Gå til innhold

Hvis dere får tilbakemeldinger fra andre foreldre om noe dine barn har sagt. Snakker dere alltid med barna?🤔🤔

Anbefalte innlegg

Jeg snakker med nesten alle foreldrene i klassen til barna mine. Må jo innrømme at det kommer frem mye rart som de ønsker at jeg snakker med barna mine om. Ting mine barn har sagt. Skal innrømme at visse ting ser jeg på som ett ikke problem, tar det altså ikke opp. Lurer på om dere andre har fått noen rare tilbakemeldinger på barna deres?

-En mor ville at jeg skulle snakke med sønnen min. Barna gikk i 2.klasse. Da de gikk i 1.klasse var de kjærester i ca 1uke, jeg husker det. I 2.klasse nektet han for det, hun jenta ble fornærmet og lei seg over det. Mor ville at jeg skulle snakke med mitt barn da det var løgn, de hadde vært kjærester. Hennes datter hadde da bedt sin mor om å snakke med meg.

-Min datter kaller ett annet barn for mamma. Sagt som tull såklart, det andre barnet sier min datter er slem pga det. Ja ha.

- Fikk tilbakemelding fra en mor om at min datter ikke lot hennes datter låne blyantene til min datter. Min datter sa alltid nei. Jeg måtte si som sant var, din datter klør seg i rumpa med fingrene sine. Derfor vil ikke min datter låne bort sine blyanter til henne. Jeg har sett det i en bursdag, hun har tydeligvis problemer i rumpa for hun klødde ned i trusa flere ganger. Jeg måtte si som sant var, at jeg støtter min datter i det svaret. Litt ukomfortabelt å ta det opp med deg, men siden du tar det opp må det jo nevnes. Dette var tydeligvis ett problem på skolen også da jenta fikk beskjed om å vaske hendene ofte. 

Anonymkode: 5ab3f...dce

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Snakker du med barna dine om hvordan de skal oppføre seg mot andre barn? Bare lurer.. 

Anonymkode: 566fa...430

Såklart. Mange ganger, flere ganger i uken. Men to 8åringer sier mye rart, å jeg hører andre barn si like mye rart. Å tvinge en 8åring til å si at de har vært kjærester er kanskje ikke en nødvendig samtale i mine øyne. 

Den siste, greit nok. Man trenger ikke dele på skolen. De to andre ville lært barna dine 1. å ikke lyve og 2. ta hensyn til andre barn. Mulig barna dine er litt slitsomme.

Den eneste merkelige meldingen jeg har fått var da sønnen min hadde snakket om en nyhet som hadde vært på supernytt på SFO. Det likte ikke en annen forelder, for sønnen hennes ble redd. De så det jo begge to i klasserommet, så ikke sønnen min sin feil at han fikk det med seg. Men jeg snakket med han om det også. At andre barn ikke alltid takler å snakke om nyheter når de er 7 år. Ellers tar jeg alltid opp slike ting med barna. Ikke at det har skjedd så ofte. Kanskje et par ganger utenom den merkelige. Barna mine og jeg snakker om det og blir enige om en løsning.

Anonymkode: ba473...bab

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den siste, greit nok. Man trenger ikke dele på skolen. De to andre ville lært barna dine 1. å ikke lyve og 2. ta hensyn til andre barn. Mulig barna dine er litt slitsomme.

Den eneste merkelige meldingen jeg har fått var da sønnen min hadde snakket om en nyhet som hadde vært på supernytt på SFO. Det likte ikke en annen forelder, for sønnen hennes ble redd. De så det jo begge to i klasserommet, så ikke sønnen min sin feil at han fikk det med seg. Men jeg snakket med han om det også. At andre barn ikke alltid takler å snakke om nyheter når de er 7 år. Ellers tar jeg alltid opp slike ting med barna. Ikke at det har skjedd så ofte. Kanskje et par ganger utenom den merkelige. Barna mine og jeg snakker om det og blir enige om en løsning.

Nå mener min sønn at de ikke var kjærester da. Så han mener han husker rett. Jeg husker derimot at han sa 1 1/2år tidligere at de var kjærester. Men igjen. Den gangen var de 6-7år så det er ikke en ting å diskutere. Han mener nei, hun ja i bunn og grunn ett ikke tema i mine øyne. Hun bør heller lære sin datter å ikke bry seg om det. 

En merkelig ting å gi tilbakemelding om ja. Enig i den, men barn reagerer forskjellig. Alt i alt burde klagen vært rettet mot skolen i din sak.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Såklart. Mange ganger, flere ganger i uken. Men to 8åringer sier mye rart, å jeg hører andre barn si like mye rart. Å tvinge en 8åring til å si at de har vært kjærester er kanskje ikke en nødvendig samtale i mine øyne. 

Det handler jo ikke om å tvinge din sønn til å si det, men å snakke rundt tema. Som at hun ble lei seg for at han ikke husket det. 

Annonse

Snakker mye med dem, hver da, men nei det er ikke alt jeg tar opp med dem. Barn skal også lære seg konfliktløsning. Det lærer de ikke om vi voksne rydder vei og rydder opp hele tiden. 

Anonymkode: 12662...baa

Det disse barna er blitt så «lei seg» for er jo bagateller. Hadde ikke brydd meg noe med det i det hele tatt. Det får være måte på hvor snow flakes man skal tillate barna å bli. «Hun ble lei seg fordi du ikke husker at dere var kjærester.» Gud bedre.

Anonymkode: 15279...8cf

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå mener min sønn at de ikke var kjærester da. Så han mener han husker rett. Jeg husker derimot at han sa 1 1/2år tidligere at de var kjærester. Men igjen. Den gangen var de 6-7år så det er ikke en ting å diskutere. Han mener nei, hun ja i bunn og grunn ett ikke tema i mine øyne. Hun bør heller lære sin datter å ikke bry seg om det. 

En merkelig ting å gi tilbakemelding om ja. Enig i den, men barn reagerer forskjellig. Alt i alt burde klagen vært rettet mot skolen i din sak.

Sønnen min blånekter på at han han var kjæreste med ei han gikk i barnehagen med i 3 år. Ikke det at hun har tatt det opp, men hadde hun gjort det, og han hadde nektet, så hadde jo han kalt henne en løgner. Noe hun ikke er. Fordi han er flau. Og det er så klart ikke greit.

Og hvis datteren din kaller en medelev «mamma» og hun sier hun ikke liker det, og din datter fortsetter, så tar hun jo null hensyn til andre barn. Og det er da erting.

Du må jo kunne klare å si fra til barna dine at de ikke skal lyve, og i alle fall ikke kalle andre før løgnere. Og at om noen sier fra at de skal stoppe, så stopper de.

Om dette ikke er en stor sak for deg, så er det kjipt og frustrerende å bli kalt løgner når man sier sannheten. Det er også kjipt å bli kalt noe man ikke liker, og man blir lei seg når de ikke gir seg etter man har sagt i fra.

Hvis dette skjer så ofte, så må du ta litt mer tak i barna din. Snakke med dem om andres følelser, og hvorfor det er viktig å ta hensyn. For jeg har kanskje et par ganger fått slike beskjeder fra andre. Og det med 3 barn. Får du det ukentlig, så er det kanskje noe du bør gjøre med det

Kjærester i den alderen er bare for dumt og krangle om, ta heller opp viktigere ting og få ungene til å forstå at de må holde seg unna alkohol og narkotika, og faren med det! 
Det er noe som er reelt i desse tider blant yngre barn, og det er noe vi lukker øynene for i samfunnet!

Var nettopp flere 13 åringer som var ruset, en havnet inn på pumping..

Dette er noe JEG tar opp med mine barn

Anonymkode: 7bd68...36e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjærester i den alderen er bare for dumt og krangle om, ta heller opp viktigere ting og få ungene til å forstå at de må holde seg unna alkohol og narkotika, og faren med det! 
Det er noe som er reelt i desse tider blant yngre barn, og det er noe vi lukker øynene for i samfunnet!

Var nettopp flere 13 åringer som var ruset, en havnet inn på pumping..

Dette er noe JEG tar opp med mine barn

Anonymkode: 7bd68...36e

Enig. Om man var kjærester eller ikke i 1.klasse på barneskolen er bare latterlig og ikke noe jeg hadde tatt opp. Det får ungene ordne opp i selv. 

Anonymkode: 12662...baa

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

I dine øyne.. 

Anonymkode: 566fa...430

For en gjeng med overbeskyttende høns du har i foreldregruppa, hi. Ikke rart unger blir nevrotiske, puslete raringer i sånt oppvekstmiljø.

Annonse

sug lut skrev (7 timer siden):

For en gjeng med overbeskyttende høns du har i foreldregruppa, hi. Ikke rart unger blir nevrotiske, puslete raringer i sånt oppvekstmiljø.

Jeg tenker det samme. Får være måte på hvor pinglete barn man oppdrar. La ungene ordne opp litt selv også.

hi

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 21.39):

-Min datter kaller ett annet barn for mamma. Sagt som tull såklart, det andre barnet sier min datter er slem pga det. Ja ha.

Dette hadde jeg snakket med mitt barn om. Hvis hun kaller andre noe de ikke vil kalles, så skal hun holde opp. Og fortsetter hun, så er det faktisk en form for mobbing.

De to andre eksemplene hadde jeg løst sånn som du gjør. Det barnet som klør seg, trenger vel en ormekur?

Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 18.10.2023 den 23.16):

Det handler jo ikke om å tvinge din sønn til å si det, men å snakke rundt tema. Som at hun ble lei seg for at han ikke husket det. 

Han har lov å ta avstand fra ting han gjorde som liten. 

Danida skrev (5 timer siden):

Men har han «lov» å kalle andre for løgnere for å ta avstanden, eller bør man lære han andre metoder å takle det på uten å kalle noen løgner?

Fire barn og det har aldri skjedd at noen foreldre tar ting opp som de vil at jeg skal ta videre til mine barn. Voksne folk klarer vel som regel å snakke for seg selv?

Alt det der er jo ting som jeg aldri hadde tatt opp med andre foreldre, men sagt at de måtte ordne opp i selv! Altså, man kan jo ikke gå foran og pløye alle veier.

Har to jenter i barneskolealder, men har kun opplevd en gang å få en melding av en mor om noe barnet mitt har gjort sammen med en venninne, som kunne oppfattes som mobbing, men som i deres øyne bare var tulling. Tok da selvfølgelig dette opp med datter og forklarte at slike ting kan misforståes og folk kan bli lei seg.

Så sånne ting, som kan eskalere og er av mer alvorlig art tar jeg selvsagt alvorlig, men det du nevner er jo bare småting som de bør lære seg å ordne opp i selv!

Anonymkode: c7806...b16

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men har han «lov» å kalle andre for løgnere for å ta avstanden, eller bør man lære han andre metoder å takle det på uten å kalle noen løgner?

Ta å rull inn. Han har ikke kalt noen en løgner.

Anonymkode: f62b6...ed7

Djises. Jeg er _så_ enig med Sug Lut og HI her. Curlingforeldre nå om dagen altså. De gjør dine barn en bjørnetjeneste (og, nei, det betyr ikke å gjøre noen en stor tjeneste, som er blitt en vanlig oppfatning nåomdagen) og de skjønner det ikke selv en gang. 

Anonymkode: f62b6...ed7

Jeg snakker med nesten alle foreldrene i klassen til barna mine. Må jo innrømme at det kommer frem mye rart som de ønsker at jeg snakker med barna mine om. Ting mine barn har sagt. Skal innrømme at visse ting ser jeg på som ett ikke problem, tar det altså ikke opp. Lurer på om dere andre har fått noen rare tilbakemeldinger på barna deres?

-En mor ville at jeg skulle snakke med sønnen min. Barna gikk i 2.klasse. Da de gikk i 1.klasse var de kjærester i ca 1uke, jeg husker det. I 2.klasse nektet han for det, hun jenta ble fornærmet og lei seg over det. Mor ville at jeg skulle snakke med mitt barn da det var løgn, de hadde vært kjærester. Hennes datter hadde da bedt sin mor om å snakke med meg.

- Fikk tilbakemelding fra en mor om at min datter ikke lot hennes datter låne blyantene til min datter. Min datter sa alltid nei. Jeg måtte si som sant var, din datter klør seg i rumpa med fingrene sine. Derfor vil ikke min datter låne bort sine blyanter til henne. Jeg har sett det i en bursdag, hun har tydeligvis problemer i rumpa for hun klødde ned i trusa flere ganger. Jeg måtte si som sant var, at jeg støtter min datter i det svaret. Litt ukomfortabelt å ta det opp med deg, men siden du tar det opp må det jo nevnes. Dette var tydeligvis ett problem på skolen også da jenta fikk beskjed om å vaske hendene ofte. 

Det å kalle andre barn ting de ikke liker og ikke stoppe når man får beskjed er ikke greit. Barnet til HI synes dette er morsomt og har det gøy på en annens bekostning. Klart man skal ta tak i slike tilbakemeldinger. Når det andre  barnet har prøvd å få HI sitt barn til å slutte uten at dette hjelper så er det jo klart det må tas videre. Synes det er litt merkelig at dere andre blåser dette vekk med at barna må håndtere dette selv og at foreldrene er curling-foreldre. Slik navn-kalling kan ofte gå videre til erting og mobbing. Kanskje ikke av barnet til HI, men av andre barn som ser at dette er et barn som allerede er pekt ut til å være annerledes og eskalerer det derfra. 

Anonymkode: 7c12d...543

Danida skrev (12 timer siden):

Absolutt, og det er kanskje også hans helt reelle oppfatning. Det går likevel an å snakke om at egen adferd kan påvirke andre. Det er ikke slik at man aldri skal kunne si noe som andre blir lei seg for, men man bør være bevisst på at det kan skje. Noen ganger sårer man folk, selv om man ikke vil det, eller mente det.

Hvis de slekter på deg så er de nok litt slitsomme. Du oser ikke akkurat empati og toleranse. 

Anonymkode: 4b95f...a15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...