Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg husker at vi lærte om hvorfor universelle ordninger var viktige. Hvordan det bidro til å legitimere velferdsstaten. At man skal yte etter evne og få etter behov. Før var det slik. Min mor dro fra sør til nord fordi der var det arbeid å få. Flere av fedrene til mine venninner ukependlet til lite attraktive jobber. Det å ikke være i arbeid var ikke et alternativ om man var frisk. Sånn er det ikke lenger. Vi krever mer enn staten kan bære på sikt. Vi tenker det er en menneskerett å eie eigen bolig, at jobben er et steinkast fra der vi bor, og at jobben er både meningsfull og relativt behagelig. Hva jeg ønsker? Jeg ønsker en mye strammere arbeidslinje. Flytt der jobbene er og sett det å forsørge seg selv som en plikt om man kan. Anonymkode: b6397...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Del Skrevet 22. oktober 2023 Ok. Jeg ser ikke helt hva dette har med å betale skatt å gjøre, men deg om det. Etter å ha stått i en livskrise med dødssykt barn og opplevd at alt ble lagt til rette, verdensledende leger sto klar og at alt som kunne gjøres ble prøvd uten at kostnadene ble nevnt én gang så betaler jeg min skatt med den største glede. Anonymkode: 67055...b95 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ok. Jeg ser ikke helt hva dette har med å betale skatt å gjøre, men deg om det. Hun skrev jo allerede i overskriften at hun er sosialdemokrat, så da må forventningene tilpasses til det Anonymkode: f42b1...b04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Del Skrevet 22. oktober 2023 Du får det til å høre veldig enkelt ut... Hva med at samfunnet i dag er lagt opp til to fulle lønninger Hva med endringen som har skjedd så den som ikke har like høy kapasitet ikke kan jobbe deltid eller være hjemmeværende, uten å sulte ihjel. Hva med arbeidslivet, som bare vil ha 100% friske i 100% arbeid og ikke ønsker ha noen med litt begrenset kapasitet ansatt. For et par generasjoner trengte man ikke være ufør om man ikke maktet full jobb, da kunne man klare seg fint om familien hadde 1-1,5 inntekt. Det går ikke lenger, begge må jobbe fullt. Og er man 50% ufør er det veldig vanskelig å finne jobb, for ingen vil ansette deg om du ikke er helt frisk. Du får det til å høres ut som det er arbeidsmoralen som er problemet, men det er det veldig sjelden. De få snylterne som finnes er ikke problemet, for de fleste uføre vil veldig gjerne jobbe, men arbeidslivet vil ikke ha dem. Anonymkode: 7633f...9e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Du får det til å høre veldig enkelt ut... Hva med at samfunnet i dag er lagt opp til to fulle lønninger Hva med endringen som har skjedd så den som ikke har like høy kapasitet ikke kan jobbe deltid eller være hjemmeværende, uten å sulte ihjel. Hva med arbeidslivet, som bare vil ha 100% friske i 100% arbeid og ikke ønsker ha noen med litt begrenset kapasitet ansatt. For et par generasjoner trengte man ikke være ufør om man ikke maktet full jobb, da kunne man klare seg fint om familien hadde 1-1,5 inntekt. Det går ikke lenger, begge må jobbe fullt. Og er man 50% ufør er det veldig vanskelig å finne jobb, for ingen vil ansette deg om du ikke er helt frisk. Du får det til å høres ut som det er arbeidsmoralen som er problemet, men det er det veldig sjelden. De få snylterne som finnes er ikke problemet, for de fleste uføre vil veldig gjerne jobbe, men arbeidslivet vil ikke ha dem. Anonymkode: 7633f...9e1 👏🏻👏🏻👏🏻 Jeg leste nettopp litt om hvorfor mennesker i USA flytter så mye, gjerne fra den ene kysten til den andre. Mange amerikanere kom opp med grunner som en hver nordmann kunne kommet med, at man flytter når man går på skole, får seg familie, etc. og mente at mennesker i USA ikke flytter med enn andre. Det virket ikke som noen av de forstod at velferdsstaten gjør at man kan bli boende et sted hvor familie og venner bor, og at det er mangel på velferd som gjør at man må flytte. Det samme ville det gjort dersom man som du er inne på, hadde mulighet til å greie seg med én lønning eller dersom man kunne utnyttet den kapasiteten man har. For er det å flytte vekk fra venner og familie noe sunt? Har USA et bedre samfunn enn Norge? Anonymkode: f42b1...b04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): For et par generasjoner trengte man ikke være ufør om man ikke maktet full jobb, da kunne man klare seg fint om familien hadde 1-1,5 inntekt. Det går ikke lenger, begge må jobbe fullt. Hva tror du folk som er aleneforeldre gjør? De lever på en inntekt. Hvis begge MÅ jobbe fullt, så er det fordi forbruket er lagt opp deretter. Anonymkode: fbf33...0e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): 👏🏻👏🏻👏🏻 Jeg leste nettopp litt om hvorfor mennesker i USA flytter så mye, gjerne fra den ene kysten til den andre. Mange amerikanere kom opp med grunner som en hver nordmann kunne kommet med, at man flytter når man går på skole, får seg familie, etc. og mente at mennesker i USA ikke flytter med enn andre. Det virket ikke som noen av de forstod at velferdsstaten gjør at man kan bli boende et sted hvor familie og venner bor, og at det er mangel på velferd som gjør at man må flytte. Det samme ville det gjort dersom man som du er inne på, hadde mulighet til å greie seg med én lønning eller dersom man kunne utnyttet den kapasiteten man har. For er det å flytte vekk fra venner og familie noe sunt? Har USA et bedre samfunn enn Norge? Anonymkode: f42b1...b04 Amerikanere flytter mye mindre enn de gjorde tidligere. https://www.cbsnews.com/news/moving-for-work-mobilty-record-low-1-6-percent-challenger/ Kun 8 % flyttet i 2021 står det, det kan ikke være så forskjellig fra Norge? Anonymkode: 35b2b...aa4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Del Skrevet 22. oktober 2023 Nie, når vi har nullskatteytere som plasserer milliarder i skatteparadiser så blir det ikke mye igjen i felleskassen, nei. Dette er ikke verdier de har skapt ved egne hender med ved at du og jeg har arbeidet hardt. Når de med størst formue tar formuen ut av landet blir det til at alle andre må arbeide så mye hardere for å ta igjen det disse har tatt ut av verdier. Jeg blir mer fysen på at byrdene skal fordeles likt jeg, ikke på at vi skal betale mindre i skatt. For øvrig en merkelig logikk, "velferdsstaten har ikke råd, derfor burde vi betale mindre i skatt". Anonymkode: ca4f9...0b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Del Skrevet 22. oktober 2023 Hva får deg til å tenke at det å forsørge seg selv ikke er en plikt og at arbeidslinja ikke er stram? Du får ikke dagpenger som arbeidsledig om du ikke er villig til å ta jobber over hele landet, med noen få unntak. Du får ikke overgangsstønad ut over et år uten å være i jobb eller utdanning. Du får ikke sosialhjelp uten å være i aktivitet om du er under 30. Folk flest vil jobbe, vil forsørge seg selv og vil ikke være avhengige av å ha en "formynder" over seg som NAV er. For øvrig kan jeg betrygge deg med at det er liten grunn til å tenke at akkurat dine skattepenger går til noen som er arbeidsledige for moro skyld. Dine skattepenger ble antageligvis til noen centimeter med motorvei. Anonymkode: 39a65...f18 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva får deg til å tenke at det å forsørge seg selv ikke er en plikt og at arbeidslinja ikke er stram? Du får ikke dagpenger som arbeidsledig om du ikke er villig til å ta jobber over hele landet, med noen få unntak. Du får ikke overgangsstønad ut over et år uten å være i jobb eller utdanning. Du får ikke sosialhjelp uten å være i aktivitet om du er under 30. Folk flest vil jobbe, vil forsørge seg selv og vil ikke være avhengige av å ha en "formynder" over seg som NAV er. For øvrig kan jeg betrygge deg med at det er liten grunn til å tenke at akkurat dine skattepenger går til noen som er arbeidsledige for moro skyld. Dine skattepenger ble antageligvis til noen centimeter med motorvei. Anonymkode: 39a65...f18 Det er jeg klar over, men det er fordi vi lever i et rikt land. Det å ta del i denne rikdommen er en gave, og alle bør prøve å yte noe tilbake. At ingen arbeidsgivere vil ha deltidsansatte er bare tull. Og tilpass forbruket etter inntekten. Man må slett ikke ha to fulle inntekter for å leve. Mange steder i landet får man bolig for en slikk og ingenring. Anonymkode: b6397...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg husker at vi lærte om hvorfor universelle ordninger var viktige. Hvordan det bidro til å legitimere velferdsstaten. At man skal yte etter evne og få etter behov. Før var det slik. Min mor dro fra sør til nord fordi der var det arbeid å få. Flere av fedrene til mine venninner ukependlet til lite attraktive jobber. Det å ikke være i arbeid var ikke et alternativ om man var frisk. Sånn er det ikke lenger. Vi krever mer enn staten kan bære på sikt. Vi tenker det er en menneskerett å eie eigen bolig, at jobben er et steinkast fra der vi bor, og at jobben er både meningsfull og relativt behagelig. Hva jeg ønsker? Jeg ønsker en mye strammere arbeidslinje. Flytt der jobbene er og sett det å forsørge seg selv som en plikt om man kan. Anonymkode: b6397...8e4 Så svart/hvitt er det ikke. Anonymkode: 1597c...bc5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Amerikanere flytter mye mindre enn de gjorde tidligere. https://www.cbsnews.com/news/moving-for-work-mobilty-record-low-1-6-percent-challenger/ Kun 8 % flyttet i 2021 står det, det kan ikke være så forskjellig fra Norge? Anonymkode: 35b2b...aa4 Takk Jeg tenkte på det da jeg skrev, at pandemien har gjort noe med arbeidsmarkedet (også i Norge forøvrig, men det gjelder jo helst de med de best betalte jobbene). Likevel, dette er jo snakk om nyere dato og både det jeg leste og samfunnet i USA forøvrig, er preget av årene før pandemien. Det var tendensene der jeg ville ha fatt i. Anonymkode: f42b1...b04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #13 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Mange steder i landet får man bolig for en slikk og ingenting. Anonymkode: b6397...8e4 Men du ser sammenhengen mellom beliggenhet (nærhet til der hvor jobbene finnes) og pris på bolig? Jeg skulle gjerne bodd et sted hvor det er superrimelig å bo, men det er ingen jobber til meg der, en drøss mennesker ble sagt opp senest i forrige uke, så med mindre min jobb tillater meg hjemmekontor 24/7, så er det en umulighet. Det er som en trekant, med jobb/bolig/reise. Vil du minske den ene vinkelen, må du øke den andre eller den tredje. Anonymkode: f42b1...b04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Men du ser sammenhengen mellom beliggenhet (nærhet til der hvor jobbene finnes) og pris på bolig? Jeg skulle gjerne bodd et sted hvor det er superrimelig å bo, men det er ingen jobber til meg der, en drøss mennesker ble sagt opp senest i forrige uke, så med mindre min jobb tillater meg hjemmekontor 24/7, så er det en umulighet. Det er som en trekant, med jobb/bolig/reise. Vil du minske den ene vinkelen, må du øke den andre eller den tredje. Anonymkode: f42b1...b04 Men veldig mange kan få jobb der boliger er rimelige. Feks lærere, butikkmedarbeidere, sykepleiere, sosialarbeidere osv. Også ufaglærte. Anonymkode: b6397...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Men veldig mange kan få jobb der boliger er rimelige. Feks lærere, butikkmedarbeidere, sykepleiere, sosialarbeidere osv. Også ufaglærte. Anonymkode: b6397...8e4 Det vil jeg gjerne se et eksempel på. Vet du om et sted i landet der det er rimelig å bo og hvor det faktisk finnes en reell mulighet til å få fast jobb? Selv føler jeg meg rimelig stuck, bor på et sted det er dyrt, men det er også eneste sted jeg har mulighet til fast inntekt. Jeg har i flere år sett etter andre ting, og måtte til slutt gi opp det håpet. Anonymkode: f42b1...b04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det vil jeg gjerne se et eksempel på. Vet du om et sted i landet der det er rimelig å bo og hvor det faktisk finnes en reell mulighet til å få fast jobb? Selv føler jeg meg rimelig stuck, bor på et sted det er dyrt, men det er også eneste sted jeg har mulighet til fast inntekt. Jeg har i flere år sett etter andre ting, og måtte til slutt gi opp det håpet. Anonymkode: f42b1...b04 Hvilken utdanning og erfaring har du da? Anonymkode: b6397...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #17 Del Skrevet 22. oktober 2023 Vi bor relativt rimelig, men det er ikke jobber å oppdrive for meg som ikke er 100% arbeidsfør, til tross for at vi bor under 20 min fra en storbykjerne og jeg gjerne pendler opp mot én time i alle retninger. Kan ikke jobbe med det jeg i utgangspunktet utdannet meg til, og har omskolert meg med resultat at jeg enten er for godt kvalifisert eller så mangler jeg erfaring i nye yrker. "Alle" skjønner at arbeidslivet ikke vil ha meg fordi det følger en risiko med helsa, men ingen vil noensinne innrømme det. Samfunnsansvaret alle snakker så fint om fungerer sjelden i praksis da ingen i realiteten vil ta ansvaret selv. Vi lever på halvannen inntekt og med alle prisøkninger er ikke det mer enn akkurat. Det er svært få ting som er en menneskerett, og i Norge lever fattige i såkalt relativ fattigdom. Likevel er samfunnet bygd opp på en slik måte at man trenger en viss inntekt for å ta del i samfunnet, ikke bare overleve det. Skatt gjør meg ingenting, men det som plager meg er forskjellene som påtvinges folket av regjeringen. De som liksom skal fordele og ta vare på, de lager de største forskjellene, og gjør det nesten umulig for "de vanlige" å klare seg greit økonomisk. Fremover blir det enda verre. De beste skatteyterne rømmer landet fordi gevinsten ikke er god nok og intencivende ikke er effektive nok, for å beholde dem i landet. Kommunistisk tanke bidrar ikke til at folk gidder å yte en innsats om de ikke belønnes for det. Om alle ekstrainntekter og goder forsvinner ut i skatteintet mister man drivkraften. Dette er en runddans og påvirker alle, også gjennom (manglende) innbetalt skatt fordelt på alle. "Yt etter evne, få etter behov" fungerer bare til en viss grad. Du trenger fortsatt kapitalistisk tanke for å fremme drivkraft og et ønske om å skape arbeidsplasser for å drive arbeidslinja fremover. Denne arbeidslinja rævkjører denne og foregående regjeringer med åpne øyne - og bryr seg ikke. Anonymkode: 9d3b7...945 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #18 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvilken utdanning og erfaring har du da? Anonymkode: b6397...8e4 Jeg har høyere utdanning, men nesten ingen lån, og er derfor ikke avhengig av å jobbe med det jeg er utdannet som. Jeg er villig til å jobbe med det meste. Poenget mitt er om jeg ville kunne jobbe et sted fast, hvor jeg også kan kjøpe/leie pluss eventuell pendling, til gunstig pris. Anonymkode: f42b1...b04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #19 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men veldig mange kan få jobb der boliger er rimelige. Feks lærere, butikkmedarbeidere, sykepleiere, sosialarbeidere osv. Også ufaglærte. Anonymkode: b6397...8e4 Dette er bare noe du tror... Jeg bor på et mindre sted i Norge, her får du to hus for prisen det koster for et på sentrale østlandet. Men jobbene vokser ikke på trær for det altså. Bor i utkanten av en liten by, så det er mange muligheter, men langt fra så mange muligheter som i mer sentrale strøk. De deltidsjobbene som er gis ikke til folk som er delvis uføre, man ønsker ikke ha de i jobb fordi det er en risiko ved det. Svigerinnenen min er 80% ufør og hun har virkelig gjort en kjempeinnsats for å få en 20% jobb, men ingen vil ansette henne. Hun tar noen løse vakter i helsevesenet, for der er det så mangel på folk at de ikke kan være kresne, men jobben er egentlig for tung for henne så det er ikke mange vakter hun kan ta. Ikke engang butikk eller kiosk vil ha henne, de vil heller ha en student som kan jobbe ekstra i skoleferiene sine, ikke ei som aldri kan jobbe mer enn 20%. Anonymkode: 7633f...9e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #20 Del Skrevet 22. oktober 2023 Et spørsmål til deg, HI, hva legger du i å være sosialdemokrat? Da jeg var ung og hang i et politisk aktivt miljø, kjente jeg overraskende mange som regnet seg som venstrevridde, men som likevel mente at det frie marked ville være det beste for å løse omtrent alle problemer. Når de ble eldre og fikk bedre politisk oversikt meldte de overgang til Høyre (eller i det minste Venstre) alle sammen. Anonymkode: 35b2b...aa4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #21 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg lurer på om presset på «middelklassen» begynner å bli for stort. Selv er jeg vokst opp med to foreldre med høyere utdanning (lektorer) og der begge var i jobb, men vi bodde i et nabolag hvor så godt som alle mødre var hjemmeværende. Mennene hadde ingen eller lav utdannelse. På den ene lønningen hadde de råd til store hus med romslige hager. Snakket nettopp med min far, og jeg ble litt overrasket over at han i pensjon har utbetalt 2000 mindre enn jeg har i lønn per måned. Han har ingen privat pensjonssparing, og kunne gå av da han var 62. Vi er to voksne i fulle jobber, mannen har mastergrad og jeg har PhD. Hos oss går vi i null hver måned. Vi har fire barn, en bil, ingen hytte/båt eller lignende, og ikke reist på ferie siden før covid. Vi bruker begge mye tid på pendling, da vi ikke hadde råd til å bli boende i byen. Det går en grense før også «vanlige» mennesker begynner å tenke på å flytte. Anonymkode: f17ce...ae6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2023 #22 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på om presset på «middelklassen» begynner å bli for stort. Selv er jeg vokst opp med to foreldre med høyere utdanning (lektorer) og der begge var i jobb, men vi bodde i et nabolag hvor så godt som alle mødre var hjemmeværende. Mennene hadde ingen eller lav utdannelse. På den ene lønningen hadde de råd til store hus med romslige hager. Snakket nettopp med min far, og jeg ble litt overrasket over at han i pensjon har utbetalt 2000 mindre enn jeg har i lønn per måned. Han har ingen privat pensjonssparing, og kunne gå av da han var 62. Vi er to voksne i fulle jobber, mannen har mastergrad og jeg har PhD. Hos oss går vi i null hver måned. Vi har fire barn, en bil, ingen hytte/båt eller lignende, og ikke reist på ferie siden før covid. Vi bruker begge mye tid på pendling, da vi ikke hadde råd til å bli boende i byen. Det går en grense før også «vanlige» mennesker begynner å tenke på å flytte. Anonymkode: f17ce...ae6 Har han høy pensjon, så er det jo fordi han har hatt høy lønn. Han skal vel ikke straffes for at du kanskje ikke har så høy lønn. Anonymkode: fbf33...0e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 22. oktober 2023 #23 Del Skrevet 22. oktober 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg husker at vi lærte om hvorfor universelle ordninger var viktige. Hvordan det bidro til å legitimere velferdsstaten. At man skal yte etter evne og få etter behov. Før var det slik. Min mor dro fra sør til nord fordi der var det arbeid å få. Flere av fedrene til mine venninner ukependlet til lite attraktive jobber. Det å ikke være i arbeid var ikke et alternativ om man var frisk. Sånn er det ikke lenger. Vi krever mer enn staten kan bære på sikt. Vi tenker det er en menneskerett å eie eigen bolig, at jobben er et steinkast fra der vi bor, og at jobben er både meningsfull og relativt behagelig. Hva jeg ønsker? Jeg ønsker en mye strammere arbeidslinje. Flytt der jobbene er og sett det å forsørge seg selv som en plikt om man kan. Anonymkode: b6397...8e4 Det du plages av er ikke at andre trenger ytelser. Du sliter med manglende kunnskaper. For 30-40 år siden var det MYE lettere å få innvilget og å motta ytelser enn i dag. Blant annet fantes den universelle ordningen "morstrygd" som deretter fikk navnet overgangsstønad. På 80- og 90-tallet varte denne til det yngste barnet ble 8 år; dermed kunne man fortsette å få barn etter barn og motta morstrygd og barnetrygd. Helt til den ble tidsbegrenset til maks 3 år. Det var også mye lettere å få innvilget uføretrygd. Man ble ikke gående og skrangle i et AAP-forløp der NAV igjen og igjen kunne kreve stadig nye utredninger og arbeidsutprøvinger. Det var legens uttalelse som avgjorde. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2023 #24 Del Skrevet 23. oktober 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Nie, når vi har nullskatteytere som plasserer milliarder i skatteparadiser så blir det ikke mye igjen i felleskassen, nei. Dette er ikke verdier de har skapt ved egne hender med ved at du og jeg har arbeidet hardt. Når de med størst formue tar formuen ut av landet blir det til at alle andre må arbeide så mye hardere for å ta igjen det disse har tatt ut av verdier. Jeg blir mer fysen på at byrdene skal fordeles likt jeg, ikke på at vi skal betale mindre i skatt. For øvrig en merkelig logikk, "velferdsstaten har ikke råd, derfor burde vi betale mindre i skatt". Anonymkode: ca4f9...0b0 Du vet at uttrykket nullskatteyter er ett retorisk uttrykk som stor sett benyttes av noen få politikere? Hvis du ser hva kompetente fagpersoner sier om saken, er det nærmest umulig å bli nullskatteyter. Det som virkelig er en utfordring er når vi gir utenlandske investorer konkurransefortrinn foran norske. Da gjør de enten som Røkke, stikker. Eller som Stordalen, bruker skatteadvokater for å rigge seg slik at man betaler minst mulig skatt. Samtidig vil store, fremtidige investeringer skje gjennom langt mer ulne kanaler, det er bare å se hva som skjer med vindmøller. Det er i hvert fall tap for samfunnet. For den tapte skatteinntekten her skal dekkes av folket og vips ble ulikhetene mindre ved å gjøre alle mer fattige. Er det ett mål? Kanskje det siste vi trenger når som vi snart går inn i fase 5 i befolkningsvekst. Anonymkode: 7a0f8...58d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2023 #25 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det egentlige problemet er at vi år etter år ikke har reallønnsvekst. Det vil si at vi alle får dårligere og dårligere økonomi. Å komme inn på boligmarkedet blir vanskeligere og vanskeligere. Å leie er blitt ekstremt dyrt. Levekostnader sett opp mot inntekt er blitt ekstreme. Når balansen i velferdsstaten også veltes av eldrebølge og mye ubenyttet restarbeidsevne hos delvis uføre mm, så fungerer ikke lengre staten slik den er ment å gjøre. Jeg har vokst opp med en pappa med normalt god inntekt (statlig ansatt rådgiver) og en mamma som var hjemme med oss da vi var små, var dagmamma, og jobbet deltid i helsesektoren da vi ble skolebarn. De hadde råd til stor enebolig i en av byene i Norge med høyest boligpriser. De hadde likevel betalt ned boliglån før de ble 60 år, og hadde råd til å kjøpe hytte. Vi hadde råd til å dra på ferier til utlandet innimellom, og var ellers masse på turer i båt og telt. Vi spiste god, vanlig mat og hadde helt ok klær. En familie i dag, med en full, vanlig inntekt og en i deltidsjobb kunne ikke drømt om å eie enebolig i by og dra på utenlandsferier. Mange må stille seg i matkø. Det er økonomi i ubalanse som egentlig er problemet. Hva man har råd til på halvannen årsinntekt. Hvis den standarden ble opprettholdt hadde ting sett svært annerledes ut. Anonymkode: 48e3c...805 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443612-jeg-sosialdemokraten-begynner-%C3%A5-miste-viljen-til-%C3%A5-betale-skatt/#findComment-150021702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå