Gå til innhold

Mikroaggresjoner

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det du gjør nå er jo å legge vrangsiden til. Du gjør alt du kan for å minimere og bagatellisere noe som for andre kan være både plagsomt og leit fremfor å lytte og se om du kan lære noe. Så svar deg selv, du, synes du det virker?

Anonymkode: 0862d...05e

Jeg legger ikke vrangsiden til. Jeg skriver at man ikke kan kategorisk si at noen av eksemplene er feil å si, men at det handler om setting. Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt om det virker. Virker på hva? Om det virker å gi noen et kompliment eller si noe hyggelig i en setting der det passer? Selvsagt. Jeg går jo ikke rundt og roper ting tatt ut av det blå til vilt fremmede og det gjør da steike meg ikke vilt fremmede til meg heller. Komplimenter gis jo blant folk man har et eller annet forhold til og det er derfor jeg ikke skjønner at det skal kunne tas så ille opp. Eller går du rundt og sier ting til vilt fremmede? Er det første du gjør når du hilser på en ny kollega å spørre hvor de er fra eller si at de ser friske ut? Eller er det sånt du spør om eller sier når du har blitt kjent med noen og dere har en relasjon der man kan si slike ting?

Anonymkode: 11054...300

Fortsetter under...

Danida skrev (2 timer siden):

Herregud. Tenk å bomme så monumentalt.

Du ser virkelig ikke forskjellen? Da prøver vi sakte: dersom du var av samme nasjonalitet som de andre i landet du bor i, men de likevel stadig stilte et slikt spørsmål og forlangte et annet svar enn "jeg er herfra" - da hadde du kunnet bli krenket. Som det er nå, så er du faktisk utlending i det landet. De som spør har gjetta rett i at du er utlending. Det er et betimelig spørsmål.

De der spydige forsøkene dine på hersketeknikk kan du bare legge av deg. Svarene dine er ikke verdt å lese engang.

Anonymkode: dc83c...2d1

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

De der spydige forsøkene dine på hersketeknikk kan du bare legge av deg. Svarene dine er ikke verdt å lese engang.

Anonymkode: dc83c...2d1

Det er ingenting i den kommentaren som er spydig eller er hersketeknikk ..

Anonymkode: f5192...8b6

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt om det virker.

Om du har venner. Gode sosiale relasjoner. Stabile romantiske relasjoner. Godt likt på jobb. Slike ting.

Eventuelt, jevnt over forstår hva andre mener, ser deg selv utenfra, ser andre innenfra, etc.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eller går du rundt og sier ting til vilt fremmede? Er det første du gjør når du hilser på en ny kollega å spørre hvor de er fra eller si at de ser friske ut? Eller er det sånt du spør om eller sier når du har blitt kjent med noen og dere har en relasjon der man kan si slike ting?

Nå var det ikke meg vi snakket om da :) 

Jeg har ikke disse voldsomme sosiale problemene som man beskriver i denne tråden, og som før nevnt, tror jeg det har med oppdragelse og sosialisering.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 21.10.2023 den 19.15):

Nå snakker jeg bare for meg selv. Dette er ikke for å fortelle at de ikke er norsk. For klart de er når de er født i Norge. Bare for å vite hvor deres opphav er fra. Ikke noe stygt/frekt eller noe annet enn interesse for hvor. Dette andre du skriver er ikke fint og dømmende. Hadde aldri spurt dette til en vilt fremmede så klart. 

Anonymkode: 34874...6f9

Her er du jo ved sakens kjerne. De som kaller det mikroaggresjoner, er pisse lei av å måtte forklare en tilfeldig person på bussen hvor bestemora deres vokste opp. Folk man er venner med og har en relasjon til, kan man spørre om det meste, men de fleste vil også oppleve at når de danner den relasjonen, så blir nysgjerrigheten tilfredsstilt uten at man spør. Da vil personen selv avsløre om de har røtter et annet sted enn Norge, helt uten "hvor kommer du eeeeeegentlig fra?"

planteglede skrev (På 21.10.2023 den 21.08):

Folk bør skjerpe seg og ikke lete med lupe etter noe å føle seg krenket over. Hva er galt med å spørre hvor en mørkhudet kommer fra? Det er jo åpenbart ikke Norge. Man er ikke norsk bare fordi man er født her eller er blitt norsk statsborger, og det må bli slutt på at folk later som det motsatte, bare fordi det er politisk korrekt bullshit. 

Hvis jeg hadde blitt født i Kina, så hadde jeg kanskje vært kinesisk statsborger, men jeg hadde ikke vært eller kunnet bli kinesisk. For man kan ikke bli noe man ikke ER. Uansett hvor mye enkelte kunne ønske det. Skulle jeg da blitt fornærmet om noen spurte hvor jeg var fra? Og krenket om de ikke godtok at jeg svarte Beijing? Nei, selvfølgelig ikke. Det ville jo vært helt naturlig at de spurte, og hadde ikke blitt oppfattet negativt på noen måte, for jeg ER jo norsk og vil alltid være det uansett. 

Hvis du både er født i Kina og kinesisk statsborger, så er det veldig, veldig rart å hevde at du ER norsk. Mange amerikanere har norske aner, men når de er født i USA og er statsborgere der, så ER de det. Uansett farge. 

Anonym bruker skrev (På 21.10.2023 den 21.16):

Heelt enig. Dette har gått altfor langt. Har aldri falt meg inn at en åpenbart utenlandsk person skulle føle seg støtt av spørsmål om hvor hen kommer fra, men da vet jeg det 😅 Jeg har aldri opplevd at noen har blitt støtt av det, og jeg har heller aldri ment noe negativt med å spørre. Det burde kanskje lages en liste over de få tingene det nå er greit å spørre om/kommentere?

Anonymkode: 04b6a...b15

Hva er en "åpenbart utenlandsk" person? Må man ha norske gener i mange slektledd, eller hva er greia?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om du har venner. Gode sosiale relasjoner. Stabile romantiske relasjoner. Godt likt på jobb. Slike ting.

Eventuelt, jevnt over forstår hva andre mener, ser deg selv utenfra, ser andre innenfra, etc.

Ja, ja, ja, ja, ja, ja og ja. 

Hva med deg? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg legger ikke vrangsiden til. Jeg skriver at man ikke kan kategorisk si at noen av eksemplene er feil å si, men at det handler om setting. Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt om det virker. Virker på hva? Om det virker å gi noen et kompliment eller si noe hyggelig i en setting der det passer? Selvsagt. Jeg går jo ikke rundt og roper ting tatt ut av det blå til vilt fremmede og det gjør da steike meg ikke vilt fremmede til meg heller. Komplimenter gis jo blant folk man har et eller annet forhold til og det er derfor jeg ikke skjønner at det skal kunne tas så ille opp. Eller går du rundt og sier ting til vilt fremmede? Er det første du gjør når du hilser på en ny kollega å spørre hvor de er fra eller si at de ser friske ut? Eller er det sånt du spør om eller sier når du har blitt kjent med noen og dere har en relasjon der man kan si slike ting?

Du legger jo vrangsiden til når du later som om du ikke skjønner eksemplene folk kommer med her. Du legger vrangsiden til når du setter andres eksempler på spissen og parodierer dem. Du legger også vrangsida til når de eksemplene jeg gir, må utdypes og modifiseres av en annen for at du skal godta dem. Da jobber du faktisk aktivt for ikke å forstå.

Sannsynligvis mente ikke den personen som skrev leserbrevet at man skal unngå alle spørsmål og personlige kommentarer til folk man er venn med eller kjenner godt. Det er summen av alle de uoppfordrete kommentarene fra fremmede som er en belastning på dem som tilhører en minoritet, enten det er hudfargen eller funksjonsnedsettelsen det dreier seg om. At vilt fremmede ikke gjør det til deg, kan jo være ett av to: enten at du tilhører ingen synlig minoritet; eller at de ser at du tilhører en minoritet, men har dannelse nok til ikke å grille deg om det.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ja, ja, ja, ja, ja og ja. 

Hva med deg? 

Hvis du kan svare ja på alle disse, så vil det sikkert ikke koste deg så enooormt mye å prøve å sette deg selv i en annens sted i noen sekunder. Fantasere deg fram til hvordan deres liv ser ut, og deretter prøve å leve deg inn i hva de føler når de for ørtende gang opplever at noen snakker babyspråk til dem eller gir dem en kompliment for å klare noe helt normalt. 

Danida skrev (12 minutter siden):

men de fleste vil også oppleve at når de danner den relasjonen, så blir nysgjerrigheten tilfredsstilt uten at man spør. Da vil personen selv avsløre om de har røtter et annet sted enn Norge, helt uten "hvor kommer du eeeeeegentlig fra?"

Nettopp!

Danida skrev (7 minutter siden):

Du legger jo vrangsiden til når du later som om du ikke skjønner eksemplene folk kommer med her. Du legger vrangsiden til når du setter andres eksempler på spissen og parodierer dem. Du legger også vrangsida til når de eksemplene jeg gir, må utdypes og modifiseres av en annen for at du skal godta dem. Da jobber du faktisk aktivt for ikke å forstå.

👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...