Gå til innhold

Begynner å se meg dritt lei av dere som hele tiden skal prøve å finne diagnose på alt og alle?

Anbefalte innlegg

Kan dere ikke bare holde kjeft! Slutt å spør om han eller hun har en diagnose i tråder. Vi er lei av det. Dere fremstår som mindre smarte. 

Anonymkode: 83508...f92

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan dere ikke bare holde kjeft! Slutt å spør om han eller hun har en diagnose i tråder. Vi er lei av det. Dere fremstår som mindre smarte. 

Hvem er vi?  Hvorfor tror du at du snakker for alle? Slutt å si at folk skal klappe igjen.

Anonymkode: 98f9c...db9

Det er veldig greitt å vite om noen har en diagnose eller ikke, når en ønsker råd om ulike utfordringer. Da er det mye lettere å gi tilpasset råd. En kan ikke alltid forholde oss til f.eks de innenfor autismespekteret/downs syndrom osv. og «normaltfungerende» på samme måte. 

Anonymkode: 97d3c...d40

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvem har gjort deg til talsperson for alle? Vennligst utelat meg i dine ‘vi’!!!

Anonymkode: dc6f3...8a0

Det er helt vanlig blant ungdommer også. De bruker diagnoser som skjellsord. Og samtidig vil de at vennene deres skal stå frem med diagnoser.

«Dere» i denne tråden er jo de som stadig spør om noen har en diagnose fordi de svarer på en måte en person ikke liker. Og de som setter diagnoser på alle mulige fordi de sier eller gjør ting som er litt utenfor den firkantede boksen de fleste forventer at alle skal være i.

Skjønner ikke at dere blir så fornærmet av denne tråden. Det er jo bare tullete. Er dere ikke en av de som kaster ut diagnoser, så gjelder ikke dette dere. Det var faktisk veldig lett å forstå.

Anonymkode: 375bb...d8e

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er helt vanlig blant ungdommer også. De bruker diagnoser som skjellsord. Og samtidig vil de at vennene deres skal stå frem med diagnoser.

«Dere» i denne tråden er jo de som stadig spør om noen har en diagnose fordi de svarer på en måte en person ikke liker. Og de som setter diagnoser på alle mulige fordi de sier eller gjør ting som er litt utenfor den firkantede boksen de fleste forventer at alle skal være i.

Skjønner ikke at dere blir så fornærmet av denne tråden. Det er jo bare tullete. Er dere ikke en av de som kaster ut diagnoser, så gjelder ikke dette dere. Det var faktisk veldig lett å forstå.

Det jeg irriterer meg over i denne tråden er utelukkende at HI smykker meningen sin med et flertall som hun kanskje ikke har belegg for. At hun ergrer seg over diagnoseforespørsler plager meg ikke.

Anonymkode: bb8e2...02e

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg irriterer meg over i denne tråden er utelukkende at HI smykker meningen sin med et flertall som hun kanskje ikke har belegg for. At hun ergrer seg over diagnoseforespørsler plager meg ikke.

Hun skriver «vi». Det er ikke et flertall. Det er «vi» som mener det samme.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det spesifiserer hun ikke."Vi" brukes opplagt her for å antyde at HI har en majoritet i ryggen.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det spesifiserer hun ikke."Vi" brukes opplagt her for å antyde at HI har en majoritet i ryggen.

Det er ikke opplagt 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle hun ellers skrive vi?

Det har jeg allerede skrevet et forslag på

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men, hvor har hun belegget for å skrive vi fra? Har hun kjørt en spørreundersøkelse på forumet eller er det tatt ut av løse lufta? Alle kan jo dikte. Jeg kan skrive at "87% av brukerne på dette forumet liker tråder om diagnoser", men det gjør det jo ikke sant selv om jeg skriver det. Jeg kan skrive "vi her inne er enige om at vi liker tråder om diagnoser". Jeg har ikke belegg for det, men det ser jo unektelig mye mer vektig ut enn om jeg skriver at jeg liker tråder om diagnoser. Når hun skriver at "vi er lei av..." så fremstiller hun det som om hun snakker på vegne av et flertall og at det flertallet består av alle de som ikke skriver tråder med spørsmål om diagnoser. For de som gjør det, det er "dere", og siden forumet ikke flømmer over av tråder om dette, så er jo "dere" helt klart et mindretall og HIs "vi" er flertallet, som hun neppe har belegg for å skrive. 

Anonymkode: 4d600...627

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men, hvor har hun belegget for å skrive vi fra? Har hun kjørt en spørreundersøkelse på forumet eller er det tatt ut av løse lufta? Alle kan jo dikte. Jeg kan skrive at "87% av brukerne på dette forumet liker tråder om diagnoser", men det gjør det jo ikke sant selv om jeg skriver det. Jeg kan skrive "vi her inne er enige om at vi liker tråder om diagnoser". Jeg har ikke belegg for det, men det ser jo unektelig mye mer vektig ut enn om jeg skriver at jeg liker tråder om diagnoser. Når hun skriver at "vi er lei av..." så fremstiller hun det som om hun snakker på vegne av et flertall og at det flertallet består av alle de som ikke skriver tråder med spørsmål om diagnoser. For de som gjør det, det er "dere", og siden forumet ikke flømmer over av tråder om dette, så er jo "dere" helt klart et mindretall og HIs "vi" er flertallet, som hun neppe har belegg for å skrive. 

Anonymkode: 4d600...627

Det er da flere i disse trådene som uttrykker at de er lei av diagnosesetting på alt.

HI fremstiller det ikke som noe. Vi som leser tråden toller det. Og du og jeg har åpenbart tolket det forskjellig. Altså er det ikke opplagt

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er da flere i disse trådene som uttrykker at de er lei av diagnosesetting på alt.

HI fremstiller det ikke som noe. Vi som leser tråden toller det. Og du og jeg har åpenbart tolket det forskjellig. Altså er det ikke opplagt

Jo, det er veldig opplagt.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det er veldig opplagt.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At du er trassig gir deg ikke rett. 

Anonymkode: dc6f3...8a0

For dere ja. For meg, nei. Ingen av oss har egentlig rett. For ingen av oss vet hva HI mente. Vi alle tolker hva hun mener. Ingen av delene er opplagt.

Hvor og når er det et problem? Og hvorfor? Hvis noen f.eks. oppretter en tråd her inne om et barn eller en ungdom som har en oppførsel eller strever med noe som strekker seg utover det man kanskje klassifiserer som normalt, så er det to ting som slår meg i hvert fall. Det ene er at man neppe ville stilt spørsmålet om det var snakk om en enkelthendelse eller ikke opplevdes som så urovekkende for mor at man faktisk er bekymret nok til å skrive om det. Det andre er at mange ofte har et litt uriktig og feilaktig sterotypisk bilde av enkelte diagnoser, f.eks. ADHD, og at det derfor gjerne er noe som ikke en gang har slått dem som en mulighet. I slike tilfeller ser jeg virkelig ikke problemet med å spørre om de har vurdert denne muligheten. 

Andre ganger kan en slik informasjon være vesentlig for hvordan man skal gi råd. Man må gjerne håndtere en situasjon annerledes dersom et barn eller ungdom har f.eks. asbergers enn en som ikke har det. 

En tredje gjenganger er vel om man lurer på om den som skriver kan ha diverse utfordringer, eller diagnoser om du vil, da gjerne basert på en veldig spesiell atferd over lengre tid. Eller at vedkommende selv beskriver seg selv og utfordringer og uttrykker bekymring. Uansett om man liker å forholde seg til det eller ei, så er det slik at diverse diagnoser finnes og gjerne vil kunne gi atferd som skiller seg fra en "normal". Likevel, akkurat her kan jeg forsåvidt være med på at man bør tenke litt over måten man formulerer seg på. Jeg har selv ADHD og har lest innlegg her inne av andre som er bekymret for sin egen del der jeg kjenner igjen veldig mye av det de beskriver, og derfor har spurt om de har vurdert dette som en mulighet. Det synes jeg må være greit, men å bare slenge det ut som en påstand eller et skjellsord er selvsagt aldri greit.

Anonymkode: 9f1ee...eae

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det synes jeg må være greit, men å bare slenge det ut som en påstand eller et skjellsord er selvsagt aldri greit.

Anonymkode: 9f1ee...eae

Det er vel litt det som skjer i mange tråder. "Mannen min nekter å vaske og rydde, han kjefter på meg og er konstant sur"   - "Har du sjekka om han har Aspergers?" 

Da blir jeg svett. Det er ikke noe OK overfor folk med Aspergers å bruke deres diagnose som sekkebetegnelse på all drittoppførsel. Ingen ting med Aspergers indikerer at de generelt er urenslige, sure eller kjeftete, hvorfor skal man antyde det?
Heller ikke har folk med ADHD, depresjon eller autisme en tendens til å være drittsekker. De er like ulike som alle andre.

Anonymkode: 0907c...3f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...