Gå til innhold

Er det innafor å ta med oss brus i bursdagen?

Anbefalte innlegg

MissSaigon skrev (26 minutter siden):

Som sagt så mener jeg at det er andre regler når man besøker nærmeste slekt enn når man er gjester hos andre. 

...og siden det er nærmeste slekt burde det være uproblematisk å spør, og å føye seg om man får et nei.

Anonymkode: ec8b0...a1c

Fortsetter under...

Blop skrev (11 timer siden):

Sammenligner du brus med sukker og alkohol? Den var ny. Du vet det er stor forskjell på de to?

Det dreier seg om hvem som skal bestemme i selskapet.

Anonymkode: ab89c...495

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hva hvis verten som holder selskap ikke liker kaffe, og bare har te, og vann til de som ikke liker te, er det også akseptabelt? Kake og vann er jo skikkelig godt. 

Anonymkode: 912cb...8ff

Kake er godt uansett hvis den er laget av en som kan bake.

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hva hvis verten som holder selskap ikke liker kaffe, og bare har te, og vann til de som ikke liker te, er det også akseptabelt? Kake og vann er jo skikkelig godt. 

Anonymkode: 912cb...8ff

Det er vel ikke det samme? Her ønsker ikke verten det skal serveres brus med sukker, fordi hun ikke ønsker at barna skal ha det. Tror du barna synes det er leit om de voksne drikker kaffe i stedet for te?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg blir bedt i en bursdag der vertskapet skal bestemme over meg, da blir jeg heller hjemme. Eller finner på noe annet. 

Som vert vil jeg at gjestene mine skal ha det fint. Derfor har jeg gjerne mer enn én type kake, jeg kan gjerne ha ingrediensene til en salat i forskjellige skåler hvis jeg vet at noen ikke liker/er allergisk mot noe i salaten. Jeg tar hensyn til at noen ikke liker brus uten sukker, at ikke alle liker kaffe, at noen foretrekker slik eller sånn. Hvis noen hadde spurt meg om det var greit å ta med egen brus, ville jeg nok ledd og sagt at jeg kunne kjøpt den brusen de ville ha. 

Blop skrev (8 minutter siden):

Hvis jeg blir bedt i en bursdag der vertskapet skal bestemme over meg, da blir jeg heller hjemme. Eller finner på noe annet. 

Som vert vil jeg at gjestene mine skal ha det fint. Derfor har jeg gjerne mer enn én type kake, jeg kan gjerne ha ingrediensene til en salat i forskjellige skåler hvis jeg vet at noen ikke liker/er allergisk mot noe i salaten. Jeg tar hensyn til at noen ikke liker brus uten sukker, at ikke alle liker kaffe, at noen foretrekker slik eller sånn. Hvis noen hadde spurt meg om det var greit å ta med egen brus, ville jeg nok ledd og sagt at jeg kunne kjøpt den brusen de ville ha. 

Det dreier seg ikke om å 'bestemme over', men at verten har gjort seg opp en mening om at hun ikke vil at barna skal drikke sukkerholdig brus. At det da er enklest om det gjelder alle brusflaskene i hennes selskap i hennes hus er det vel ikke for vanskelig for voksne folk å respektere?

Og ja, om hi spør om det er ok at hun tar med brus kan det hende hun får akkurat det svaret du ville ha gitt. Da er hele problemet løst. Uten denne forespørselen er det frekt å ta med medbrakt.

Som vertskap har jeg mat og drikke til en hver smak. Vi drikker ikke brus med kunstig søtning og gjør da som andre her - sender restene med gjestene. Drar jeg i besøk til andre tar jeg ikke med medbrakt, med mindre det er avtalt på forhånd. Da drikker jeg det som blir tilbudt. Er det noe jeg ikke liker, eller jeg er tørstig, kan jeg fint velge vann. Jeg er da ikke så avhengig av en type drikke at jeg må ha med dette når jeg drar i besøk til andre. 

Anonymkode: dd0e7...00f

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Fokuset burde vel være på å ha det fint i selskapet, og at alle trives, også gjestene, i stedet for å trumfe frem prinsippene sine som vert.

Anonymkode: f26d0...3f5

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kake er godt uansett hvis den er laget av en som kan bake.

Faren til bursdagsbarnet er kokk så maten er alltid god der :)

Anonymkode: 8f92f...67d

Sommer er best skrev (4 timer siden):

Noen drikker med sukker, noen drikker uten.

Noen drikker cola, noen drikker solo og noen pepsi max.

Jeg sørger selvfølgelig for å ha et utvalg av drikke så alle får noe de liker. 

Her hadde det vært lett å ha noe alle liker ettersom cola med sukker er favoritten til alle vi som ikke like sukkerfri brus.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Som vertskap har jeg mat og drikke til en hver smak. Vi drikker ikke brus med kunstig søtning og gjør da som andre her - sender restene med gjestene. Drar jeg i besøk til andre tar jeg ikke med medbrakt, med mindre det er avtalt på forhånd. Da drikker jeg det som blir tilbudt. Er det noe jeg ikke liker, eller jeg er tørstig, kan jeg fint velge vann. Jeg er da ikke så avhengig av en type drikke at jeg må ha med dette når jeg drar i besøk til andre. 

Anonymkode: dd0e7...00f

Hehe det var da voldsomt! Det er ingen av som er avhengig av brus,å til vanlig drikker ingen av oss brus på hverdager,men når det er bursdager så drikker vi brus uansett hvilke dag det er.

Annonse

Blop skrev (3 timer siden):

Her hadde det vært veldig lett å ha noe drikke som alle liker,ettersom cola med sukker i er favoritten til alle oss som ikke liker sukkerfri brus.

Selvfølgelig er det innafor! Hadde ikke reagert i det hele tatt om noen i min familie hadde hatt med egen brus i bursdagsselskap. Men nå sørger jeg for at jeg har kjøpt inn noe som alle liker da... Og det synes jeg faktisk din søster burde gjøre også. Er vel ikke verre enn å kjøpe en flaske cola, og hvis ungene maser om å få, så si at det er mormor og tantene sin. 

Anonymkode: bffa2...a56

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig er det innafor! Hadde ikke reagert i det hele tatt om noen i min familie hadde hatt med egen brus i bursdagsselskap. Men nå sørger jeg for at jeg har kjøpt inn noe som alle liker da... Og det synes jeg faktisk din søster burde gjøre også. Er vel ikke verre enn å kjøpe en flaske cola, og hvis ungene maser om å få, så si at det er mormor og tantene sin. 

Anonymkode: bffa2...a56

Barna hennes er 12 år og 16 år;så hvis hun absolutt ikke vil at de skal drikke brus med sukker så er hvertfall ungene store nok til at de kan forklare hvorfor.

Jeg blir oppriktig fascinert av voksne som MÅ serveres det ene og det andre. Hvis jeg ikke får "DET" så kommer jeg ikke. Hvis vertskap skal bestemme over meg, så kommer jeg ikke. Får jeg ikke det jeg liker best, så blir jeg hjemme.....

Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg foretrekkes bløtkake over sjokoladekake, men klarer fint å spis et lite stykke sjokoladekake likevel. jeg liker te mye bedre enn kaffe. men som regel serveres det kaffe, og jeg lever helt fint med det. Det kunne ikke falle meg inn å ta meg egen te og egen vannkoker altså! Jeg er veldig lite begeistret for farsemat, men det går helt fint om det serveres pølser i en barnebursdag. Da klarer jeg fint å spise en pølse.

Hvorfor er så mange blitt så utrolig kravstore når det kommer til servering? Er det ikke bra nok at du er invitert? Ja, så er det kanskje bedre med cola enn vann til kake, men er det egentlig så farlig om du kun serveres vann? Ikke dør du og ikke blir du syk av det. Og det går helt fint å ha det hyggelig med familien selv om du må stå over det cola-glasset.....

Jeg tror mange av oss med fordel kunne gått forran som gode eksempler for ungene våre. Og frontet at man takker for det man får og det man blir servert helt uavhengig av om man egentlig har lyst på noe annet å spise/drikke. Noen har invitert deg og noen ønsker at du skal komme på besøk. Det er nok av ensomme folk her i verden. DU har venner og familie som inviterer nettopp deg.

Anonymkode: d84a6...06f

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg blir oppriktig fascinert av voksne som MÅ serveres det ene og det andre. Hvis jeg ikke får "DET" så kommer jeg ikke. Hvis vertskap skal bestemme over meg, så kommer jeg ikke. Får jeg ikke det jeg liker best, så blir jeg hjemme.....

Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg foretrekkes bløtkake over sjokoladekake, men klarer fint å spis et lite stykke sjokoladekake likevel. jeg liker te mye bedre enn kaffe. men som regel serveres det kaffe, og jeg lever helt fint med det. Det kunne ikke falle meg inn å ta meg egen te og egen vannkoker altså! Jeg er veldig lite begeistret for farsemat, men det går helt fint om det serveres pølser i en barnebursdag. Da klarer jeg fint å spise en pølse.

Hvorfor er så mange blitt så utrolig kravstore når det kommer til servering? Er det ikke bra nok at du er invitert? Ja, så er det kanskje bedre med cola enn vann til kake, men er det egentlig så farlig om du kun serveres vann? Ikke dør du og ikke blir du syk av det. Og det går helt fint å ha det hyggelig med familien selv om du må stå over det cola-glasset.....

Jeg tror mange av oss med fordel kunne gått forran som gode eksempler for ungene våre. Og frontet at man takker for det man får og det man blir servert helt uavhengig av om man egentlig har lyst på noe annet å spise/drikke. Noen har invitert deg og noen ønsker at du skal komme på besøk. Det er nok av ensomme folk her i verden. DU har venner og familie som inviterer nettopp deg.

Det har da ikke vært snakk om å ikke komme pga det! Men det ER kjipt å måtte drikke vann i en konfirmasjon pga de kun serverer sukkerfri brus og kaffi. Særlig når hun vet at mange av gjestene ikke drikker verken kaffi eller sukkerfri brus.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det har da ikke vært snakk om å ikke komme pga det! Men det ER kjipt å måtte drikke vann i en konfirmasjon pga de kun serverer sukkerfri brus og kaffi. Særlig når hun vet at mange av gjestene ikke drikker verken kaffi eller sukkerfri brus.

Men gjør det noe? Drikk det vannet da!? Eller dør du av å drikke sukkerfri brus?

Anonymkode: b91dd...85e

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

joda, det  er tatt fra en av kommentarene i tråden: Hvis jeg blir bedt i en bursdag der vertskapet skal bestemme over meg, da blir jeg heller hjemme.

Joda, man kan selvfølgelig synes at det er kjipt å drikke vann fordi man ikke liker så godt det andre som blir servert av drikke. Men du hverken dør eller blir syk av det. Vann er ganske ufarlig. Og det er ganske langt fra det å synes at det er kjipt å ikke bli servert det man liker aller best, til å trumfe gjennom å ta med egen drikke (eller mat). Personlig synes jeg det er mer kjipt at voksne mennesker ikke klarer å glede seg over å bli invitert og faktisk få servering, bare fordi man ikke få brus med sukker.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men gjør det noe? Drikk det vannet da!? Eller dør du av å drikke sukkerfri brus?

Ingen dør, men det er dårlig av vertskapet å ikke sørge for at alle gjestene har noe å drikke. Vann er kjedelig når det er fest. 

Anonymkode: 1dceb...8bd

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ingen dør, men det er dårlig av vertskapet å ikke sørge for at alle gjestene har noe å drikke. Vann er kjedelig når det er fest. 

Men alle gjestene får jo noe å drikke. Vertskapet har sørget for det; vann, brus og kaffe. Gjesten vil ikke ha kaffe eller den brusen som blir servert, og da er vann et alternativ - selv om man synes det er kjedelig.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det vil alltid være sånn at ikke alle kan like alt. 
Om man inviterer i barnebursdag er det alltid noen som ikke liker taco, ikke liker pølser, ikke liker pizza. Noen hater muffins, bursdagsbarnet elsker bløtkake (som eneste ene) osv. man kan ikke gjøre alle til lags. Man tar det man får og takker når man går 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men alle gjestene får jo noe å drikke. Vertskapet har sørget for det; vann, brus og kaffe. Gjesten vil ikke ha kaffe eller den brusen som blir servert, og da er vann et alternativ - selv om man synes det er kjedelig.

Og det er et dårlig vertskap som ikke sørger for at alle får noe de liker. Men så er jo mange av oss opptatt av at gjestene skal føle seg ivaretatt og velkomne, mens andre syns at det å ri prinsipper er viktigst. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Og det er et dårlig vertskap som ikke sørger for at alle får noe de liker. Men så er jo mange av oss opptatt av at gjestene skal føle seg ivaretatt og velkomne, mens andre syns at det å ri prinsipper er viktigst. 

Det må bære lovlig å ha noen prinsipper i sitt eget hus. Blir du invitert til en veganer er det uhøflig å ta med seg kjøtt, selv om du synes det bør være kjøtt til middag. Du bør ikke ta med deg alkohol til et avholdshjem eller svin til en muslim, selv om du liker det.

Hvis det er så viktig for deg å få noe søtt å drikke foreslår jeg at du spør om du eventuelt kan ta med saft eller juice. Det er kanskje ikke imot hennes prinsipp, men ta da med til alle. Å sitte med egen drikke er veldig sært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...