Gå til innhold

Hva er lurest for tiden, betale ned på boliglån eller spare i fond?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når det er såpass høy rente vil det stort sett alltid lønne seg å nedbetale lånet. Fond er sparing over mange år, og du er ikke garantert avkastning. I tillegg må du betale skatt av overskuddet ved fond. 

Anonymkode: de463...e7f

Begge deler. Har man ekstra, så sett halvparten i fond, og bruk halvparten på lån. Det er lurt å ha litt lån i Norge mtp skatt. Fond lønner seg sjelden før man har spray i 5 år eller mer, men er godt å kunne bruke om man vil førtidspensjonere seg.

Anonymkode: 74fcd...b18

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Begge deler. Har man ekstra, så sett halvparten i fond, og bruk halvparten på lån. Det er lurt å ha litt lån i Norge mtp skatt. Fond lønner seg sjelden før man har spray i 5 år eller mer, men er godt å kunne bruke om man vil førtidspensjonere seg.

Det er ikke lurt å ha lån pga skatt. Det var før krakket på 80 tallet det var det, for da var fratrekket på skatten så høyt.

I dag er fratrekket på skatten lavere enn renten, så det lønner seg aldri å ja gjeld pga skatt. Du betaler mer i renter enn du får trekke fra.

Anonymkode: 0dc32...f68

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lurt å ha lån pga skatt. Det var før krakket på 80 tallet det var det, for da var fratrekket på skatten så høyt.

I dag er fratrekket på skatten lavere enn renten, så det lønner seg aldri å ja gjeld pga skatt. Du betaler mer i renter enn du får trekke fra.

Anonymkode: 0dc32...f68

Du får fratrekk for innbetalte renter og i tillegg mindre for eiendommen

Jeg er risikoavers og har derfor prioritert boliglån (også da renten var lav). Nå har jeg bare studielånet igjen, så nå har jeg startet å spare i fond.

Anonymkode: 73a1f...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...