Gå til innhold

Kneskader i helenorge, jeg er tom for ord

Anbefalte innlegg

Jeg klarte dessverre å skade kneet mitt for ca 1 uke siden. Fastlagen mistenker a jeg har skadet korsbånd og leddbånd, og evt noen muskelsener, men får ikke undersøkt meg fullstendig pga smerter. Har derfor fått beskjed om å ikke belaste kneet frem til jeg har fått tatt MR. Så nå ligger jeg her på dag 7.. Klarer ikke løfte beinet selv, klarer ikke bøye kneet, kneet er totalt ustabilt. Jeg er alene med et barn på 7 år, og akkurat nå klarer jeg ikke å kle på meg selv en gang! Klarer ikke kjøre bil, lage mat, noe som helst... Og når får jeg time til MR? Om 6 uker!! Dette er jo helt uholdbart for en alenemor... Vet ikke hva jeg skal gjøre😔

Anonymkode: fde03...229

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da er du heldig! Vi måtte vente i 12 uker. 

Du kan jo ta ul hos fysio da. 

Anonymkode: 69e80...071

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke får starte fysio før de har sett MR bildene.. Mistenker alvorlig skade.. 

Forresten jeg skjønner at jeg ikke er den eneste altså😅 ikke meningen å klage heller, men skulle ønske jeg kunne få noe hjelp i mellomtiden, typ fysioterapi eller en skinne for å stabilisere kneet, slik at jeg forhåpentligvis får gjort litt mer selv. Men man blir jo bare overlatt til seg selv, og det var litt overraskende for meg😅

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke får starte fysio før de har sett MR bildene.. Mistenker alvorlig skade.. 

Forresten jeg skjønner at jeg ikke er den eneste altså😅 ikke meningen å klage heller, men skulle ønske jeg kunne få noe hjelp i mellomtiden, typ fysioterapi eller en skinne for å stabilisere kneet, slik at jeg forhåpentligvis får gjort litt mer selv. Men man blir jo bare overlatt til seg selv, og det var litt overraskende for meg😅

Kan du betale privat, da får du time fort.

Anonymkode: ff70f...281

Ja, det er hinsides. 

Fikk betennelse på øyet, var helt rødt og så dosete, sitter foran pc hele dagen på jobb. Dårlig kombinasjon. Fikk time riktignok, 1 år og 2 mnd ventetid. 

Jeg har løst det ved å benytte privat klinikk og har behandlingsforsikring. Men de skal jo til livs nå, så snart havner alle på lista med resten, det kan bli riktig så festlig. Da er det vel kun utlandet igjen for de med nok midler. 

Anonymkode: 8ae57...b95

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sier ikke at du skal starte fysioterapi, men de har ultralyd så de kan se skader. Jeg fikk en diagnose på MR og en annen hos fysioterapeut. Høy kneskål og jumpers knee. Når jeg ble behandlet for skaden fysio fant, så ble det bedre. Derfor kan du forsøke ultralyd hos fysio

Anonymkode: 69e80...071

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg klarte dessverre å skade kneet mitt for ca 1 uke siden. Fastlagen mistenker a jeg har skadet korsbånd og leddbånd, og evt noen muskelsener, men får ikke undersøkt meg fullstendig pga smerter. Har derfor fått beskjed om å ikke belaste kneet frem til jeg har fått tatt MR. Så nå ligger jeg her på dag 7.. Klarer ikke løfte beinet selv, klarer ikke bøye kneet, kneet er totalt ustabilt. Jeg er alene med et barn på 7 år, og akkurat nå klarer jeg ikke å kle på meg selv en gang! Klarer ikke kjøre bil, lage mat, noe som helst... Og når får jeg time til MR? Om 6 uker!! Dette er jo helt uholdbart for en alenemor... Vet ikke hva jeg skal gjøre😔

Har du familie og venner som kan trå til for en stund?

Anonymkode: a0019...1f3

Dette er et resultat av at den mest bemidlede andelen av befolkningen har helseforsikring. Jeg kom inn til MR to dager etter skade. Og det var en langt mindre alvorlig skade enn det du beskriver. Jeg har helseforsikring. 

Det er en skam at det er slike forskjeller i Norge. 

Men jeg vil tro at kneet blir bedre så fort den verste hevelsen har gitt seg. 

Anonymkode: 572f6...f7d

Mannen min fikk behandlingsfrist i juli for koloskopi siden «alle» i familien hans dør av tarmkreft. Det er fristbrudd og de klarer ikke oppdrive noen som kan gi han undersøkelsen… 

Jeg fikk frist for fjerning av livmor i september, og har fått beskjed om at det kan jeg se langt etter. 

dette er dessverre resultatet av en helt elendig helsereform og altfor lav bemanning! 

håper du kan få noe hjelp og at du snart blir bedre ❤️

Anonymkode: 86d0d...708

Min mann har ødelagte knær. Har hatt smerter i 10 år. Han klarer ikke å gå tur eller sykle, så blir mest sittende hjemme. Har prøvd å få protese, men pga at han har diabetes , så får han ikke det. Så må vel leve sånn han 

Anonymkode: 4ee7f...4d2

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg føler sånn med deg HI! Jeg fikk en alvorlig kneskade (total ruptur menisk, korsbånd og slakke leddbånd) i juli, og venter fortsatt på operasjon. Kan nesten ikke gå, klarer ikke bøye kneet nok til å kle på meg sokker og sko, kan ikke kjøre bil osv. Det er så fryktelig å sitte her dag ut og dag inn med disse smertene. Men hvis det hjelper noe avtar smertene og hevelsen litt etterhvert. Lykke til videre, gleder meg som en unge til jeg er ferdig med operasjon og rehabilitering ☺️

Anonymkode: 1049b...437

Det kan være nødvendig å vente for å få sett skikkelig, så lenge skaden er helt ny er det antakelig en relativt stor inflammasjonstilstand i kneet ditt og da får de ikke gode bilder med mr?

Anonymkode: f2199...f3a

Annonse

Sønnen min skadet kneet på sensommeren.
På grunn av elitelisens får de jo hjelp med en gang, men det er lite å gjøre før hevelsen er gått ned og smertene avtar en del likevel. Om du hadde fått mr nå som viste skade så gjør de jo ingenting med det likevel. 
Sønnen min skal først operere nå, for nå har han trent opp kneet såpass igjen, fått bøy og ikke hovent. 
Han har vært hos idrettsfysio fra dag 1, men det er ikke mye de får gjort før hevelse og smerte avtar. 
Du kan velge fritt sykehusvalg eller ta privat da.

God bedring☺️

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du kan betale deg frem i køen, så får du time og svar på dagen om du ønsker. Jeg gjorde det. Det kostet riktignok 3000-4000 (unilabs), men vel verdt det. En uke etter MR var jeg operert. Jeg har dårlig råd, så måtte leve på minus et par måneder, men likevel verdt det.

Anonymkode: 9abb8...0dd

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 16.15):

Jeg føler sånn med deg HI! Jeg fikk en alvorlig kneskade (total ruptur menisk, korsbånd og slakke leddbånd) i juli, og venter fortsatt på operasjon. Kan nesten ikke gå, klarer ikke bøye kneet nok til å kle på meg sokker og sko, kan ikke kjøre bil osv. Det er så fryktelig å sitte her dag ut og dag inn med disse smertene. Men hvis det hjelper noe avtar smertene og hevelsen litt etterhvert. Lykke til videre, gleder meg som en unge til jeg er ferdig med operasjon og rehabilitering ☺️

Anonymkode: 1049b...437

Har du fått skinne eller fysioterapi i mellomtiden? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...