Gå til innhold

Nå skal de kanskje kutte parkeringsplasser ved drammens nye sykehus

Anbefalte innlegg

Er politikerne helt uten gangsyn? Er det et sted man trenger mye parkeringsplasser er det ved sykehus, som også er et sykehus for veldig mange som bor langt vekk. Vi bor i Bærum, og sokner til drammen i mange tilfelle. Skulle vi reist med tog, da gutten vår var lagt inn der med alvorlig sykdom? Folk som skal til sykehuset er ofte i behov av å kunne kjøre dit? Skal man sykle med knukket bein på vei til røntgen? Nå må de gi seg! 

Anonymkode: 257bf...137

Fortsetter under...

Nå har ikke gamle Drammen sykehus nok plasser heller, så de har ikke tenkt langt i lengre tid. Dette er ikke ulikt Drammen generelt. De har flere ansattparkeringer enn pasientparkeringer nå. Ei venninne fant ikke plass da de skulle inn på føden. De måtte parkere ved teateret, og så gå opp med rier.

Samme skjedde da sønnen min brakk tær. Jeg måtte støtte han hele veien. Han er høyere enn meg, men likevel var han da «bare» 11 år. 

Anonymkode: be4bc...79d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke gamle Drammen sykehus nok plasser heller, så de har ikke tenkt langt i lengre tid. Dette er ikke ulikt Drammen generelt. De har flere ansattparkeringer enn pasientparkeringer nå. Ei venninne fant ikke plass da de skulle inn på føden. De måtte parkere ved teateret, og så gå opp med rier.

Samme skjedde da sønnen min brakk tær. Jeg måtte støtte han hele veien. Han er høyere enn meg, men likevel var han da «bare» 11 år. 

Det er vår erfaring også. Jeg måtte pendle til sykehuset den måneden sønnen var innlagt for å kunne besøke ham, mens far var der hele tiden. Det var meget vanskelig å finne parkeringsplasser. Vi var i en grusom situasjon med mye redsel. Skulle jeg drasset med småsøsken og meg selv på toget og bruke flere timer hver dag frem og tilbake? 

Det er vår erfaring også. Jeg måtte pendle til sykehuset den måneden sønnen var innlagt for å kunne besøke ham, mens far var der hele tiden. Det var meget vanskelig å finne parkeringsplasser. Vi var i en grusom situasjon med mye redsel. Skulle jeg drasset med småsøsken og meg selv på toget og bruke flere timer hver dag frem og tilbake? 

Poenget mitt var at de må øke plasser og ikke kutte. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Poenget mitt var at de må øke plasser og ikke kutte. 

Ja, men de har allerede kuttet plasser de siste 20 årene. De kommer til å gjøre det samme denne gangen også. Og så har de pasienthotell hvor tilreisende kan bo, og de får skyss derfra. Dette er jo ikke noe nytt.

Annonse

Sånn driver de over alt for tida syne jeg. I min kommune vil de fjerne gateparkering og lage sykkelveier. Fint på papiret, men de sykkelveiene vil kun komme de som bor i akkurat i sentrum til gode. Hoveddelen av alle i kommunen bor ikke der og kollektivtrafikken er ikke noe å skryte av. Derfor må folk som jobber i sentrum kjøre bil, men de skal visst ikke parkere noe sted. Ved sykehuset her fjernet de nylig en haug med plasser. For hva? For å lage et kjempebredt fortau med så høy kant at rullestoler, rullatorer og barnevogner ikke kommer opp og må kjøre/gå i bilveien. Det er så dumt at det ikke er til å tro.

Anonymkode: b8ae0...dfe

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Sånn driver de over alt for tida syne jeg. I min kommune vil de fjerne gateparkering og lage sykkelveier. Fint på papiret, men de sykkelveiene vil kun komme de som bor i akkurat i sentrum til gode. Hoveddelen av alle i kommunen bor ikke der og kollektivtrafikken er ikke noe å skryte av. Derfor må folk som jobber i sentrum kjøre bil, men de skal visst ikke parkere noe sted. Ved sykehuset her fjernet de nylig en haug med plasser. For hva? For å lage et kjempebredt fortau med så høy kant at rullestoler, rullatorer og barnevogner ikke kommer opp og må kjøre/gå i bilveien. Det er så dumt at det ikke er til å tro.

Helt utrolig!

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Og når man tenker 30 år tilbake da det var så viktig å bygge parkeringsplasser at der bygninger ble revet, så ble det parkering, så er det litt merkelig. Nye Drammen tingrett fikk vel ikke ansattparkering en gang. Og der er det jo advokater, politi, publikum og fengslede innom nesten hver dag. For et stort distrikt. Akutten på Drammen sykehus i dag har 3 eller 4 parkeringsplasser mot 10-12 for et par år siden. De som er «borte» er nå reservert politi, ambulanse og andre ting.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og når man tenker 30 år tilbake da det var så viktig å bygge parkeringsplasser at der bygninger ble revet, så ble det parkering, så er det litt merkelig. Nye Drammen tingrett fikk vel ikke ansattparkering en gang. Og der er det jo advokater, politi, publikum og fengslede innom nesten hver dag. For et stort distrikt. Akutten på Drammen sykehus i dag har 3 eller 4 parkeringsplasser mot 10-12 for et par år siden. De som er «borte» er nå reservert politi, ambulanse og andre ting.

Det nye tinghuset som skal bygges her skal heller ikke ha særlig med parkeringsplasser. Bl.a. med den begrunnelsen at det går tog i nærheten. Problemet er bare at det ikke går tog fra de fleste steder. Min venninne som stadig er innom tinghuset må kjøre lengre for å komme til en togstasjon enn for å komme til tinghuset. 

Jeg er ingeniør og har vært med i prosjekteringsgruppen til nye Aker sykehus og Rikshospitalet. Der vil politikerne at det ikke skal være parkeringsplasser til de ansatte i det hele tatt og kun noen få (svært få) parkeringsplasser til besøkende på Norges største sykehus. Grunnen er at sykehuset ligger så nært kollektivtrafikk!  Så de mener tydeligvis at alle syke og alle ansatte skal komme med kollektiv eller taxi.

Anonymkode: 6526b...f96

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ingeniør og har vært med i prosjekteringsgruppen til nye Aker sykehus og Rikshospitalet. Der vil politikerne at det ikke skal være parkeringsplasser til de ansatte i det hele tatt og kun noen få (svært få) parkeringsplasser til besøkende på Norges største sykehus. Grunnen er at sykehuset ligger så nært kollektivtrafikk!  Så de mener tydeligvis at alle syke og alle ansatte skal komme med kollektiv eller taxi.

Man blir helt oppgitt. Hva faen tenker de med? 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Altså er det på det tørre å si at planleggere i Statsbygg ikke har bodd i distriktene.

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

De lever i en helt annen verden, tragisk.

Anonymkode: d534e...bae

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke politisk korrekt å bygge parkeringsplasser. 

Anonymkode: a06fc...7d5

Med mindre det er til folk på Stortinget? 😅 

Ellers er det muligens en effektiv måte å få ned pågangen. Bestemor drøyer litt lengre før hun drar på legevakta og problemet løser seg helt selv før det i det hele tatt blir registrert som en sak i journalen. Litt umenneskelig, men sikkert en effektiv måte å løse kapasitet på papiret, uten at noen må ta ansvaret for det. Jeg bare gjetter 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a79fa...907

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Med mindre det er til folk på Stortinget? 😅 

Ellers er det muligens en effektiv måte å få ned pågangen. Bestemor drøyer litt lengre før hun drar på legevakta og problemet løser seg helt selv før det i det hele tatt blir registrert som en sak i journalen. Litt umenneskelig, men sikkert en effektiv måte å løse kapasitet på papiret, uten at noen må ta ansvaret for det. Jeg bare gjetter 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a79fa...907

Fint å ta bussen til sykehuset når ungen har brukket armen, eller samboer har brukket foten.

Anonymkode: d534e...bae

Bor i Drammen, og vi valgte drosje framfor bil. Ville ikke ta sjansen på at vi måtte parkere langt unna. Men drosje er dyrt. Og selv om barnet ble operert, og var i store smerter, så nektet sykehuset og gi oss drosjeskyss hjem. Så betalte alt selv. Vi måtte ta 2 busser skulle vi kommet oss til sykehuset. 

Anonymkode: ff097...154

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Bor i Drammen, og vi valgte drosje framfor bil. Ville ikke ta sjansen på at vi måtte parkere langt unna. Men drosje er dyrt. Og selv om barnet ble operert, og var i store smerter, så nektet sykehuset og gi oss drosjeskyss hjem. Så betalte alt selv. Vi måtte ta 2 busser skulle vi kommet oss til sykehuset. 

Anonymkode: ff097...154

Og da kan du tenke hvordan det er om man skal ta kollektiv fra f.eks. Tofte. Eller Holmsbu. Bodde på Tofte da jeg skulle ha eldste barnet. Fødsel startet 21.00 på kvelden søndag. Siste bussen til Drammen gikk 20.00. Det går vel en buss annenhver time på hverdager fra 06.00 til 21.00. Nåde den som skulle finne på å skade seg eller føde utenom den tiden. Bussen tar vel sånn 1,5 time også.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Blant de få parkeringsplassene som er igjen i Drammen er ved krematoriet...

Anonymkode: 69b20...865

Hele den store plassen nede ved parken er jo sykehusets parkeringsplasser. Både det øverste feltet, og det ved krematoriet er ansattplasser, bortsett fra enkeltplassene da. 

Anonymkode: b6dea...e0b

Hele den store plassen nede ved parken er jo sykehusets parkeringsplasser. Både det øverste feltet, og det ved krematoriet er ansattplasser, bortsett fra enkeltplassene da. 

Og begge de to ved siden av helikopterplassen er for ansatte. Og den ved inngangen. Og da er det kun den ved parken igjen. Alle de andre som tidligere var for pasienter/besøkende er nå for ansatte.

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Og begge de to ved siden av helikopterplassen er for ansatte. Og den ved inngangen. Og da er det kun den ved parken igjen. Alle de andre som tidligere var for pasienter/besøkende er nå for ansatte.

Ja det stemmer, men virket som om det bare var de få ved krematoriet som var kjent. Og det er jo bare 7-8 plasser totalt. 

Det blir 600 parkeringsplasser til ansatte ved NSD og det blir et sykehus som blir større enn i dag siden hele Blakstad flytter dit. Bare Blakstad alene bruker 600 ansattplasser i dag.

Anonymkode: 14a29...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...