Gå til innhold

Når kan noen anmeldes for trakassering?

Anbefalte innlegg

Lang historie, moren min og jeg kjøpte et hus sammen der jeg sto som eier og sto for egenkapital. Jeg og mine to barn bodde i hoveddel, hun i utleiedel. Hun valgte å sette inn penger i huset da hun skulle bli boende slik at lån ble mindre, hun bodde kjempebillig her og vi hjalp henne med både handling og alt mulig. Så finner hun plutselig ut at hun skal flytte. Jeg får ikke lån på hele huset alene, og hun og jeg blir enig at hun skal få sitt når jeg selger, og 100 000 da som var det jeg kunne ta ut oå tidspunktet. Hun virrer fram og tilbake og finner ut at hun skal ha pengene sine likevel da hun trenger mer plass til seg og sine nye hunder, hun har funnet en leilighet å flytter om 14 dager. (Dette er nå 1 år siden) Sier det går ikke, da må jeg selge hjemmet til ungene, og vi har en avtale.

Hun blir flyforbannet og etter dette følger en runddans der hun truer med advokat, prøver å tvinge meg til avtaler ved å true meg at jeg skal få svi, aldri mer vil ha noe med meg å gjøre, anklager meg for en rekke ting hun faktisk er ansvarlig for kun selv, sender meldinger der hun vrir ting til hennes "sannhet" som ikke stemmer med virkeligheten, og nå i det siste har hun begynt og prøve å manipulere barna. 

Dette har pågått i et år nå. Hun er forferdelig stygg i meldinger hun sender og sier ting som at jeg er et helvette og at hun skjønner at ikke kjæresten min vil kjøpe hus meg meg siden jeg er så fæl. (Dette er åpenbart ikke årsaken, vi tar ting i et rolig tempo og han har eget hus) hun sender først en lokkemelding hvor hun savner meg og lover gull og grønne skoger, og når jeg stiller spm til meldingen blir hun fly forbanna igjen for at jeg avslører henne, som regel at hun er blakk eller vil fortelle meg hvor feil jeg har i alt og hvor rett hun har. Hun har selvsagt rett på sin side, mens jeg er en jævel som er ute etter å bruke og kaste folk.

Helt ærlig er jeg lut lei av å høre fra henne. Vi har en skriftlig avtale fra konfliktrådet at hun har penger i huset som hun får når jeg har råd å gi eller selger huset. Konfliktrådet var klar på at jeg kan ikke kreves å selge huset, her er barn involvert og min mor visste hva hun gjorde. Alikevel maser hun om pengene, hele beløpet skal sies hun vil ha for hun aksepterer ikke smuler. (Tilbød å beyale henne hver mnd) Og hver gang blir det et helvette. Kan jeg gå til politiet å be dem stoppe henne? Jeg blir helt ærlig super stresset og lei meg, jeg føler at hun trakasserer meg. Jeg vil ikke ha mer med henne og den giftige forbanna kjeften hennes å gjøre, kan pllitiet gjøre noe i en sånn sak?

Anonymkode: 79ee2...090

Fortsetter under...

Ja hun skulle jo bli boende her til en billig penge, og da hun likevel ville flytge undersøkte vi muligheten å betale henne tilbake, men jeg fikk ikke så mye lån i banken. Så vi avtalte at hun fikk 100 000 da og resten når jeg evt solgte huset. Da pengene var brukt opp ombestemte hun seg og skulle ha resten, og skaffet seg leilighet til tross for at hun visste ståa. Så nei, hun har ingen rett til å være forbamna, vun satte seg selv i den sitiasjonen.

HI

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja hun skulle jo bli boende her til en billig penge, og da hun likevel ville flytge undersøkte vi muligheten å betale henne tilbake, men jeg fikk ikke så mye lån i banken. Så vi avtalte at hun fikk 100 000 da og resten når jeg evt solgte huset. Da pengene var brukt opp ombestemte hun seg og skulle ha resten, og skaffet seg leilighet til tross for at hun visste ståa. Så nei, hun har ingen rett til å være forbamna, vun satte seg selv i den sitiasjonen.

HI

Det er jo du som setter henne i den situasjonen, det er ikke moren din sin skyld at du ikke har råd til å betale henne tilbake.

Anonymkode: ebf32...aca

Hun står som medlåntaker på huset, investerer penger i huset og må betale leie? Ikke rart hun blir rasende da. Dere har mulig en avtale, men nå har du hatt et år på deg til å fikse dette. Så lenge hun er medlåntaker, så er hun hindret fra å kjøpe noe annet, og det bør du ikke hindre henne i. Du lager jo en rekke problemer for henne.

Hvorfor selger du ikke huset? Da slipper du alt dette 

Anonymkode: 1d292...cb9

Annonse

Nå har vi avtalt 2 ganger at hun vil få sine penger når jeg selger huset, når jeg velger å selge det. For å nettopp slippe å selge hjemmet til ungene, dette var hun enig i. Jeg kan ikke bare snu på flisa når hun driver å skal ha penget tilbake når det passer henne? Hun var klar over at det ikke nødvendigvis bare tok et år eller to. Hun er ikke medlåntaker, jeg overyok lånet men har ikke råd å ta ut beløpet hun har i huset. 

Uansett vat spørsmålet mitt vedrørende trakassering, ikke penger?

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå har vi avtalt 2 ganger at hun vil få sine penger når jeg selger huset, når jeg velger å selge det. For å nettopp slippe å selge hjemmet til ungene, dette var hun enig i. Jeg kan ikke bare snu på flisa når hun driver å skal ha penget tilbake når det passer henne? Hun var klar over at det ikke nødvendigvis bare tok et år eller to. Hun er ikke medlåntaker, jeg overyok lånet men har ikke råd å ta ut beløpet hun har i huset. 

HI

Du er skikkelig uredelig.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

HI

Lei ut leiligheten og la pengene gå til henne da. Alt. Ikke bare det du føler for. Dette er ikke trakassering. Det er realitetsorientering. Du kan ikke behandle moren din som en dritt fordi det passer deg best

Hun har jo veldig god grunn til å være sint.

Hvorvidt noe er trakassering eller ikke, vil handle om bl.a urimelighet, hyppighet, trusler, utskjelling m.m. Du kan uansett anmelde når du måtte ønske. De fleste slike saker vil henlegges raskt.

Anonymkode: be2a5...840

Du er skikkelig uredelig.

Nei. Min mor er uredelig og urimelig da hun visste jeg ikke ville kunne betale henne tilbake når hun satte inn penger i huset, og sa jeg ikke trengte betale henne om hun flyttet. Hun fikk til og med 100 000 som jeg klarte å få ut av lånet.

Jeg har sagt tidligere i innlegget at hun vil ikke ha månedlige avdrag, hun krever hele beløpet på en gang. 

Nei hun kan ikke kreve tvangssalg, som tidligere nevnt har vi vært hos konfliktrådet som sier dette ikke kan kreves. Vi har en juridisk bindende avtale at hun får pengene når jeg selger huset etter eget ønske, noe hun og jeg har signert. 

Så ogjen, vi har en juridisk bindende avtale hun var enig i, og jeg var enig i, om at hun skal få sitt når jeg har råd, eventuelt selger huset. I ettertid driver hun og maser og kaller meg stygge ting, osv.

Som leder til spørsmålet mitt, kan jeg gå til politiet med dette, fordi jeg føler meg trakassert? Hva anses som trakassering, og hva gjør de med det? Jeg ønsker å få satt en stopper for dette.

HI

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hun har jo veldig god grunn til å være sint.

Hvorvidt noe er trakassering eller ikke, vil handle om bl.a urimelighet, hyppighet, trusler, utskjelling m.m. Du kan uansett anmelde når du måtte ønske. De fleste slike saker vil henlegges raskt.

Anonymkode: be2a5...840

Takk for svar.

HI

Annonse

Nei. Min mor er uredelig og urimelig da hun visste jeg ikke ville kunne betale henne tilbake når hun satte inn penger i huset, og sa jeg ikke trengte betale henne om hun flyttet. Hun fikk til og med 100 000 som jeg klarte å få ut av lånet.

Jeg har sagt tidligere i innlegget at hun vil ikke ha månedlige avdrag, hun krever hele beløpet på en gang. 

Nei hun kan ikke kreve tvangssalg, som tidligere nevnt har vi vært hos konfliktrådet som sier dette ikke kan kreves. Vi har en juridisk bindende avtale at hun får pengene når jeg selger huset etter eget ønske, noe hun og jeg har signert. 

Så ogjen, vi har en juridisk bindende avtale hun var enig i, og jeg var enig i, om at hun skal få sitt når jeg har råd, eventuelt selger huset. I ettertid driver hun og maser og kaller meg stygge ting, osv.

Som leder til spørsmålet mitt, kan jeg gå til politiet med dette, fordi jeg føler meg trakassert? Hva anses som trakassering, og hva gjør de med det? Jeg ønsker å få satt en stopper for dette.

HI

Det varierer fra distrikt til distrikt det. Mest sannsynlig blir det henlagt, mulig tar de en telefon til mor og ber henne roe seg ned, eller ber om hennes side av saken.

Selv om dere har en avtale, så står ikke avtalen over norsk lov. Du sitter jo og ruger på hennes penger uten vilje til å gjøre mer med det enn «vente og se». Hvis hun får hele beløpet så har hun egenkapital, og egentlig skulle hun jo fått en del for verdistigning også. Frem til huset blir solgt. Hva hvis du aldri selger da? Skal hun ikke få pengene sine før hun dør liksom? Har du søsken?

Det varierer fra distrikt til distrikt det. Mest sannsynlig blir det henlagt, mulig tar de en telefon til mor og ber henne roe seg ned, eller ber om hennes side av saken.

Selv om dere har en avtale, så står ikke avtalen over norsk lov. Du sitter jo og ruger på hennes penger uten vilje til å gjøre mer med det enn «vente og se». Hvis hun får hele beløpet så har hun egenkapital, og egentlig skulle hun jo fått en del for verdistigning også. Frem til huset blir solgt. Hva hvis du aldri selger da? Skal hun ikke få pengene sine før hun dør liksom? Har du søsken?

Takk for svar.

Mest sannsynlig vil kjæresten kjøpe seg inn, eller vi vil kjøpe noe sammen i løpet av et par år. Skulle vi skille lag før den tid vil jeg selge huset så hun får sitt. Det gir derfor ingen mening å måtte tvangsselge huset nå å tape på det. Jeg vet dette høres kynisk ut, men det ligger en hel del bak som jeg rett og slett ikke orker å gå inn på. Jeg syns jo heller ikke det er gøy, hadde jeg hatt penger på bok skulle hun fått hver krone. Jeg prøver jo ikke å lure henne. Verdistigningen fikk jeg av henne da jeg overtok lånet. Jeg har ingen søsken.

HI

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Oi. Du er virkelig datter fra helvete. Skjønner godt din mor. Eneste rette er å kjøpe henne ut med den summen hun har krav på. Skjerp deg. 

Anonymkode: 02b3d...6fc

Tenker nei, nei og ja etter avtale. Juridisk bindende avtale hun gladelig signerte på, nevnte jeg den her? Den at hun var inneforstått med at jeg ikke kunne betale henne ut om hun flyttet, som hun sa var greit for så å ombestemme seg senere å kalle meg søppel for å ikke betale henne?

Mor som hakker på deg, kaller deg søppel, aldri vil ha mer med deg å gjøre, avskriver deg som datter, snakker dritt om deg til barnebarna og jeg er datteren fra helvette? 

Leser vi det samme her? Uansett er det ikke om jeg er datter fra helvette eller ikke som er spørsmålet her, det er hvordvidt det min mor driver med kan kalles trakassering. Kan dere være så snille å la være å kommentere om dere ikke kan svare på det jeg spør om?

HI

Jeg ville kontaktet politiet og hørt om mulig kontaktforbud pga trakassering. 

Men jeg tror nok du må helt konkret be din mor slutte å kontakte deg først. Gjenta hver gang hun sender melding. Etter en stund kan du bevise for politiet at hun ikke lar deg være. 

Anonymkode: 5ee96...227

Jeg ville kontaktet politiet og hørt om mulig kontaktforbud pga trakassering. 

Men jeg tror nok du må helt konkret be din mor slutte å kontakte deg først. Gjenta hver gang hun sender melding. Etter en stund kan du bevise for politiet at hun ikke lar deg være. 

Anonymkode: 5ee96...227

Tusen takk, det skal jeg gjøre. Jeg har ikke svart på den siste mld hun sendte, men da skal jeg si det.

HI

Leiligheten hun egentlig skulle disponere, står den tom? Eller leier du den ut? Jeg ville sendt henne leieinntektene hver mnd, siden hun strengt tatt har eierandel i boligen. 

Ellers har du rett i at hun må forholde seg til juridisk bindende avtale, når hun har valgt å gå inn i huset med penger og dere har vært enige om vilkårene. 

Jeg ville gitt beskjed at hun må slutte å kontakte deg hvis hun ikke kan la økonomispørsmålet ligge og forholde seg til inngått avtale. Evnt fått formalisert det hos politiet hvis hun ikke respekterer. 

Anonymkode: 0a0a7...a09

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Leiligheten hun egentlig skulle disponere, står den tom? Eller leier du den ut? Jeg ville sendt henne leieinntektene hver mnd, siden hun strengt tatt har eierandel i boligen. 

Ellers har du rett i at hun må forholde seg til juridisk bindende avtale, når hun har valgt å gå inn i huset med penger og dere har vært enige om vilkårene. 

Jeg ville gitt beskjed at hun må slutte å kontakte deg hvis hun ikke kan la økonomispørsmålet ligge og forholde seg til inngått avtale. Evnt fått formalisert det hos politiet hvis hun ikke respekterer. 

Hei :) nei hun disponerer ikke den, jeg står som eier av hele huset og jeg er alene om boliglånet. Jeg tilbød henne å gi henne månedlige avdrag, men hun godtok intet annet enn beløpet i sin helhet. Jeg leier ikke ut nå da vi pusser opp litt småtterier. Men jeg kunne godt betalt henne leieinntekten som nedbetaling på lånet hadde hun sagt ja til forslaget.

Kan man få politiet til å lage slike avtaler?

HI

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hei :) nei hun disponerer ikke den, jeg står som eier av hele huset og jeg er alene om boliglånet. Jeg tilbød henne å gi henne månedlige avdrag, men hun godtok intet annet enn beløpet i sin helhet. Jeg leier ikke ut nå da vi pusser opp litt småtterier. Men jeg kunne godt betalt henne leieinntekten som nedbetaling på lånet hadde hun sagt ja til forslaget.

Kan man få politiet til å lage slike avtaler?

HI

Ja, hvis du kan dokumentere at hun trakasserer (vise sms-logg) og at du selv har forsøkt å sette grenser som hun ikke respekterer, kan politiet ilegge henne kontaktforbud, besøksforbud eller tilsvarende. 

Forstår at dette er vanskelig, at dere har avtale, men er det verdt det? 

Dette preger hverdagen din.

Jeg hadde solgt huset, betalt hennes andel og kjøpt en mindre leilighet/rimelig rekkehus.

Etter noen år kan kjæresten og du kjøpe noe nytt sammen. Det blir ikke tvangssalg når du selv gjør dette. 

Anonymkode: 25620...701

Hvis du får fast leieinntekt på leiligheten vil du kanskje kunne få høyere lån slik at du kan betale henne ut? Om du ikke får større øån kan du i det minste sette hele leien på konto, slik at du kan betale henne for eksempel 100.000 i året. Hvor mye skylder du?

Anonymkode: a8b7e...c79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...