Gå til innhold

Tips til å motivere 10.klassing til skolearbeid?


Anbefalte innlegg

Han er så utrolig vanskelig å få til å gjøre lekser og jobbe med oppgaver til prøver for tiden. Blir veldig glad om noen har noen tips. :) Vi sitter sammen med han, og han får hjelp hvis han trenger det.

Anonymkode: de930...91c

Fortsetter under...

Debatter. Krangle på alt. Det er det de ofte responderer godt på med foreldre. Gjør feil, svar «bak mål». Da blir det en greie.

Jeg aner egentlig ikke, men dette var det første som dukket opp😁

Anonymkode: bfeeb...38e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han er så utrolig vanskelig å få til å gjøre lekser og jobbe med oppgaver til prøver for tiden. Blir veldig glad om noen har noen tips. :) Vi sitter sammen med han, og han får hjelp hvis han trenger det.

Anonymkode: de930...91c

Ros for hvordan han reflekterer, arbeider og står på med fagene

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han er så utrolig vanskelig å få til å gjøre lekser og jobbe med oppgaver til prøver for tiden. Blir veldig glad om noen har noen tips. :) Vi sitter sammen med han, og han får hjelp hvis han trenger det.

Anonymkode: de930...91c

Du ber han gjøre leksene sine. Ellers blir det null nettbrett og spill. I tillegg tar du fra ham ukelønnen som han har jobbet for. (Ja, man jobber for ukelønn om noen skulle være i tvil). Da blir han nok motivert tenker jeg. 

Anonymkode: 59de9...156

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du ber han gjøre leksene sine. Ellers blir det null nettbrett og spill. I tillegg tar du fra ham ukelønnen som han har jobbet for. (Ja, man jobber for ukelønn om noen skulle være i tvil). Da blir han nok motivert tenker jeg. 

Anonymkode: 59de9...156

Gulrot funker som regel bedre enn pisk, for de fleste... 

planteglede skrev (Akkurat nå):

Kjenner ikke gutten så det kan jeg ikke svare på. 

Du må jo kunne gi et eksempel på hva du mener kan være en gulrot for at en 15-16 åring skal gjøre leksene sine.

Anonymkode: 10a09...468

De fleste lærer best under positiv forsterkning. Når vi er voksne så kan den positive forsterkningen komme langsiktig - eksempelvis: lønn, mulighet for lønnsøkning, muligheter for bedre karriere, huskjøp, sommerferie osv. For barn og unge, som ikke har den samme evne til langsiktig tenkning, så er det ofte mer virkningsfullt med kortsiktige forsterkninger / belønninger. Det kan være noe som filmkveld samme dag, kino på førstkommende lørdag, ekstra skjermtid på kvelden, for noen kan ekstra ros være nok osv. Poenget er ikke at barn og unge skal premieres herfra til evigheten, men at det kommer inn en forsterker som hjelper barnet / ungdommen å implementere vanen slik at det på sikt blir gjennomført uten belønning.

Hva tror du kunne vært en positiv forsterker for ditt barn? Kan dere sette dere ned og snakke om det. Eksempel:

"Jeg vil du du gjør leksene dine hver dag. Jeg ønsker at du kommer med 3 forslag til belønning som du kan velge mellom hver fredag dersom du har gjort leksene 4 av 5 dager i uka. Belønningene må ikke koste mer en x-antall kroner"

Noe slikt. 

Vi voksne vet at den ultimate belønningen er å komme inn på ønsket valg på videregående, studere, mulighet for en god jobb, god lønn, penger til egenkapital osv. En 10-klassing som strever litt er ikke helt der;) Og derfor må belønningene komme umiddelbart kjapt slik at ungdommen hele tiden har mulighet både til å kunne oppnå belønningen og samtidig hente seg inn etter en uke der belønning ikke ble oppnådd.

Det som er viktig er at du/dere som foreldre må hjelpe ungdommen å gjennomføre og at dere her fredag ettermiddag setter dere ned, går igjennom uka, ble målet oppnådd og eventuelt hvilken belønning ønsker ungdommen å velge. 

Dette høres kanskje som dilling og dalling, for i utgangspunktet bør barn og unge klare å gjennomføre med at takk og ros er godt nok. Men på noen områder må det litt hardere skyts til og negative sanksjoner lærer ofte barn og unge hva de ikke skal gjøre. Du ønsker å lære barnet ditt hva barnet skal gjøre: Gjøre lekser. Og da må du være smart, belønne litt ekstra og positivt forsterke den adferden du ønsker mer av : Gode leksevaner :)

 

Anonymkode: 5758c...ce9

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De fleste lærer best under positiv forsterkning. Når vi er voksne så kan den positive forsterkningen komme langsiktig - eksempelvis: lønn, mulighet for lønnsøkning, muligheter for bedre karriere, huskjøp, sommerferie osv. For barn og unge, som ikke har den samme evne til langsiktig tenkning, så er det ofte mer virkningsfullt med kortsiktige forsterkninger / belønninger. Det kan være noe som filmkveld samme dag, kino på førstkommende lørdag, ekstra skjermtid på kvelden, for noen kan ekstra ros være nok osv. Poenget er ikke at barn og unge skal premieres herfra til evigheten, men at det kommer inn en forsterker som hjelper barnet / ungdommen å implementere vanen slik at det på sikt blir gjennomført uten belønning.

Hva tror du kunne vært en positiv forsterker for ditt barn? Kan dere sette dere ned og snakke om det. Eksempel:

"Jeg vil du du gjør leksene dine hver dag. Jeg ønsker at du kommer med 3 forslag til belønning som du kan velge mellom hver fredag dersom du har gjort leksene 4 av 5 dager i uka. Belønningene må ikke koste mer en x-antall kroner"

Noe slikt. 

Vi voksne vet at den ultimate belønningen er å komme inn på ønsket valg på videregående, studere, mulighet for en god jobb, god lønn, penger til egenkapital osv. En 10-klassing som strever litt er ikke helt der;) Og derfor må belønningene komme umiddelbart kjapt slik at ungdommen hele tiden har mulighet både til å kunne oppnå belønningen og samtidig hente seg inn etter en uke der belønning ikke ble oppnådd.

Det som er viktig er at du/dere som foreldre må hjelpe ungdommen å gjennomføre og at dere her fredag ettermiddag setter dere ned, går igjennom uka, ble målet oppnådd og eventuelt hvilken belønning ønsker ungdommen å velge. 

Dette høres kanskje som dilling og dalling, for i utgangspunktet bør barn og unge klare å gjennomføre med at takk og ros er godt nok. Men på noen områder må det litt hardere skyts til og negative sanksjoner lærer ofte barn og unge hva de ikke skal gjøre. Du ønsker å lære barnet ditt hva barnet skal gjøre: Gjøre lekser. Og da må du være smart, belønne litt ekstra og positivt forsterke den adferden du ønsker mer av : Gode leksevaner :)

 

Anonymkode: 5758c...ce9

ps. til uthevet skrift: om du tenker av 4 av 5 ganger ikke er realistisk så kan du begynne med 3 av 5 dager, og eventuelt 5 av 5 dager dersom du tenker at ungdommen kan oppnå dette. men målet må kunne være innen rekkevidde for ungdommen slik at planen kan få positiv effekt.

etter noen uker med 3 / 4 av 5 dager går fint så øker dere til 5 av 5 dager - og da må dette formidles til ungdommen slik at han/hun hele tiden vet hva som forventes

Anonymkode: 5758c...ce9

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

De fleste lærer best under positiv forsterkning. Når vi er voksne så kan den positive forsterkningen komme langsiktig - eksempelvis: lønn, mulighet for lønnsøkning, muligheter for bedre karriere, huskjøp, sommerferie osv. For barn og unge, som ikke har den samme evne til langsiktig tenkning, så er det ofte mer virkningsfullt med kortsiktige forsterkninger / belønninger. Det kan være noe som filmkveld samme dag, kino på førstkommende lørdag, ekstra skjermtid på kvelden, for noen kan ekstra ros være nok osv. Poenget er ikke at barn og unge skal premieres herfra til evigheten, men at det kommer inn en forsterker som hjelper barnet / ungdommen å implementere vanen slik at det på sikt blir gjennomført uten belønning.

Hva tror du kunne vært en positiv forsterker for ditt barn? Kan dere sette dere ned og snakke om det. Eksempel:

"Jeg vil du du gjør leksene dine hver dag. Jeg ønsker at du kommer med 3 forslag til belønning som du kan velge mellom hver fredag dersom du har gjort leksene 4 av 5 dager i uka. Belønningene må ikke koste mer en x-antall kroner"

Noe slikt. 

Vi voksne vet at den ultimate belønningen er å komme inn på ønsket valg på videregående, studere, mulighet for en god jobb, god lønn, penger til egenkapital osv. En 10-klassing som strever litt er ikke helt der;) Og derfor må belønningene komme umiddelbart kjapt slik at ungdommen hele tiden har mulighet både til å kunne oppnå belønningen og samtidig hente seg inn etter en uke der belønning ikke ble oppnådd.

Det som er viktig er at du/dere som foreldre må hjelpe ungdommen å gjennomføre og at dere her fredag ettermiddag setter dere ned, går igjennom uka, ble målet oppnådd og eventuelt hvilken belønning ønsker ungdommen å velge. 

Dette høres kanskje som dilling og dalling, for i utgangspunktet bør barn og unge klare å gjennomføre med at takk og ros er godt nok. Men på noen områder må det litt hardere skyts til og negative sanksjoner lærer ofte barn og unge hva de ikke skal gjøre. Du ønsker å lære barnet ditt hva barnet skal gjøre: Gjøre lekser. Og da må du være smart, belønne litt ekstra og positivt forsterke den adferden du ønsker mer av : Gode leksevaner :)

 

Anonymkode: 5758c...ce9

Det stemmer ikke helt.

Materiell brlønning reduserer egenmotivasjon og læring. Det vil med andre ord ha kortsiktig effekt på innsatsen, men med stor sannsynlighet være ødeleggende for lærelysten på sikt.

https://forskning.no/hjernen-psykologi/belonning-kan-odelegge-motivasjonen/811170

Hun må finne ut hvordan hun kan stimulere hans indre motivasjon. 

Endret av Winterlady
Winterlady skrev (3 timer siden):

Det stemmer ikke helt.

Materiell brlønning reduserer egenmotivasjon og læring. Det vil med andre ord ha kortsiktig effekt på innsatsen, men med stor sannsynlighet være ødeleggende for lærelysten på sikt.

https://forskning.no/hjernen-psykologi/belonning-kan-odelegge-motivasjonen/811170

Hun må finne ut hvordan hun kan stimulere hans indre motivasjon. 

Om du leser for eksempel Flora (2004) så sier han mye om myten at dette med belønning som en ødeleggende faktor er en myte. Det finnes også flere meta-analyser om dette tema, blandt annet gjennomført av Cameron & Pierce som bekrefter det samme. 

Man kan egentlig si det så enkelt som at adferd formes gjennom tidligere erfarte konsekvenser og det er i stor grad forsterkere som bestemmer hva vi velger. De fleste av oss har naturlige forsterkere i oss ( eksempel: jeg leser en bok. forsterkning: jeg kan lese, jeg liker å lese, jeg får glede av å lese). På de områder der vi ikke har i oss naturlige forsterkere så hjelper det med ytre forsterkere - som i form av belønning / positiv forsterkere. Flere forskere har pekt på at akkurat dette med forsterkere (også negative forsterkere - som eksempelvis røyking, gambling etc.) har en utrolig virkningsfull effekt. Det er gjort flere forsøk og skrevet mye om operant betinging - som i korte trekk handler om adferd styrt av konsekvenser og forsterkere. B.F Skinner er et fint tips om man vil lære mer om dette.

Men nå sporer jeg av. Har en master i adferdsvitenskap og kunne skrevet mye om dette.

HI: Lykke til uansett hvordan du velger å gripe dette an og håper dere får snudd skuta :)

 

 

Anonymkode: 5758c...ce9

Anonym bruker skrev (På 19.10.2023 den 6.40):

De fleste lærer best under positiv forsterkning. Når vi er voksne så kan den positive forsterkningen komme langsiktig - eksempelvis: lønn, mulighet for lønnsøkning, muligheter for bedre karriere, huskjøp, sommerferie osv. For barn og unge, som ikke har den samme evne til langsiktig tenkning, så er det ofte mer virkningsfullt med kortsiktige forsterkninger / belønninger. Det kan være noe som filmkveld samme dag, kino på førstkommende lørdag, ekstra skjermtid på kvelden, for noen kan ekstra ros være nok osv. Poenget er ikke at barn og unge skal premieres herfra til evigheten, men at det kommer inn en forsterker som hjelper barnet / ungdommen å implementere vanen slik at det på sikt blir gjennomført uten belønning.

Hva tror du kunne vært en positiv forsterker for ditt barn? Kan dere sette dere ned og snakke om det. Eksempel:

"Jeg vil du du gjør leksene dine hver dag. Jeg ønsker at du kommer med 3 forslag til belønning som du kan velge mellom hver fredag dersom du har gjort leksene 4 av 5 dager i uka. Belønningene må ikke koste mer en x-antall kroner"

Noe slikt. 

Vi voksne vet at den ultimate belønningen er å komme inn på ønsket valg på videregående, studere, mulighet for en god jobb, god lønn, penger til egenkapital osv. En 10-klassing som strever litt er ikke helt der;) Og derfor må belønningene komme umiddelbart kjapt slik at ungdommen hele tiden har mulighet både til å kunne oppnå belønningen og samtidig hente seg inn etter en uke der belønning ikke ble oppnådd.

Det som er viktig er at du/dere som foreldre må hjelpe ungdommen å gjennomføre og at dere her fredag ettermiddag setter dere ned, går igjennom uka, ble målet oppnådd og eventuelt hvilken belønning ønsker ungdommen å velge. 

Dette høres kanskje som dilling og dalling, for i utgangspunktet bør barn og unge klare å gjennomføre med at takk og ros er godt nok. Men på noen områder må det litt hardere skyts til og negative sanksjoner lærer ofte barn og unge hva de ikke skal gjøre. Du ønsker å lære barnet ditt hva barnet skal gjøre: Gjøre lekser. Og da må du være smart, belønne litt ekstra og positivt forsterke den adferden du ønsker mer av : Gode leksevaner :)

 

Anonymkode: 5758c...ce9

Skulle tro det var snakk om en hund. 

Anonymkode: 22dc4...ed2

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 20.10):

Du ber han gjøre leksene sine. Ellers blir det null nettbrett og spill. I tillegg tar du fra ham ukelønnen som han har jobbet for. (Ja, man jobber for ukelønn om noen skulle være i tvil). Da blir han nok motivert tenker jeg. 

Anonymkode: 59de9...156

Du er jo helt bak mål. Det der hjelper ihvertfall ikke. 

Anonymkode: 0ac41...663

Tenker at når ungdommen har blitt 15 år, så må de finne sin egen vei. Jeg maser aldri på min gutt. Det får gå som det går. Alt ordner seg. Mine ambisjoner skal ikke påtvinges ungen. 

Anonymkode: 3128d...480

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenker at når ungdommen har blitt 15 år, så må de finne sin egen vei. Jeg maser aldri på min gutt. Det får gå som det går. Alt ordner seg. Mine ambisjoner skal ikke påtvinges ungen. 

Anonymkode: 3128d...480

Det synes jeg er å ta for lett på ansvaret som forelder. En 10. klassing klarer ikke nødvendigvis fullt ut å se selv at innsats/karakterer nå er avgjørende for inntak vgs, som igjen påvirker inntaket til høyere utdanning, som påvirker hele det voksne arbeidslivet. 
Det er veldig viktig å både realitetsorientere og motivere. Har ungdommen kun planer om å ta et fagbrev, og har gode nok karakterer til å komme inn på ønsket linje, så er det ikke så mye å bekymre seg for. Men har de satt seg mål de ikke ser ut til å nå så må foreldre hjelpe dem å innarbeide strukturen for å få det til, eller hjelpe å justere målet  

Her i huset har vi en vgs-elev og to yngre søsken. Den eldste går på skolen og linja som har høyest karaktersnitt i fylket. Her ønsker begge de yngre samme skole og linje. Det jobbes målrettet med skolearbeid for å få karakterene som trengs for å nå det målet. 

Anonymkode: 80866...eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...