Gå til innhold

Flytte til Danmark/København

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gjort det? Jeg har lyst å ta med mann og barn og bo i Danmark i ett år. Jeg vil ha nærhet til København, men trenger ikke å bo i selve byen. 

Mannen jobber offshore, så han kan bo hvor som helst, men jeg må prøve å få meg en jobb. Det mest realistiske er at jeg får jobb på butikk osv. 

Er det noen som vet hvordan arbeidsmarkedet er i Danmark, og vil det bli et (for) stor overgang for barna som vil gå i femte og syvende klasse? 

Anonymkode: dba95...6d8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443616-flytte-til-danmarkk%C3%B8benhavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om arbeidsmarked, men jeg vet litt om skole. Vi har bodd «ute» med barna et år, da de var 8 og 12. Det gikk kjempefint, men særlig for eldste var det viktig å ha avklart at vi skulle hjem da året var omme. Vi brukte mye energi på å skape nettverk rundt barna på den nye plassen. 

Dansk skole er veldig lik norsk skole, det kommer til å gå helt fint. Dere bør følge læreplan i norskfaget hjemme tillegg, så det ikke blir så tøft å komme tilbake. 

Anonymkode: 84e83...5cb

Arbeidsmarkedet i Danmark er noe mer gammeldags enn i Norge og reglene er mye strengere. Leiemarkedet er også tøft. Det er vanlig å leie, men mye vedlikehold og oppussing er leietagers ansvar. Ville helt klart kjøpt noe dersom jeg på nytt flyttet tilbake til Danmark. 

Anonymkode: 576e4...e17

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bare ta høyde for at ungene dine ikke henger med i samtalen et år... det er ikke noe jeg ville utsatt mine for. Da er det mye enklere å bo i engelsktalende land.

Anonymkode: 94362...fe6

Er dette noe du har erfaring med, eller er dette noe du tror?

hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke så mye om arbeidsmarked, men jeg vet litt om skole. Vi har bodd «ute» med barna et år, da de var 8 og 12. Det gikk kjempefint, men særlig for eldste var det viktig å ha avklart at vi skulle hjem da året var omme. Vi brukte mye energi på å skape nettverk rundt barna på den nye plassen. 

Dansk skole er veldig lik norsk skole, det kommer til å gå helt fint. Dere bør følge læreplan i norskfaget hjemme tillegg, så det ikke blir så tøft å komme tilbake. 

Takk for tips. Vi satser på å ha stort fokus på å få integrert barna. De spiller fotball begge to, så jeg håper at det kan bli en god ice breaker. 

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Arbeidsmarkedet i Danmark er noe mer gammeldags enn i Norge og reglene er mye strengere. Leiemarkedet er også tøft. Det er vanlig å leie, men mye vedlikehold og oppussing er leietagers ansvar. Ville helt klart kjøpt noe dersom jeg på nytt flyttet tilbake til Danmark. 

Ville du kjøpt kun for ett år? Vi skal jo beholde huset her hjemme, så utgifter på to hus kan bli litt heftig. 

hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ville du kjøpt kun for ett år? Vi skal jo beholde huset her hjemme, så utgifter på to hus kan bli litt heftig. 

hi

Litt usikker, men dere må ta høyde for å både betale depositum og å måtte male/pusse opp når dere skal flytte. Standard i Danmark er at leietager pusser opp selv eller dekker oppussing ved utflytting. Enkelte utleiere tar denne betalingen på forskudd når man flytter inn. 
Dere får regne på det😊 

Språket hadde jeg ikke bekymret meg så mye for. Man kommer fort inn i det og barn lærer raskt nye språk 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bare ta høyde for at ungene dine ikke henger med i samtalen et år... det er ikke noe jeg ville utsatt mine for. Da er det mye enklere å bo i engelsktalende land.

Dette er bare tull, det går kun kort tid før øret helt fint fanger opp dansken. 

Anonym bruker skrev (På 22.10.2023 den 19.11):

Dette er bare tull, det går kun kort tid før øret helt fint fanger opp dansken. 

Dette! Unger har da mye lettere enn voksne for å ta språk, og dansk er noe av det letteste for en nordmann. 

Anonym bruker skrev (På 22.10.2023 den 17.39):

Hvorfor skulle de ikke henge med i samtaler? 

Anonymkode: aa0a8...1b1

Anonym bruker skrev (På 22.10.2023 den 18.45):

Det er strenge regler for utenlandske å kjøpe eiendom i Danmark. 

Anonymkode: 557af...338

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...