Gå til innhold

Egenkapital på 15%. Noen banker som kan avvike fra dette?

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til reglene, men lurer på om banker i noen tilfeller kan avvike fra regelen eller om det er null sjangs for å få boliglånet man ønsker når man har 100 000,- for lite i egenkapital?

Prøvde en kalkulator på nett og ut fra inntekt mente den at vi kunne betjene et lån på 5,3 mill. Men det som stopper oss er denne egenkapitalen 😅

Ønsker bare å låne i overkant av 4 mill.

Anonymkode: aa144...e1c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner til reglene, men lurer på om banker i noen tilfeller kan avvike fra regelen eller om det er null sjangs for å få boliglånet man ønsker når man har 100 000,- for lite i egenkapital?

Prøvde en kalkulator på nett og ut fra inntekt mente den at vi kunne betjene et lån på 5,3 mill. Men det som stopper oss er denne egenkapitalen 😅

Ønsker bare å låne i overkant av 4 mill.

Anonymkode: aa144...e1c

Alle banker kan gjøre unntak, men det er mange som vil ha unntak og du bør nok ha en god grunn til å mangle egenkapital. Det gode er at med den lønnen dere har bør det være fort gjort å spare opp de kronene dere mangler.

Anonymkode: 72802...bb7

Alle banker kam det, men de har gjerne en viss mengde penger i året de kan låne ut på den måten, de kan ikke låne ut ubegrenset uten egenkapital.

Men betalingsevne er viktig da, du får ikke låne 5 ganger inntekten din uten egenkapital.

Anonymkode: d2e0f...a56

Hvis dere tjener nok til å betjene et boliglån på 5,3 mill, så bør det være en grei sak å spare opp 100 000 i egenkapital...

Banken vil nok lure på hvorfor i all verden dere ikke greier det.

Anonymkode: 2fe5b...383

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

«Bare» i overkant av 4 millioner…? Er 4 mill i lån blitt lite? 

Anonymkode: c8396...593

Mulig det var på bakgrunn av at de kan låne 5,3, men altså "bare" trenger 4 mill. Det går jo an å legge godviljen til. Prøv.

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Tipper dere ikke får unntak pga at dere har høy inntekt og bør klare å spare dette beløpet selv. 

Anonymkode: 89d56...a63

Det er ikke nødvendigvis SÅ himla enkelt å spare 300 000 dersom man må leie bolig samtidig som man sparer. Husk at det er skattefradrag når man har lån, og utleieprisene (i alle fall her i Oslo) er sjukt høye.

Anonymkode: cc332...331

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis SÅ himla enkelt å spare 300 000 dersom man må leie bolig samtidig som man sparer. Husk at det er skattefradrag når man har lån, og utleieprisene (i alle fall her i Oslo) er sjukt høye.

Det er snakk om 100 000. Har vært i samme båt selv. Vi måtte ut av Oslo (man trenger ikke dra langt) da vi skulle spare til egenkapital. Sparte 7500 i mnd på leieutgifter ved å gjøre dette. Levde supernøkternt og sparte over 200 000 på ett år. Samlet inntekt den gang, 650 000 + barnetrygd for 4 barn.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er snakk om 100 000. Har vært i samme båt selv. Vi måtte ut av Oslo (man trenger ikke dra langt) da vi skulle spare til egenkapital. Sparte 7500 i mnd på leieutgifter ved å gjøre dette. Levde supernøkternt og sparte over 200 000 på ett år. Samlet inntekt den gang, 650 000 + barnetrygd for 4 barn.

Ja, jeg blingsa. Men det betyr at de HAR spart eller fått endel hundretusener i egenkapital allerede.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hvordan det er teknisk mulig å overleve på 450 000 med fire barn forstår jeg ikke, med mindre de 650 000 er etter skatt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Og hvordan det er teknisk mulig å overleve på 450 000 med fire barn forstår jeg ikke, med mindre de 650 000 er etter skatt. 

Er du alenemor/far i lavtlønnsyrke er 450 000 brutto, hverdagen. Flere overlever det hver eneste dag.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Er du alenemor/far i lavtlønnsyrke er 450 000 brutto, hverdagen. Flere overlever det hver eneste dag.

Ja, men her var det altså snakk om to voksne.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det bør jo være enda lettere når man ikke har barn. 

To voksne med fire barn, som har spart 200 000 av en årlig inntekt på 650 000, presumptivt brutto.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg gjør det og det går fint😊😊

Anonymkode: 26304...4e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...