Gå til innhold

Kjære alle dere som har barn som kjører elsparkesykkel

Anbefalte innlegg

Her jeg bor har det vært to ulykker den siste uka mellom mindreårige på elsparkesykkel og bil. Begge ulykkene i fotgjengerfelt. Jeg sykler daglig den strekningen den ene ulykken var på og har hver dag hjertet i halsen når jeg ser unger og ungdommer kjøre med gassen i bunnen rett over fotgjengerfelt, som om de har forkjørsrett. Snakk med ungene deres om at bilene kun har plikt til å stoppe for dem om de stopper, går av og triller sparkesykkelen. Jeg har sett så mange nestenulykker at jeg har mista tellinga. 

Anonymkode: 397fd...000

Fortsetter under...

Her har politiet vært og tatt alle de som kjører ulovlig, men det hjelper ikke. De fortsetter. Jeg ble påkjørt av en elsparkesykkel på torsdag. Foreldrene nekter å betale for skadene, og nekter skyld, selv med videobevis. Anmeldelsen blir antakelig henlagt fordi ungdomen dr 14. De kjører på hovedveien i 60-sone selv om det er gangvei hele veien. To på sparkesykkelen. Heldigvis er det snart over for den sesongen.

Anonymkode: 25c36...5ea

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Her har politiet vært og tatt alle de som kjører ulovlig, men det hjelper ikke. De fortsetter. Jeg ble påkjørt av en elsparkesykkel på torsdag. Foreldrene nekter å betale for skadene, og nekter skyld, selv med videobevis. Anmeldelsen blir antakelig henlagt fordi ungdomen dr 14. De kjører på hovedveien i 60-sone selv om det er gangvei hele veien. To på sparkesykkelen. Heldigvis er det snart over for den sesongen.

Jeg syns ikke det er noe bedre når de kjører i full fart på fortauene og meier ned gamle damer og småbarn. Motorkjøretøy hører hjemme på veien, mener jeg, men det burde vært høyere aldersgrense og egne førerkort for dem.

Anonymkode: 37d42...827

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke det er noe bedre når de kjører i full fart på fortauene og meier ned gamle damer og småbarn. Motorkjøretøy hører hjemme på veien, mener jeg, men det burde vært høyere aldersgrense og egne førerkort for dem.

Kjøre elsparkesykkel i 60-sone med svinger er virkelig ikke bedre enn at de er på gangfelt. Men de bør ikke være lov å kjøre i det hele tatt. Kanskje fra 18 år og oppover, men egentlig ikke i det hele tatt

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Der hadde jeg aldri gitt meg. Hadde anmeldt foreldrene også. 

Anonymkode: eedac...f75

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Der hadde jeg aldri gitt meg. Hadde anmeldt foreldrene også. 

Jeg satt i bilen da det skjedde. Det var på hovedveien. Jeg stoppet bilen fordi det var så mange på sparkesykkel der. Han som kjørte på med så meg ikke. Han var nemlig mer opptatt av å se bakover på kameratene sine. Og pang, så krasjet han med bilen min. Og dette var i en 60-sone. Jeg kunne lett blitt påkjørt bakfra av en bil også. Det er livsfarlig. Og de driter i hva politiet sier.

Foreldrene mener skolen og jeg skal betale for ungdommens sykehusbesøk. Skolen fordi det var på skoleveien (og det kan stemme), meg fordi deres sønn var den myke trafikanten. Jeg er litt usikker på hvilke utgifter de mener, for gutten betaler jo ikke for legebesøk.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er fordelen med obligatorisk ansvarsforsikring. Da følger ansvaret sparkesykkel, ikke sjåføren.

Anonymkode: 3a43c...e26

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er fordelen med obligatorisk ansvarsforsikring. Da følger ansvaret sparkesykkel, ikke sjåføren.

Du regner med at alle faktisk har den forsikringen?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg satt i bilen da det skjedde. Det var på hovedveien. Jeg stoppet bilen fordi det var så mange på sparkesykkel der. Han som kjørte på med så meg ikke. Han var nemlig mer opptatt av å se bakover på kameratene sine. Og pang, så krasjet han med bilen min. Og dette var i en 60-sone. Jeg kunne lett blitt påkjørt bakfra av en bil også. Det er livsfarlig. Og de driter i hva politiet sier.

Foreldrene mener skolen og jeg skal betale for ungdommens sykehusbesøk. Skolen fordi det var på skoleveien (og det kan stemme), meg fordi deres sønn var den myke trafikanten. Jeg er litt usikker på hvilke utgifter de mener, for gutten betaler jo ikke for legebesøk.

Om du sto stille, så hjelper det ikke hvor myk trafikant han var. Og betale for sykehusbesøket? Da må du spør hva slags utgifter de fikk der. Noen er frekkere enn flatlusa altså. 

Anonymkode: f9565...396

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om den er obligatorisk, så blir det jo dyrt for dem å unnlate å ha den. Samme med bil, det er straffbart å kjøre uten forsikring, ergo obligatorisk. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om den er obligatorisk, så blir det jo dyrt for dem å unnlate å ha den. Samme med bil, det er straffbart å kjøre uten forsikring, ergo obligatorisk. 

Det som er problemet er jo at politiet ikke er superstrenge på det. De får ikke bot eller noe slikt. Har i alle fall ikke fått det hittil. Og det hjelper jo ikke noe på skaden på bilen min at de får en bot for manglende forsikring. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Om du sto stille, så hjelper det ikke hvor myk trafikant han var. Og betale for sykehusbesøket? Da må du spør hva slags utgifter de fikk der. Noen er frekkere enn flatlusa altså. 

Kanskje de vil ha for parkering og drivstoff.. aner ikke. 

Annonse

Barn kan ikke disse reglene av seg selv, de nå læres av oss voksne når vi gir dem sparkesykkel...

Når noen foreldre velger å drite i det, og på toppen av det oppfører seg som om de eier verden tror jeg ikke det er mulig å nå inn dessverre.

Veldig kjedelig, for når det kommer til stykke er de ganske så myke trafikanter og vil tape i smellen mot en bil, uansett hvem sin skyld ulykken er.

Men jeg er enig med deg da, barna må lære at sparkesykkelen er klassifisert som et kjøretøy, og de har ikke samme rettighetene som en gående. 

Oppførselen du beskriver gjelder også de på sykkel da. Her for et par helger siden holdt jeg på å kjøre på en på sykkel, jeg hadde hjertet i halsen i timevis etterpå. Han syklet på fortauet, samme retning som jeg kjørte, og rett før jeg passerte han hoppet han ned i veibanen og krysset veien, rett foran meg, uten å se seg for. Jeg holdt ca 50 km/t og hadde jeg truffet han hadde han tapt.... Jeg hadde kanskje ikke blitt straffet, siden han gjorde som han gjorde, men jeg hadde måttet leve med at jeg hadde "meiet ned" en tenåring, selv om det ikke var min skyld.

Anonymkode: 4cdaa...742

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, men det er foreldrenes ansvar at forsikringen er på plass. Det betyr ikke noe hvor gammel føreren er eller at ungdommen ikke har egne penger. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det som er problemet er jo at politiet ikke er superstrenge på det. De får ikke bot eller noe slikt. Har i alle fall ikke fått det hittil. Og det hjelper jo ikke noe på skaden på bilen min at de får en bot for manglende forsikring. 

Kanskje de vil ha for parkering og drivstoff.. aner ikke. 

De skal jo betale for skaden enten de har forsikring eller ikke. Om du sto stille, altså. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De skal jo betale for skaden enten de har forsikring eller ikke. Om du sto stille, altså. 

Ja, men det vil de så klart ikke. Og da måtte jeg anmelde. Og da er sannsynligheten for henleggelse stor, selv med videoopptak 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men det vil de så klart ikke. Og da måtte jeg anmelde. Og da er sannsynligheten for henleggelse stor, selv med videoopptak 

Det blir som med bilforsikring. Du tar det gjennom ditt forsikringsselskap. Hvis det var den andre parten som har full skyld slipper du egenandel.

Du tar skaden på din bil gjennom forsikringen din. Legg frem det du har av bevis, selskapet vil deretter rette krav mot den som har skyld, ergo vil ikke disse idiotforeldrene slippe unna 👍

Anonymkode: e3c4f...279

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner at du er irritert fordi de villmannskjører i veien, men tenk så mye verre dette kunne ha gått på gangveien. Du satt (forholdsvis) trygt inne i en bil, hva ville ha skjedd om han kjørte på en fotgjenger eller en barnevogn på samme måte på gangveien? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du tar skaden på din bil gjennom forsikringen din. Legg frem det du har av bevis, selskapet vil deretter rette krav mot den som har skyld, ergo vil ikke disse idiotforeldrene slippe unna 👍

Anonymkode: e3c4f...279

Dette Ab 5ea! 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner at du er irritert fordi de villmannskjører i veien, men tenk så mye verre dette kunne ha gått på gangveien. Du satt (forholdsvis) trygt inne i en bil, hva ville ha skjedd om han kjørte på en fotgjenger eller en barnevogn på samme måte på gangveien? 

Tenk om jeg ikke hadde stoppet fordi jeg så at de kom susende! Da hadde jeg meiet ned 6-7 ungdommer. Det var bare griseflaks at jeg så dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...