Gå til innhold

Far velger bort jobb for å slippe bidrag

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om en far som bevisst velger å stå uten skattbar inntekt og heller leve av formue for å slippe å betale bidrag?

Jeg synes det er merkelig at bidrag fastsettes etter kun skattbar inntekt dersom bidragsbetaler har formue, for dersom bidragsmottaker og eneforsørger, plutselig står uten inntekt men har formue, så vil det være en selvfølge å bruke formuen på å forsørge barnet. Jeg fatter derfor ikke hvorfor skal det være lovlig for bidragsbetaler å vri seg ut av å betale bidrag når de har midlene til det.  

Det må nevnes at den såkalte faren i dette tilfellet ikke har sett barnet på mange år, ikke etter han ble sammen med en drittkjerring som ikke var interessert i stebarn og som nå virker å fungere som støttekontakt og sekretær for å sikre at de får beholde pengene selv, i stedet for at han bidrar med sin del for å forsørge barnet sitt. Hverken drittsekken eller resten av søplefamilien hans bryr seg om barnet til jul eller bursdager engang, så han er ikke akkurat en kandidat til Årets Pappa, for å si det sånn! Personlig synes jeg slike onskapsfulle narsissister og deres medhjelpere skulle vært hengt ut på lik linje med pedofile!  🤬

Fortsetter under...

Du kan trøste deg med at dersom han velger bort jobb, velger han også bort pensjon. Så han vil nok bli nødt til å tære på den formuen framover. 

Nei, jeg vet ikke, jeg har også en udugelig eks. Men du kan få bidragsforskudd, da?

Anonymkode: b8c84...0f8

Her driver far eget firma, og tar ut minimalt med lønn, akkurat nok til at det ikke virker mistenkelig, og lønner faren sin resten. Alt for å slippe å betale for seg. Det gjelder ikke bare bidrag. Det gjelder også regninger. Flere banker har tapt millionbeløp fordi han ikke ville betale. Han hadde neste 6 mill i gjeld hos diverse banker da han fikk gjeldsordning. Og samme metode ble brukt for å betale så lite som mulig tilbake. Faren hans er pensjonert, så han jobber ikke for sønnen sin på noen måte

Anonymkode: 0cf9b...1b5

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her driver far eget firma, og tar ut minimalt med lønn, akkurat nok til at det ikke virker mistenkelig, og lønner faren sin resten. Alt for å slippe å betale for seg. Det gjelder ikke bare bidrag. Det gjelder også regninger. Flere banker har tapt millionbeløp fordi han ikke ville betale. Han hadde neste 6 mill i gjeld hos diverse banker da han fikk gjeldsordning. Og samme metode ble brukt for å betale så lite som mulig tilbake. Faren hans er pensjonert, så han jobber ikke for sønnen sin på noen måte

Det gjør far til mitt barn også. Han ansatte ny samboer på papiret og utbetaler lønn til henne. Selv tar han ikke ut noe lønn slik at han slipper å betale bidrag. 

Anonymkode: 8e049...225

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør far til mitt barn også. Han ansatte ny samboer på papiret og utbetaler lønn til henne. Selv tar han ikke ut noe lønn slik at han slipper å betale bidrag. 

Smart metode da. Mulig jeg skal starte noe eget og ansette mamma. Så må han betale mer fordi jeg tjener mindre…. Da er det sikkert ikke en fin måte å løse noe på

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Smart metode da. Mulig jeg skal starte noe eget og ansette mamma. Så må han betale mer fordi jeg tjener mindre…. Da er det sikkert ikke en fin måte å løse noe på

Kanskje smart på kort sikt. Ikke så smart på lengre sikt, særlig med tanke på pensjon.

Jeg tjener mer enn godt nok så det går fint. Men det er sjukt å ikke ville bidra noe til eget barn. Han har til og med vært så frekk at han vil at jeg skal betale ham samværspenger. Når jeg ikke gjør det vil han ikke ha samvær og skriker opp om samværssabotasje. Han er skamløs

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Kanskje smart på kort sikt. Ikke så smart på lengre sikt, særlig med tanke på pensjon.

Jeg tjener mer enn godt nok så det går fint. Men det er sjukt å ikke ville bidra noe til eget barn. Han har til og med vært så frekk at han vil at jeg skal betale ham samværspenger. Når jeg ikke gjør det vil han ikke ha samvær og skriker opp om samværssabotasje. Han er skamløs

Så ille er det ikke her. Men et av barna vil ikke til far mer

Tror ikke pensjon er noe stort problem, for de kan spare/investere beløpet de sparer på å svikte barna ytterligere, og jo eldre barna er når bidragsbetaler gjør et sånt stunt, så mindre utslag får det for pensjonen. Sånne møkkamenn (for det er vel stort sett menn som er iskalde nok til å gjøre slikt, ja og ondskapsfulle, griske stemødre da)  er ikke skikket til å ha barn, rett og slett. Det burde vært et offentlig register over sånne folk for det er faktisk omsorgssvikt ikke å bidra til barnas livsopphold, når man har muligheten, men velger ikke å gjøre det pga. et smutthull i lovverket. 

Men det spiller egentlig ingen rolle hvor mye penger de har, for uten barna de kaster vekk, så vil de alltid være de fattigste i verden. Vi som har dem hos oss er de rikeste uansett 😊 

Og en dag kommer Karmabussen og kjører søpla ned.  Jeg gleder meg.

Endret av planteglede
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fungerer ikke den veien dessverre. Jeg jobba 50% (fordi det var det jeg fikk) men far måtte betale bidrag utfra at jeg hadde en stilling på 80% i det jeg var utdanna som. Forklaringen (som var helt ok) var at bidragsmottaker ikke skulle kunne leve på en ny samboer mens den som betaler bidrag skulle betale mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 0d68f...3d2

Velkommen i klubben. 
min eks betaler heller ikke bidrag og har minimalt med samvær. 
Har søkt flere ganger via nav, får alltid tilbake at han ikke er bidragsdyktig. Men 3-5 utenlandsturer har han råd til hvert eneste år. Forstå det den som kan.  
Nå har jeg forsørget 3 barn alene i 11 år, og jeg skal klare det til alle er flyttet ut. Forsørget de stort sett alene også når vi bodde sammen. 
Men bittert er det helt klart når jeg enda en vinter velger å ikke unne meg selv nye vintersko eller ytterjakke fordi jeg må kjøpe det mine barn trenger. 

Anonymkode: 48b11...9ba

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Velkommen i klubben. 
min eks betaler heller ikke bidrag og har minimalt med samvær. 
Har søkt flere ganger via nav, får alltid tilbake at han ikke er bidragsdyktig. Men 3-5 utenlandsturer har han råd til hvert eneste år. Forstå det den som kan.  
Nå har jeg forsørget 3 barn alene i 11 år, og jeg skal klare det til alle er flyttet ut. Forsørget de stort sett alene også når vi bodde sammen. 
Men bittert er det helt klart når jeg enda en vinter velger å ikke unne meg selv nye vintersko eller ytterjakke fordi jeg må kjøpe det mine barn trenger. 

Anonymkode: 48b11...9ba

Jo takk, men det er ikke en klubb jeg har lyst å være medlem av. Vet hvordan det er å måtte prioritere det barna trenger først, og jo eldre de blir jo dyrere blir det. Lenge siden jeg kunne kjøpe barneklær på tilbud på Obs for å si det sånn...

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan er prosessen frem til tanken om at dette er menn det er verdt å få barn med?

Anonymkode: 73a5c...79b

Skjerp deg. Alle har ulikt utgangspunkt. Ikke alle har 10 år med mannen hvor man lærer hverandre og kjenne på absolutt alle plan før man velger å få barn sammen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Fungerer ikke den veien dessverre. Jeg jobba 50% (fordi det var det jeg fikk) men far måtte betale bidrag utfra at jeg hadde en stilling på 80% i det jeg var utdanna som. Forklaringen (som var helt ok) var at bidragsmottaker ikke skulle kunne leve på en ny samboer mens den som betaler bidrag skulle betale mer enn nødvendig. 

Men hvis jeg jobber 100% og tjener 25000 i mnd, så er det mitt fulle inntektspotensiale.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er prosessen frem til tanken om at dette er menn det er verdt å få barn med?

Anonymkode: 73a5c...79b

De har jo alltid vært sånn… ikke noe forandret seg…

Det finnes en mulighet for at ting ble annerledes etterhvert. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvis jeg jobber 100% og tjener 25000 i mnd, så er det mitt fulle inntektspotensiale.

Hvis det er normal tarifflønn ifht hva du er utdannet som, Ja 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...