Gå til innhold

Dilemma (ungdom)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo fordi du stadig låner penger at du havner i en evig runddans av dårlig råd som du ikke kommer deg ut av.

Anonymkode: 6b276...706

Ja, det er det som er problemet. 

Anonymkode: 880a6...85c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For en 16-åring som må dekke alt av klær, sminke, mat i kantina osv., så er det faktisk ikke så mye. Vi gir samme sum til vår 16-åring, men da betaler vi klær, sko osv. Månedslønnen går til mat utenom hjemme, kino ol. Skulle det dekket alle utgifter utenom busskort og mobil, ville vi nok gitt rundt 2500-3000 kr i måneden. 

Anonymkode: 3803a...6db

Jeg betaler mobil, bursdagsgaver, lege og nødvendige klær. 

Jeg gir 2000 i måneden i lommepenger (ungdommen har faste arbeidsoppgaver hjemme). Det skal dekke sosiale aktiviteter, busskort, lunsj i kantina, frisør, sminke og klær som ikke er nødvendige.

Av summen sparer ungdommen vanligvis også ca 400 per måned på sin sparekonto. 

Anonymkode: f1dae...db3

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

For en 16-åring som må dekke alt av klær, sminke, mat i kantina osv., så er det faktisk ikke så mye. Vi gir samme sum til vår 16-åring, men da betaler vi klær, sko osv. Månedslønnen går til mat utenom hjemme, kino ol. Skulle det dekket alle utgifter utenom busskort og mobil, ville vi nok gitt rundt 2500-3000 kr i måneden. 

GI PENGER?!! 

Anonymkode: 76e6f...996

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mine barn har fri tilgang til god og sunn mat hjemmefra. De kan ta med venner hjem og spise her og de kan lage matpakke. I tillegg har de et gratis lunchtilbud på skolen. Jeg ser ingen grunn til at de skal venne seg til å kjøpe mat ute i hverdagen. Det gjør ikke jeg heller. Smmi.ke og frisør er heller ikke noe man trenger. 

Anonymkode: f10ca...daf

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mine barn har fri tilgang til god og sunn mat hjemmefra. De kan ta med venner hjem og spise her og de kan lage matpakke. I tillegg har de et gratis lunchtilbud på skolen. Jeg ser ingen grunn til at de skal venne seg til å kjøpe mat ute i hverdagen. Det gjør ikke jeg heller. Smmi.ke og frisør er heller ikke noe man trenger. 

En tenåring ‘trenger’ som regel både sminke og frisør. Hva slags regime er det du bedriver?

Anonymkode: 33842...838

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En tenåring ‘trenger’ som regel både sminke og frisør. Hva slags regime er det du bedriver?

Det er mulig dine barn trenger det, mine gjør det ikke.jeg tror ikke noen av dem har vært hos frisør siden en traumatisk frisøropplevelse i barnehagealder og de er vakre uten sminke. De har for eksempel feilfri hud og farge på bryn og vipper. Den 3ne syntes det var gøy med sminke på barneskolen, men de siste årene har ikke hun heller giddet.

Den store fordelen med at de betaler klær selv er at de har blitt beviste på hve de trenger, at det er smart å ta vare på sakene sine,  at det er lurt å kjøpe brukt og å selge eller bytte bort det de ikke bruker lengre.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er mulig dine barn trenger det, mine gjør det ikke.jeg tror ikke noen av dem har vært hos frisør siden en traumatisk frisøropplevelse i barnehagealder og de er vakre uten sminke. De har for eksempel feilfri hud og farge på bryn og vipper. Den 3ne syntes det var gøy med sminke på barneskolen, men de siste årene har ikke hun heller giddet.

Den store fordelen med at de betaler klær selv er at de har blitt beviste på hve de trenger, at det er smart å ta vare på sakene sine,  at det er lurt å kjøpe brukt og å selge eller bytte bort det de ikke bruker lengre.

De aller fleste tenåringer har feilfri hud og er vakrest uten sminke. Det betyr ikke at de ikke ønsker å eksperimenter selv. At dine barn ikke ønsker det betyr ikke at det ikke ‘trengs’. 

Gjenbruk er det ingen som har argumentert mot. 

GI PENGER?!! 

Man har forsørgeransvar for egne barn til de er ferdige med videregående skole. Hvordan man velger å utøve dette dette når de er blitt tenåringer får være opp til hver enkelt, men vi velger å gi dem penger i form av månedslønn, ja. De pengene skal dekke noen av utgiftene de har, men ikke alle. Det er ganske vanlig å gjøre det slik, altså. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De aller fleste tenåringer har feilfri hud og er vakrest uten sminke. Det betyr ikke at de ikke ønsker å eksperimenter selv. At dine barn ikke ønsker det betyr ikke at det ikke ‘trengs’. 

Jeg har aldri nektet ungene mine hverken sminke eller frisør, men jeg bruker ingen av delene selv heller og de selv ser ikke behovet. De har bra med penger på konto , son de har tilgang til, men de gidder ikke bruke det. De har valgt frisyrer som ikke krever frisør.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De færreste tenåringer har feilfri hud. Det er langt mer vanlig å ha litt problemer med acne, tørrhet el. enn ingenting i det hele tatt. 

Han bør nok legge ned litt innsats for å få seg en jobb. 16 åringen her tjener egne penger. Utenom det hadde jeg ikke lånt penger for kino. Han får ringe far da. Og man bør ha en buffer. Når du skriver det er lenge til lønn og du ikke har råd til til to hundre uforutsette er det kjipt. Men sånn blir det gjerne når man ikke jobber 100% og likevel prioriterer å tømme bufferen på en sydentur. 

Anonymkode: 6c185...843

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man har forsørgeransvar for egne barn til de er ferdige med videregående skole. Hvordan man velger å utøve dette dette når de er blitt tenåringer får være opp til hver enkelt, men vi velger å gi dem penger i form av månedslønn, ja. De pengene skal dekke noen av utgiftene de har, men ikke alle. Det er ganske vanlig å gjøre det slik, altså. 

Man gir de ikke penger! Hva gjør de for denne ukelønnen da? De har vel oppgaver i hjemmet? 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man gir de ikke penger! Hva gjør de for denne ukelønnen da? De har vel oppgaver i hjemmet? 

Selvfølgelig gir man de penger, foreldre har forsørgerplikt for sine barn.

Å lære barn at de skal ha betalt for å bidra hjemme synes jeg er idiotisk. Å oppdra barna til en "Hva får jeg for det?" holdning til husarbeid...

Ingen får betalt for husarbeid, ikke jeg, og ikke barna. De må lære at i en husholdning bidrar alle etter evne og alder, ingen bor på hotell. Det er en selvfølge å bidra, uten å få penger for det.

De lærer å tjene penger ved å jobbe, og ønsker de seg luksus, dyre merkeklær eller ekstra lommepenger må de jobbe. Ikke gjøre husarbeid, det får man ikke betalt for.

I går fikk 18 åringen min ekstra penger av meg for å bytte til vinterdekk på bilen min da, så ham kan jobbe for meg. Men han får ikke penger for å støvsuge, det må han gjøre gratis. 

Anonymkode: 4c81b...36c

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Min på 16 får 1200 pr mnd. Da må hun betale alt av klær og fottøy, frisør, sminke, lesestoff, gaver, ut å spise med venner, kino, fest ol selv.

Shit!!!

Anonymkode: f60e7...dcb

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jo, det gjør man. Enten direkte så de kan kjøpe det de trenger selv, eller indirekte ved å gi dem det de trenger, f.eks. en ny bukse. Pengene de får en ikke knyttet opp til å bidra i huset. Ingen får betalt for å hjelpe til hjemme. De har faste oppgaver og de blir bedt om andre ting, men de får ikke betalt for dette. Jeg vil definitivt ikke sitte igjen med ungdommer som blir vant til å få betaling for å tømme oppvaskmaskinen, rydde rommet eller støvsuge stuen. Er man en del av en husholdning, bidrar man. Er man fortsatt under foresattes forsørgeransvar får man det man trenger.

Har dere panteflasker?  Jeg har minrospar,  trekker en 10er hver gang jeg drar kortet, da får jeg en liten buffer når jeg er short. 

Anonymkode: 3202f...add

Lite panteflasker, men har noen. Har samme som deg der, men de blir ikke gammel der. Bruker de underveis. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og alikevel så vurderer du å låne penger igjen? Det vil aldri bli bedre hvis du ikke slutter å låne.

Det har du rett i. Må bare si nei til dette.

Han bør nok legge ned litt innsats for å få seg en jobb. 16 åringen her tjener egne penger. Utenom det hadde jeg ikke lånt penger for kino. Han får ringe far da. Og man bør ha en buffer. Når du skriver det er lenge til lønn og du ikke har råd til til to hundre uforutsette er det kjipt. Men sånn blir det gjerne når man ikke jobber 100% og likevel prioriterer å tømme bufferen på en sydentur. 

Anonymkode: 6c185...843

Det har du rett i. Lønn den 1. Har litt buffer. Det var der jeg måtte tatt fra og der jeg har lånt fra. Men betaler tilbake og låner igjen. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det har du rett i. Lønn den 1. Har litt buffer. Det var der jeg måtte tatt fra og der jeg har lånt fra. Men betaler tilbake og låner igjen. 

Så det er snakk om å "låne" av deg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...