Gå til innhold

Bursdager og barn med ADHD

Anbefalte innlegg

Vi har et barn med ADHD, 7. klasse.
Noen dager er hun totalt utslitt siden hun bruker veldig mye energi på å prøve å holde konsentrasjonen i timene på skolen.

I dag er det en slik dag.
Hun skal egentlig i bursdag litt senere i dag, men sier at hun ikke har lyst siden hun er sliten.
Vi sier alltid at har du sagt du kommer så går du, og denne gangen er det også ganske få som har sagt de kommer.

På den ene siden har jeg veldig lyst til å si at hun må gå, men på den andre siden føler jeg at det blir riktig å respektere det at hun sier hun ikke orker.

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: a82db...e15

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443530-bursdager-og-barn-med-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 15.31):

Noen dager er hun totalt utslitt siden hun bruker veldig mye energi på å prøve å holde konsentrasjonen i timene på skolen.

Hun skal egentlig i bursdag litt senere i dag, men sier at hun ikke har lyst siden hun er sliten.
Vi sier alltid at har du sagt du kommer så går du, og denne gangen er det også ganske få som har sagt de kommer.

På den ene siden har jeg veldig lyst til å si at hun må gå, men på den andre siden føler jeg at det blir riktig å respektere det at hun sier hun ikke orker.

Hva hadde dere gjort? 

Ekspander  

Har og et barn med ADHD, han slipper bursdager der det skal være mange barn( dvs hele klassen og gjerne 2 klasser , er  ca 20 i hver klasse) når han er sliten! Har erfart at det ikke svarer seg å presse!

Til og med i dag, da han skulle til en kompis, fikk han helt melt down, og bare gråt, da ga jeg rett og slett bare ærlig beskjed hvorfor han ikke kom alikevel, slik at de forstår hvorfor.

Har ADHD selv , og forstår de godt, har dager etter jobb da all energi er oppbrukt, og bare vil sette meg ned helt alene og ikke snakke med noen .

Anonymkode: 05b4e...fec

Uff, dette er et skikkelig dilemma. Jeg har selv barn med ADHD, og har ADHD jeg også, og vet hvor utrolig utmattet og overstimulert man kan bli. Da er det omtrent umulig å holde ut tanken på enda mer. Samtidig skal man jo helst holde avtaler. Kanskje det hjalp med litt hvile? Med denne diagnosen lever man gjerne veldig i øyeblikket, og barn spesielt kan ha vanskelig for å forestille seg at man faktisk vil orke mer igjen etter litt hvile.

Anonymkode: dfbfe...6aa

Takk alle sammen.

Jeg det er viktig å lære seg å hold avtaler, men dette er første gang hun har sagt hun ikke vil gå i en bursdag siden hun rett og slett er for sliten.
Det er også onsdag i dag, og på onsdager har de kortere dager på skolen så hun hadde hatt tid til å hvile før hun sa hun ikke orket.
Vi lot henne vært hjemme, og sendte en melding til foreldrene til bursdagsbarnet.

Hun lagde seg en kopp te, fant frem et stort pledd og satte seg i sengen sin med en bok.

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 17.26):

Takk alle sammen.

Jeg det er viktig å lære seg å hold avtaler, men dette er første gang hun har sagt hun ikke vil gå i en bursdag siden hun rett og slett er for sliten.
Det er også onsdag i dag, og på onsdager har de kortere dager på skolen så hun hadde hatt tid til å hvile før hun sa hun ikke orket.
Vi lot henne vært hjemme, og sendte en melding til foreldrene til bursdagsbarnet.

Hun lagde seg en kopp te, fant frem et stort pledd og satte seg i sengen sin med en bok.

Ekspander  

Jeg vil si her at dere gjorde det rette, selv om de må lære å holde avtaler, skal en heller ikke måtte gå viss en er sliten/dårlig.

Er en fin balanse her, men dere foreldre kjenner deres barn best!

Anonymkode: 05b4e...fec

Annonse

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 15.31):

Hva hadde dere gjort? 

Ekspander  

Ble det noen gjester på bursdagsbarnet da? Ellers er jeg enig i å skjerme slitne barn. Min har adhd og er autist så hun hatet bursdager alltid. 

Anonymkode: c5f91...a49

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 17.56):

Ble det noen gjester på bursdagsbarnet da? Ellers er jeg enig i å skjerme slitne barn. Min har adhd og er autist så hun hatet bursdager alltid. 

Anonymkode: c5f91...a49

Ekspander  

Det ble noen gjester, var ca halvparten av jentene i klassen som hadde sagt de kom, bursdagsbarnet er heller ikke en av de vår datter er mest sammen med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...