Gå til innhold

Tvinger man barn til å ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Barna mine har (selvsagt) fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Nå går den ene i andre klasse, og det er tid for vaksine på skolen. Men hun nekter plent! Hun har allerede hatt en runde med helsesøster som endte med ingen vaksine.  Nå er planen at jeg møter sammen med henne, men det tegner til at hun nekter på nytt. Så hva gjør man da? Jeg kan jo ikke holde henne fast med makt heller, nå som hun ikke er baby! Lar man bare være å vaksinere da?

Anonymkode: 96edf...25c

Fortsetter under...

Min eldste ville heller ikke ta den i andre klasse, mest fordi hun var redd sprøyter tror jeg. Jeg ble med på skolen andre gang, og holdt henne fast med makt. Visse ting skal ikke barna kunne bestemme.

Anonymkode: dfea7...d53

Den vaksina de tar i 2.klasse tok min eldste på slutten av 3.klasse fordi hu blånekta. Da måtte jeg ha med mannen min, og vi holdt begge to mens helsesøster stakk. Vi prøvde alt tidligere og hun var der 5 ganger før vi bare bestemte oss. Hun fikk ikke velge. De fikk heller ikke velge hpv-vaksine 

Anonymkode: 951c5...5df

Nei, man holder ikke fast barnet med makt som sagt over her. Bruk heller litt tid på å snakke med  henne. Er det fordi hun er redd for sprøyten, så bruk god tid til å forberede henne, vis videoer, informer henne godt. 

Vi var 3 runder hos helsesykepleier med vår 2. Klassing. 3.gang fikk vi det til, uten tvang. Jeg var med han på siste runde da han fikk vaksinen.

Anonymkode: 2d387...8c5

Jeg er motstander av å holde barna fast ved vaksine. I Norge er det heldigvis veldig sjelden at barn blir syke og dør av disse sykdommene. Det går bra om hun ikke tar den, men det beste er selvsagt om dere får overtalt henne.

Anonymkode: dacf1...35d

Annonse

Skjønner deg godt. Min gutt går også i 2 klasse, livredd for lege, tannlege, sprøyter og alt sånt. Vet at de skal ta vaksinen snart, men har ikke hørt noe om når. Kjenner at jeg gruer meg, men har ikke nevnt noe for han enda. Tok blodprøve i sommer og vi var 4 stykker som holdt han fast med makt, mens han hylte. 2 minutter senere var alt overstått, og han var blid og fornøyd. Jeg kommer til å tvinge han til å ta vaksinen, men håper han kan få en beroligende saft før han skal ta den, og han kommer til å få gå hjem etterpå, uansett når på dagen den tas. 

Anonymkode: 8cb3d...51c

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, man holder ikke fast barnet med makt som sagt over her. Bruk heller litt tid på å snakke med  henne. Er det fordi hun er redd for sprøyten, så bruk god tid til å forberede henne, vis videoer, informer henne godt. 

Vi var 3 runder hos helsesykepleier med vår 2. Klassing. 3.gang fikk vi det til, uten tvang. Jeg var med han på siste runde da han fikk vaksinen.

Anonymkode: 2d387...8c5

Jeg heller mot å ikke holde henne fast. I så fall kommer hun ikke til å ta vaksinen, for jeg kjenner henne så godt at jeg vet vi ikke klarer å overtale henne når hun har bestemt seg.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er motstander av å holde barna fast ved vaksine. I Norge er det heldigvis veldig sjelden at barn blir syke og dør av disse sykdommene. Det går bra om hun ikke tar den, men det beste er selvsagt om dere får overtalt henne.

Hvis alle som nekter eller er redd for sprøyte får la være å ta den, vil det til slutt ikke gå så bra. Hvor mange tror du det er som lar være hvis de ikke må? Jeg hater sprøyte, det er noe av det verste jeg vet. Slik har det vært så lenge jeg kan huske. Men jeg må jo, derfor gjør jeg det. Både vaksiner, blodprøver og andre prøver. 

Anonymkode: 2c60a...e80

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg heller mot å ikke holde henne fast. I så fall kommer hun ikke til å ta vaksinen, for jeg kjenner henne så godt at jeg vet vi ikke klarer å overtale henne når hun har bestemt seg.

Det er rett og slett ikke opp til henne å bestemme. Det er avgjørelser du kan ra når du er 7 år pg det er avgjørelser du ikke kan ta. Dette er en av de du ikke kan ta. Ansvaret for medisin og helse ligger på voksne, ikke på barn.

Anonymkode: 26bd7...9a0

Min niese tok den hos fastlegen sammen med mor, hun nektet plent hos helsesykepleier. 

Sønnen fikk beskjed om at det ikke var valgfritt med vaksine. Han har tatt flere blodprøver og allergitester tidligere, så fortalte ham at ei vaksine ikke er det spor verre. I verste fall måtte han bli holdt fast, for det finnes millioner av barn som ville solgt den ene armen sin for de samme vaksinene vi får "kastet etter oss", så vaksiner skal han ta. 

Anonymkode: ebb11...ab0

Annonse

Min niese tok den hos fastlegen sammen med mor, hun nektet plent hos helsesykepleier. 

Sønnen min fikk beskjed om at det ikke var valgfritt med vaksine. Han har tatt flere blodprøver og allergitester tidligere, så fortalte ham at ei vaksine ikke er det spor verre. I verste fall måtte han bli holdt fast, for det finnes millioner av barn som ville solgt den ene armen sin for de samme vaksinene vi får "kastet etter oss", så vaksiner skal han ta. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner deg godt. Min gutt går også i 2 klasse, livredd for lege, tannlege, sprøyter og alt sånt. Vet at de skal ta vaksinen snart, men har ikke hørt noe om når. Kjenner at jeg gruer meg, men har ikke nevnt noe for han enda. Tok blodprøve i sommer og vi var 4 stykker som holdt han fast med makt, mens han hylte. 2 minutter senere var alt overstått, og han var blid og fornøyd. Jeg kommer til å tvinge han til å ta vaksinen, men håper han kan få en beroligende saft før han skal ta den, og han kommer til å få gå hjem etterpå, uansett når på dagen den tas. 

Anonymkode: 8cb3d...51c

Snakk om det nå, så han er forberedt. Du trenger ikke si "snart må du ta vaksine", men snakk om hvorfor vi tar vaksiner osv nå som han ikke skal tvinges til noe. Det gir en ro rundt samtalen.

Også trenger dere ikke ta den på skolen, dere kan få time hos helsesykepleier på helsestasjonen, eller du kan bli med på helsesykepleiers kontor på skolen og ta han med hjem etterpå om det hjelper.

Ene barnet mitt var redd og sa hun ikke ville på forhånd, men da de ble hentet fire og fire inn på kontoret til helsesykepleier gikk det greit likevel. For henne fungrete det å gjøre det sammen med venner fint.

Andre datteren min ville overhodet ikke, gråt og nektet når klassen skulle ta. Så da fikk vi en privat time hos helsesykepleier og jeg ble med til den, da tok hun vaksinen.

Det var aldri noe tema å slippe.

Anonymkode: f3728...c28

Barnet vårt og jeg fikk komme til helsesykepleier dagen før de andre. Vi satt der, og vi satt der.. En time uten at den ble satt. Jeg var der, kosebamsene var der, helseykepleier hadde med slim og alt mulig. Til slutt så måtte jeg bare være bestemt, helsesykepleier var enig, jeg hadd henne på fanget og den ble satt. 

Hun var så stolt for at hun klarte det. Hun hadde aldri blitt klar for den sprøyta. Vi måtte bare gjennomføre. 

Dagen etter var hun så kry, og fortalte klassen at dette går så bra. Hun hjalp flere der. 😊 

Anonymkode: 42071...9fd

Fascinerende at så mange heller mot pisk i stedet for gulrot. Dette forumet altså.

Og det kommer fra en som vil la en 7 åring ta avgjørelsen om en vaksine skal tas eller ei.

Anonymkode: 9d1eb...6e3

Fascinerende at så mange heller mot pisk i stedet for gulrot. Dette forumet altså.

Det er ikke pisk istedetfor gulrot. Det er først prøvd med gulrot, gull og grønne skoger. Når det ikke hjelper, DA først kommer «pisken» frem. 

Anonymkode: 46258...f41

Ved tvang og frykt, er sannsynligheten skyhøy for full sprøyteangst ever after, gjerne ispedd frykt for all things helsepersonell.

Vi lirker, øver og prøver, og er samtidig tydelige på at vaksinen må tas og slik er det. Barnet har, blant mye annet, også sprøytefobi som diagnose. Enn så lenge har hun tatt alle vaksiner til slutt. 

Anonymkode: d1729...b38

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ved tvang og frykt, er sannsynligheten skyhøy for full sprøyteangst ever after, gjerne ispedd frykt for all things helsepersonell.

Vi lirker, øver og prøver, og er samtidig tydelige på at vaksinen må tas og slik er det. Barnet har, blant mye annet, også sprøytefobi som diagnose. Enn så lenge har hun tatt alle vaksiner til slutt. 

Anonymkode: d1729...b38

Min har frykt for sprøyter. Og det var jo derfor hun i utgangspunktet nektet. Men hun har tatt 3 koronavaksiner fordi hun skjønner at det er lurt. De aller fleste ble voksne og så lenge manner der for dem etter stillet er ferdig og kan snakke om det, så går det som regel bra.

Anonymkode: 11118...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...