Gå til innhold

Urolig klasse.. usikker på hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

Barnet vårt går i en veldig urolig klasse.

Hun gikk i en forholdsvis liten barnehage og kjente ingen da hun startet.

Hun har venner men ungen bestevenn i klassen.

Har ukentlig besøk av klassevenner, men sjelden invitert til andre. Det går nok først og fremst på at de andre bor nærmere hverandre og foreldrene kjenner hverandre fra før.

Det jeg merker er at hun er fryktelig urolig etter skolen. Kan fort bli sint, svare frekt, sove ekstremt urolig det hun snakker sint i søvne.

Når hun har fri eller ferie er hun tilbake til normal oppførsel.

Da er hun harmonisk, avslappet, omsorgsfull, sover roligere og er i godt humør.

Hun veksler mellom å si at hun trives til å si at hun vil skifte skole. 
Vi er fryktelig usikker på hva vi bør gjøre.

Det er ingen hemmelighet at klassen er utfordrende med flere med adferdsvansker og mye støy og tull.

Ved skolebytte kan vi like gjerne havne i en tilsvarende klasse kanskje. Nå har hun gått med klassekameratene i 4 år og kjenner de. 
Ved skolebytte vil hun komme i en klasse som ny, og det er kanskje ikke heldig heller..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 6746f...849

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Barnet vårt går i en veldig urolig klasse.

Hun gikk i en forholdsvis liten barnehage og kjente ingen da hun startet.

Hun har venner men ungen bestevenn i klassen.

Har ukentlig besøk av klassevenner, men sjelden invitert til andre. Det går nok først og fremst på at de andre bor nærmere hverandre og foreldrene kjenner hverandre fra før.

Det jeg merker er at hun er fryktelig urolig etter skolen. Kan fort bli sint, svare frekt, sove ekstremt urolig det hun snakker sint i søvne.

Når hun har fri eller ferie er hun tilbake til normal oppførsel.

Da er hun harmonisk, avslappet, omsorgsfull, sover roligere og er i godt humør.

Hun veksler mellom å si at hun trives til å si at hun vil skifte skole. 
Vi er fryktelig usikker på hva vi bør gjøre.

Det er ingen hemmelighet at klassen er utfordrende med flere med adferdsvansker og mye støy og tull.

Ved skolebytte kan vi like gjerne havne i en tilsvarende klasse kanskje. Nå har hun gått med klassekameratene i 4 år og kjenner de. 
Ved skolebytte vil hun komme i en klasse som ny, og det er kanskje ikke heldig heller..

Hva tenker dere?

Diagnoser som innebærer adferdsvansker er ganske sjeldne, og om en f.eks har ADHD, så har en ikke nødvendigvis adferdsvansker.

Jeg syns det høres ut som om hun sliter mest med miljøet blant vennene der hun ikke er like naturlig med. Ville pratet med skolen og kanskje koblet på helsesykepleier.

Anonymkode: 63c57...3b2

Tusen takk for svar.

Jeg vet ikke hvilke diagnoser de tre barna har, for meg er det ikke vesentlig. Men de tre jeg beskrev med adferdsvansker er elever der skolen har sagt når det er blitt tatt opp: «Vi kan ikke si så mye, men de har utfordringer.»

Her er det fysisk negativ adferd mot medelever, kasting av både pulter og stoler, kasting av både sekker og pennalhus mot de andre elevene osv.. Kort og godt en adferd som i stor grad påvirker hele klassemiljøet.

Skolen har jobbet masse med det, men uten at klassemiljøet har hatt forbedring.

Jeg tenker at disse ikke kan så mye for at de oppfører seg som de gjør, men spørsmålet mitt går på hva jeg bør gjøre for mitt eget barn som blir så påvirket.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Anmeldelser skolen hvis barnet utsettes for vold, hver gang. Det er det eneste språket de forstår.

Anonymkode: 9d76e...933

Anmelder skolen… ? Kan skolen holdes juridisk ansvarlig hvis en unge velger å slå en annen unge? Hvem skal i så fall ta straffen?

Anonymkode: 9120a...541

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Anmelder skolen… ? Kan skolen holdes juridisk ansvarlig hvis en unge velger å slå en annen unge? Hvem skal i så fall ta straffen?

Ja, skolen kan holdes ansvarlig. De får nok ikke annet enn bot, men særlig medieoppslag vil være så pinlig for rektor at det gjerne dettes inn skikkelige tiltak.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, skolen kan holdes ansvarlig. De får nok ikke annet enn bot, men særlig medieoppslag vil være så pinlig for rektor at det gjerne dettes inn skikkelige tiltak.

Det er jo veldig merkelig. Unger slår jo hverandre hele tiden. Veldig rart at noen andre enn den som faktisk slår skal holdes ansvarlig? Hvis de skal sikre seg mot at ungene ikke slår hverandre så må jo hver elev ha minst en vakt på seg til enhver tid.

Og så skal liksom kommunen eller fylkeskommunen betale en bot… fordi en unge sparka en annen? Aldri hørt om før.

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo veldig merkelig. Unger slår jo hverandre hele tiden. Veldig rart at noen andre enn den som faktisk slår skal holdes ansvarlig? Hvis de skal sikre seg mot at ungene ikke slår hverandre så må jo hver elev ha minst en vakt på seg til enhver tid.

Og så skal liksom kommunen eller fylkeskommunen betale en bot… fordi en unge sparka en annen? Aldri hørt om før.

Det er jo noe litt annet med små barn som innimellom slår, og større barn med diagnoser som kaster pulter og stoler såpass regelmessig at hele miljøet og den psykiske helsen til andre elever påvirkes. Slike barn må selvfølgelig passes ekstra på. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men i alle dager! Mener du at du ikke skjønner hva en 9a sak er?

Anonymkode: 2de5a...972

Erfaringsmessig så tenker jeg at man egentlig umiddelbart burde bytte skole når man begynner å fundere på om det er løsningen. Med eldste var det samme problem, ekstremt urolig klasse og etterhvert ble miljøet tøft. Han var aldri utsatt for mobbing og ekskludering men det var så tøft miljø at han gikk på nåler hver dag. Skolen klarte ikke å få orden. Vi byttet skole for sent (5 klasse) Nå har han virkelig funnet seg selv og trives. Skolen er 20 minutter unna og ingen kompiser i nærheten men han trives og sier selv han aldri vil tilbake til den gamle klassen. Minste går på samme skole og hun stortrives, harmonisk og fin klasse og en super lærer. 
I fjerde klasse er barnet såpass stor at hun fint kan mene noe selv om dette. Min eldste sa fra andre at han ville bytte skole (ikke jevnlig mas men når det hadde vært en tøff dag så ønsket han det) Når jeg nå ser hvor bra han har det nå så angrer jeg på at vi ikke byttet tidligere. 

Anonymkode: d6d46...edd

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Erfaringsmessig så tenker jeg at man egentlig umiddelbart burde bytte skole når man begynner å fundere på om det er løsningen. Med eldste var det samme problem, ekstremt urolig klasse og etterhvert ble miljøet tøft. Han var aldri utsatt for mobbing og ekskludering men det var så tøft miljø at han gikk på nåler hver dag. Skolen klarte ikke å få orden. Vi byttet skole for sent (5 klasse) Nå har han virkelig funnet seg selv og trives. Skolen er 20 minutter unna og ingen kompiser i nærheten men han trives og sier selv han aldri vil tilbake til den gamle klassen. Minste går på samme skole og hun stortrives, harmonisk og fin klasse og en super lærer. 
I fjerde klasse er barnet såpass stor at hun fint kan mene noe selv om dette. Min eldste sa fra andre at han ville bytte skole (ikke jevnlig mas men når det hadde vært en tøff dag så ønsket han det) Når jeg nå ser hvor bra han har det nå så angrer jeg på at vi ikke byttet tidligere. 

Anonymkode: d6d46...edd

Tusen takk for svar alle sammen, og spesielt dette svaret❤️

Din erfaring hjalp veldig🥰

Både læreren og skolen har jobbet iherdig med utfordringene. Barna som forårsaker det urolige klassemiljøet kan jo egentlig ikke noe for det, så en 9a vil ikke endre adferd. Hadde dette vært en sak der det var medelever uten utfordringer hadde selvfølgelig 9a vært aktuell.

Igjen tusen takk for alle svar❤️

hi

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Unger slår hverandre hele tiden?! Herregud, hvilken verden lever du i?

Anonymkode: bb198...b59

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men i alle dager! Mener du at du ikke skjønner hva en 9a sak er?

Anonymkode: 2de5a...972

Jeg skjønner meget godt hva en 9a-sak er. Men denne paragrafen innebærer jo ikke at skolen blir anmeldt kun på bakgrunn av at Per slår til Hans. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Unger slår hverandre hele tiden?! Herregud, hvilken verden lever du i?

Anonymkode: bb198...b59

I samme verden som deg. Har du ikke fått med deg all volden som skjer i skolen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...