Anonymkode: 6a193...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...