Gå til innhold

Krenket av rosa sløyfe

Anbefalte innlegg

Har hørt en håndfull mennesker (i ulike settinger) snakke om rosa sløyfe og hvorfor kun de med brystkreft er viktige. Det skal sies at dette er mennesker som selv har hatt en annen for for kreft. 

Jeg er kun pårørende, og kjenner at jeg er litt enig. 

Bestefar hadde hjernesvulst. Bestemor hadde hudkreft. Min mor har brystkreft. Og min far hadde prostatakreft. Har også en tante som døde av tarmkreft. Synes jo alle disse har hatt en kjip opplevelse, noen med dødelig utfall. 

Hvorfor er brystkreft så stort? Er det bare tilfeldig at jeg overhørte disse "krenket-konmentarene", eller er det flere som tenker sånn? 

Rosa sløyfe er brystkreft, damer. Hva med andre kreftformer? Hva med menn?

Anonymkode: 99c0c...b49

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443551-krenket-av-rosa-sl%C3%B8yfe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Krenkefesten vil ingen ende ta. 

Anonymkode: 16878...cfb

Tror ikke det har så mye med å bli krenka å gjøre altså.  Hvorfor skal det gå så mye penger og oppmerksomhet til brystkreft når det er så mange fler typer kreft som har et langt mer dødelig utfall? Hvorfor skal det være greit at noen typer kreft ikke forskes så mye på? Går det kanskje an å samle inn penger til kreftforeningen istedenfor til forskning på brystkreft? Det blir litt urettferdig, enkelt og greit. 

Anonymkode: 81929...3b3

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tror ikke det har så mye med å bli krenka å gjøre altså.  Hvorfor skal det gå så mye penger og oppmerksomhet til brystkreft når det er så mange fler typer kreft som har et langt mer dødelig utfall? Hvorfor skal det være greit at noen typer kreft ikke forskes så mye på? Går det kanskje an å samle inn penger til kreftforeningen istedenfor til forskning på brystkreft? Det blir litt urettferdig, enkelt og greit. 

URETTFERDIG? Er du tre år? 

Anonymkode: 59f41...0ad

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tror du at de andre kreftformene ikke blir forsket på?

Det er sjelden man hører kritikk av at kvinnesykdommer blir satt for stort fokus på...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

URETTFERDIG? Er du tre år? 

Anonymkode: 59f41...0ad

Nei, men jeg kjenner veldig på at det ikke finnes noen kur som gjør meg frisk. Fordi det ikke bevilges nok ressurser til den kreftformen jeg har. 

Grunnen til ekstra fokus på brystkreft er rett og slett at det er en av de få kreftformene man kan oppdage før det har gått så langt at man har fysiske symptom som først kommer når kreften er kommet veldig langt. (nattesvette, vektnedgang, hovne og vonde lymfeknuter etc)

Følger man med på brystene sine og fanger opp forandringer og sjekker disse ut så kan man i teorien sikre at alle tilfeller av brystkreft blir oppdaget før de blir livstruende. Ved andre typer kreft skjer endringer innvendig og man merker ikke noe til de før svulster/spredning er så stor at det kreves mye for å få pasient frisk/overleve...

Derav også movember....Fokus på at menn skal sjekke prostata, en måte man kan oppdage forstadier til kreft på før kreften har gjort en syk og dermed vanskeligere å kurere.

Hverken brystkreft eller prostatakreft er "mere verdt" enn andre krefttyper,- men siden disse kan oppdages før de blir farlig er det veldig viktig å kommunisere dette ut til befokningen, derfor dette ekstra fokus. Hudkreft/føflekkreft har jo ekstra fokus hver vår og sommer mtp solkrem og soling. Også her en krefttype man KAN oppdage før den blir farlig...

Anonymkode: 756e8...c77

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Grunnen til ekstra fokus på brystkreft er rett og slett at det er en av de få kreftformene man kan oppdage før det har gått så langt at man har fysiske symptom som først kommer når kreften er kommet veldig langt. (nattesvette, vektnedgang, hovne og vonde lymfeknuter etc)

Følger man med på brystene sine og fanger opp forandringer og sjekker disse ut så kan man i teorien sikre at alle tilfeller av brystkreft blir oppdaget før de blir livstruende. Ved andre typer kreft skjer endringer innvendig og man merker ikke noe til de før svulster/spredning er så stor at det kreves mye for å få pasient frisk/overleve...

Derav også movember....Fokus på at menn skal sjekke prostata, en måte man kan oppdage forstadier til kreft på før kreften har gjort en syk og dermed vanskeligere å kurere.

Hverken brystkreft eller prostatakreft er "mere verdt" enn andre krefttyper,- men siden disse kan oppdages før de blir farlig er det veldig viktig å kommunisere dette ut til befokningen, derfor dette ekstra fokus. Hudkreft/føflekkreft har jo ekstra fokus hver vår og sommer mtp solkrem og soling. Også her en krefttype man KAN oppdage før den blir farlig...

Anonymkode: 756e8...c77

Takk for at du gidder ❤️ Jeg håper alle som tillater seg å være misunnelig på oppmerksomheten brystkreft får (!!) leser og tar til seg det du dele her. 

MissSaigon skrev (7 minutter siden):

Takk for at du gidder ❤️ Jeg håper alle som tillater seg å være misunnelig på oppmerksomheten brystkreft får (!!) leser og tar til seg det du dele her. 

Ja nei, det å finne en kur for nå uhelbredelig kreft er ikke så viktig.  Notert ❤️

Det forskes vel ikke mer på brystkreft enn andre kreftformer?

Det er så viktig å sette fokus på det fordi det kan oppdages før det blir farlig. Dødeligheten for brystkreft har jo blitt veldig liten etter alt fokuset.

Klart alle typer kreft skal forskes på, men dødeligheten for kreft f.eks i bukspyttkjertelen blir jo ikke mindre selv om den får en egen måned og masse oppmerksomhet, fakta er at den oppdages for sent for den gir lite eller ingen symptomer før det er kort tid igjen å leve...

Brystkreft, prostatakreft (movember) og livmorhalskreft (sjekk deg), har egne kampanjer og fokus fordi man kan få ned dødeligeheten veldig ved at folk sjekker seg og går tidlig nok til lege. Man kan aldri oppnå det samme med svulst på hjernen eller kreft i tarmen liksom.

Anonymkode: 3b81f...89e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var en direkte reaksjon på innlegget jeg siterte. 

Det innlegget antydet heller ikke at brystkreft er mer viktig. Det er trist at du er syk, men jeg tror du får det bedre om du slutter å tenke at ting er urettferdig innen kreftforskning. Jeg tror neppe fokus på brystkreft gjør at det forskes mindre på andre typer. 

Anonymkode: 3b173...7c5

Mest vanlig kreftform, bevissthet gjør at det kan bli oppdaget tidligere osv… Hvorfor ikke heie på at det blir satt på dagsorden og forsket på? Kanskje det nettopp er her det dukker opp noe revolusjonerende som kan brukes i kampen mot andre typer kreft? Hvorfor ikke heie på at en så viktig del av kvinnehelse faktisk tar en plass?

Kreftformer som rammer sjeldnere er grusomt, men får ikke så mye oppmerksomhet nettopp fordi det skjer de få, mens ALLE kjenner noen som har/har hatt brystkreft, så hvorfor skal man ikke utnytte det - kanskje til å knekke livsviktige koder i kreftforskningen?

Anonymkode: 25736...f30

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det innlegget antydet heller ikke at brystkreft er mer viktig. Det er trist at du er syk, men jeg tror du får det bedre om du slutter å tenke at ting er urettferdig innen kreftforskning. Jeg tror neppe fokus på brystkreft gjør at det forskes mindre på andre typer. 

Anonymkode: 3b173...7c5

Tenker lite på at ting er urettferdig,  men når det nå er en tråd om temaet, gjør jeg mine tanker og refleksjoner.  Og jeg må vel få si hva jeg mener om saken?  Uansett har du ikke peiling på hva det er som gjør ting bedre for meg. Å se at enkelte kreftformer får mye og bred oppmerksomhet og støtte, mens andre kreftformer som de fleste dør av, ikke får en dritt. Det er litt vondt. 

Himmel og hav skrev (21 minutter siden):

Du leser nå innlegg som fanden leser bibelen. 

Virkelig? 

Jeg tenker kanskje hovedårsaken for at det er så stor fokus på rosa sløyfe og brystkreft er alle de kvinnene som har stått på for å fremme det. Dette på lik linje med mye av likestillings debatter ol. 

Hadde menn vært like engasjerte og jobbet like iherdig med å fronte prostata kreft, så hadde du nok i større grad sett blå sløyfer, noe du sansynligvis vil til en viss grad se i november. 

Nå har i tillegg gullsløyfene begynt å komme, for barnekreft. Jeg håper det blir like stort som rosa sløyfe 💕

Anonymkode: d6d99...867

Jeg syns det er FANTASTISK at det settes stort fokus på brystkreft. Lurer på om folk ble krenket og syns sjekkdeg kampanje var urettferdig også. Aldri hørt så galt! Mamma døde av lungekreft, har ikke et sekund tenkt det var urettferdig at det ikke er lungekreft måned. 

Anonymkode: 16878...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...